Słownik pojęć marketingowych
CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
Co to jest CR (ang. Conversion Rate)? Jak go mierzyć i interpretować?
CR (ang. Conversion Rate) – definicja
Współczynnik konwersji, czyli CR (ang. Conversion Rate) jest bardzo ważnym parametrem, który pozwala na określenie efektywności kampanii reklamowych.
Wskaźnik informuje o tym, ilu internautów wykonało daną akcję, np.:
- kliknięcie reklamy,
- zakup produktu,
- rejestracja w serwisie,
- przejście do strony produktowej,
- pozostawienie numeru telefonu,
- zapis do newslettera,
- wypełnienie formularza kontaktowego.
Wartość CR może być mierzona na różnych etapach ścieżki sprzedażowej. Jest ilorazem ilości odbiorców, którzy dokonali konwersji oraz liczby osób, jakie kliknęły reklamę, link lub wykonały inną czynność. Wynik jest mnożony przez 100%, by uzyskać procentową miarę wskaźnika Conversion Rate.
Jego poziom można odczytać, korzystając z narzędzi analitycznych udostępnianych przez firmę Google. Istnieją również bardziej rozbudowane wersje wskaźnika, wykorzystujące średnią ważoną.
Jakie czynniki mają wpływ na parametr Conversion Rate?
Na poziom parametru Conversion Rate ma wpływ szereg czynników, które zostały określone przez firmę Marketing Experiments. Stworzyła ona wzór, określający prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia konwersji (tzw. współczynnik C) w witrynie internetowej. Ma on postać:
C=4M+3V+2*(I-F)–2A
Każdy z elementów oznacza inny faktor mający wpływ na możliwość wykonania przez internautę określonej czynności. Jednocześnie składniki te bezpośrednio korelują ze wskaźnikiem CR. Należą do nich:
- motywacja do realizacji danego działania przez internautę (M),
- poziom merytoryczny i jakościowy treści oferty (V),
- impulsy mające pozytywny wpływ na decyzję zakupową klienta (I),
- ewentualne bariery psychologiczne powodujące odroczenie zakupu (F),
- negatywne czynniki wpływające na finalizację procesu konwersji (A).
Bodźcami podnoszącymi prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia konwersji są wszelkiego rodzaju akcje promocyjne i chwytliwe zwroty CTA (Call-To-Action), które zachęcają użytkownika do skorzystania z oferty i kliknięcia reklamy.
W celu podniesienia wskaźnika Conversion Rate warto również zadbać o kwestie związane z UX/UI. Pozytywne doświadczenia użytkownika przekładają się wymiernie na efekty sprzedażowe i wzrost CR. Wśród przykładów elementów, o których przejrzystości powinniśmy pamiętać, są:
- formularze rejestracyjne i kontaktowe,
- sekcje odpowiedzialne za płatność w e-sklepie,
- zakładki FAQ oraz możliwość uzyskania dodatkowych informacji,
- interfejs użytkownika oraz menu witryny internetowej.
Dla wielu osób bardzo ważne są również jasno określone regulaminy, zasady wysyłki towarów oraz polityka prywatności. W wykryciu elementów negatywnie wpływających na konwersję może pomóc również przeprowadzenie kompleksowego audytu użyteczności strony www.
Czym jest Relative Mobile Conversion Rate (Rel mCvR)?
Wskaźnik Relative Mobile Conversion Rate (Rel mCvR) stanowi praktyczne rozwinięcie współczynnika CR, dedykowane do zadań analitycznych związanych z ruchem pochodzącym z urządzeń mobilnych. Określa on stosunek konwersji zachodzących z użyciem wersji mobile strony internetowej do jej konwencjonalnej, desktopowej odmiany.
W konsekwencji pozwala na ujawnienie problemów internautów korzystających z naszej witryny poprzez tablety, smartfony czy telewizory na różnych etapach ścieżki sprzedażowej, co umożliwia ich naprawę i poprawę wydajności działania serwisu.
Warto zauważyć, iż wpływ na współczynnik Relative Mobile Conversion Rate mają w tym przypadku jedynie takie parametry związane ze stroną internetową jak czas jej działania oraz kwestie UX/UI, czyli użyteczność witryny. Jednocześnie pozwalają wyeliminować czynniki wynikające z sezonowości danej branży czy prowadzonych kampanii reklamowych CPC. W efekcie możemy zwiększyć ilość konwersji, a co za tym idzie przychody z ruchu mobilnego. Sposobem na poprawę Rel mCvR mogą być również profesjonalnie przeprowadzone testy A/B.
-
c
- Czynniki rankingowe, czyli co to?
- Częstotliwość indeksowania, czyli co to?
- CSR, czyli co to?
- Crowdsourcing, czyli co to?
- Crowdfunding, czyli co to?
- Cross-selling, czyli co to?
- Cross-linking, czyli co to?
- CRO (Conversion Rate Optimization – Optymalizacja Konwersji), czyli co to?
- CPC (Cost Per Click), czyli co to?
- CPA – Cost per Action, czyli co to?
- Corporate Governance, czyli co to?
- Core Web Vitals (Podstawowe Wskaźniki Internetowe), czyli co to?
- Cookies, czyli co to?
- Context Marketing, czyli co to?
- Content Spinning, czyli co to?
- Content Pruning, czyli co to?
- Content Gap, czyli co to?
- Content, czyli co to?
- Co-Branding, czyli co to?
- CLV (Customer Lifetime Value), czyli co to?
- CLS (Cumulative Layout Shift), czyli co to?
- Clickbait, czyli co to?
- Click fraud, czyli co to?
