Słownik pojęć marketingowych
Brief – co to jest, definicja
Czym jest brief? Jak może pomóc przy tworzeniu strony oraz przy rozpoczynaniu działań marketingowych?
Rozpoczęcie współpracy pomiędzy firmą a profesjonalną agencją marketingową zawsze rozpoczyna się od wypełnienia dokumentu, jakim jest brief.
Stanowi on zazwyczaj zbiór zagadnień lub pytań, które mają na celu jasne określenie oczekiwań przedsiębiorstwa w zakresie planowanych działań reklamowych.
Umożliwia późniejsze sformułowanie celów strategicznych, wizerunkowych, brandingowych czy sprzedażowych związanych z kooperacją. Dobrze zaprojektowany brief składa się z takich elementów jak:
- podstawowe dane firmy – informacje teleadresowe siedziby, godziny otwarcia i kontakt do osób decyzyjnych odpowiadających za marketing, sprzedaż, PR i współpracę z agencją,
- opis produktu lub usługi – przedstawienie oferty i jej wyróżników na tle konkurencji,
- określenie grupy docelowej – skonkretyzowanie, do kogo kierujemy przekaz, tj. wiek, płeć, lokalizacja, narodowość, zachowania, zainteresowania, a także ewentualne wykluczenia (np. nie chcemy trafiać z reklamą restauracji grillowej do wegan i wegetarian),
- pozycjonowanie brandu – historia marki, dokładne określenie jej wartości i segmentu klientów, którzy docelowo mają korzystać z jej produktów lub usług,
- cel kampanii – brief pozwala też na ustalenie, czy zależy nam na zwiększeniu sprzedaży, świadomości brandu albo poprawie wizerunku lub zaufania obecnych klientów,
- oczekiwany zasięg – określenie czy zależy nam na dotarciu do jak największej liczby osób, czy też bardzo precyzyjne targetowanie do ścisłej grupy odbiorców albo dynamiczny remarketing, czyli emisja reklamy do klientów, którzy skorzystali z naszej oferty lub odwiedzili stronę internetową firmy,
- budżet – brief umożliwia też ustalenie miesięcznych kwot, jakie możemy wydać na płatne działania promocyjne. Zazwyczaj agencja pobiera dodatkowe prowizje lub stałe opłaty za prowadzenie kampanii reklamowych,
- informacje na temat konkurencji – wymienienie nazw firm działających w tej samej branży, które stanowią bezpośrednich, rynkowych rywali,
- styl komunikacji – nazywany również „tone of voice”, czyli sposób, w jaki chcemy komunikować się z grupą odbiorców. Jest to tzw. język marki (luźny, patetyczny, etc.),
- dotychczasowe działania – wymienienie prowadzonych aktualnie lub wcześniej akcji marketingowych i, o ile to możliwe, określenie ich efektów.
Profesjonalnie sporządzony i wypełniony brief może także określać docelowe pozycjonowanie i branding marki, jaki chcemy osiągnąć np. w perspektywie 6-12 miesięcy.
Jest on bardzo istotnym dokumentem, a rzetelne podejście do spisania, pozwala na lepszą komunikację potrzeb, a co za tym idzie doskonalsze dopasowanie działań już na początku współpracy pomiędzy firmą a agencją marketingową.
Nasza porada
Brief jest ważnym elementem działań – z pomocą dobrze opisanego briefu można ułożyć lepszą strategię działań. Dlatego warto być ostrożnym przy podejmowaniu działań z agencją, która oferuje z góry jeden pakiet działań. Każda branża i nisza są inne i trzeba dostosować działania do ich specyfiki.
-
b
- Błąd 509, czyli co to?
- Błąd 503, czyli co to?
- Błąd 502, czyli co to?
- Błąd 501, czyli co to?
- Błąd 410, czyli co to?
- Błąd 405, czyli co to?
- Błąd 402, czyli co to?
- Błąd 401, czyli co to?
- Błąd 400, czyli co to?
- Błąd 303, czyli co to?
- Błąd 102, czyli co to?
- Błąd 101, czyli co to?
- Blokowanie indeksowania, czyli co to?
- Bloger, czyli kto to?
- Blog firmowy, czyli co to?
- Bingbot, czyli co to?
- Bing Webmaster Tools, czyli co to?
- Bing, czyli co to?
- Bezwzględny adres URL, czyli co to?
- BERT, czyli co to?
- Baza danych, czyli co to?
- Barter, czyli co to?
- Barnacle SEO, czyli co to?
- Bait and Switch, czyli co to?
- Baidu, czyli co to?
- Badanie potrzeb użytkowników, czyli co to?
- Backlog, czyli co to?
- B2C, czyli co to?
- B2B, czyli co to?
