fbpx

słownik pojęć marketingowych

CPA – Cost per Action, czyli co to?

Jak działa Cost per Action (CPA)

CPA w marketingu

cpa - cost per action

Definicja

Rozwinięciem skrótu CPA jest wyrażenie Cost per Action. Tłumacząc dosłownie jest to koszt działania. W przypadku marketingu internetowego używany jest on jako model rozliczeniowy. Pozwala między innymi reklamodawcom na płacenie tylko w przypadku, gdy przez odbiorcę zostanie wykonana konkretna akcja, jak przykładowo zakup produktu, zapis do newslettera bądź wypełnienie formularza kontaktowego.  

3 ciekawostki o CPA

1. Obliczanie kosztu działania

CPA można w prosty obliczyć. Jest to bowiem stosunek całkowitych kosztów poniesionych w ramach kampanii reklamowej do liczby wykonanych działań. Dzieląc pierwszą wartość przez kolejną otrzymuje się koszty działania.

2. Główne zalety Cost per Action

Do największych zalet tego sposobu rozliczania zalicza się przede wszystkim to, że zleceniodawca płaci tylko i wyłącznie za konkretne działania. Oznacza to, że reklamodawca będzie ponosić wydatki tylko, gdy uzyska lead, sprzedaż lub nowy użytkownik zarejestruje się w sklepie bądź na platformie. Dzięki temu nie płaci się za przypadkowe kliknięcia, a także działania podejmowane przez oszustów. Co więcej, CPA umożliwia uzyskanie większej liczby konwersji, a to za sprawą tego, że system wyświetla konkretne reklamy tym odbiorcom, którzy z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z usług lub zakupią produkty dostępne w ofercie.

3. Przykłady zastosowania CPA w praktyce

Cost per Action wykorzystywany jest na wiele sposobów. Do najpopularniejszych należą:

  • reklama PPC,
  • marketing afiliacyjny,
  • kampanie prowadzone w mediach społecznościowych,
  • reklamy wideo,
  • kampanie mobilne,
  • reklamy wykorzystujące kody rabatowe.

Są to tylko niektóre z przykładów wykorzystania modelu CPA w marketingu internetowym. Co więcej, można efektywnie wpływać na zwiększanie oraz zmniejszanie wartości CPA, które mają kluczowe znaczenie nie tylko dla całkowitych kosztów związanych z prowadzeniem danej kampanii reklamowej, ale też jej efektywności. Duże nakłady finansowe oraz brak rezultatów mogą sugerować między innymi kierowanie reklam do niewłaściwych odbiorców.