Jak wdrożyć mikroformaty SCHEMA FAQ na stronie sklepu / firmy
W poradniku pokazujemy jak poprawnie wdrożyć mikroformaty Schema FAQ.
CZYM SĄ MIKROFORMATY SCHEMA FAQ?
Na skróty:
Mikroformaty Schema FAQ to specjalny kod HTML, w którym umieszczone są pytania i odpowiedzi. Dzięki temu kodowi roboty są w stanie rozpoznać, że dany fragment treści to właśnie FAQ.
W wynikach wyszukiwania Schema FAQ prezentuje się jak niżej. Pod głównym wynikiem jest kilka pytań z zawiniętymi odpowiedziami.
Z kolei na samej stronie internetowej FAQ wygląda podobnie jak pozostała treść:
CO TO ZNACZY WDROŻYĆ MIKROFORMATY SCHEMA FAQ?
Wdrożenie Schema FAQ polega na umieszczeniu pytań i odpowiedzi w specjalnym kodzie HTML. Kod ten musi być zgodny z wytycznymi schema.org (więcej o formatowaniu Schema FAQ: https://schema.org/docs/faq.html).
Wdrożenie w praktyce
Najwygodniejsze rozwiązanie to skorzystanie z generatorów jak np. Schema FAQ Generator.
Obsługa jest bardzo prosta. W odpowiednich polach wklejamy pytanie i odpowiedź. Jeśli chcemy dodać kolejne to klikamy przycisk plusa.
Na koniec potwierdzamy poprzez kliknięcie update code. W prawej kolumnie pojawi się wygenerowany kod HTML zawierający nasze pytania i odpowiedzi. Całość kopiujemy i wklejamy bezpośrednio w edytor na swojej stronie.
Jeśli chcesz wdrożyć mikroformaty ręcznie to najlepiej wygenerować przykładowy kod z pomocą generatora wyżej i przerobić go na szablon.
SPRAWDZENIE POPRAWNOŚCI WDROŻENIA SCHEMA FAQ
Jest kilka sposobów na sprawdzenie poprawności wdrożenia Schema FAQ.
Możemy sprawdzić je ręcznie w wynikach z pomocą komendy site: jak pokazaliśmy poniżej:
Czyli w wyszukiwarce google wklejamy site:adrespodstrony i będziemy mieli podgląd wyniku głównego i Schema FAQ.
Drugi sposób to sprawdzenie informacji w Search Console. Jest tu cała sekcja dedykowana elementom rozszerzonym. Jak Google wykryje Schema FAQ to pojawi się sekcja Pytania. Możemy przejść do szczegółowych informacji i sprawdzić czy nie ma informacji o uwagach czy błędach.
W obu powyższych sposobach Google musi najpierw odwiedzić stronę i zauważyć wprowadzone zmiany.
Trzeci sposób to skorzystanie z narzędzia Rich Results Test – https://search.google.com/test/rich-results – które sprawdzi poprawność wdrożenia wszystkich elementów rozszerzonych.
WYŚWIETLANIE FAQ W WYNIKACH
Po wdrożeniu mikroformatów na stronie może minąć dłuższy czas (kilkanaście dni lub dłużej) zanim robot Google odwiedzi naszą stronę i zauważy nowe zmiany w treści oraz kodzie.
Dopiero wtedy FAQ może zacząć się pojawiać w wynikach.
Przy czym tu trzeba doprecyzować kilka kwestii.
Samo wdrożenie Schema FAQ nie oznacza, że dodatkowe pytania i odpowiedzi będą się pojawiały w wynikach. Mogą ale nie muszą. O tym decyduje sam Google, który od dłuższego czasu eksperymentuje z różnymi sposobami wyświetlania wyników. W przypadku Schema FAQ dużo zależy od rodzaju zapytania (niszy) oraz mocy domen. Przykładowo w turystyce FAQ jako uzupełnienie wyników jest cały czas wyświetlany, a w wielu innych niszach już nie.
