Słownik pojęć marketingowych
Blog – co to jest, jak założyć
Co to jest blog? Jak go wykorzystać do zwiększenia sprzedaży i budowy marki osobistej? Jak założyć blog za darmo?
Blog – definicja, co to jest blog
Dziennik sieciowy, czyli blog to w istocie rodzaj osobistej strony internetowej, której struktura oparta jest o regularnie publikowanie wpisy blogowe (artykuły, notatki, eseje, poradniki, recenzje, etc.).
Zazwyczaj każdy tekst może być komentowany, a za najbardziej wartościowe uznaje się te, które angażują czytelników i prowadzone są pod nimi rozbudowane dyskusje.
Często poszczególne treści są odpowiednio kategoryzowane i oznaczane tagami, w zależności od indywidualnego zamysłu autora serwisu.
Osoby profesjonalnie prowadzące tego typu witrynę nazywane są zawodowymi blogerami albo influencerami.
O czym pamiętać zakładając blog?
Decydując się na rozwijanie tego kanału przekazu, warto pamiętać o kilku aspektach:
- Długość treści – rozbudowane artykuły nasycone frazami kluczowymi są bardzo dobrze postrzegane przez algorytmy Google i pozwalają na uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarce na określone zapytania.
- Wartość merytoryczna – tworząc teksty na blog, należy pamiętać, by były one wartościowe i rozwiązywały problemy internautów. Pisanie ogólnikowych notek nie jest dobrą praktyką, chyba że jesteśmy wpływowymi celebrytami, wówczas naturalnie łatwiej będzie nam dotrzeć do większego grona odbiorców.
- Wieloformatowość – coraz częściej spotyka się strony blogowe, na których publikowane są treści zarówno w formie tekstowej, jak i audio oraz video. Pozwala to na możliwość konsumpcji artykułów, np. podczas jazdy samochodem. Wideo umożliwia z kolei przekazanie informacji, które w przypadku zwykłego tekstu są trudne lub niemożliwe do zaprezentowania.
- Dystrybucja contentu – zazwyczaj wpisy z bloga są udostępniane (dystrybuowane) również w mediach społecznościowych, dzięki czemu mogą dotrzeć do większego grona odbiorców. Można wówczas również skorzystać z możliwości płatnych kampanii Ads, które pozwolą na zdobycie nowych czytelników.
- Newsletter – budowanie bazy mailowej poprzez kanał blogowy pozwala na docieranie w przyszłości do najbardziej zaangażowanych odbiorców, którzy stanowią potencjalną grupę klientów zainteresowanych naszymi produktami czy usługami.
- Animowanie społeczności – zdecydowanie należy odpowiadać na pytania czytelników bloga zadawane w formie komentarzy czy e-maili. Artykuły, pod którymi są prowadzone rozbudowane dyskusje, są lepiej postrzegane przez algorytmy wyszukiwarki Google, a same problemy użytkowników w naturalny sposób mogą być wykorzystane jako tematy kolejnych wpisów.
Czemu służy blog? W jakim celu tworzy się blogi?
Nowoczesne blogi najczęściej łączą w sobie klasyczne publikacje tekstowe z bardziej rozbudowanymi ebookami oraz formą video i podcastami.
Stanowią doskonałe narzędzie marketingowe korzystnie wpływające na pozycjonowanie SEO, a także integralny element każdej dobrze opracowanej strategii content marketingu.
Blog może spełniać różne cele zależnie od osób i firm, które go tworzą.
Pojedyncze osoby mogą z pomocą bloga zbudować swój autorytet poprzez publikację specjalistycznych treści. To sprawdza się szczególnie gdy jesteś freelancerem czy specjalistą w danej dziedzinie.
Z kolei firmy mogą wykorzystać blog do budowy marki lub po prostu do ściągnięcia dodatkowego ruchu w wyszukiwarki.
Dodatkowo blog można wykorzystać do wzmocnienia linkowania wewnętrznego, co przydaje się szczególnie w większych serwisach.
Blog czy fanpage na Facebooku?
Często pojawia się wątpliwość czy warto otwierać bloga skoro można poprowadzić profile w social media – np. swój fanpage na Facebooku.
Warto wykorzystać możliwości jakie dają wszystkie te platformy tzn. prowadzić profile w social media i prowadzić swój własny blog.
Pamiętajmy, że w przypadku Facebooka i innych social mediów jesteśmy zależni od ich algorytmu, który ma tendencje do przycinania zasięgów.
Gdzie założyć bloga, Jak założyć bloga za darmo (darmowy blog)
Bloga można założyć za darmo w serwisach typu Web 2.0. To strony jak wordpress.com, blogspot.com i wiele innych. Oferują one możliwość założenia darmowego bloga.
Blog czy własna strona
Własna strona – na hostingu, z własną domeną – to najlepsze wyjście. Jesteś wtedy właścicielem swojej strony. Wymaga to jednak pewnej inwestycji.
Jeśli masz wątpliwości czy potrzebujesz swój hosting, to na początku możesz założyć bloga na wspomnianych bezpłatnych platformach jak wordpress.com czy blogspot.com. Później zawsze możesz przenieść go na swój hosting.
-
b
- Błąd 509, czyli co to?
- Błąd 503, czyli co to?
- Błąd 502, czyli co to?
- Błąd 501, czyli co to?
- Błąd 410, czyli co to?
- Błąd 405, czyli co to?
- Błąd 402, czyli co to?
- Błąd 401, czyli co to?
- Błąd 400, czyli co to?
- Błąd 303, czyli co to?
