Budowanie świadomości marki, czyli branding, jest procesem, który pozwala wytworzyć odpowiednie skojarzenie z produktem lub usługą w umysłach obecnych, jak i potencjalnych klientów firmy.
Składa się na niego wiele elementów tworzących spójną strategię marketingową. Zalicza się do nich m.in.:
- nazewnictwo,
- logo oraz slogan,
- księgę znaku,
- materiały reklamowe,
- architekturę wnętrz placówek,
- dress code pracowników.
Dobrymi przykładami efektów działań brandingowych jest symbol jabłka kojarzony z marką Apple czy tworzące literę M złote łuki, które symbolizują logo McDonalda.
We wspomnianych wypadkach identyfikacja graficzna powoduje jednoznaczne skojarzenia z daną firmą oraz jej działalnością.
Branding powinien również budzić skojarzenia niezwiązane z elementami wizualnymi, które mogą powodować pozycjonowanie produktów lub usług na rynku dla określonych grup docelowych, np. osób:
- zainteresowanych zdrowym odżywianiem,
- prowadzących własny biznes,
- regularnie uprawiających sport,
- ceniących sobie nowoczesny design.
Dobrze zaprojektowana identyfikacja marki ma na celu wyróżnienie firmy spośród innych, które działają w tym samym obszarze.
Odpowiedni branding sprawia, że klienci kojarzą daną grupę produktową z określoną nazwą lub symbolem, jak ma to np. miejsce w przypadku butów „Adidas”. Tym mianem często określane jest również obuwie sportowe wyprodukowane przez dowolne przedsiębiorstwo.
Warto pamiętać, iż budowanie świadomości marki jest procesem ciągłym i zauważalne efekty mogą być widoczne dopiero po kilku latach działalności.
Profesjonalny branding pozwala na zwiększenie zaufania do brandu i poprawę reputacji firmy.
Utrwalenie pozytywnych informacji i emocji w umysłach klientów wyraźnie przekłada się także na zwiększenie zasięgu oferty, a także długofalowe podniesienie sprzedaży.
Proces ten wiąże się również ze stałym badaniem potrzeb osób korzystających z naszych produktów i usług, co ma na celu lepsze zrozumienie, dlaczego wybrali właśnie nas.
Efektem jest jeszcze silniejsza więź relacji klient-marka.
Branding a marketing
O branding warto pamiętać podejmując działania marketingowe.
Nieprzemyślany branding w przypadku działań marketingowych może zaszkodzić wizerunkowi marki.
Jest wiele przykładów firm, które prowadziły kampanie reklamowe z agresywnym przekazem przez co ucierpiał ich wizerunek.
Może też wpłynąć na niską sprzedaż jeśli kampania reklamowa nie jest czytelna dla odbiorcy i nie budzi jego zainteresowania.
- Ad Network – Sieć reklamowa
- Adres IP
- Adsense
- Adwords
- Afiliacja, Marketing Afiliacyjny
- Aktualizacja algorytmu
- Algorytm Google
- Anchor Text – Kotwica linku
- Architektura informacji
- Artykuł sponsorowany
- Atrybut alt
- Atrybut dofollow
- Audyt strony www - optymalizacja SEO
- Audyt UX
- Ban od Google
- Baner reklamowy
- Bing
- Black Hat SEO
- Błąd 403
- Błąd 404
- Błąd 500
- Blog - co to jest, jak założyć
- Bot
- Bounce Rate
- Branding
- Breadcrumbs
- Brief
- Buyer persona
- Buzz Marketing
- Cache wyszukiwarki
- Canonical
- CcTLD
- CDN
- Cloaking
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią)
- Content marketing (marketing treści)
- Copywriting
- CR (ang. Conversion Rate)
- Crawler
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania)
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności)
- Dane strukturalne
- Data Center
- Depozycjonowanie
- Disavow
- Domain age
- Domain authority
- Doorway page
- Dopasowanie przybliżone
- DSA (ang. Dynamic Search Ads)
- Duplicate Content, zduplikowana treść
- Dynamic content (dynamiczna treść)
- Działania ręczne Google