fbpx

Słownik pojęć marketingowych

Blog – co to jest, jak założyć

Co to jest blog? Jak go wykorzystać do zwiększenia sprzedaży i budowy marki osobistej? Jak założyć blog za darmo?

blog-marketing, słownik

Blog – definicja, co to jest blog

Dziennik sieciowy, czyli blog to w istocie rodzaj osobistej strony internetowej, której struktura oparta jest o regularnie publikowanie wpisy blogowe (artykuły, notatki, eseje, poradniki, recenzje, etc.).

Zazwyczaj każdy tekst może być komentowany, a za najbardziej wartościowe uznaje się te, które angażują czytelników i prowadzone są pod nimi rozbudowane dyskusje.

Często poszczególne treści są odpowiednio kategoryzowane i oznaczane tagami, w zależności od indywidualnego zamysłu autora serwisu.

Osoby profesjonalnie prowadzące tego typu witrynę nazywane są zawodowymi blogerami albo influencerami.

O czym pamiętać zakładając blog?

Decydując się na rozwijanie tego kanału przekazu, warto pamiętać o kilku aspektach:

  • Długość treści – rozbudowane artykuły nasycone frazami kluczowymi są bardzo dobrze postrzegane przez algorytmy Google i pozwalają na uzyskanie wyższych pozycji w wyszukiwarce na określone zapytania.
  • Wartość merytoryczna – tworząc teksty na blog, należy pamiętać, by były one wartościowe i rozwiązywały problemy internautów. Pisanie ogólnikowych notek nie jest dobrą praktyką, chyba że jesteśmy wpływowymi celebrytami, wówczas naturalnie łatwiej będzie nam dotrzeć do większego grona odbiorców.
  • Wieloformatowość – coraz częściej spotyka się strony blogowe, na których publikowane są treści zarówno w formie tekstowej, jak i audio oraz video. Pozwala to na możliwość konsumpcji artykułów, np. podczas jazdy samochodem. Wideo umożliwia z kolei przekazanie informacji, które w przypadku zwykłego tekstu są trudne lub niemożliwe do zaprezentowania.
  • Dystrybucja contentu – zazwyczaj wpisy z bloga są udostępniane (dystrybuowane) również w mediach społecznościowych, dzięki czemu mogą dotrzeć do większego grona odbiorców. Można wówczas również skorzystać z możliwości płatnych kampanii Ads, które pozwolą na zdobycie nowych czytelników.
  • Newsletter – budowanie bazy mailowej poprzez kanał blogowy pozwala na docieranie w przyszłości do najbardziej zaangażowanych odbiorców, którzy stanowią potencjalną grupę klientów zainteresowanych naszymi produktami czy usługami.
  • Animowanie społeczności – zdecydowanie należy odpowiadać na pytania czytelników bloga zadawane w formie komentarzy czy e-maili. Artykuły, pod którymi są prowadzone rozbudowane dyskusje, są lepiej postrzegane przez algorytmy wyszukiwarki Google, a same problemy użytkowników w naturalny sposób mogą być wykorzystane jako tematy kolejnych wpisów.

Czemu służy blog? W jakim celu tworzy się blogi?

Nowoczesne blogi najczęściej łączą w sobie klasyczne publikacje tekstowe z bardziej rozbudowanymi ebookami oraz formą video i podcastami.

Stanowią doskonałe narzędzie marketingowe korzystnie wpływające na pozycjonowanie SEO, a także integralny element każdej dobrze opracowanej strategii content marketingu.

Blog może spełniać różne cele zależnie od osób i firm, które go tworzą.

Pojedyncze osoby mogą z pomocą bloga zbudować swój autorytet poprzez publikację specjalistycznych treści. To sprawdza się szczególnie gdy jesteś freelancerem czy specjalistą w danej dziedzinie.

Z kolei firmy mogą wykorzystać blog do budowy marki lub po prostu do ściągnięcia dodatkowego ruchu w wyszukiwarki.

Dodatkowo blog można wykorzystać do wzmocnienia linkowania wewnętrznego, co przydaje się szczególnie w większych serwisach.

dla-kogo-reklama-na-facebook

Blog czy fanpage na Facebooku?

Często pojawia się wątpliwość czy warto otwierać bloga skoro można poprowadzić profile w social media – np. swój fanpage na Facebooku.

Warto wykorzystać możliwości jakie dają wszystkie te platformy tzn. prowadzić profile w social media i prowadzić swój własny blog.

Pamiętajmy, że w przypadku Facebooka i innych social mediów jesteśmy zależni od ich algorytmu, który ma tendencje do przycinania zasięgów.

Gdzie założyć bloga, Jak założyć bloga za darmo (darmowy blog)

Bloga można założyć za darmo w serwisach typu Web 2.0. To strony jak wordpress.com, blogspot.com i wiele innych. Oferują one możliwość założenia darmowego bloga.

Blog czy własna strona

Własna strona – na hostingu, z własną domeną – to najlepsze wyjście. Jesteś wtedy właścicielem swojej strony. Wymaga to jednak pewnej inwestycji.

Jeśli masz wątpliwości czy potrzebujesz swój hosting, to na początku możesz założyć bloga na wspomnianych bezpłatnych platformach jak wordpress.com czy blogspot.com. Później zawsze możesz przenieść go na swój hosting.