Budowanie świadomości marki, czyli branding, jest procesem, który pozwala wytworzyć odpowiednie skojarzenie z produktem lub usługą w umysłach obecnych, jak i potencjalnych klientów firmy.

Składa się na niego wiele elementów tworzących spójną strategię marketingową. Zalicza się do nich m.in.:

  • nazewnictwo,
  • logo oraz slogan,
  • księgę znaku,
  • materiały reklamowe,
  • architekturę wnętrz placówek,
  • dress code pracowników.

Dobrymi przykładami efektów działań brandingowych jest symbol jabłka kojarzony z marką Apple czy tworzące literę M złote łuki, które symbolizują logo McDonalda.

We wspomnianych wypadkach identyfikacja graficzna powoduje jednoznaczne skojarzenia z daną firmą oraz jej działalnością.

Branding powinien również budzić skojarzenia niezwiązane z elementami wizualnymi, które mogą powodować pozycjonowanie produktów lub usług na rynku dla określonych grup docelowych, np. osób:

  • zainteresowanych zdrowym odżywianiem,
  • prowadzących własny biznes,
  • regularnie uprawiających sport,
  • ceniących sobie nowoczesny design.

Dobrze zaprojektowana identyfikacja marki ma na celu wyróżnienie firmy spośród innych, które działają w tym samym obszarze.

Odpowiedni branding sprawia, że klienci kojarzą daną grupę produktową z określoną nazwą lub symbolem, jak ma to np. miejsce w przypadku butów „Adidas”. Tym mianem często określane jest również obuwie sportowe wyprodukowane przez dowolne przedsiębiorstwo.

Warto pamiętać, iż budowanie świadomości marki jest procesem ciągłym i zauważalne efekty mogą być widoczne dopiero po kilku latach działalności.

Profesjonalny branding pozwala na zwiększenie zaufania do brandu i poprawę reputacji firmy.

Utrwalenie pozytywnych informacji i emocji w umysłach klientów wyraźnie przekłada się także na zwiększenie zasięgu oferty, a także długofalowe podniesienie sprzedaży.

Proces ten wiąże się również ze stałym badaniem potrzeb osób korzystających z naszych produktów i usług, co ma na celu lepsze zrozumienie, dlaczego wybrali właśnie nas.

Efektem jest jeszcze silniejsza więź relacji klient-marka.

Branding a marketing

O branding warto pamiętać podejmując działania marketingowe.
Nieprzemyślany branding w przypadku działań marketingowych może zaszkodzić wizerunkowi marki.

Jest wiele przykładów firm, które prowadziły kampanie reklamowe z agresywnym przekazem przez co ucierpiał ich wizerunek.

Może też wpłynąć na niską sprzedaż jeśli kampania reklamowa nie jest czytelna dla odbiorcy i nie budzi jego zainteresowania.