LOADING

Opisy kategorii a pozycje i widoczność sklepu

content-sklepy

Treści są ważne dla SEO, ale jaki mogą mieć wpływ przy całkiem nowym sklepie, gdy domena nie ma jeszcze linków? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Punkt odniesienia

Case study dotyczy opisów kategorii, choć oczywiście w sklepie mamy dużo więcej rodzajów treści i warto pracować nad nimi wszystkimi.

Dla lepszej przejrzystości skupiamy się na pozycjach fraz głównych kategorii oraz ruchu.

Testowany sklep

Nasz sklep to flowersatelier.com. Konkurencja nie jest tu duża, temat łatwiejszy, ale w top 10 znajdziemy allegro, mango, olx a także sklepy konkurencji.

Stan wyjściowy

Sklep został uruchomiony pod koniec marca 2017r. Celowo na początku nie był linkowany, by sprawdzić właśnie wpływ treści (głównie opisów kategorii i podkategorii). Na początku były 4 kategorie, przy czym najważniejsze to te związane z flowerboxami (kwiatami w pudełku) i sztucznymi storczykami.

Na samym początku dodaliśmy krótkie opisy głównych kategorii o długości około 500 znaków:

krotki-opis

Opisy znajdowały się pod listą produktów. Przez pierwsze miesiące sytuacja utrzymywała się raczej na tym samym poziomie, poniżej pozycje w maju:

wyniki-maj-pudelka

wyniki-maj-storczyki

Raczej dalekie pozycje, pomimo że frazy są stosunkowo łatwe. Na pozostałych frazach wyglądało to bardzo podobnie.

Dodanie dłuższej treści na kategoriach

Kolejnym etapem testu było dodanie na początku czerwca dłuższych opisów kategorii oraz tagów. Przyjęliśmy wariant:

  • długie opisy o długości ok. 5000 znaków – wzorowaliśmy się tu na Zalando (przykład)
  • opisy na tagach krótsze – około 2500 znaków

Można sprawdzić pod adresami:

Efekty

Efekty były widoczne dość szybko – około tydzień po dodaniu treści zaczęły się zmiany na pozycjach. Po kilku tygodniach można podsumować efekty następująco:

  • Wiele fraz (również ogonowych) wskoczyło na drugie strony wyników, wcześniej okupowały strony 3 – 6.
  • Poprawiła się stabilność fraz – wcześniej wiele fraz pojawiało się na kilka dni i znikało z wyników. Teraz możemy obserwować, że pozycje są stabilniejsze.
  • Poprawiła się widoczność (o tym dalej).
  • Ruch wzrósł, ale symbolicznie – główny powód to to, że nie udało się dostać jeszcze na pierwszą stronę.

Pozycje dla głównych fraz:

wyniki-czerwiec-pudelka

wyniki-czerwiec-storczyki

Warto wspomnieć o tagach. Wcześniej bez treści praktycznie nie istniały w wynikach, po dodaniu treści zaczęły pojawiać się na dalszych pozycjach, przykład:

wyniki--czerwiec-biuro

Widoczność, sprawdzana w Search Console dla okresu 90 dni, również wyraźnie się zwiększyła:

widocznosc-search-console

Natomiast poprawa widoczności i pozycji była za mała, by mocniej wpłynąć na ruch (ten zmienił się na plus, ale nieznacznie).

Idealna długość opisów kategorii

Jaka jest idealna długość treści kategorii? Ciężko powiedzieć jednoznacznie – takie testy trzeba by przeprowadzić na większej ilości domen, w tych samych warunkach.

Trzeba wziąć pod uwagę moc domeny – inaczej 1000 znaków opisu przełoży się na efekty na silnej, zaufanej domenie, a inaczej na świeżynce bez linków.

