fbpx

Co robimy

Keyword Hero – opis, instalacja

Keyword Hero to bardzo ciekawe narzędzie, które ma szansę na spory sukces. Tu potencjalnym klientem jest każdy kto ma stronę, Google Analytics i irytuje go not provided w sekcji wyników organicznych.

keyword-hero-strona

Zasada działania

Na początku błędnie założyłem, że to po prostu lepsze wizualnie przedstawienie danych z Search Console w Google Analytics. Integracja GA i SC to bardzo często zapominana opcja, myślałem, że twórcy inaczej opakowali tą funkcję.

Jak bohater działa w praktyce można się dowiedzieć ze specjalnego PDFa z dość dokładnym wyjaśnieniem:
http://keyword-hero.com/wp-content/uploads/2017/08/How-he-does-it-extended.pdf

W skrócie, najpierw gromadzone są dane o frazach z 11 różnych źródeł:

  • Search Console
  • Frazy widoczne w Google Analytics
  • Bing Search APi
  • serwisy monitorujące wyniki
  • inne

Do poszczególnych adresów URL naszej strony tworzona jest lista prawdopodobnych słów kluczowych generujących wejścia. Dalej przy pomocy algorytmów, zestawienia informacji o sesjach itp. tworzona jest lista fraz. Jeśli algorytm nie ma odpowiedniej pewności, zostawia wejście jako not provided.

Wygląda na to, że w praktyce ok 10-15% fraz nie uda się dopasować i zostaną jako not provided. Procent dopasowania może się zmienić w czasie, gdy algorytm będzie już pracował na większej bazie słów.

Screen ze strony Keyword Hero dobrze to pokazuje:

keyword-hero-algorytm

Należy zaznaczyć – not provided nie można rozszyfrować. Tych danych nie ma, po prostu mamy not provided i tyle. Twórcy Keyword Hero starają się odtworzyć te dane na bazie innych dostępnych źródeł.

Instalacja

Instalacja jest prosta, polega na przydzieleniu dostępów do Analytics i Search Console. Zajmuje około 5 minut.

Krok 1.

Na stronie głównej Keyword Hero klikamy Try him now lub przewijamy na sam dół do sekcji z przyciskiem Sign with Google. Klikamy przycisk.

keyword-hero

Krok 2.

Wybieramy konto Google, gdzie mamy zainstalowany Google Analytics:

keyword-hero2

Krok 3.

Wybieramy plan.

keyword-hero3

Krok 4.

Dochodzimy do sekcji, gdzie musimy autoryzować dostęp do Analytics i Search Console. Najpierw klikamy Authorize Analytics i w kolejnych okienkach potwierdzamy nasz wybór:

keyword-hero4

Krok 5.

Pierwsza kolumna powinna być oznaczona na zielono jako Done. Czas na Search Console. Z listy serwisów trzeba wybrać adres strony, którą chcemy podłączyć. Jeśli nie widzimy naszej strony to trzeba najpierw dodać ją w Search Console a następnie wrócić do tego kroku.

keyword-hero5

Krok 6.

Po wybraniu strony i przeprowadzeniu krótkiej autoryzacji również sekcja Search Console powinna być oznaczona na zielono. Musimy jeszcze wybrać widok z Google Analytics (druga rozwijana lista) i klikamy Create Upload Account:

keyword-hero6

Krok 7.

W ostatnim kroku powinniśmy zobaczyć trzy kolumny oznaczone jako Done. To tyle.

keyword-hero7

Uwaga, konto Google Analytics dla naszej strony nie jest modyfikowane. Tworzone jest lustrzane konto z widokiem Keyword Hero. To właśnie je wybieramy z listy, tu będą dane obrobione przez algorytm.

keyword-hero8

Warto wiedzieć

Po instalacji trzeba poczekać do 24h, aby dane zostały przeliczone i pokazane w Google Analytics.

