fbpx

Słownik Pojęć marketingowych

Captcha, czyli co to?

Czym jest captcha? Jak działa?

captcha: zabezpieczenie

Definicja

Captcha to rodzaj testu lub mechanizmu, który pomaga odróżnić ludzi od automatów w sieci. Nazwa „CAPTCHA” oznacza „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart” (całkowicie zautomatyzowany publiczny test do odróżniania komputerów od ludzi). Jest to sposób na przeciwdziałanie spamowi lub atakom botów. CAPTCHA wymaga od użytkowników wykonania zadania, które komputerowi jest trudno zrozumieć, ale dla ludzi jest stosunkowo łatwe.

3 ciekawostki, które warto wiedzieć o Captcha

1. Po co stosuje się Captchę?

Captcha pomaga zapobiegać nadmiernemu wysyłaniu automatycznych formularzy, co chroni strony internetowe przed atakami spamerskimi. Pomaga w odróżnieniu ludzi od automatycznych programów (botów), uniemożliwiając botom automatyczne wykonywanie działań, takich jak rejestracja kont, tworzenie fałszywych profili czy rozsyłanie spamu. Przy sklepach internetowych czy systemach płatności online Captcha może zapobiec atakom, które próbują automatycznie dokonywać zakupów lub manipulować danymi płatniczymi.

2. Jakie rodzaje Captcha się wykorzystuje?

Istnieje wiele rodzajów Captcha, które bazują na innych metodach. Najczęściej wykorzystuje się Text-based Captcha, gdzie użytkownik musi przepisać lub zidentyfikować zniekształcone, przekręcone litery i cyfry. Image Recognition Captcha polega na rozpoznawaniu lub zaznaczaniu określonych obiektów, np. wybieranie wszystkich obrazków zawierających samochody lub skrzyżowania. ReCAPTCHA to rodzaj Captchy opracowany przez Google. Wykorzystuje różne metody, m.in. zaznaczanie odpowiednich pól na podstawie wcześniejszej interakcji użytkownika lub rozwiązywanie bardziej skomplikowanych zadań, uczy algorytmy sztucznej inteligencji w rozpoznawaniu obrazów czy analizie zachowań użytkowników w sieci.

3. Czy Captcha jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Odpowiednio zaprojektowane Captcha dla urządzeń mobilnych jest niezbędna ze względu na ograniczenia wynikające z mniejszych ekranów i sposobu obsługi. Program musi być responsywny, co oznacza, że zadania powinny być wystarczająco czytelne i dostosowane do różnych urządzeń mobilnych. Captcha dla urządzeń mobilnych często wykorzystuje interakcje dotykowe, takie jak przeciąganie, obracanie, przekształcanie obiektów, które są bardziej naturalne dla ekranów dotykowych niż tradycyjne zadania.