Jednak na bazie naszego doświadczenia oraz tego case study możemy powiedzieć że:

  • Długość treści ma znaczenie
  • Treści opisu poniżej 1000 znaków są za krótkie (słabiej przekładają się na wyniki)
  • Wydłużanie opisów w nieskończoność nie ma sensu. 5000 znaków to już bardzo długi opis, najpewniej udałoby się osiągnąć podobne efekty przy około 2500 – 3000 znaków opisu.
  • Warto poeksperymentować przy swoim sklepie na kilku kategoriach i sprawdzić jaka długość opisów działa najlepiej. Wtedy wdrożyć to globalnie w całym sklepie.

Ukrywanie treści

Nie każdy chce tak długie opisy w swoim sklepie. Popularne jest zawijanie treści pod czytaj więcej, przeważnie z użyciem JS. Tak, Google widzi taką treść i jest to jakaś alternatywa. Trzeba jednak pamiętać, że Google wie iż jest to treść ukryta, przez co nadaje jej niższą wartość. Są testy, które to potwierdzają, podsumowuje je Rand w tym odcinku Whiteboard Friday.

Umiejscowienie treści

Opis można rozbić na dwie części. Krótsza może być prezentowana ponad produktami, dzięki temu będziemy mieli trochę treści powyżej dolnej belki. Reszta może być wyświetlana poniżej produktów.

Podsumowanie

Zmiany w opisach kategorii i tagów zauważalnie odbiły się na pozycjach i widoczności. Jak widać, nawet przy łatwiejszej tematyce to było jednak za mało, by wskoczyć na 1 strony wyników wyszukiwania. Potrzebne są linki :).

Każdy sklep jest w innej sytuacji – konkurencja, moc domeny, wielkość site i liczba kategorii czy podkategorii. Przez to efekty po dodaniu treści mogą być inne. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że pomimo tych różnic treści (nie tylko opisy kategorii ale też produktów czy treści blogowe) to nadal jedna z najlepszych inwestycji w SEO.

Podaj dalej

Subscribe for FREE Marketing Pro Newsletter!

Subscribers get the best curated content for you

Szymon Spychała

Wspólnik w Carted.pl. Pasjonat tematyki e-commerce i możliwości rozwoju oraz zarabiania jakie daje internet.

Powiązane artykuły

4 Comments

Skomentuj

Pola oznaczone gwiazdką są wymagane *

  • Fajny tekst, zawsze chciałem zrobić coś podobnego. Interesuje mnie jak przebiegała praca nad treściami – wytypowaliście słowa kluczowe i rzuciliście copywriterowi, czy pozwoliliście napisać mu tekst pod użytkownika, bez zwracania uwagi na słowa kluczowe? Jeśli słowa kluczowe były zaplanowane od początku – ile ich przypadło na 1 tekst?

    Odpowiedz
    • Dzięki, prosty case ale dobrze pokazuje czemu warto inwestować w treści.

      Copy dostała tylko wytyczne pod główne frazy (po kilka fraz na tekst). Zawsze łatwiej mi się robi analizę ogona jak już jest jakiś tekst i są pozycje, wtedy na podstawie analizy można go uzupełnić.

      Co do liczby słów na tekst – jakoś już dawno nie patrzę na to. Dopiero jeśli coś nie idzie to upewniam się czy jest w title, h1, w treści czy jest chociaż 1-2 w podstawowej formie i 1-2 w odmienionej. Tylko tyle.

  • Fajny i konkretny case. Widać wyraźnie, jak dobrą inwestycją są treści. Widać też, że trzeba się trochę postarać. Dłuższe teksty działają lepiej i nie ma co z tym dyskutować. Oczywiście bez przesady. Nie wiem czy się zgodzicie, ale mi się wydaje taki opis na 3000 znaków optymalny. Lubię treści w okolicach takiej długości.

    Odpowiedz
  • Rafał

    Ciekawy artykuł, przymierzałem się do takich modyfikacji sklepu, jednak zawsze brakowało czasu. Wie ktoś może, jak ustawić taki tekst na dole listy produktowej w kategoriach sklepu Prestashop? Czy jest jakiś moduł, który da sobie z tym radę?

    Odpowiedz