W moim przypadku nie było widać danych historycznych. Powodem jest chyba niedostępność wszystkich danych z różnych źródeł niezbędnych do kalkulacji. Info z FAQ:

In most cases the historic data is not enough as some data sources are not available retrospectively, which is why the Hero works far better after a month.

Trzeba pamiętać, że to co widzimy w Google Analytics np. jako wyniki dla 13 sierpnia jest tak naprawdę wynikami z 10 sierpnia. Uzasadnienie (info z FAQ):

The Hero relies on a number of data sources to match the keywords to your session. Some of these data sources come with a lag of up to three days. So, today (13.08.2017) you’ll see the data as of 10.08.2017.

Nie ma też gwarancji, że dopasowanie będzie bezbłędne. Twórcy dopuścili pewien margines błędu, by dopasować jak najwięcej fraz.

Efekty

Jak wspomniałem, dane historyczne są niedostępne, dlatego najlepiej w miarę szybko zainstalować Keyword Hero, tak by mógł pracować na bieżących danych.

Dodałem Hero do swojego angielskiego bloga o Forexie. Porównajmy dane przed i po dodaniu. Przez trzy dni, w okresie 8-10 sierpnia miałem na blogu 207 sesji, z czego 99,52% to not provided:

gogole-analytics-standard

Zobaczmy, jak pomoże nam integracja Analytics z Search Console. Po zrobieniu filtra dla fraz, które były kliknięte, w tym samym okresie 8-10 sierpnia mamy widoczne około 30% fraz:

dane-z-integracji-z-search-console

Po obróbce przez bohatera sytuacja dla tego samego okresu (czyli 11-13 sierpnia, bo mamy trzy dni przesunięcia) wygląda następująco:

keyword-hero-wyniki

Są minimalne różnice w liczbie sesji. Z prawie 100% not provided zostało 25%! To naprawdę robi wrażenie.

Tu ważna uwaga, testy robiłem dla bezpłatnej wersji. Na wyższym planie, gdzie analizowana jest większa liczba podstron, dopasowanie byłoby jeszcze dokładniejsze, (zaktualizuję tą informację po przejściu na plan płatny). Dodatkowo wg twórców z czasem algorytm powinien lepiej sobie radzić z dopasowaniem (wykres wyżej), dlatego myślę że za jakiś czas, na płatnym planie uda się pokazać nawet 90-95% fraz.

Cele

Tego jeszcze nie testowałem, ale jeśli mamy zdefiniowane cele to również będą pokazane przy konkretnych frazach w wynikach organicznych. How cool? 🙂

Tu mała uwaga, że jednak zawsze jest możliwy błąd. Znowu za FAQ ze strony:

I created a conversion myself and the guy shows the wrong keyword.

There is always some area of fault here. Only in 50-60%, the Hero is 100% certain. For the remainder, he uses scoring models to attribute the keywords. If you artificially used a keyword and he couldn’t capture your search, he might attribute the conversion to another. But beware that the overall certainty is well above 90%.

Jeśli mimo wszystko pewność jest w okolicy 90% to i tak to świetny wynik.

Dodatkowe dane

Co fajne, można przy każdej frazie podejrzeć informacje o pozycji, liczbie wyświetleń itp. (czyli dane z Search Console). Dodaje się je jako wymiar dodatkowy. Co niefajne, ta opcja nie zadziałała w moim przypadku. To dopiero beta, więc myślę, że w przyszłości to będzie działało.

Trwałe rozwiązanie problemu czy chwilowy sukces

To naprawdę świetne narzędzie. Rozwiązali problem, który według wielu był nie do ruszenia. Pytanie, czy przetrwa próbę czasu? Keyword Hero potrzebuje jak największej liczby danych, by prawidłowo obliczać dopasowanie fraz. Mocno bazuje też na danych z Search Console.

Co jeśli Google wprowadzi zmiany w dostarczanych danych / ukryje więcej informacji?

