Słownik pojęć marketingowych
Copywriting – co to jest, definicja
Co to jest copywriting? Jak go wykorzystać w marketingu strony internetowej?

Co to jest copywriting?
Klasyczny copywriting polega na tworzeniu różnego rodzaju tekstów oraz sloganów reklamowych.
Osoby, które je wykonują, nazywane są copywriterami. We Francji stosuje się także termin concepteur-redacteur, który oznacza pomysłodawcę-redaktora, co dobrze obrazuje istotę procesu twórczego w tym przypadku.
Coraz częściej od treści dostarczanych przez twórców wymaga się także zgodności z wytycznymi dotyczącymi SEO, a więc również odpowiedniego nasycenia określonymi frazami kluczowymi, specyficznymi dla danej branży.
Nowoczesny copywriting jest zasadniczym elementem pozwalającym na realizację strategii content marketingowej firmy.
Obecnie wiąże się on z pisaniem różnego rodzaju tekstów, wśród których warto wymienić:
- opisy produktów i kategorii – treści informacyjne przeznaczone do sklepów internetowych, najczęściej wzbogacone o zdjęcia i grafiki oraz zoptymalizowane pod kątem SEO meta-tagi,
- artykuły zapleczowe – nazywane również „preclami”, stanowią wpisy dedykowane głównie do celów związanych z pozycjonowaniem witryny internetowej. Zazwyczaj mają długość ok. 2000 zzs i są nasycone określonymi frazami kluczowymi, jednak ich wartość merytoryczna jest niższa niż tradycyjnych artykułów blogowych czy sponsorowanych,
- oferty handlowe – są formą tekstów sprzedażowych, które z jednej strony mają rzetelnie informować potencjalnego klienta o parametrach technicznych i użytkowych produktu lub dokładnie opisywać usługę, a z drugiej zachęcać do skorzystania z oferty poprzez zastosowanie skutecznego CTA. Często do tej kategorii zalicza się także newsletter,
- treści na strony www – copywriting tekstów do serwisów internetowych nazywa się webwritingiem i zazwyczaj jest integralnym elementem budowy każdej nowej witryny. Popularną praktyką jest stworzenie projektu graficznego, który wypełnia się tzw. lorem ipsum, na podstawie czego można określić, z jakiej ilości znaków powinny składać się treści,
- wpisy blogowe – artykuły na blogi prywatne, eksperckie czy firmowe nie mają ścisłej definicji, gdyż ich stylistyka zależy od indywidualnego zamysłu autora lub działu marketingu (jeżeli mamy rozważamy twórczość o charakterze biznesowym),
- posty do social media – najczęściej stanowią formę krótkich wpisów (tzw. zajawek) publikowanych na platformach Facebook i Instagram, stanowiących zachęcenie do skorzystania z oferty, zapoznania się z filmem, infografiką czy linkowaną stroną.
Do copywritingu zalicza się również korektę treści, a także marketing szeptany, który polega na pozyskiwaniu w naturalny sposób rekomendacji na temat produktów i usług świadczonych przez firmę.
Elementem działań z tego zakresu jest również uczestniczenie w dyskusjach na tematy związane z daną branżą, a także aktywne animowanie społeczności fanów marki.

Czym różni się tworzenie tekstów SEO od klasycznego copywritingu?
Często można spotkać się z pytaniem, czym różni się tworzenie tekstów SEO od klasycznego copywritingu.
W istocie budowa treści, które mają być opublikowane na dowolnej stronie internetowej, zawsze powinna przebiegać w zgodzie z aktualnymi wytycznymi firmy Google związanymi z algorytmem działania i pozycjonowania wyników w jej wyszukiwarce.
Artykuły powinny być w odpowiednim stopniu nasycone słowami kluczowymi, a także zawierać odpowiednio dobrane nagłówki H1, H2 i H3 (zależnie od objętości contentu).
Niezmiernie istotna jest też obecność meta-tytułów oraz meta-opisów.
Konwencjonalny copywriting zazwyczaj jest kojarzony z tworzeniem różnego rodzaju chwytliwych haseł i kreacji reklamowych, które nie tylko znajdują się w treściach publikowanych w internecie, lecz również klasycznych reklamach.
Często dotyczy on również budowy katalogów reklamowych, projektowania ulotek czy realizacji spotów telewizyjnych, co wiąże się ze współpracą copywritera z szeregiem specjalistów zajmujących się marketingiem oraz sprzedażą, jak również technicznymi kwestiami produkcji tego rodzaju materiałów.
Dlaczego warto uwzględnić copywriting w strategii marketingowej?
Profesjonalny copywriting jest niezbędnym elementem każdej strategii marketingowej i zasadniczą częścią działań związanych z content marketingiem.
Główne powody dlaczego warto je uwzględnić w kompleksowym planie marketingowo-sprzedażowym:
- Charakteryzują się długofalowymi efektami, a jednocześnie niższym kosztem w porównaniu z innymi rodzajami kampanii reklamowych.
- Wpływają pozytywnie na zwiększenie ruchu w witrynie, a także podniesienie pozycji strony w rezultatach wyszukiwania.
- Pozytywnie przekładają się na wzrost sprzedaży w kanałach internetowych.
- Pozwalają zwiększyć zaufanie klientów i przyczyniają się do budowy eksperckiego wizerunku przedsiębiorstwa.
- Stworzone materiały mogą być dystrybuowane w wielu kanałach, tj. newsletterze, social media czy drukowanej formie reklamy.
Skuteczny copywriting jest ściśle powiązany z działaniami sprzedażowymi i użyciem tzw. języka korzyści.
Polega on na ukazaniu zalet korzystania z określonego produktu lub usługi, a jednocześnie zastosowaniu sformułowań, które wywołają w odbiorcy pozytywne emocje i zachęcą go do skorzystania z oferty.
-
c
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
- Cache wyszukiwarki – co to jest, definicja
-
d
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
- e
- f
- z