Co to jest copywriting?
Klasyczny copywriting polega na tworzeniu różnego rodzaju tekstów oraz sloganów reklamowych.
Osoby, które je wykonują, nazywane są copywriterami. We Francji stosuje się także termin concepteur-redacteur, który oznacza pomysłodawcę-redaktora, co dobrze obrazuje istotę procesu twórczego w tym przypadku.
Coraz częściej od treści dostarczanych przez twórców wymaga się także zgodności z wytycznymi dotyczącymi SEO, a więc również odpowiedniego nasycenia określonymi frazami kluczowymi, specyficznymi dla danej branży.
Nowoczesny copywriting jest zasadniczym elementem pozwalającym na realizację strategii content marketingowej firmy.
Obecnie wiąże się on z pisaniem różnego rodzaju tekstów, wśród których warto wymienić:
- opisy produktów i kategorii – treści informacyjne przeznaczone do sklepów internetowych, najczęściej wzbogacone o zdjęcia i grafiki oraz zoptymalizowane pod kątem SEO meta-tagi,
- artykuły zapleczowe – nazywane również „preclami”, stanowią wpisy dedykowane głównie do celów związanych z pozycjonowaniem witryny internetowej. Zazwyczaj mają długość ok. 2000 zzs i są nasycone określonymi frazami kluczowymi, jednak ich wartość merytoryczna jest niższa niż tradycyjnych artykułów blogowych czy sponsorowanych,
- oferty handlowe – są formą tekstów sprzedażowych, które z jednej strony mają rzetelnie informować potencjalnego klienta o parametrach technicznych i użytkowych produktu lub dokładnie opisywać usługę, a z drugiej zachęcać do skorzystania z oferty poprzez zastosowanie skutecznego CTA. Często do tej kategorii zalicza się także newsletter,
- treści na strony www – copywriting tekstów do serwisów internetowych nazywa się webwritingiem i zazwyczaj jest integralnym elementem budowy każdej nowej witryny. Popularną praktyką jest stworzenie projektu graficznego, który wypełnia się tzw. lorem ipsum, na podstawie czego można określić, z jakiej ilości znaków powinny składać się treści,
- wpisy blogowe – artykuły na blogi prywatne, eksperckie czy firmowe nie mają ścisłej definicji, gdyż ich stylistyka zależy od indywidualnego zamysłu autora lub działu marketingu (jeżeli mamy rozważamy twórczość o charakterze biznesowym),
- posty do social media – najczęściej stanowią formę krótkich wpisów (tzw. zajawek) publikowanych na platformach Facebook i Instagram, stanowiących zachęcenie do skorzystania z oferty, zapoznania się z filmem, infografiką czy linkowaną stroną.
Do copywritingu zalicza się również korektę treści, a także marketing szeptany, który polega na pozyskiwaniu w naturalny sposób rekomendacji na temat produktów i usług świadczonych przez firmę.
Elementem działań z tego zakresu jest również uczestniczenie w dyskusjach na tematy związane z daną branżą, a także aktywne animowanie społeczności fanów marki.
Czym różni się tworzenie tekstów SEO od klasycznego copywritingu?
Często można spotkać się z pytaniem, czym różni się tworzenie tekstów SEO od klasycznego copywritingu.
W istocie budowa treści, które mają być opublikowane na dowolnej stronie internetowej, zawsze powinna przebiegać w zgodzie z aktualnymi wytycznymi firmy Google związanymi z algorytmem działania i pozycjonowania wyników w jej wyszukiwarce.
Artykuły powinny być w odpowiednim stopniu nasycone słowami kluczowymi, a także zawierać odpowiednio dobrane nagłówki H1, H2 i H3 (zależnie od objętości contentu).

Niezmiernie istotna jest też obecność meta-tytułów oraz meta-opisów.
Konwencjonalny copywriting zazwyczaj jest kojarzony z tworzeniem różnego rodzaju chwytliwych haseł i kreacji reklamowych, które nie tylko znajdują się w treściach publikowanych w internecie, lecz również klasycznych reklamach.
Często dotyczy on również budowy katalogów reklamowych, projektowania ulotek czy realizacji spotów telewizyjnych, co wiąże się ze współpracą copywritera z szeregiem specjalistów zajmujących się marketingiem oraz sprzedażą, jak również technicznymi kwestiami produkcji tego rodzaju materiałów.
Dlaczego warto uwzględnić copywriting w strategii marketingowej?
Profesjonalny copywriting jest niezbędnym elementem każdej strategii marketingowej i zasadniczą częścią działań związanych z content marketingiem.
Główne powody dlaczego warto je uwzględnić w kompleksowym planie marketingowo-sprzedażowym:
- Charakteryzują się długofalowymi efektami, a jednocześnie niższym kosztem w porównaniu z innymi rodzajami kampanii reklamowych.
- Wpływają pozytywnie na zwiększenie ruchu w witrynie, a także podniesienie pozycji strony w rezultatach wyszukiwania.
- Pozytywnie przekładają się na wzrost sprzedaży w kanałach internetowych.
- Pozwalają zwiększyć zaufanie klientów i przyczyniają się do budowy eksperckiego wizerunku przedsiębiorstwa.
- Stworzone materiały mogą być dystrybuowane w wielu kanałach, tj. newsletterze, social media czy drukowanej formie reklamy.
Skuteczny copywriting jest ściśle powiązany z działaniami sprzedażowymi i użyciem tzw. języka korzyści.
Polega on na ukazaniu zalet korzystania z określonego produktu lub usługi, a jednocześnie zastosowaniu sformułowań, które wywołają w odbiorcy pozytywne emocje i zachęcą go do skorzystania z oferty.
- Ad Network – Sieć reklamowa
- Adres IP
- Adsense
- Adwords
- Afiliacja, Marketing Afiliacyjny
- Aktualizacja algorytmu
- Algorytm Google
- Anchor Text – Kotwica linku
- Architektura informacji
- Artykuł sponsorowany
- Atrybut alt
- Atrybut dofollow
- Audyt strony www - optymalizacja SEO
- Audyt UX
- Ban od Google
- Baner reklamowy
- Bing
- Black Hat SEO
- Błąd 403
- Błąd 404
- Błąd 500
- Blog - co to jest, jak założyć
- Bot
- Bounce Rate
- Branding
- Breadcrumbs
- Brief
- Buyer persona
- Buzz Marketing
- Cache wyszukiwarki
- Canonical
- CcTLD
- CDN
- Cloaking
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią)
- Content marketing (marketing treści)
- Copywriting
- CR (ang. Conversion Rate)
- Crawler
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania)
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)
- Dane strukturalne
- Data Center
- Depozycjonowanie
- Disavow
- Domain age
- Domain authority
- Doorway page
- Dopasowanie przybliżone
- DSA (ang. Dynamic Search Ads)
- Duplicate Content, zduplikowana treść
- Dynamic content (dynamiczna treść)
- Działania ręczne Google