Wiemy, że jeśli chodzi o zmiany czy odbieranie informacji to potrafią zaskoczyć (zabranie informacji o PageRank z toolbara, zamknięcie Google Labs, ograniczenie widoczności wyszukiwań w Keyword Planner dla osób bez kampanii czy choćby wprowadzenie not provided 😉 ).

To jedyne zagrożenie, które widzę dla tego narzędzia.

Koszt

Keyword Hero, jak większość narzędzi, dostępny jest w miesięcznej subskrypcji. Poszczególne opcje różnią się liczbą analizowanych adresów URL, na podstawie których dopasowywane są słowa kluczowe.

keyword-hero3

Dla większości małych i średnich serwisów wystarczą plany Big Hero (9$) i Giant Hero (29$). Jeśli chcemy, by dopasowanie odbywało się na bazie wszystkich URL to jest plan Ultimate Hero w cenie 99$. Plan Ultimate jest dobry dla sklepów czy dużych serwisów.

Jeśli nie wiemy, który plan będzie dla nas najlepszy, można to sprawdzić z pomocą Google Analytics. Najlepiej wybrać nieco dłuższy przedział czasowy, np. 3-6 ostatnich miesięcy. Przechodzimy do Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe. Tutaj klikamy zakładkę Strony wejścia:

analytics-strony-wejscia

Mamy listę podstron, które wygenerowały wejścia w danym okresie czasu. Przewijamy na sam dół. Interesuje nas liczba podstron z prawego rogu:

analytics-liczba-podstron

Jak widać, w przypadku mojego bloga jest to 108 podstron, wystarczyłby mi plan Big hero za 9$, który analizuje do 250 najczęściej odwiedzanych adresów URL.

Na duży plus trzeba zapisać obecność wersji darmowej. To tą wersję wybrałem do testów narzędzia. Jak widać, nawet w tej podstawowej wersji można uzyskać sporo danych o frazach z ruchu organicznego. Jest to też pomocne, gdy mamy więcej serwisów i tylko dla niektórych z nich możemy sobie pozwolić na plan premium.

Czy każdy potrzebuje bohatera?

Jak to w życiu, są mniej i bardziej potrzebujący i lepiej angażować bohatera tam, gdzie będzie mógł realnie pomóc.

Trzeba sobie zadać pytanie, czy wykorzystamy te dodatkowe dane czy po prostu będziemy je przeglądać z ciekawości. Jeśli je wykorzystamy przy tworzeniu contentu, pozycjonowaniu, przy sprawdzaniu konwersji na poszczególnych frazach to jak najbardziej to narzędzie się nam przyda. Każda dodatkowa informacja jest cenna, reszta zależy od nas co z nią zrobimy.

Pamiętajmy, że dużo danych mamy już w samym Search Console. Prosta integracja Google Analytics z Search Console da nam już bardzo dużo informacji o frazach, dzięki którym trafiają na stronę nasi użytkownicy.

Podsumowanie

We wpisie przedstawiłem wrażenia na bazie pierwszych testów. To oczywiście mała próbka danych, na bazie jednej strony. Bardziej konkretne uwagi będę mógł przedstawić za jakiś czas, jak wdrożymy narzędzie u naszych największych klientów.

Na ten moment – jestem pod wrażeniem. Nie sądziłem, że uda się znaleźć obejście na problem not provided. Podobnie jak wielu seowców i właścicieli stron, nauczyłem się żyć bez tych danych.

Pamiętajmy, że jest tu jakiś margines błędu przy dopasowaniu fraz, ale czy to aż tak ważne? Pokazałem na przykładzie swojego bloga. Prawie 100% fraz not provided i całkowicie się z tym pogodziłem. Nagle ktoś oferuje mi rozwiązanie problemu niemożliwego. Jak tu nie skorzystać?

sprawdź też

Porozmawiajmy

Powiedz nam czego potrzebujesz

Kontakt