Jeśli rozważasz poszerzenie swojego rynku w kierunku wschodnim, przyda się niejaka wiedza na temat tego, jak wygląda e-commerce w Rosji. Jednym z ważnych, niemal pierwszorzędnych zagadnień tutaj będzie serwis aukcyjny. Rosja ma kilka dużych serwisów, na których możemy zacząć sprzedaż nawet bez własnej strony internetowej. Postaramy się przybliżyć je, abyś mógł świadomie ułożyć swoją strategię wejścia na rynek rosyjski.

Zakupy w Rosji przez Internet – jak wygląda rynek

Przede wszystkim, stosunek zakupów online do zakupów stacjonarnych wciąż jest w Rosji znacznie mniejszy, niż nawet w Polsce. Podobne w tych dwóch krajach jest jednak to, że pandemia spowodowała nagły wzrost rynku e-commerce.

Ale potencjał do rozwoju nadal pozostaje ogromny. Zaufanie Rosjan do zakupów przez Internet rośnie, czemu sprzyjają między innym rosyjskie portale aukcyjne. To one bowiem starają się o zgromadzenie na swoich serwisach sprawdzonych dostawców certyfikowanych towarów i usług, o stosowanie bezpiecznych systemów płatności online oraz o niezawodną dostawę krajową.

Najbardziej popularne według analizy SimilarWeb portale aukcyjne w Rosji to:

Adres strony Wizyty na stronę miesięcznie, mln
Avito.ru 276
Wildberries.ru 198
Market.Yandex.ru 138
Ozon.ru 126
Aliexpress.ru 91
Sbermegamarket.ru 21

Jak widać z ilości odwiedzania tych stron, taką formę e-commerce, jak portal aukcyjny, Rosja przyjęła z wielkim zaangażowaniem. Jest to rzeczywiście sensowny sposób na spotkanie konsumentów ze sprzedawcami w sieci. Niewątpliwie branża będzie się rozwijała, dając spore możliwości dla biznesu. Przyjrzyjmy się więc bliżej każdemu z wymienionych portali.

Rosyjski portal aukcyjny Avito

Jak widzisz, większość zdjęć produktowych nie wygląda tu zbyt komercyjnie. A to dlatego, że ta strona jest odpowiednikiem lepiej nam znanego OLX. Czyli dosłownie każdy może umieścić tu bezpłatne ogłoszenie, w tym swoich własnych używanych rzeczy. Oczywiście, jak i na innych podobnych stronach, ilość ogłoszeń, które możemy dać za darmo, jest ograniczona.

Ale jest tu także dużo możliwości dla firm. Zakup pakietu dla biznesu na Avito.ru daje następne przewagi:

  • Zniżki na dodawanie odpłatnych ogłoszeń.
  • Możliwość promować swoje ogłoszenia.
  • Opcja stworzenia własnego e-sklepu na domenie Avito oraz brandingu swoich ogłoszeń (dodanie logo).
  • Możliwość taniej umieszczać ogłoszenia o zatrudnieniu, kiedy potrzebujesz nowych pracowników.
  • Prowadzenie rozszerzonych statystyk z przeglądania Twoich ogłoszeń, w tym zarządzanie strategią promowania (własny gabinet reklamowy).

Kupując pakiet dla biznesu, trzeba wybrać kategorię wśród następnych: nieruchomości, pojazdy, towary, usługi, oferty pracy. Jeśli chcesz sprzedawać, na przykład, i towary i usługi, to należy założyć dwa konta i do każdego kupić oddzielny pakiet. NB! Do założenia konta trzeba podać numer komórkowy rosyjskiego operatora.

Rosyjska strona aukcyjna Wildberries

Tutaj widzimy już całkiem komercyjne podejście do reprezentacji towarów. Nie ma tu ogłoszeń od osób prywatnych, tylko firmy. Mniej więcej jak na Allegro. Tylko że dodatkowo Wildberries bierze na siebie magazynowanie i wysyłkę produktów, a sprzedawca tylko zarządza ofertą. Niestety, nie będzie tu Twojego własnego e-sklepu z logo i indywidualnym designem. Dlatego ten serwis przyda się bardziej bezpośrednim producentom, najwyżej dystrybutorom określonych marek, które jeszcze nie sprzedają się tu samodzielnie.

Aby sprzedawać na Wildberries, musisz:

  1. Założyć konto (potrzebny jest numer komórkowy rosyjskiego, białoruskiego, kirgiskiego lub kazachskiego operatora).
  2. Zorganizować dostawę towaru do magazynu Wildberries.
  3. Przygotować ofertę produktową – opisy, zdjęcia, ceny, zniżki, promocje.

Prowizja serwisu stanowi obecnie 19 % – dwa razy mniej, niż jeszcze w roku 2019. Trzeba także dodać, że większy sens ma tutaj sprzedaż ubrań i butów. Obecnie jest tu znacznie więcej kategorii towarów, ale użytkownicy wciąż kojarzą stronę raczej z ciuchami, więc częściej trafiają na nią właśnie w poszukiwaniu odzieży, niż czegokolwiek innego.

