CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest? Definicja
Łatwe modyfikowanie tekstów i wprowadzanie zmian na stronach internetowych jest możliwe, dzięki wykorzystaniu systemu zarządzania treścią, czyli CMS (ang. Content Management System).
Umożliwia on stały rozwój witryny i publikowanie nowych wpisów przez osoby nieznające języka HTML czy CSS.
Stanowi rozbudowane narzędzie, które pozwala również na sprawną konfigurację każdego aspektu związanego z budową serwisu.
Najpopularniejsze CMS – systemy zarządzania treścią
Do najpopularniejszych rozwiązań tej klasy należą:
- WordPress,
- Drupal,
- BLogspot,
- Typo3,
- Joomla!
Nowoczesne systemy zarządzania treścią wykorzystują m.in. technologie internetowe PHP w wersji 5 i 7, a także MySQL, PostgreSQL oraz ASP.NET.
Warto wspomnieć, iż istnieją zarówno darmowe, jak i komercyjne CMS, jednakże w większości przypadków bezpłatne narzędzia umożliwiają tworzenie rozbudowanych stron www, a ich funkcjonalność może być wzbogacona przez użycie płatnych tematów i wtyczek (tzw. widgety).
Content Management System pozwala na budowę od podstaw atrakcyjnych wizualnie i funkcjonalnych witryn internetowych.
Dlaczego warto korzystać z profesjonalnego CMS-a?
Korzystanie z profesjonalnego CMS-a niesie za sobą wiele korzyści.
Najważniejsze zalety tych rozwiązań:
- W przypadku darmowych narzędzi, takich jak WordPress (nazywanego skrótowo WP) nie ponosimy kosztów zakupu skryptu, gdyż są one dystrybuowane na otwartej licencji Open Source.
- Dostępnych jest szereg praktycznych dodatków do systemu zarządzania treścią, często bezpłatnych, a także szeroki wybór dopracowanych wizualnie szablonów.
- Nie wymagają znajomości HTML, PHP, CSS czy JavaScript od osób redagujących stronę www, co przyspiesza i ułatwia wprowadzanie aktualizacji w dowolnym momencie.
- Do popularnych rozwiązań CMS dostępne jest bogate wsparcie techniczne w postaci polskojęzycznej dokumentacji oraz dużej społeczności użytkowników.
- Istnieje możliwość skorzystania z bezpłatnych wtyczek, które umożliwiają optymalizację witryny internetowej pod kątem pozycjonowania SEO.
Zdecydowaną zaletą nowoczesnych systemów zarządzania treścią jest przejrzysty i intuicyjny interfejs użytkownika, do którego obsługi niewymagane są żadne szkolenia.
Poniżej widok panelu zarządzania CMS WordPress:
- Ad Network – Sieć reklamowa
- Adres IP
- Adsense
- Adwords
- Afiliacja, Marketing Afiliacyjny
- Aktualizacja algorytmu
- Algorytm Google
- Anchor Text – Kotwica linku
- Architektura informacji
- Artykuł sponsorowany
- Atrybut alt
- Atrybut dofollow
- Audyt strony www - optymalizacja SEO
- Audyt UX
- Ban od Google
- Baner reklamowy
- Bing
- Black Hat SEO
- Błąd 403
- Błąd 404
- Błąd 500
- Blog - co to jest, jak założyć
- Bot
- Bounce Rate
- Branding
- Breadcrumbs
- Brief
- Buyer persona
- Buzz Marketing
- Cache wyszukiwarki
- Canonical
- CcTLD
- CDN
- Cloaking
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią)
- Content marketing (marketing treści)
- Copywriting
- CR (ang. Conversion Rate)
- Crawler
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania)
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)
- Dane strukturalne
- Data Center
- Depozycjonowanie
- Disavow
- Domain age
- Domain authority
- Doorway page
- Dopasowanie przybliżone
- DSA (ang. Dynamic Search Ads)
- Duplicate Content, zduplikowana treść
- Dynamic content (dynamiczna treść)
- Działania ręczne Google