Jeśli Google zdecyduje się na pokazywanie Schema FAQ w wynikach to i tak pokazuje rozszerzone wyniki tylko dla pierwszej strony (top 10).
Na docelowej stronie można dodać więcej pytań z odpowiedziami – nawet 10 czy 20. Ostatecznie przy wynikach Google wybierze kilka, które w jego ocenie najlepiej pasują do danego zapytania.
CO POWINNY ZAWIERAĆ PYTANIA W FAQ?
Jest kilka różnych podejść. Niektórzy stosują sekcję FAQ jako skrótowe podsumowanie informacji z dłuższego tekstu. Innymi słowy, FAQ zawiera te same informacje co główna treść tylko w streszczonej formie.
Inne podejście polega na wykorzystaniu FAQ do prezentacji dodatkowych informacji, które nie znalazły się w głównym tekście.
Najbardziej tradycyjne podejście to jak sama angielska nazwa wskazuje – Frequently Asked Questions. FAQ pomaga w odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące produktu. Czyli na danej kategorii czy produkcie zebrane są najczęściej pojawiające się pytania o wysyłkę, gwarancję itd.
Trzeba wybrać formę, która będzie najbardziej pomocna użytkownikowi i najlepiej pasowała do charakteru twojej strony.
GDZIE MOŻNA STOSOWAĆ MIKROFORMATY SCHEMAFAQ?
Mikroformaty można stosować jako uzupełnienie każdego rodzaju treści. Najlepiej jednak kierować się zasadą wdrażać tam gdzie to ma sens i jest pomocne dla użytkownika.
Najczęstsze zastosowanie FAQ w e-commerce to opisy kategorii i podkategorii oraz produkty (lub przynajmniej te najpopularniejsze).
W przypadku stron firmowych to podsumowanie podstron oferty lub artykułu.
CZĘSTO ZADAWANE PYTANIA
Jak wdrożyć mikroformaty Schema FAQ?
Musisz umieścić pytania i odpowiedzi w odpowiednim kodzie HTML z prawidłowymi oznaczeniami klas. Taki kod najprościej wygenerujesz z pomocą generatora np. Schema FAQ Generator.
Jak wyglądają mikroformaty w wynikach?
To zazwyczaj 3 pytania z zawiniętymi odpowiedziami, które wyświetlane są w wynikach wyszukiwania Google.
Ile pytań i odpowiedzi umieścić w sekcji FAQ?
Zależy od rodzaju tekstu. Zazwyczaj przygotowuje się około 5-7 pytań i odpowiedzi, ale są dłuższe teksty, gdzie jest ich nawet kilkanaście. Na koniec Google i tak wybierze z nich 3, które najlepiej pasują do danych wyników.
Dlaczego nie widzę swojej sekcji FAQ jako rozszerzenie wyników Google?
Rozszerzenia FAQ pojawiają się tylko dla pierwszej strony wyników. Dodatkowo Google sam decyduje kiedy je pokazać lub nie. To znaczy będą zapytania lub nawet całe nisze, gdzie wyniki FAQ będą obecne na pierwszej stronie. Będą też nisze i zapytania, gdzie nie będzie ich w ogóle pomimo poprawnie wdrożonego Schema FAQ.
Jak długie powinny być odpowiedzi w sekcji Schema FAQ?
Keywords dla e-commerce Keywords Everywhere – darmowe narzędzie do analizy długiego ogona dla e-commerce W codziennej pracy w Carted korzystamy z wielu płatnych narzędzi do …
Rosyjskie portale aukcyjne – jak szybko zacząć sprzedawać w Rosji Jeśli rozważasz poszerzenie swojego rynku w kierunku wschodnim, przyda się niejaka wiedza na temat tego, …
Jak działają strony Twoich konkurentów? Benchmarking Analiza konkurencji to doskonały sposób na dopasowanie Twojej strony pod kątem oczekiwań użytkowników. Benchmarking pomoże znaleźć wartościowe rozwiązania i …