class="post-template-default single single-post postid-2334 single-format-standard mega-menu-primary-menu default default-layout theme-accent wpb-js-composer js-comp-ver-5.1 vc_responsive" data-spy="scroll" data-target="#poradnik_menu" data-offset="15">
LOADING

Marketing strony czyli nie tylko pozycjonowanie

licznik-not-provided

W tym wpisie poruszamy tematy związane ogólnie z pozycjonowaniem oraz promocją strony. Pozycjonowanie to sposób by osiągnąć ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Warto jednak spojrzeć na marketing swojej strony nieco szerzej i wykorzystać też inne kanały.

Analiza konkurencji – kopalnia wiedzy

Konkurencja danego serwisu może być cennym źródłem informacji o tym w jakim kierunku rozwijać serwis oraz jak zdobywać linki. Niestety, najczęściej wygląda to tak, że klient przychodzi do agencji, szybki przegląd potencjalnych fraz, umowa, linkowanie z zaplecza i jakaś pobieżna analiza konkurencji która ma sprawdzić raczej czy da się wypozycjonować serwis na pierwszą stronę i określić koszty. To duży błąd, bo w końcu są konkretne powody dlaczego te a nie inne serwisy są na pierwszych miejscach.

Dokładna analiza konkurencji to bardzo ciekawe informacje jak:

struktura serwisu konkurencji, jak prezentowane są treści, jak wykorzystane jest linkowanie wewnętrzne
treści, ich długość, tematyka
optymalizacja serwisu konkurencji – pod jakie frazy optymalizowana jest strona główna a pod jakie podstrony
linkowanie serwisu – skąd pochodzą linki, czy jest opcja zdobycia podobnych linków
wiele innych

Nie chodzi tu oczywiście o proste kopiuj wklej działań konkurencji ale jednak o wyciągnięcie najlepszych praktyk dzięki czemu serwis klienta ma szansę być lepszy i osiągać lepsze wyniki.


Źródła ruchu czyli nie tylko pozycjonowanie w Google

Najczęściej przy pierwszych rozmowach z klientami temat zawsze dotyczy pozycjonowania strony w Google i praktycznie nie poruszana jest kwestia ruchu z innych źródeł. Czasem świadomie, gdy klientowi zależy głównie na pozycjach w Google, ale bardzo często bierze się to po prostu z niewiedzy o innych źródłach ruchu. Owszem, nie do każdej tematyki omawiane dalej źródła będą dobrze pasować, ale warto wiedzieć o takich możliwościach. Przyjrzyjmy się im bliżej.

YouTube

Popularność i liczba wejść na YouTube rośnie z roku na rok. Dzieje się tak w dużej mierze za sprawą urządzeń mobilnych – smartfony stanowią już od jakiegoś czasu większą część sprzedawanych telefonów. Potwierdzają to wyniki użytkowania gdzie w Stanach ponad połowa wyszukań dokonana jest z telefonów, a jedną z trzech najpopularniejszych aplikacji na telefony to właśnie YouTube. Jak widać rozwój nowych technologii stał się podstawą do dalszej dominacji YT. Oznacza to jedno – z roku na rok jest tam coraz więcej użytkowników, warto zatem inwestować w ten kanał jako źródło ruchu.

Czy YT nadaje się dla naszej branży? Warto sprawdzić samodzielnie czy pojawiają się w wynikach wyszukiwania YT filmy związane z naszą branżą. A jeśli tak to ile mają wyświetleń? Jeśli tych wyświetleń jest mało (np. kilkaset) to być może nie jest to szukany temat na YT. Często jednak znajdziemy filmy z
tysiącami wyświetleń. Dobrze opisany film, z odnośnikiem do naszej strony może przekierować widza na naszą stronę.

Realizacja filmików nie jest prosta, na pewno wymaga pewnych umiejętności i wprawy. Wiąże się często też z kosztami. Ale raz poniesiona inwestycja na realizację danego filmiku powinna stale generować wyświetlenia i ściągać ruch.

Grafiki

Do wielu zapytań Google prezentuje również sugestie grafik. Szukający wtedy sam zdecyduje czy interesuje go zdjęcie czy też dalsze informacje na dany temat (wtedy od razu kliknie np. link do strony Wikipedii).

pozycjonowanie-zdjec-zrodlo-ruchu

Grafiki nie są prezentowane przy każdej frazie, ale mimo to można je spotkać bardzo często w wynikach wyszukiwania. Nie zapominajmy też, że trzecia zakładka wyników to właśnie Grafika, gdzie możemy przejrzeć wyniki zapytania w formie dopasowanych zdjęć.

