fbpx

Słownik pojęć marketingowych

Audyt strony www – optymalizacja SEO – co to jest, definicja

Co to jest audyt seo? Jak optymalizacja strony może pomóc w zwiększeniu ruchu?

audyt-seo, słownik

Audyt strony www – optymalizacja SEO – co to jest? Definicja

Pojęcia audytu strony www oraz optymalizacji SEO są ze sobą ściśle związane i stanowią zasadnicze elementy każdej strategii pozycjonowania serwisu internetowego.

Proces auditingu pozwala na określenie obszarów, które wymagają zoptymalizowania, by witryna mogła zdobyć wyższe pozycje w rezultatach wyszukiwania Google na określone frazy kluczowe.

Umożliwia także wykrycie problemów z przekierowaniami czy długim czasem ładowania określonych fragmentów portalu, czy jego podstron.

Co to jest audyt strony internetowej?

Profesjonalny audyt strony www jest najczęściej usługą wykonywaną przez zewnętrzną firmę specjalizującą się pozycjonowaniu. Analizie podlegają takie elementy jak:

  • meta-tagi – są to wszystkie fragmenty kodu oznaczone znacznikami title, h1 czy meta. Powinny mieć odpowiednią długość, dopasowaną do aktualnych wytycznych firmy Google, zawierać słowa kluczowe, a także zachęcać do kliknięcia inku, czemu służy umieszczenie atrakcyjnego CTA (Call-To-Action),
  • treść witryny – ważna jest zarówno jakość tekstów, jak i ilość. Zaleca się, by strona główna zawierała co najmniej 3000 zzs. Optymalny rozmiar jest zależny od konkurencyjności danej branży i fraz, na jakie chcemy się pozycjonować,
  • indeksowanie – ten obszar testów pozwala na zweryfikowanie, czy wszystkie podstrony są widoczne dla robotów Google przeczesujących internet. Częstym błędem jest pomijanie przez webmasterów ponownego umożliwienia indeksacji botom, po wprowadzeniu modyfikacji na stronie www,
  • budowa adresów – przyjazne URL-e są zbudowane tak, że nie zawierają żadnych niepotrzebnych elementów (liczb, znaków, parametrów, etc.), a jednocześnie jak najdokładniej opisują zawartość podstrony, a w ich treści mieści się słowo kluczowe,
  • kanoniczność – do każdej witryny, jak i jej zakładek powinien być przypisany tylko jeden URL. Należy pamiętać, iż dla wyszukiwarki Google www.losowyurl.com oraz https://losowyurl.com to dwa różne adresy, a konsekwencją ich indeksowania jest pojawianie się tzw. duplikatów treści. Powoduje to spadek widoczności całego serwisu w rezultatach wyszukiwania. Konieczne jest zatem odpowiednie skonfigurowanie przekierowań 301 w takich przypadkach,
  • szybkość ładowania – rozmiar witryny i ilość skryptów, z których jest zbudowana, bezpośrednio wpływa na czas oczekiwania użytkownika na jej pełne załadowanie. Jest to jeden z najważniejszych czynników uwzględnianych przez algorytm Google w ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Za optymalny uznaje się parametr na poziomie 3 sekund, a w przypadku rozbudowanych portali graniczna wartość wynosi maksymalnie 8-10 sek.,
  • strony błędów 404 – komunikaty te są bardzo częste i występują w przypadku, gdy chcemy przejść na nieistniejącą podstrony. Istotne jest, by w takiej sytuacji serwer wysyłał informację (nagłówek) o treści „404 Not Found”,
  • responsywność – prawidłowe wyświetlanie witryny zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych jest niezmiernie ważne. Firma Google wprowadziła tzw. Mobile First Index, który sprawia, że lepiej pozycjonowane są strony www, które zostały zbudowane z użyciem technologii RWD.

Elementami mającymi znaczący wpływ na wynik audytu serwisu internetowego są również wszelkiego rodzaju grafiki, zdjęcia, filmy i animacje.

Powinny one zajmować jak najmniej miejsca na serwerze, a jednocześnie ładować się tak szybko, jak to możliwe.

Duża ilość tego rodzaju treści może podnieść atrakcyjność wizualną witryny, jednakże ma negatywny wpływ na czas oczekiwania na jej załadowanie.

Bardzo ważne jest też umieszczenie znaczników ALT w obrazkach, co ma bezpośrednie przełożenie na naszą pozycję w Google.

Na czym polega optymalizacja SEO?

Kompleksowo i rzetelnie przeprowadzony audyt strony www umożliwia stworzenie raportu, na podstawie którego odbywa się optymalizacja SEO. Poprawek dokonuje się w takich obszarach jak:

  • treści tekstowe oraz graficzne,
  • atrybuty meta-title i meta-description,
  • prawidłowe indeksowanie podstron,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • poprawa szybkości ładowania,
  • strony błędów 404 i przekierowania,
  • budowa skryptów,
  • responsywność.

Procedura optymalizacji SEO pozytywnie wpływa na podniesienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Należy jednak pamiętać, że Google okresowo wprowadza zmiany w algorytmie działania wyszukiwarki, dlatego czynności związane z pozycjonowanie oraz przeprowadzaniem modyfikacji w strukturze strony www są procesem ciągłym.