fbpx

Słownik pojęć marketingowych

CPC (Cost Per Click), czyli co to?

Co oznacza CPC w marketingu

Dlaczego CPC – Cost Per Click – jest tak ważny w marketingu

cpc: cost per click

Definicja

CPC to jeden z modeli kampanii reklamowych. Określa on efektywność reklamy i wyrażony jest jako stosunek kosztów poniesionych w ramach danej reklamy do ilości kliknięć w tę reklamę. Inaczej mówiąc Cost Per Click to model rozliczania efektu, którym jest wejście na stronę przedsiębiorstwa zlecającego reklamę. Zleceniodawca nie płaci więc za samo wyświetlenie reklamy, ale za ilość kliknięć w nią.

3 ciekawostki o CPC

1. Jak wygląda koszt CPC?

Koszt CPC ustalany jest na początku kampanii reklamowej. Jest to nic innego jak kwota, jaką reklamodawca chce przeznaczyć za jedno kliknięcie w reklamę. W ramach prowadzenia kampanii reklamowych w Google Ads lub Facebook Ads można ustalić maksymalny koszt CPC, który nie zostanie przekroczony. Trzeba też wiedzieć, że koszt kliknięcia zależeć może od konkurencyjności danego słowa kluczowego. Im branża jest popularniejsza, tym wyższą stawkę za kliknięcie trzeba będzie zapłacić, aby dana reklama była wyświetlona wśród pożądanej grupy odbiorców.

2. Jak kształtuje się wartość CPC?

W większości przypadków Cost per Click wynosi średnio od kilku do kilkudziesięciu groszy. Oczywiście jest to wartość dotycząca uzyskania uwagi jednego użytkownika. Aby uzyskać całkowity koszty, należy przemnożyć ją przez rzeczywistą ilość osób, które kliknęły w reklamę. Można oszacować wartość CPC poprzez znajomość między innymi średniej konwersji na danej witrynie, czyli ilości użytkowników na 1000 odwiedzających, którzy dokonują pożądanej akcji.

3. CPC a Facebook Ads

Decydując się na prowadzenie kampanii reklamowej na Facebooku z wykorzystaniem modelu CPC trzeba pamiętać, że na jej koszt końcowy wpływ ma wiele czynników oraz kombinacje ustawień. Zmiana jednego czynnika może znacząco podnieść lub obniżyć stawkę za jedno kliknięcie. Ważna jest także kreacja reklamy oraz odpowiednie jej umiejscowienie. Z tego też względu dobrym rozwiązaniem jest wybór kilku kampanii testowych z niskim budżetem reklamowym, co z kolei pozwala na znalezienie opłacalnej konfiguracji reklamowej.