fbpx

słownik pojęć marketingowych

Blokowanie indeksowania, czyli co to?

Czym jest blokowanie indeksowania? Jak działa?

indeks - blokowanie

Definicja

Blokowanie indeksowania (ang. „indexing”) odnosi się do procesu, w którym właściciel strony internetowej decyduje, czy chce, aby treści na stronie były indeksowane. Indeksowanie stron przez boty służy wyświetlaniu ich treści w wynikach wyszukiwania na różnych wyszukiwarkach, takich jak Google, Bing, czy innych.

3 ciekawostki, które warto wiedzieć o blokowaniu indeksowania

1. Jakie są rodzaje blokowania indeksowania?

Istnieją różne metody blokowania indeksowania. Robots.txt to plik tekstowy, który znajduje się w głównym katalogu witryny. Może zawierać instrukcje mówiące o tym, które strony lub katalogi powinny zostać zaindeksowane, a które nie. Z kolei meta-tag „noindex” to element HTML, który można dodać do nagłówka strony lub do konkretnych tagów, aby poinformować wyszukiwarki, że dana strona nie powinna być indeksowana. 

Do innych metod należą: X-Robots-Tag, czyli nagłówek HTTP, który można wysłać z serwera w odpowiedzi na żądanie wyszukiwarki, Rel=”nofollow” (atrybut HTML, który można dodać do linków na stronie, aby poinformować wyszukiwarki, że nie powinny śledzić lub indeksować linkowanych stron) oraz zabezpieczenie witryn hasłem.

2. Po co blokować indeksowanie strony?

Do powodów blokowania indeksowania strony należą różne sytuacje:

  • strona znajduje się w fazie testowania lub budowy,
  • witryna jest przeznaczona tylko dla ograniczonego grona użytkowników lub zawiera poufne informacje,
  • ochrona treści przed nieautoryzowanym kopiowaniem lub nielegalnym wykorzystywaniem przez inne strony,
  • ochrona przed spamem lub atakami.

3. Jakie konsekwencje przynosi blokowanie indeksowania?

Blokowanie indeksowania strony rodzi pozytywne i negatywne konsekwencje. Do pozytywnych można zaliczyć zachowanie kontroli nad danymi i treściami zawartymi na stronie. Jeśli strona jest w trakcie budowy lub testowania, blokowanie indeksowania pozwala uniknąć wyświetlania niekompletnej lub potencjalnie niedziałającej treści w wynikach wyszukiwania.

Negatywne konsekwencje blokowania indeksowania to brak widoczności witryny w wynikach wyszukiwania, ograniczenie ruchu organicznego na stronie, ograniczenie możliwości pozyskania linków zwrotnych a w konsekwencji trudniejsza identyfikacja i mniejsza rozpoznawalność marki.