- Buzz Marketing – co to jest, definicja
- Buyer persona – co to jest, definicja
- Brief – co to jest, definicja
- Breadcrumbs – co to jest, definicja
- Branding – co to jest, definicja
- Bounce Rate – co to jest, definicja
- Bot – co to jest, definicja
- Blog – co to jest, jak założyć
- Błąd 500 – co to jest, definicja
- Błąd 404 – co to jest, definicja
- Błąd 403 – co to jest, definicja
- Black Hat SEO – co to jest, definicja
- Bing – co to jest, definicja
- Baner reklamowy – co to jest, definicja
- Ban od Google – co to jest, definicja
-
c
- Czynniki rankingowe, czyli co to?
- Częstotliwość indeksowania, czyli co to?
- CSR, czyli co to?
- Crowdsourcing, czyli co to?
- Crowdfunding, czyli co to?
- Cross-selling, czyli co to?
- Cross-linking, czyli co to?
- CRO (Conversion Rate Optimization – Optymalizacja Konwersji), czyli co to?
- CPC (Cost Per Click), czyli co to?
- CPA – Cost per Action, czyli co to?
- Corporate Governance, czyli co to?
- Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe), czyli co to?
- Cookies, czyli co to?
- Context Marketing, czyli co to?
- Content Spinning, czyli co to?
- Content Pruning, czyli co to?
- Content Gap, czyli co to?
- Content, czyli co to?
- Co-Branding, czyli co to?
- CLV (Customer Lifetime Value), czyli co to?
- CLS (Cumulative Layout Shift), czyli co to?
- Clickbait, czyli co to?
- Click fraud, czyli co to?
- Citation Flow, czyli co to?
- Churn and Burn SEO, czyli co to?
- Chunky middle keywords, czyli co to?
- Chatbot Marketing, czyli co to?
- Chat GPT, czyli co to?
- Chat Bot, czyli co to?
- Certyfikat SSL, czyli co to?
- Certyfikat EV, czyli co to?
- Certyfikat DV, czyli co to?
- Cele Google Analytics, czyli co to?
- Case Study (Studium przypadku), czyli co to?
- Captcha, czyli co to?
- Capping, czyli co to?
- Canva, czyli co to?
- CAC (Customer Acquisition Cost), czyli co to?
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
-
d
- Dywersyfikacja linków, czyli co to?
- Dynamiczna treść, czyli co to?
- Dwell Time, czyli co to?
- DuckDuckGo, czyli co to?
- DTD (Document Type Definition), czyli co to?
- Drupal, czyli co to?
- Dropshipping, czyli co to?
- Double Opt-in, czyli co to?
- Dostosowanie stawek, czyli co to?
- Dostępność cyfrowa, czyli co to?
- Dopasowanie ścisłe, czyli co to?
- Dopasowanie do wyrażenia, czyli co to?
- Domena linkująca, czyli co to?
- Docelowy CPA, czyli co to?
- DNS, czyli co to?
- Disavow Tool, czyli co to?
- Disallow, czyli co to?
- Direct Admin, czyli co to?
- Digitalizacja, czyli co to?
- Digital Marketing, czyli co to?
- Depozycjonowanie, czyli co to?
- Deindeksowanie, czyli co to?
- Deep Link, czyli co to?
- Dead End Page, czyli co to?
- Data Driven Marketing, czyli co to?
- Dark Post, czyli co to?
- Dane strukturalne, czyli co to?
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
-
e
- Expiring domain, czyli co to?
- Evergreen Content, czyli co to?
- Event Marketing, czyli co to?
- Etapy indeksowania, czyli co to?
- ESG, czyli co to?
- Employer Branding, czyli co to?
- Email marketing, czyli co to?
- Element Title, czyli co to?
- Efektywność osobista, czyli co to?
- Efekty działań marketingowych, czyli co to?
- eCPC, czyli co to?
- Ebook, czyli co to?
- EAT, czyli co to?
- E-commerce-Grocery CPC, czyli co to?
- External links – co to jest, definicja
- Exact match anchor – co to jest, definicja
- Ecommerce – co to jest, definicja
- E-mail marketing – co to jest
- y
-
z
- Zaplecze SEO, czyli co to?
- Zapytanie do wyszukiwarki, czyli co to?
- ZBS (liczba znaków bez spacji), czyli co to?
- Zepsute linki, czyli co to?
- Zero match anchor text, czyli co to?
- Zero-click, czyli co to?
- Zła struktura strony, czyli co to?
- Znacznik bold, czyli co to?
- Znacznik em, czyli co to?
- Znacznik HTML, czyli co to?
- Znacznik italic, czyli co to?
- Znacznik strong, czyli co to?
- ZZS (liczba znaków ze spacjami), czyli co to?
- Zasięg (np. reklamy) – co to jest, definicja