Słownik pojęć marketingowych
CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
Co to jest CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)?
CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – definicja
Wyrażany w procentach stosunek liczby unikalnych kliknięć do całkowitej ilości wyświetleń reklamy nazywamy CTR, czyli współczynnikiem klikalności (ang. Click-through-rate).
Jest jednym z głównych wskaźników efektywności kampanii reklamowych i może być mierzony z użyciem narzędzi analitycznych Google Analytics.
Wysoka wartość tego parametru informuje nas o optymalnym dopasowaniu treści przekazu marketingowego, a także tytułu czy opisu witryny w przypadku linków sponsorowanych lub organicznych wyników wyszukiwania.
Analiza CTR z innymi wskaźnikami
Należy pamiętać, iż CTR powinien być rozpatrywany wraz z innymi wskaźnikami, wśród których warto wymienić współczynnik konwersji oraz odrzuceń.
Pozwala to na kompleksową analizę ścieżki sprzedażowej i wykrywanie błędów, które wpływają na brak finalizacji transakcji przez klienta e-sklepu czy innego serwisu internetowego.
Wysoki Click-through-rate przy jednoczesnym niskim ROI świadczy o małej efektywności prowadzonej kampanii reklamowej CPC.
Takie zjawisko może być związane z następującymi czynnikami:
- niedopasowaniem fraz kluczowych i brakiem odpowiednich wykluczeń,
- niezachęcającą, pozbawioną elementów CTA treścią strony docelowej,
- nieintuicyjnym interfejsem użytkownika w sklepie lub witrynie sprzedażowej.
W przypadku aspektów związanych z pozycjonowaniem SEO również należy brać pod uwagę współczynnik klikalności.
Niski poziom Click-through-rate może być z kolei związany m.in. ze zjawiskiem ślepoty banerowej.
Polega ono na podświadomym ignorowaniu elementów reklamowych lub przypominających reklamy na stronach internetowych.
Analiza CTR jest również ważnym elementem prowadzenia kampanii mailingowych.
Współczynnik klikalności jest dużo bardziej wiarygodny niż OR, czyli wskaźnik otwarć (Open Rate).
W przeciwieństwie do niego jasno obrazuje efektywność działań i procentowy stosunek liczby kliknięć w link do całkowitej ilości wysłanych wiadomości e-mail.
Jeszcze bardziej precyzyjnym wyznacznikiem jest w tym wypadku CTOR, który dodatkowo uwzględnia, jak dużo maili zostało otwartych.
Jak poprawić CTR w przypadku SEO
Musimy skupić się na poprawie title oraz description.
W przypadku title mamy ograniczoną możliwość wykorzystania elementów graficznych – Google większości z nich nie wyświetli. Dlatego tu przede wszystkim trzeba się skupić na poprawie samej treści. Powtarzający się błąd to ułożenie title z myślą o SEO czyli zawarcie najważniejszych słów kluczowych co jednak wygląda mało atrakcyjnie dla użytkownika:
Trzeba znaleźć przysłowiowy złoty środek pomiędzy SEO a atrakcyjnością title.
W przypadku description sprawa jest nieco prostsza. Można wykorzystać większą liczbę znaczników graficznych do przykucia uwagi:
Skąd wziąć te znaczniki? Można je skopiować bezpośrednio z wyników wyszukiwania.
Inny sposób na zwiększenie CTR to rozszerzone wyniki:
Czyli pod danym wynikiem pojawiają się pytania i odpowiedzi. W odpowiedziach można stosować linki odsyłające do innych sekcji naszej strony. Dzięki temu zwiększamy szanse na to, że użytkownik przejdzie na naszą stronę.
Jak poprawić CTR w przypadku reklam
Przede wszystkim poprzez testowanie różnych wariacji danej reklamy:
- Różne nagłówki reklamy
- Różne treści reklamy
- Różne tła, elementy graficzne
Częsty błąd to tworzenie jednej wersji reklamy. Wtedy, jeśli reklama nie okaże się skuteczna, tworzona jest inna wersja i znowu testowana.
Jeśli chcemy testować skuteczność reklam pod kątem CTR to równolegle powinniśmy tworzyć kilkanaście wersji danej reklamy.
Przykładowo, przy tworzeniu reklam w Facebooku dla każdej reklamy można zrobić kilkanaście wersji. Mogą się różnić zdjęciem, hasłami itd.
Zawsze z takiej grupy znajdzie się kilka reklam, które będą miały lepsze wyniki. Wtedy można skupić się na ich dopracowaniu.
Jak znaleźć strony z najniższym CTR?
Warto regularnie sprawdzać współczynnik CTR dla poszczególnych podstron. Dzięki temu możemy zlokalizować podstrony o najniższym CTR i spróbować wprowadzić zmiany mające na celu jego poprawę. Takie informacje znajdziemy w Google Analytics oraz Google Search Console. Po kliknięciu kolumny CTR możemy posortować wyniki od najlepszych do najgorszych:
Przy takiej analizie warto wybrać nieco dłuższy przedział czasowy.
Domyślnie Google Analytics pokazuje okres ostatnich kilku dni a to trochę mało by uzyskać wiarygodne dane.
-
c
- Czynniki rankingowe, czyli co to?
