Słownik pojęć marketingowych
Branding – co to jest, definicja
Czym jest branding czyli budowanie świadomości marki? Na czym polega? Jak wykorzystać go w rozwoju firmy i zwiększeniu sprzedaży?

Budowanie świadomości marki, czyli branding, jest procesem, który pozwala wytworzyć odpowiednie skojarzenie z produktem lub usługą w umysłach obecnych, jak i potencjalnych klientów firmy.
Składa się na niego wiele elementów tworzących spójną strategię marketingową. Zalicza się do nich m.in.:
- nazewnictwo,
- logo oraz slogan,
- księgę znaku,
- materiały reklamowe,
- architekturę wnętrz placówek,
- dress code pracowników.
Dobrymi przykładami efektów działań brandingowych jest symbol jabłka kojarzony z marką Apple czy tworzące literę M złote łuki, które symbolizują logo McDonalda.
We wspomnianych wypadkach identyfikacja graficzna powoduje jednoznaczne skojarzenia z daną firmą oraz jej działalnością.
Branding powinien również budzić skojarzenia niezwiązane z elementami wizualnymi, które mogą powodować pozycjonowanie produktów lub usług na rynku dla określonych grup docelowych, np. osób:
- zainteresowanych zdrowym odżywianiem,
- prowadzących własny biznes,
- regularnie uprawiających sport,
- ceniących sobie nowoczesny design.
Dobrze zaprojektowana identyfikacja marki ma na celu wyróżnienie firmy spośród innych, które działają w tym samym obszarze.
Odpowiedni branding sprawia, że klienci kojarzą daną grupę produktową z określoną nazwą lub symbolem, jak ma to np. miejsce w przypadku butów „Adidas”. Tym mianem często określane jest również obuwie sportowe wyprodukowane przez dowolne przedsiębiorstwo.
Warto pamiętać, iż budowanie świadomości marki jest procesem ciągłym i zauważalne efekty mogą być widoczne dopiero po kilku latach działalności.
Profesjonalny branding pozwala na zwiększenie zaufania do brandu i poprawę reputacji firmy.
Utrwalenie pozytywnych informacji i emocji w umysłach klientów wyraźnie przekłada się także na zwiększenie zasięgu oferty, a także długofalowe podniesienie sprzedaży.
Proces ten wiąże się również ze stałym badaniem potrzeb osób korzystających z naszych produktów i usług, co ma na celu lepsze zrozumienie, dlaczego wybrali właśnie nas.
Efektem jest jeszcze silniejsza więź relacji klient-marka.
Branding a marketing
O branding warto pamiętać podejmując działania marketingowe.
Nieprzemyślany branding w przypadku działań marketingowych może zaszkodzić wizerunkowi marki.
Jest wiele przykładów firm, które prowadziły kampanie reklamowe z agresywnym przekazem przez co ucierpiał ich wizerunek.
Może też wpłynąć na niską sprzedaż jeśli kampania reklamowa nie jest czytelna dla odbiorcy i nie budzi jego zainteresowania.
-
b
- Buzz Marketing – co to jest, definicja
- Buyer persona – co to jest, definicja
- Brief – co to jest, definicja
- Breadcrumbs – co to jest, definicja
- Branding – co to jest, definicja
- Bounce Rate – co to jest, definicja
- Bot – co to jest, definicja
- Blog – co to jest, jak założyć
- Błąd 500 – co to jest, definicja
- Błąd 404 – co to jest, definicja
- Błąd 403 – co to jest, definicja
- Black Hat SEO – co to jest, definicja
- Bing – co to jest, definicja
- Baner reklamowy – co to jest, definicja
- Ban od Google – co to jest, definicja
-
c
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
- Cache wyszukiwarki – co to jest, definicja
-
d
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
- e
- z