Rosyjski portal aukcyjny Market.Yandex

Przez dłuższy czas Market.Yandex był serwisem porównania cen na towary i usługi z linkami do sprzedawców. Tak, dokładnie, typu Ceneo. Teraz jednak jest to dosyć popularny zarówno wśród klientów, jak i sprzedawców marketplace.

Oferuje 4 warianty współpracy dla przedsiębiorców z różnym podziałem obowiązków w zakresie obsługi zamówień między serwisem a sprzedawcą. Dla najszybszego startu zagranicznej firmy, która jeszcze nie posiada własnych stałych pracowników tam, na miejscu, najodpowiedniejszym byłby model Fulfillment by Yandex.

Czyli Yandex przyjmuje zamówienie, kompletuje go, pakuje, wysyła do klienta. Sprzedawca musi tylko dbać o regularne dostawy nowych partii towarów do magazynów Market.Yandex. Obecnie są pod Moskwą, w Petersburgu, obwodzie Rostowskim oraz w Jekaterynburgu.

Rosyjska strona aukcyjna Ozon

Na Ozon.ru użytkownik może nie tylko szukać konkretnego towaru, lecz także przeglądać listę sklepów w poszczególnych kategoriach. Każdy sprzedawca może wyróżnić swój sklep za pomocą loga i hasła, które widać jeszcze na poziomie przeglądania listy sklepów. Jeśli już były wystawiane oceny przez klientów, to widać będzie także średnią ocenę towarów.

Ozon oferuje pełną obsługę kliencką, przyjmowanie płatności i radzenie sobie z niestandardowymi sytuacjami (zwroty, wymiany itd.). Jego własne punkty odbioru znajdują się w całym kraju. Marketplace posiada sporo bardzo dobrych opinii sprzedawców, wielu z nich podkreśla, że serwis uratował ich biznes w okresie pandemii.

Rosyjski portal aukcyjny AliExpress

Jest to serwis bardzo charakterystyczny, kojarzony z niskimi cenami i długą dostawą, zazwyczaj z Chin. A więc masz tu potencjalnego klienta, bardzo tolerancyjnego względem terminów dostawy, ale też wymagającego na punkcie oszczędności.

Trzeba przyznać, że dla sprzedawców są tu też dosyć oszczędne reguły. Na przykład za pierwsze 100 sprzedanych towarów serwis nie nalicza prowizji. Ponadto ta sama pierwsza setka zamówień zostanie wysłana do klienta na koszt AliExpress.

Sprzedawcy muszą zarządzać asortymentem, dostarczać towar do magazynów AliExpress i, oczywiście, przestrzegać ogólnych zasad prowadzenia handlu na terenie Federacji Rosyjskiej. Odpowiadać na pytania i komentarze użytkowników też jest obowiązkiem właściciela sklepu, czyli Twoim.

Rosyjska strona aukcyjna SberMegaMarket

Mimo że design strony wygląda „drożej”, niż wielu poprzednich serwisów, jednak jest to też bardzo demokratyczny marketplace, walczący o przychylność kupców w rosyjskiej rzeczywistości. Oferuje im:

  • niskie ceny;
  • cashback do 25%;
  • bonusy pieniężne za wystawianie ocen;
  • bardzo tanią dostawę, w tym w przypadku jednoczesnego zamówienia towarów od różnych sprzedawców;
  • a nawet bezprocentowe raty.

Cóż zatem potrafi zaoferować swoim partnerom? Też ma kilka różnych taryf. Przykładowo ta z maksymalnym wsparciem serwisu i minimalnym udziałem sprzedawcy wygląda w następny sposób:

Co robi serwis, a co sprzedawca Jakie koszty ponosi sprzedawca
Sprzedawca dostarcza towar do magazynu SberMegaMarketu Pierwsze 60 dni towar jest przechowywany bezpłatnie. Potem – za 0,8 rub. za dobę. Kompletacja jednej sztuki towaru kosztuje od 30 do 60 rubli.
SberMegaMarket pozakuje towar na stronie
Klient składa zamówienie na portalu W zależności od kategorii towarowej, prowizja za zrealizowane zamówienie stanowi od 2 % (sport) do 15 % (ubrania).
SberMegaMarket kompletuje zamówienie i dostarcza go klientowi 50 rubli za paczkę do 25 kg
150 rubli za paczkę ponad 25 kg
0 rubli przy zamówieniu do 500 rubli
Po otrzymaniu towaru przez klienta sprzedawca otrzymuje wypłatę od serwisu 1,5 % od zamówienia za usługi księgowe

Rosyjskie portale aukcyjne – wygodne zarządzanie

Na zakończenie dodamy, że każdy wyżej opisany serwis ma także aplikacje w Google Play i App Store. Pozwalają one zarówno na wygodne zakupy przez telefon dla klientów, jak i na komórkowe zarządzanie sprzedażą dla firm.

Ponadto, Rosjanie stworzyli aplikację mobilną InSales, o której możesz poczytać na stronie insales.ru. Pozwala zrobić od podstaw swój e-sklep i od razu zintegrować go z wymienionymi sześcioma portalami aukcyjnymi oraz dodatkowo z Instagram i VKontakte.

Mamy nadzieję, że nieco odsłoniliśmy dla Ciebie tajemnicę rosyjskich marketplace’ów i że pomoże Ci ta wiedza rozwijać się bez granic.