Pozycjonowanie sklepu internetowego z kawą i herbatą
Pozycjonowanie sklepu internetowego z kawą i herbatą Case study jest dobrym przykładem na możliwości rozwoju z pomocą internetu biznesu opartego na pasji i wiedzy założycieli. …
MOZ przedstawił narzędzie do analizy linków, podkreślając wielokrotnie, że jest to nowy, dużo lepszy produkt. W tym wpisie przedstawiam swoje pierwsze wrażenia. Czy Link Explorer ma możliwości na miarę Majestic i Ahrefs?
Open Site Explorer, czyli daleko za konkurencją
Sprawdzenie domeny pod kątem linków na nią wskazujących – ich jakości, pochodzenia to podstawa w pracy SEO, choć zastosowań jest więcej (można podpatrzeć profil konkurencji itd.). Od lat liderami na rynku są Ahrefs oraz Majestic. Również MOZ opracował kilka lat temu własne narzędzie do analizy linków o nazwie Open Site Explorer. Mało kto z tego narzędzia korzystał. Powód był prosty, dużo gorsze wyniki. OSE jeszcze działa, więc żeby była jasność o jakiej różnicy mówimy. Sprawdzenie tej samej domeny w OSE i Majestic:
85 domen w OSE, 226 w Majestic. Jak widać, OSE pokazuje około 30% domen (i dużo mniej linków) w porównaniu z Majestic. Kiedyś testowałem te różnice szerzej i przeważnie OSE pokazywało 20-35% tego co Majestic. Nawet 20%… To nie jest narzędzie, z którego da się korzystać.
Zmiany i debiut Link Explorera
Zamiast naprawiać OSE, zapadła decyzja o budowie narzędzia od podstaw. Rand nieraz przyznawał, że OSE jest słaby i sam korzysta z narzędzi konkurencji. Natomiast o nowym Link Explorerze wypowiada się w superlatywach:
NEW WB Friday: https://t.co/GPXhBJSeQz For the last 5yrs, I’ve been deeply embarrassed by Open Site Explorer. Frankly, compared to Ahrefs & Majestic, it sucked. Today, at long last, that’s no longer the case. This is my final project for Moz, & I’m pretty excited to see it live. pic.twitter.com/8AvUT9QpGS
— Rand Fishkin (@randfish) 4 maja 2018
O tym co się zmieniło, jakie możliwości ma nowy Link Explorer można się dowiedzieć z filmiku z serii Whiteboard Friday tutaj dlatego nie będę w tym wpisie tego poruszał.
Przejdźmy do tego co nas najbardziej interesuje – wielkość indexu linków. Nowy Link Explorer ma index 20 razy większy niż stary Open Site Explorer i zbliżył się tu do konkurencji. Według Randa porównanie wygląda następująco:
Co rzeczywiście pozwala mówić o Link Explorerze jako narzędziu o porównywalnych możliwościach jak dwójka konkurentów.
Liczby a rzeczywistość – porównanie Link Explorera z Majestic i Ahrefs
Postanowiłem sprawdzić na kilku przykładach jakie są różnice w wynikach. To szybki test, a nie kompleksowe porównanie, żeby była jasność.
Porównałem Link Explorera z Ahrefs oraz Majestic z indeksem Fresh. Czemu Fresh a nie Historic? Link Explorer ma indeks z ostatnich około 90 dni, podobnie jak Fresh (kiedyś 90 dni, teraz chyba 120 dni), więc tutaj dla porównania lepszy wybór to Fresh.
Wszystkie wyniki sprawdzałem dla roota, czy głównej domeny. Dla uproszczenia, robiłem porównanie pod kątem liczby domen wskazujących na sprawdzaną domenę.
Polskie strony:
Aniagotuje.pl – przykład bloga
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Link Explorer: 365
2. Ahrefs: 334
3. Majestic: 226
indigo-nails.com – przykład sklepu internetowego
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Link Explorer: 838
2. Ahrefs: 787
3. Majestic: 671
onet.pl – przykład portalu, duża liczba linków
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Ahrefs: 129k
2. Majestic: 103k
3. Link Explorer: 5k
To jedyny przypadek znaleziony przeze mnie, gdzie Link Explorer tak mocno odstawał. Jest on jeszcze w becie, podejrzewam że za jakiś czas dane zostaną uzupełnione i wynik będzie zbliżony.