- Częstotliwość indeksowania, czyli co to?
- CSR, czyli co to?
- Crowdsourcing, czyli co to?
- Crowdfunding, czyli co to?
- Cross-selling, czyli co to?
- Cross-linking, czyli co to?
- CRO (Conversion Rate Optimization – Optymalizacja Konwersji), czyli co to?
- CPC (Cost Per Click), czyli co to?
- CPA – Cost per Action, czyli co to?
- Corporate Governance, czyli co to?
- Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe), czyli co to?
- Cookies, czyli co to?
- Context Marketing, czyli co to?
- Content Spinning, czyli co to?
- Content Pruning, czyli co to?
- Content Gap, czyli co to?
- Content, czyli co to?
- Co-Branding, czyli co to?
- CLV (Customer Lifetime Value), czyli co to?
- CLS (Cumulative Layout Shift), czyli co to?
- Clickbait, czyli co to?
- Click fraud, czyli co to?
- Citation Flow, czyli co to?
- Churn and Burn SEO, czyli co to?
- Chunky middle keywords, czyli co to?
- Chatbot Marketing, czyli co to?
- Chat GPT, czyli co to?
- Chat Bot, czyli co to?
- Certyfikat SSL, czyli co to?
- Certyfikat EV, czyli co to?
- Certyfikat DV, czyli co to?
- Cele Google Analytics, czyli co to?
- Case Study (Studium przypadku), czyli co to?
- Captcha, czyli co to?
- Capping, czyli co to?
- Canva, czyli co to?
- CAC (Customer Acquisition Cost), czyli co to?
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
-
d
- Dywersyfikacja linków, czyli co to?
- Dynamiczna treść, czyli co to?
- Dwell Time, czyli co to?
- DuckDuckGo, czyli co to?
- DTD (Document Type Definition), czyli co to?
- Drupal, czyli co to?
- Dropshipping, czyli co to?
- Double Opt-in, czyli co to?
- Dostosowanie stawek, czyli co to?
- Dostępność cyfrowa, czyli co to?
- Dopasowanie ścisłe, czyli co to?
- Dopasowanie do wyrażenia, czyli co to?
- Domena linkująca, czyli co to?
- Docelowy CPA, czyli co to?
- DNS, czyli co to?
- Disavow Tool, czyli co to?
- Disallow, czyli co to?
- Direct Admin, czyli co to?
- Digitalizacja, czyli co to?
- Digital Marketing, czyli co to?
- Depozycjonowanie, czyli co to?
- Deindeksowanie, czyli co to?
- Deep Link, czyli co to?
- Dead End Page, czyli co to?
- Data Driven Marketing, czyli co to?
- Dark Post, czyli co to?
- Dane strukturalne, czyli co to?
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
-
e
- Expiring domain, czyli co to?
- Evergreen Content, czyli co to?
- Event Marketing, czyli co to?
- Etapy indeksowania, czyli co to?
- ESG, czyli co to?
- Employer Branding, czyli co to?
- Email marketing, czyli co to?
- Element Title, czyli co to?
- Efektywność osobista, czyli co to?
- Efekty działań marketingowych, czyli co to?
- eCPC, czyli co to?
- Ebook, czyli co to?
- EAT, czyli co to?
- E-commerce-Grocery CPC, czyli co to?
- External links – co to jest, definicja
- Exact match anchor – co to jest, definicja
- Ecommerce – co to jest, definicja
- E-mail marketing – co to jest
-
f
- Freelancer, czyli kto to?
- Frazy informacyjne, czyli co to?
- Fraza, czyli co to?
- Framework, czyli co to?
- Frame, czyli co to?
- FLoC, czyli co to?
- Flash, czyli co to?
- First Contentful Paint (FCP), czyli co to?
- Firefox, czyli co to?
- Firebase, czyli co to?
- Filtr Google, czyli co to?
- FID, czyli co to?
- Feedback, czyli co to?
- Feed Produktowy, czyli co to?
- Featured snippet, czyli co to?
- FCP, czyli co to?
- Favicon, czyli co to?
- Fat head keywords, czyli co to?
- FAQ, czyli co to?
- Fanpage, czyli co to?
- Fałszywe strony przekierowujące, czyli co to?
- Facebook Attribution, czyli co to?
- Facebook, czyli co to?
- FTP – co to jest, definicja
- Fresh site bonus – co to jest, definicja
- Frazy kluczowe – co to jest, definicja
- Footer link – co to jest, definicja
- Filtr ręczny – co to jest, definicja
- Filtr algorytmiczny – co to jest, definicja
- Farmy linków – co to jest, definicja
-
z
- Zaplecze SEO, czyli co to?
- Zapytanie do wyszukiwarki, czyli co to?
- ZBS (liczba znaków bez spacji), czyli co to?
- Zepsute linki, czyli co to?
- Zero match anchor text, czyli co to?
- Zero-click, czyli co to?
- Zła struktura strony, czyli co to?
- Znacznik bold, czyli co to?
- Znacznik em, czyli co to?
- Znacznik HTML, czyli co to?
- Znacznik italic, czyli co to?
- Znacznik strong, czyli co to?
- ZZS (liczba znaków ze spacjami), czyli co to?
- Zasięg (np. reklamy) – co to jest, definicja