CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – definicja

Wyrażany w procentach stosunek liczby unikalnych kliknięć do całkowitej ilości wyświetleń reklamy nazywamy CTR, czyli współczynnikiem klikalności (ang. Click-through-rate).

Jest jednym z głównych wskaźników efektywności kampanii reklamowych i może być mierzony z użyciem narzędzi analitycznych Google Analytics.

Wysoka wartość tego parametru informuje nas o optymalnym dopasowaniu treści przekazu marketingowego, a także tytułu czy opisu witryny w przypadku linków sponsorowanych lub organicznych wyników wyszukiwania.

Analiza CTR z innymi wskaźnikami

Należy pamiętać, iż CTR powinien być rozpatrywany wraz z innymi wskaźnikami, wśród których warto wymienić współczynnik konwersji oraz odrzuceń.

Pozwala to na kompleksową analizę ścieżki sprzedażowej i wykrywanie błędów, które wpływają na brak finalizacji transakcji przez klienta e-sklepu czy innego serwisu internetowego.

Wysoki Click-through-rate przy jednoczesnym niskim ROI świadczy o małej efektywności prowadzonej kampanii reklamowej CPC.

Takie zjawisko może być związane z następującymi czynnikami:

  • niedopasowaniem fraz kluczowych i brakiem odpowiednich wykluczeń,
  • niezachęcającą, pozbawioną elementów CTA treścią strony docelowej,
  • nieintuicyjnym interfejsem użytkownika w sklepie lub witrynie sprzedażowej.

W przypadku aspektów związanych z pozycjonowaniem SEO również należy brać pod uwagę współczynnik klikalności.

Niski poziom Click-through-rate może być z kolei związany m.in. ze zjawiskiem ślepoty banerowej.

Polega ono na podświadomym ignorowaniu elementów reklamowych lub przypominających reklamy na stronach internetowych.

Analiza CTR jest również ważnym elementem prowadzenia kampanii mailingowych.

Współczynnik klikalności jest dużo bardziej wiarygodny niż OR, czyli wskaźnik otwarć (Open Rate).

W przeciwieństwie do niego jasno obrazuje efektywność działań i procentowy stosunek liczby kliknięć w link do całkowitej ilości wysłanych wiadomości e-mail.

Jeszcze bardziej precyzyjnym wyznacznikiem jest w tym wypadku CTOR, który dodatkowo uwzględnia, jak dużo maili zostało otwartych.

Jak poprawić CTR w przypadku SEO

Musimy skupić się na poprawie title oraz description.

W przypadku title mamy ograniczoną możliwość wykorzystania elementów graficznych – Google większości z nich nie wyświetli. Dlatego tu przede wszystkim trzeba się skupić na poprawie samej treści. Powtarzający się błąd to ułożenie title z myślą o SEO czyli zawarcie najważniejszych słów kluczowych co jednak wygląda mało atrakcyjnie dla użytkownika:

optymalizacja title

Trzeba znaleźć przysłowiowy złoty środek pomiędzy SEO a atrakcyjnością title.

W przypadku description sprawa jest nieco prostsza. Można wykorzystać większą liczbę znaczników graficznych do przykucia uwagi:

wyroznienia description

Skąd wziąć te znaczniki? Można je skopiować bezpośrednio z wyników wyszukiwania.

Inny sposób na zwiększenie CTR to rozszerzone wyniki:

rozszerzone wyniki

Czyli pod danym wynikiem pojawiają się pytania i odpowiedzi. W odpowiedziach można stosować linki odsyłające do innych sekcji naszej strony. Dzięki temu zwiększamy szanse na to, że użytkownik przejdzie na naszą stronę.

Jak poprawić CTR w przypadku reklam

Przede wszystkim poprzez testowanie różnych wariacji danej reklamy:

  • Różne nagłówki reklamy
  • Różne treści reklamy
  • Różne tła, elementy graficzne

Częsty błąd to tworzenie jednej wersji reklamy. Wtedy, jeśli reklama nie okaże się skuteczna, tworzona jest inna wersja i znowu testowana.

Jeśli chcemy testować skuteczność reklam pod kątem CTR to równolegle powinniśmy tworzyć kilkanaście wersji danej reklamy.

Przykładowo, przy tworzeniu reklam w Facebooku dla każdej reklamy można zrobić kilkanaście wersji. Mogą się różnić zdjęciem, hasłami itd.

Zawsze z takiej grupy znajdzie się kilka reklam, które będą miały lepsze wyniki. Wtedy można skupić się na ich dopracowaniu.

Jak znaleźć strony z najniższym CTR?

Warto regularnie sprawdzać współczynnik CTR dla poszczególnych podstron. Dzięki temu możemy zlokalizować podstrony o najniższym CTR i spróbować wprowadzić zmiany mające na celu jego poprawę. Takie informacje znajdziemy w Google Analytics oraz Google Search Console. Po kliknięciu kolumny CTR możemy posortować wyniki od najlepszych do najgorszych:

poziom ctr

Przy takiej analizie warto wybrać nieco dłuższy przedział czasowy.

Domyślnie Google Analytics pokazuje okres ostatnich kilku dni a to trochę mało by uzyskać wiarygodne dane.