taniaksiazka.pl – sklep internetowy, księgarnia
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Link Explorer: 2,6k
2. Majestic: 2,1k
3. Ahrefs: 2k
Strony zagraniczne
apple.com – duża liczba linków
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Ahrefs: 3,8m
2. Link Explorer: 3,6m
3. Majestic: 2,96m
conrad.de – sprawdzenie dla stron zagranicznych, nieanglojęzycznych, tutaj niemiecki ecommerce
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Majestic: 22,7k
2. Link Explorer: 21,4k
3. Ahrefs: 16,5k
diggitymarketing.com – blog, mniejsza liczba linków
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Ahrefs: 699
2. Majestic: 660
3. Link Explorer: 619
mrmoneymustache.com – blog, większa liczba linków
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Link Explorer: 13,3k
2. Majestic: 10,9k
3. Ahrefs: 7k
oponeo.co.uk – sklep internetowy
Link Explorer:
Majestic:
Ahrefs:
Najwięcej znalezionych domen z linkami:
1. Majestic: 2k
2. Link Explorer: 1,7k
3. Ahrefs: 1k
Podsumowując
W tym małym teście najlepiej wypadł Link Explorer, który 4 razy dawał najwięcej wskazań:
Ciekawie jest, gdy spojrzymy na miejsca ostatnie:
Link Explorer wypada lepiej niż konkurencja, przy czym muszę podkreślić, to test na małej próbce, by sprawdzić, czy Link Explorer ma możliwości porównywalne z konkurencją. Nie można powiedzieć jednoznacznie, że LE jest lepszy. Do tego potrzebny byłby dużo szerszy test, na większej liczbie domen. Należałoby też sprawdzić jakość prezentowanych wyników, bo nie o samą liczbę tu chodzi. Czy rzeczywiście wskazania Link Explorera zawierają istniejące linki, które przeoczyła konkurencja? Czy nie ma tam dużej liczby fałszywych wskazań, czyli linków których już nie ma? Dopiero takie dokładne badanie pozwoliłoby dać jednoznaczną odpowiedź.
Natomiast na podstawie tego szybkiego testu mogę śmiało zaryzykować wniosek, że Link Explorer prezentuje poziom konkurencji.
Inne ciekawostki w nowym Link Explorerze
Jest kilka innych rzeczy, które mogą się podobać. Panel jest czytelny, jeśli kogoś interesuje wygląd to po kliknięciu miniatury z prawej jest cały podgląd na okno wyników.
Mamy rzeczy znane z konkurencji jak nowe linki, utracone linki, podstrony z największą liczbą linków wskazujących i tym podobne. Są też inne ciekawostki.
Wskaźniki jak DA zostały opracowane od nowa. W podsumowaniu prezentowane są w czytelny sposób:
Mamy też wykres zmian parametrów jak DA, PA czy liczby wskazujących domen w czasie:
Fajnie prezentuje się też Spam Score. Jak sama nazwa mówi, pokazuje ile jest prawdopodobnych spamowych linków. Zasadę działania Spam Score Rand opisał w filmiku wyżej, zainteresowanych odsyłam tam.
Na pewno Spam Score może być przydatny przy szybkiej analizie stanu domeny, choć tu też trzeba by przetestować na ile jego wskazania są prawidłowe.
To tylko niektóre, co ciekawsze opcje obecne w Link Explorerze. Więcej można sobie przeklikać na miesięcznym demo.
Cena
MOZ sprzedaje swoje narzędzia jako pakiet MOZ Pro. Wśród nich jest właśnie Link Explorer. To podobnie jak konkurencja, kupując Ahrefs mamy dostęp do innych narzędzi jak Keyword Explorer itd.
Cenowo Link Explorer jest bardzo zbliżony do Ahrefs (plany Ahrefs, plany Moz Pro), czyli tanio nie jest.
Warto zwrócić uwagę, że Ahrefs i Majestic dają licencje tylko dla 1 użytkownika przy podstawowych i średnich planach (liczba rośnie dopiero przy planach najwyższych). Tymczasem MOZ Pro przy najmniejszym planie standard ma 2 miejsca, przy medium 10 miejsc a przy planie dużym 25 miejsc. To robi różnicę, bo to pójście na rękę agencjom, które nie muszą kupować większej liczby licencji.
Wnioski
Wniosków jest kilka. Trochę nieoczekiwanie ekipa z MOZ wypuściła narzędzie, które wydaje się być naprawdę niezłe. Kiedyś wybór narzędzia do analizy linków ograniczał się przeważnie do Ahrefs i Majestic, teraz Link Explorer może być poważnie brany pod uwagę jako alternatywa.
Widać, że pracowali nad indeksem, wyniki są obiecujące.
Pojawienie się Link Explorera to największy problem dla Majestic. Tak, Majestic może pochwalić się największym indeksem historycznym, ten jednak jest ciężki do codziennej pracy, przydaje się przy większych analizach. Z całej trójki wydaje się, że rzeczywiście indeks Fresh Majestica jest najmniejszy co odbija się na wynikach. Mam też odczucie, że pod kątem prezentacji danych oraz dodatkowych aplikacji Majestic jest w tyle. Do tego dochodzi cena. Kiedyś Majestic był dużo tańszy od Ahrefs i porównując cenę do jakości był to opłacalny zakup. W zeszłym roku podnieśli dość mocno ceny, które są teraz niewiele niższe niż w przypadku Ahrefs przez co cena nie ma aż tak decydującego znaczenia.
Na pewno pojawienie się Link Explorera może mieć pozytywny wpływ, nawet jeśli ktoś preferuje Ahrefsa czy Majestica. Po prostu ta dwójka będzie musiała postarać się, by nie być w tyle, a dla użytkownika oznacza to lepsze wyniki.
sprawdź też