fbpx

słownik pojęć marketingowych

AIDA – co to jest, definicja

Co oznacza AIDA? Do czego się odnosi?

aida - znaczenie

Definicja

AIDA jest akronim, który odnosi się do koncepcji powszechnie stosowanej w reklamie i marketingu. Jest to wskazówka, jak projektować skuteczne kampanie reklamowe i komunikaty, które przyciągną uwagę klientów i zachęcą do zakupu danego produktu lub usługi. Pod pojęciem „AIDA” kryją się:

3 ciekawostki, które warto wiedzieć o AIDA

1. Na czym skupia się koncepcja AIDA?

Zgodnie ze słowami, od którego pochodzi skrót, AIDA to koncepcja, która skupia się na 4 obszarach:

  • przyciągnięciu uwagi potencjalnego klienta,
  • utrzymaniu jego zainteresowania na dłuższy czas,
  • wywołaniu pożądania wobec danego produktu lub usługi,
  • skłonienie klienta do podjęcia konkretnego działania.

2. Jakie jest główne założenie koncepcji AIDA? 

AIDA sugeruje, że reklamy powinny wywoływać emocje u odbiorców. Potwierdzają to eksperci, którzy zaznaczają, że emocje mogą mieć znaczący wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych.

3. Jak ewoluowała AIDA?

Koncepcja AIDA wywodzi się z USA i korzeniami sięga XIX wieku. Na przestrzeni lat różni marketingowcy modyfikowali tę metodą, rozszerzając ją o np. satysfakcję (Satisfaction) lub utrzymanie klienta (Retention), czyli etapy związane z dalszą relacją z klientem. Dziś wiele kampanii wykorzystuje koncepcję AIDA do budowania relacji z klientem na platformach cyfrowych.