fbpx

słownik pojęć marketingowych

Analiza Space – co to jest, definicja

Co oznacza analiza space w marketingu internetowym?

analiza space - strategia w firmie

Definicja

Jest to metoda, która pozwala określić pozycję strategiczną przedsiębiorstwa. Na tę pozycję wpływają czynniki zewnętrzne (stabilność otoczenia i atrakcyjność branży) oraz wewnętrzne (przewaga konkurencyjna i siła finansowa). Analiza Space dostarcza również niezbędnych danych do wyznaczenia skutecznej strategii konkurowania oraz ustalenia kierunków działań dla danej firmy.

3 ciekawostki, które warto wiedzieć o Analizie Space

1. Z jakich elementów składa się analiza Space?

Na analizę składają się 4 elementy:

  • stabilność otoczenia — m.in. stopa inflacji, zakres cen u konkurencji, zmienność popytu lub przepisów prawa,
  • atrakcyjność branży — m.in. liczba ogłoszonych upadłości, bariery wejścia do branży,
  • przewaga konkurencyjna — m.in. udział w rynku, konkurencyjność cenowa, innowacyjność,
  • siła finansowa — płynność finansowa, zwrot z inwestycji, wskaźnik zadłużenia, zysk netto.

2. Jak w praktyce wygląda analiza Space?

Do każdego ze wspomnianych obszarów przypisuje się określoną ilość punktów — stabilność otoczenia i przewaga konkurencyjna od -6 do 0, atrakcyjność branży i siła finansowa od 0 do 6 (większa liczba punktów oznacza wyższą pozycję firmy). Z punktów wylicza się średnią, którą należy nanieść na macierz. Punkt styku decyduje o tym, jaką strategię powinna obrać dana firma.

3. Jakie rodzaje strategii proponuje analiza Space?

Zgodnie z analizą Space firma może przyjąć strategię rozwoju firmy:

  • konserwatywną (koncentracja na zaletach wewnątrz organizacji),
  • agresywną (firmy ze stabilnej branży, które chcą zawalczyć poprzez wykorzystanie swoich mocnych stron),
  • defensywną (firmy obierające tę strategię mają słabszą siłę przebicia od konkurencji),
  • konkurencyjną (przedsiębiorcy z atrakcyjnego sektora bez zaplecza finansowego).