- Citation Flow, czyli co to?
- Churn and Burn SEO, czyli co to?
- Chunky middle keywords, czyli co to?
- Chatbot Marketing, czyli co to?
- Chat GPT, czyli co to?
- Chat Bot, czyli co to?
- Certyfikat SSL, czyli co to?
- Certyfikat EV, czyli co to?
- Certyfikat DV, czyli co to?
- Cele Google Analytics, czyli co to?
- Case Study (Studium przypadku), czyli co to?
- Captcha, czyli co to?
- Capping, czyli co to?
- Canva, czyli co to?
- CAC (Customer Acquisition Cost), czyli co to?
- CTR (ang. Click-through-rate – Współczynnik klikalności) – co to jest, definicja
- CTA (ang. Call to Action – Wezwanie do działania) – co to jest, definicja
- CSS (ang. Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów) – co to jest, definicja
- Crawler – co to jest, definicja
- CR (ang. Conversion Rate) – co to jest, definicja
- Copywriting – co to jest, definicja
- Content marketing (marketing treści) – co to jest, definicja
- CMS (ang. Content Management System – System zarządzania treścią) – co to jest, definicja
- Cloaking – co to jest, definicja
- CDN – co to jest, definicja
- CcTLD – co to jest, definicja
- Canonical – co to jest, definicja
-
d
- Dywersyfikacja linków, czyli co to?
- Dynamiczna treść, czyli co to?
- Dwell Time, czyli co to?
- DuckDuckGo, czyli co to?
- DTD (Document Type Definition), czyli co to?
- Drupal, czyli co to?
- Dropshipping, czyli co to?
- Double Opt-in, czyli co to?
- Dostosowanie stawek, czyli co to?
- Dostępność cyfrowa, czyli co to?
- Dopasowanie ścisłe, czyli co to?
- Dopasowanie do wyrażenia, czyli co to?
- Domena linkująca, czyli co to?
- Docelowy CPA, czyli co to?
- DNS, czyli co to?
- Disavow Tool, czyli co to?
- Disallow, czyli co to?
- Direct Admin, czyli co to?
- Digitalizacja, czyli co to?
- Digital Marketing, czyli co to?
- Depozycjonowanie, czyli co to?
- Deindeksowanie, czyli co to?
- Deep Link, czyli co to?
- Dead End Page, czyli co to?
- Data Driven Marketing, czyli co to?
- Dark Post, czyli co to?
- Dane strukturalne, czyli co to?
- Działania ręczne Google – co to jest, definicja
- Dynamic content (dynamiczna treść) – co to jest, definicja
- Duplicate Content, zduplikowana treść – co to jest, definicja
- DSA (ang. Dynamic Search Ads) – co to jest, definicja
- Dopasowanie przybliżone – co to jest, definicja
- Doorway page – co to jest, definicja
- Domain authority – co to jest, definicja
- Domain age – co to jest, definicja
- Disavow – co to jest, definicja
- Depozycjonowanie – co to jest, definicja
- Data Center – co to jest, definicja
- Dane strukturalne – co to jest, definicja
- Long tail (długi ogon) – co to jest, definicja
-
e
- Expiring domain, czyli co to?
- Evergreen Content, czyli co to?
- Event Marketing, czyli co to?
- Etapy indeksowania, czyli co to?
- ESG, czyli co to?
- Employer Branding, czyli co to?
- Email marketing, czyli co to?
- Element Title, czyli co to?
- Efektywność osobista, czyli co to?
- Efekty działań marketingowych, czyli co to?
- eCPC, czyli co to?
- Ebook, czyli co to?
- EAT, czyli co to?
- E-commerce-Grocery CPC, czyli co to?
- External links – co to jest, definicja
- Exact match anchor – co to jest, definicja
- Ecommerce – co to jest, definicja
- E-mail marketing – co to jest
-
f
- Freelancer, czyli kto to?
- Frazy informacyjne, czyli co to?
- Fraza, czyli co to?
- Framework, czyli co to?
- Frame, czyli co to?
- FLoC, czyli co to?
- Flash, czyli co to?
- First Contentful Paint (FCP), czyli co to?
- Firefox, czyli co to?
- Firebase, czyli co to?
- Filtr Google, czyli co to?
- FID, czyli co to?
- Feedback, czyli co to?
- Feed Produktowy, czyli co to?
- Featured snippet, czyli co to?
- FCP, czyli co to?
- Favicon, czyli co to?
- Fat head keywords, czyli co to?
- FAQ, czyli co to?
- Fanpage, czyli co to?
- Fałszywe strony przekierowujące, czyli co to?
- Facebook Attribution, czyli co to?
- Facebook, czyli co to?
- FTP – co to jest, definicja
- Fresh site bonus – co to jest, definicja
- Frazy kluczowe – co to jest, definicja
- Footer link – co to jest, definicja
- Filtr ręczny – co to jest, definicja
- Filtr algorytmiczny – co to jest, definicja
- Farmy linków – co to jest, definicja
-
z
- Zaplecze SEO, czyli co to?
- Zapytanie do wyszukiwarki, czyli co to?
- ZBS (liczba znaków bez spacji), czyli co to?
- Zepsute linki, czyli co to?
- Zero match anchor text, czyli co to?
- Zero-click, czyli co to?
- Zła struktura strony, czyli co to?
- Znacznik bold, czyli co to?
- Znacznik em, czyli co to?
- Znacznik HTML, czyli co to?
- Znacznik italic, czyli co to?
- Znacznik strong, czyli co to?
- ZZS (liczba znaków ze spacjami), czyli co to?
- Zasięg (np. reklamy) – co to jest, definicja