Działania marketingowe mające na celu wywołanie dyskusji związanej z produktem lub usługą, których efektem ma być pozyskanie pozytywnych rekomendacji na ich temat, określane są pojęciem „Buzz Marketing”.

Uznaje się je za jedne z najbardziej wiarygodnych dla potencjalnych klientów, gdyż ludzie są bardziej skłonni zaufać opiniom innych, niż konwencjonalnym przekazom reklamowym.

Obecnie wyróżnia się różne formy reklamy tego rodzaju:

  • wspieranie społeczności związanej z marką, która zrzeszona jest wokół grup w mediach społecznościowych, forów internetowych czy fanklubów,
  • budowa dedykowanych blogów oraz współpraca z influencerami, którzy komunikują swoim odbiorcom rzetelne informacje na temat naszej oferty w przystępny sposób,
  • klasyczny buzz marketing szeptany, czyli uczestniczenie w dyskusjach na tematy związane z określoną branżą, gdzie można pozostawić wzmiankę na temat marki. W poszukiwaniu takich wątków pomocne są narzędzia monitoringu internetu (np. Brand24),
  • działania wirusowe polegające na dystrybuowaniu w kanałach internetowych angażujących, często zabawnych komunikatów (najczęściej graficznych) nawiązujących jednocześnie do określonego brandu,
  • trendsetting z wykorzystaniem mikroinfluencerów, którzy na własnym przykładzie (w formie zdjęć czy filmów) pokażą praktyczne użycie oferowanych przez markę wyrobów. Najczęściej działania są spotykane w branży modowej i gadżetów elektronicznych,
  • product seeding, czyli przekazanie określonej grupie osób (blogerów, vlogerów, influencerów czy ekspertów branżowych) naszych produktów, co może sprawić, że sami podzielą się opinią na ich temat w swoich kanałach komunikacji.

Doskonałym przykładem działań z zakresu buzz marketingu, które sprawdzają się w dowolnej branży, jest uczestniczenie w dyskusjach na forach internetowych, a w szczególności międzynarodowym serwisie Quora.

Witryna pozwala na zadawanie pytań w niemalże każdym temacie, co sprawia, że możemy tam również znaleźć potencjalnych odbiorców naszych produktów i usług.