fbpx

słownik pojęć marketingowych

CRO (Conversion Rate Optimization – optymalizacja konwersji), czyli co to?

Czym jest optymalizacja konwersji w marketingu

Co oznacza CRO w praktyce?

cro - conversion rate optimization

Definicja

CRO to inaczej optymalizacja wskaźnika konwersji, czyli proces związany z poprawianiem współczynnika konwersji na stronie internetowej lub w aplikacji. W skrócie CRO ma na celu zwiększenie liczby użytkowników, którzy podejmują pożądane działania, takie jak zakup, rejestracja, pobranie pliku, wypełnienie formularza itp. Wartość ta odzwierciedla, jak wiele odwiedzających wykonuje określone działania w porównaniu z ogólną liczbą odwiedzających daną stronę lub aplikację.

3 ciekawostki, które warto wiedzieć o CRO

1. Z jakich etapów składa się proces CRO?

Proces optymalizacji wskaźnika konwersji (CRO) obejmuje kilka kluczowych kroków. Rozpoczyna się od zebrania i analizy danych dotyczących ruchu na stronie internetowej lub w aplikacji, co obejmuje również zrozumienie zachowań użytkowników. Następny jest etap testowania A/B. Polega on na porównywaniu dwóch różnych wersji elementów na stronie (np. zmienionego tekstu, innego układu), aby określić, która wersja generuje lepsze wyniki konwersji. Na podstawie analizy danych i testów A/B można zidentyfikować konkretne obszary strony lub aplikacji, które wymagają poprawy w celu zwiększenia konwersji. Po zidentyfikowaniu słabych punktów można wprowadzić zmiany oparte na danych i wynikach testów, które podlegają ciągłemu monitorowaniu.

2. Jaki wpływ na CRO ma psychologia?

Psychologia odgrywa ogromną rolę w optymalizacji wskaźnika konwersji (CRO), ponieważ wiele decyzji zakupowych podejmowanych przez użytkowników jest uwarunkowanych emocjonalnie i psychologicznie. Kilka kluczowych aspektów, które mają wpływ na konwersję to m.in. zaufanie do marki, społeczne dowody (np. opinie innych użytkowników), brak ryzyka (np. darmowy próbny okres) czy łatwość w podjęciu decyzji.

3. Czy CRO wpływa na pozycjonowanie witryny?

CRO może mieć wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych. Chociaż koncentruje się głównie na poprawie wskaźnika konwersji poprzez usprawnianie nawigacji po stronie, takie działania mogą również pośrednio wpłynąć na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Wynika to m.in. z mniejszej ilości odrzuceń witryny przez użytkowników czy większego zaufania do witryny i wzrostu jej reputacji. To z kolei często przekłada się na zwiększenie linkowania zewnętrznego i lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.