Bounce Rate – definicja

Współczynnik Bounce Rate (BR) jest parametrem informującym o tym, ilu odwiedzających daną witrynę internetową opuściło ją bez kontynuowania przeglądania na innych podstronach. Wyraża w procentach liczbę osób (w odniesieniu do wszystkich wejść), które weszły na stronę www i nie przeszły do kolejnych zakładek.

Jest to istotny czynnik brany pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarki Google, który wpływa na pozycjonowanie SEO serwisu.

Jego wartość można sprawdzić, korzystając z narzędzi analitycznych Analytics tejże firmy.

Na poziom Bounce Rate ma wpływ przede wszystkim jakość treści w witrynie, a także jej dopracowanie pod kątem UX/UI. Przyjazny interfejs użytkownika pozytywnie przekłada się na obniżenie tego współczynnika.

Warto jednak pamiętać, iż w niektórych sytuacjach pewne zdarzenia mogą być błędnie ocenione jako „szybkie wyjście ze strony”. Przykładem są osoby, które śledzą bloga tematycznego, a o najnowszych artykułach są informowani poprzez kanał RSS, newsletter albo media społecznościowe. Czytelnicy zapoznają się ze wpisem, ale nie kontynuują przeglądania kolejnych podstron serwisu.

Analizując Bounce Rate powinniśmy wziąć pod uwagę również inne parametry opisujące zachowania użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.

W przypadku wspomnianych treści blogowych istotny jest czas, jaki internauta spędza na przeglądaniu docelowej części serwisu. Może się okazać, że choć współczynnik BR jest wysoki, to w praktyce zaangażowanie osób, które wchodzą na naszą witrynę, jest duże. Można je wówczas zwiększyć poprzez użycie widgetów, które sugerują kolejne, podobne artykuły do przeczytania.

W przypadku sklepów internetowych prowadzących precyzyjne kampanie reklamowe kierujące użytkowników do konkretnych podstron parametr Bounce Rate również może być sztucznie zawyżony.

Jednocześnie firma może generować wysokie przychody, gdyż dobrze zoptymalizowane działania z zakresu reklam Facebook i Google Ads powodują, iż internauta trafia dokładnie tam, gdzie powinien, co podwyższa współczynnik konwersji. Dobrą praktyką jest proponowanie na różnych etapach ścieżki sprzedażowej dodatkowych produktów.