Rozpoczęcie współpracy pomiędzy firmą a profesjonalną agencją marketingową zawsze rozpoczyna się od wypełnienia dokumentu, jakim jest brief.
Stanowi on zazwyczaj zbiór zagadnień lub pytań, które mają na celu jasne określenie oczekiwań przedsiębiorstwa w zakresie planowanych działań reklamowych.
Umożliwia późniejsze sformułowanie celów strategicznych, wizerunkowych, brandingowych czy sprzedażowych związanych z kooperacją. Dobrze zaprojektowany brief składa się z takich elementów jak:
- podstawowe dane firmy – informacje teleadresowe siedziby, godziny otwarcia i kontakt do osób decyzyjnych odpowiadających za marketing, sprzedaż, PR i współpracę z agencją,
- opis produktu lub usługi – przedstawienie oferty i jej wyróżników na tle konkurencji,
- określenie grupy docelowej – skonkretyzowanie, do kogo kierujemy przekaz, tj. wiek, płeć, lokalizacja, narodowość, zachowania, zainteresowania, a także ewentualne wykluczenia (np. nie chcemy trafiać z reklamą restauracji grillowej do wegan i wegetarian),
- pozycjonowanie brandu – historia marki, dokładne określenie jej wartości i segmentu klientów, którzy docelowo mają korzystać z jej produktów lub usług,
- cel kampanii – brief pozwala też na ustalenie, czy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży, świadomości brandu albo poprawie wizerunku lub zaufania obecnych klientów,
- oczekiwany zasięg – określenie czy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby osób, czy też bardzo precyzyjne targetowanie do ścisłej grupy odbiorców albo dynamiczny remarketing, czyli emisja reklamy do klientów, którzy skorzystali z naszej oferty lub odwiedzili stronę internetową firmy,
- budżet – brief umożliwia też ustalenie miesięcznych kwot, jakie możemy wydać na płatne działania promocyjne. Zazwyczaj agencja pobiera dodatkowe prowizje lub stałe opłaty za prowadzenie kampanii reklamowych,
- informacje na temat konkurencji – wymienienie nazw firm działających w tej samej branży, które stanowią bezpośrednich, rynkowych rywali,
- styl komunikacji – nazywany również „tone of voice”, czyli sposób, w jaki chcemy komunikować się z grupą odbiorców. Jest to tzw. język marki (luźny, patetyczny, etc.),
- dotychczasowe działania – wymienienie prowadzonych aktualnie lub wcześniej akcji marketingowych i, o ile to możliwe, określenie ich efektów.
Profesjonalnie sporządzony i wypełniony brief może także określać docelowe pozycjonowanie i branding marki, jaki chcemy osiągnąć np. w perspektywie 6-12 miesięcy.
Jest on bardzo istotnym dokumentem, a rzetelne podejście do spisania, pozwala na lepszą komunikację potrzeb, a co za tym idzie doskonalsze dopasowanie działań już na początku współpracy pomiędzy firmą a agencją marketingową.
Nasza porada
Brief jest ważnym elementem działań – z pomocą dobrze opisanego briefu można ułożyć lepszą strategię działań. Dlatego warto być ostrożnym przy podejmowaniu działań z agencją, która oferuje z góry jeden pakiet działań. Każda branża i nisza są inne i trzeba dostosować działania do ich specyfiki.
- Ad Network – Sieć reklamowa
- Adres IP
- Adsense
- Adwords
- Afiliacja, Marketing Afiliacyjny
- Aktualizacja algorytmu
- Algorytm Google
- Anchor Text – Kotwica linku
- Architektura informacji
- Artykuł sponsorowany
- Atrybut alt
- Atrybut dofollow
- Audyt strony www - optymalizacja SEO
- Audyt UX
- Ban od Google
- Baner reklamowy
- Bing
- Black Hat SEO
- Błąd 403
- Błąd 404
- Błąd 500
- Blog - co to jest, jak założyć
- Bot
- Bounce Rate
- Branding
- Breadcrumbs
- Brief
- Buyer persona
- Buzz Marketing
- Cache wyszukiwarki
- Canonical
- CcTLD
- CDN
- Cloaking
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią)
- Content marketing (marketing treści)
- Copywriting
- CR (ang. Conversion Rate)
- Crawler
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania)
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)
- Dane strukturalne
- Data Center
- Depozycjonowanie
- Disavow
- Domain age
- Domain authority
- Doorway page
- Dopasowanie przybliżone
- DSA (ang. Dynamic Search Ads)
- Duplicate Content, zduplikowana treść
- Dynamic content (dynamiczna treść)
- Działania ręczne Google