Co to jest baner reklamowy?

Graficzna reklama publikowana w serwisie internetowym mogąca nieść ze sobą również przekaz informacyjny to baner reklamowy.

Zazwyczaj kliknięcie elementu powoduje przejście do docelowej witryny lub podstrony, gdzie można zakupić promowany w ten sposób produkt lub usługę.

Do wykonania go stosuje się zazwyczaj animacje w formacie GIF, pliki JPEG albo obiekty zbudowane z użyciem technologii Adobe Flash. Te ostatnie wymagają jednak od internauty zainstalowania specjalnej wtyczki, więc w praktyce mogą być niewyświetlane w wielu przypadkach.

Odmianą klasycznej formy banera reklamowego jest tzw. banner rozwijany, którego zawartość zostaje odkryta po najechaniu na niego kursorem myszy.

Nie ma natomiast jednego konkretnego wymiaru, jaki powinna mieć tego rodzaju reklama. Jest to zależne od platformy, na której chcemy ją opublikować.

Pewne normy określiły organizacje EIAA oraz IAB Europe, które podzieliły je na kilka kategorii:

  • rectangles and pop-ups,
  • banners and buttons,
  • skyscrapers,
  • other formats.

Rozmiary banerów reklamowych najczęściej wyrażane są w pikselach.

Skuteczny banner powinien przyciągać uwagę użytkownika i zawierać odpowiedni tekst, który zachęci go do kliknięcia (tzw. Call-To-Action, czyli wezwanie do działania).

Poniżej przykłady popularniejszych form i rozmiarów banerów stosowanych w reklamach display (graficznych):

przykłady banerów display

Oraz popularniejsze rozmiary banerów stosowane w social mediach:

banery reklamowe stosowane w social media