- Błąd 102, czyli co to?
- Błąd 101, czyli co to?
- Blokowanie indeksowania, czyli co to?
- Bloger, czyli kto to?
- Blog firmowy, czyli co to?
- Bingbot, czyli co to?
- Bing Webmaster Tools, czyli co to?
- Bing, czyli co to?
- Bezwzględny adres URL, czyli co to?
- BERT, czyli co to?
- Baza danych, czyli co to?
- Barter, czyli co to?
- Barnacle SEO, czyli co to?
- Bait and Switch, czyli co to?
- Baidu, czyli co to?
- Badanie potrzeb użytkowników, czyli co to?
- Backlog, czyli co to?
- B2C, czyli co to?
- B2B, czyli co to?
- Buzz Marketing – co to jest, definicja
- Buyer persona – co to jest, definicja
- Brief – co to jest, definicja
- Breadcrumbs – co to jest, definicja
- Branding – co to jest, definicja
- Bounce Rate – co to jest, definicja
- Bot – co to jest, definicja
- Blog – co to jest, jak założyć
- Błąd 500 – co to jest, definicja
- Błąd 404 – co to jest, definicja
- Błąd 403 – co to jest, definicja
- Black Hat SEO – co to jest, definicja
- Bing – co to jest, definicja
- Baner reklamowy – co to jest, definicja
- Ban od Google – co to jest, definicja
-
c
- Czynniki rankingowe, czyli co to?
- Częstotliwość indeksowania, czyli co to?
- CSR, czyli co to?
- Crowdsourcing, czyli co to?
- Crowdfunding, czyli co to?
- Cross-selling, czyli co to?
- Cross-linking, czyli co to?
- CRO (Conversion Rate Optimization – Optymalizacja Konwersji), czyli co to?
- CPC (Cost Per Click), czyli co to?
- CPA – Cost per Action, czyli co to?
- Corporate Governance, czyli co to?
- Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe), czyli co to?
- Cookies, czyli co to?
- Context Marketing, czyli co to?
- Content Spinning, czyli co to?
- Content Pruning, czyli co to?
- Content Gap, czyli co to?
- Content, czyli co to?
- Co-Branding, czyli co to?
- CLV (Customer Lifetime Value), czyli co to?
- CLS (Cumulative Layout Shift), czyli co to?
- Clickbait, czyli co to?
- Click fraud, czyli co to?
- Citation Flow, czyli co to?
- Churn and Burn SEO, czyli co to?
- Chunky middle keywords, czyli co to?
- Chatbot Marketing, czyli co to?
- Chat GPT, czyli co to?
- Chat Bot, czyli co to?
- Certyfikat SSL, czyli co to?
- Certyfikat EV, czyli co to?
- Certyfikat DV, czyli co to?
- Cele Google Analytics, czyli co to?
- Case Study (Studium przypadku), czyli co to?
- Captcha, czyli co to?
- Capping, czyli co to?
- Canva, czyli co to?
- CAC (Customer Acquisition Cost), czyli co to?
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
-
d
- Dywersyfikacja linków, czyli co to?
- Dynamiczna treść, czyli co to?
- Dwell Time, czyli co to?
- DuckDuckGo, czyli co to?
- DTD (Document Type Definition), czyli co to?
- Drupal, czyli co to?
- Dropshipping, czyli co to?
- Double Opt-in, czyli co to?
- Dostosowanie stawek, czyli co to?
- Dostępność cyfrowa, czyli co to?
- Dopasowanie ścisłe, czyli co to?
- Dopasowanie do wyrażenia, czyli co to?
- Domena linkująca, czyli co to?
- Docelowy CPA, czyli co to?
- DNS, czyli co to?
- Disavow Tool, czyli co to?
- Disallow, czyli co to?
- Direct Admin, czyli co to?
- Digitalizacja, czyli co to?
- Digital Marketing, czyli co to?
- Depozycjonowanie, czyli co to?
- Deindeksowanie, czyli co to?
- Deep Link, czyli co to?
- Dead End Page, czyli co to?
- Data Driven Marketing, czyli co to?
- Dark Post, czyli co to?
- Dane strukturalne, czyli co to?
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
-
e
- Expiring domain, czyli co to?
- Evergreen Content, czyli co to?
- Event Marketing, czyli co to?
- Etapy indeksowania, czyli co to?
- ESG, czyli co to?
- Employer Branding, czyli co to?
- Email marketing, czyli co to?
- Element Title, czyli co to?
- Efektywność osobista, czyli co to?
- Efekty działań marketingowych, czyli co to?
- eCPC, czyli co to?
- Ebook, czyli co to?
- EAT, czyli co to?
- E-commerce-Grocery CPC, czyli co to?
- External links – co to jest, definicja
- Exact match anchor – co to jest, definicja
- Ecommerce – co to jest, definicja
- E-mail marketing – co to jest
- y
-
z
- Zaplecze SEO, czyli co to?
- Zapytanie do wyszukiwarki, czyli co to?
- ZBS (liczba znaków bez spacji), czyli co to?
- Zepsute linki, czyli co to?
- Zero match anchor text, czyli co to?
- Zero-click, czyli co to?
- Zła struktura strony, czyli co to?
- Znacznik bold, czyli co to?
- Znacznik em, czyli co to?
- Znacznik HTML, czyli co to?
- Znacznik italic, czyli co to?
- Znacznik strong, czyli co to?
- ZZS (liczba znaków ze spacjami), czyli co to?
- Zasięg (np. reklamy) – co to jest, definicja