Słownik pojęć marketingowych
Brief – co to jest, definicja
Czym jest brief? Jak może pomóc przy tworzeniu strony oraz przy rozpoczynaniu działań marketingowych?

Rozpoczęcie współpracy pomiędzy firmą a profesjonalną agencją marketingową zawsze rozpoczyna się od wypełnienia dokumentu, jakim jest brief.
Stanowi on zazwyczaj zbiór zagadnień lub pytań, które mają na celu jasne określenie oczekiwań przedsiębiorstwa w zakresie planowanych działań reklamowych.
Umożliwia późniejsze sformułowanie celów strategicznych, wizerunkowych, brandingowych czy sprzedażowych związanych z kooperacją. Dobrze zaprojektowany brief składa się z takich elementów jak:
- podstawowe dane firmy – informacje teleadresowe siedziby, godziny otwarcia i kontakt do osób decyzyjnych odpowiadających za marketing, sprzedaż, PR i współpracę z agencją,
- opis produktu lub usługi – przedstawienie oferty i jej wyróżników na tle konkurencji,
- określenie grupy docelowej – skonkretyzowanie, do kogo kierujemy przekaz, tj. wiek, płeć, lokalizacja, narodowość, zachowania, zainteresowania, a także ewentualne wykluczenia (np. nie chcemy trafiać z reklamą restauracji grillowej do wegan i wegetarian),
- pozycjonowanie brandu – historia marki, dokładne określenie jej wartości i segmentu klientów, którzy docelowo mają korzystać z jej produktów lub usług,
- cel kampanii – brief pozwala też na ustalenie, czy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży, świadomości brandu albo poprawie wizerunku lub zaufania obecnych klientów,
- oczekiwany zasięg – określenie czy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby osób, czy też bardzo precyzyjne targetowanie do ścisłej grupy odbiorców albo dynamiczny remarketing, czyli emisja reklamy do klientów, którzy skorzystali z naszej oferty lub odwiedzili stronę internetową firmy,
- budżet – brief umożliwia też ustalenie miesięcznych kwot, jakie możemy wydać na płatne działania promocyjne. Zazwyczaj agencja pobiera dodatkowe prowizje lub stałe opłaty za prowadzenie kampanii reklamowych,
- informacje na temat konkurencji – wymienienie nazw firm działających w tej samej branży, które stanowią bezpośrednich, rynkowych rywali,
- styl komunikacji – nazywany również „tone of voice”, czyli sposób, w jaki chcemy komunikować się z grupą odbiorców. Jest to tzw. język marki (luźny, patetyczny, etc.),
- dotychczasowe działania – wymienienie prowadzonych aktualnie lub wcześniej akcji marketingowych i, o ile to możliwe, określenie ich efektów.
Profesjonalnie sporządzony i wypełniony brief może także określać docelowe pozycjonowanie i branding marki, jaki chcemy osiągnąć np. w perspektywie 6-12 miesięcy.
Jest on bardzo istotnym dokumentem, a rzetelne podejście do spisania, pozwala na lepszą komunikację potrzeb, a co za tym idzie doskonalsze dopasowanie działań już na początku współpracy pomiędzy firmą a agencją marketingową.
Nasza porada
Brief jest ważnym elementem działań – z pomocą dobrze opisanego briefu można ułożyć lepszą strategię działań. Dlatego warto być ostrożnym przy podejmowaniu działań z agencją, która oferuje z góry jeden pakiet działań. Każda branża i nisza są inne i trzeba dostosować działania do ich specyfiki.
-
b
- Buzz Marketing – co to jest, definicja
- Buyer persona – co to jest, definicja
- Brief – co to jest, definicja
- Breadcrumbs – co to jest, definicja
- Branding – co to jest, definicja
- Bounce Rate – co to jest, definicja
- Bot – co to jest, definicja
- Blog – co to jest, jak założyć
- Błąd 500 – co to jest, definicja
- Błąd 404 – co to jest, definicja
- Błąd 403 – co to jest, definicja
- Black Hat SEO – co to jest, definicja
- Bing – co to jest, definicja
- Baner reklamowy – co to jest, definicja
- Ban od Google – co to jest, definicja
-
c
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
- Cache wyszukiwarki – co to jest, definicja
-
d
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
- e
- z