Dla niektórych stron zauważalna część ruchu pochodzi z grafik, dlatego dobrze jest zadbać o ich dobrą optymalizację.

Google Maps

Mapki to często pomijane źródło ruchu. Właściciel strony chce ją wypozycjonować tak by była na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. OK, ale jak się przyjrzymy dokładnie to dla niektórych wyników na zapytanie mamy najpierw reklamy, potem kilka wyników mapek a dopiero później wyniki organiczne. Screen niżej dobrze pokazuje opisaną kolejność:

pozycjonowanie-google-maps-zrodlo-ruchu

Nie zapominajmy, że dla wielu lokalnych branż użytkownicy mogą szukać bezpośrednio z mapek. Przykładowo ostatnio musiałem znaleźć w moim mieście sklep z oknami. Nie miałem pojęcia gdzie go szukać, więc od razu przeszedłem na stronę https://maps.google.com by znaleźć sklepy w pobliżu. Podobne zachowanie tj. z pominięciem wyników organicznych można zauważyć coraz częściej.

Dlatego w przypadku wielu branż warto zainwestować czas w weryfikację mapki i jej optymalizację.

Wykop i podobne serwisy

Google to nie jedyne źródło skąd można pozyskać ruch. Są też inne serwisy, gdzie możemy polecać nasze artykuły. Przykładowo wykop.pl, szczególnie jeśli nasze artykuły są ciekawe i trafiają do szerszej grupy odbiorców.


Not provided w Google Analytics – co oznacza

Przeglądając informacje o odwiedzinach w Google Analytics na pewno zobaczymy w kolumnie Słowa kluczowe, że najwięcej wejść jest z (not provided). Najczęściej ponad 90% wyszukań będzie właśnie przypisanych do not provided:

przyklad-not-provided-w-google-analytics

O co tu chodzi i czym jest tajemniczy not provided? Jest to wynik zmiany zapowiedzianej przez Google w 2011 roku, a wprowadzonej w życie na początku 2012 roku. Kiedyś mogliśmy bez problemu przeglądać całą listę fraz, dzięki którym użytkownicy trafili na naszą stronę. Jednak Google postanowiło zatroszczyć się o bezpieczeństwo szukających i ich prywatność. Od 2012 roku jeśli wyniki są dokonywane z użyciem https w adresie to szukane frazy będą szyfrowane. Kiedy tak się dzieje? Np. kiedy jesteśmy zalogowani na konto Google (bo korzystamy z Gmail lub innej usługi) lub po prostu kiedy wyszukujemy wchodząc na https://google.pl. Tutaj dokładne wyjaśnienie na czym polega problem: http://www.notprovidedcount.com/what-is-not-provided.

Ile not provided stanowi wszystkich wyszukań? Ekipa z http://www.notprovidedcount.com postanowiła to mierzyć biorąc do testów 60 stron. Dzięki temu dokładnie widać jak liczba not provided wzrastała od 2012 roku:

licznik-not-provided

Widać wyraźnie, że dla większości serwisów średnio 80% ruchu ukryta jest pod not provided.

Jak sobie radzić z brakiem słów kluczowych?

Jest to na pewno duża niedogodność i nie ma sposobu, by obejść not provided i poznać frazy, które wpisali nasi użytkownicy. Można z ogólnego widoku przejść do zakładki Strona wejścia. Tu prezentowane są adresy podstron, przez które było najwięcej wejść na naszą stronę:

strony-wejscia-w-google-analytics

Dzięki temu jesteśmy przynajmniej w stanie założyć, że duża część fraz ukrytych pod not provided dotyczy właśnie fraz związanych z tymi podstronami.

Powstały też narzędzia jak https://pl.semstorm.com i parę innych, które starają się przedstawić słowa kluczowe po których były wejścia na stronę. To tylko jedna z funkcji, sam Semstorm jest dość mocno rozbudowany.

Cóż, not provided jest już kilka lat i ludzie jakoś nauczyli się z tym żyć i radzić bez dokładnych danych o słowach kluczowych. Mimo wszystko szkoda, że dane te nie są już dostępne.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *