Klikalny tekst widoczny w miejscu hiperłącza na stronach internetowych określa się mianem anchor text (kotwica), stanowi on zakotwiczoną składową linku.

Jest formą treści, która pozwala obudować surowy URL, przez co staje się on bardziej przyjazny dla użytkownika.

Jednocześnie pełni rolę opisu, dzięki któremu roboty wyszukiwarki Google mogą lepiej zrozumieć, do jakiego serwisu kieruje dany odnośnik. Ma on zatem również wpływ na aspekty związane z pozycjonowaniem SEO zarówno witryny linkowanej, jak i linkującej.

Wyróżniamy kilka rodzajów elementów anchor text – kotwic:

  • Nagie (naked) – są to w zasadzie same adresy URL, bez żadnego zakotwiczenia. Najczęściej występują jako linki w komentarzach blogowych lub wpisach na forach. Są często stosowane w działaniach związanych z marketingiem szeptanym.
  • Markowe (brandowe) – wykorzystują nazwę firmy lub produktu i kierują zazwyczaj do strony głównej, pozwalając budować lepszy wizerunek marki w internecie. Mają pozytywny wpływ na wskaźnik Domain Authority.
  • Dopasowane (exact match) – tego rodzaju anchor text zawiera przemyślane, wynikające zazwyczaj z kompleksowej analizy SEO słowo kluczowe. Należy go jednak używać z rozwagą, gdyż zbyt duże nasycenie kotwic tej klasy może mieć negatywny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce.
  • Generyczne (generic) – ich treść nie jest bezpośrednio związana z zawartością witryny, do której się odnoszą i zawiera CTA (Call-To-Action), czyli wezwanie do działania typu „kliknij”, „kup” albo „skorzystaj z oferty”.
  • Dobrane do wyrażenia (phrase match) – polega na umieszczeniu w linku treści nawiązującej do frazy z tzw. długiego ogona (long tail), czyli rozwiniętego słowa kluczowego (np. pozycjonowanie seo gdańsk tanie skuteczne)
  • Częściowo dopasowane (partial match) – w tym przypadku wykorzystuje się zakotwiczenie poprzez użycie synonimów głównego słowa kluczowego określonego na stronie internetowej, które stanowią frazy semantycznie zbliżone.

Element kotwicy, czyli anchor text stanowi podstawowe rozwiązanie służące do budowy struktury linkowania wewnętrznego i zewnętrznego w nowoczesnym internecie.