Marketing i pozycjonowanie apteki – poradnik jak skutecznie wypromować aptekę internetową
Prowadzenie apteki internetowej to możliwość całkiem sporego zarobku. Często na otwarcie decydują się sieci stacjonarne. Jednak marketing apteki internetowej różni się znacznie od promowania zwykłego sklepu internetowego. W poradniku przyjrzymy się tym różnicom i sprawdzimy, co można zrobić, żeby skuteczniej promować aptekę w internecie.
Problemy, problemy…
Na skróty:
Żeby lepiej zrozumieć, z czym wiąże się prowadzenie apteki internetowej, sprawdźmy jakich problemów może spodziewać się właściciel czy zespół odpowiedzialny za marketing.
PROBLEM #1 – KONKURENCJA
W przypadku aptek internetowych jest duża konkurencja. Dodatkowo problemem jest dominacja doz.pl. Najczęściej konkurencja to apteki, które są długo na rynku, mają wyrobioną markę i zaufanie wśród klientów, moc domeny. Można spotkać też wiele aptek internetowych, które powstały przy boku sieci fizycznych aptek.
To wszystko powoduje, że trzeba nastawić się dość długi okres intensywnej pracy i dużych inwestycji (treści, seo), by doścignąć czołówkę.
PROBLEM #2 – TREŚCI
Zgodnie z prawem opisy produktów powinny być takie same jak na ulotce. Oznacza to jedno – kopie treści. Te same opisy produktów pojawiają się na każdej stronie apteki internetowej. To duży problem, który skutecznie utrudnia pozycjonowanie apteki.
PROBLEM #3 – REKLAMY
Znowu utrudnienie ze strony przepisów. Apteki nie mogą się reklamować. To szczególnie duży problem dla nowych graczy na rynku.
W przypadku nowych domen na efekty działań SEO trzeba czekać całkiem długo (6-12 miesięcy, ale tak naprawdę to budowa ruchu rok po roku). Zazwyczaj nowe biznesy ratują się na starcie ruchem z Adwords czy reklam na FB, wtedy można spokojnie pracować nad SEO.
Tu nie ma tego komfortu i od początku jest duży nacisk na to, by pozycjonowanie apteki szybko przyniosło ruch.
PROBLEM #3 – DOTYCHCZASOWE DZIAŁANIA SEO
Jest wiele aptek, których domeny były wcześniej źle linkowane i obecnie zmagają się z filtrami i innymi problemami. Wina jest trochę po stronie zakazu reklamowania. Praktycznie każda apteka od startu jest pozycjonowana i nacisk jest na jak najszybsze efekty. To przekłada się na stosowane techniki z obszaru gray hat seo czy black hat seo. Jeśli przewaga była po stronie black hat to taka apteka jest ciężka do dalszego pozycjonowania i opóźnia to uzyskanie efektów.
PROBLEM #4 – OPROGRAMOWANIE
Apteki internetowe najczęściej korzystają z zewnętrznej bazy leków. Przeważnie jest to Kamsoft. Spięcie Kamsoftu ze sklepem to wyższa szkoła jazdy i bardzo mało agencji dev potrafi zrobić to dobrze.
Często pomijane są już open sourcowe oprogramowania jak Magento i po prostu apteki pisane są na autorskich skryptach. Przeważnie jest tu dużo pracy, by doprowadzić je do porządku pod kątem SEO. Czasem jest też sporo ograniczeń, które są ciężkie lub kosztowne do usunięcia.
PROBLEM #5 – BRAK DOŚWIADCZENIA WŁAŚCICIELI
Celem poradnika jest pokazanie wielu różnych działań, które są konieczne, by promocja apteki przyniosła dobre efekty i aby apteka zarabiała.
Te działania rozłożone są na dwie strony – agencję seo czy freelancera, ale też na właścicieli apteki.
Tymczasem często spotkać można klienta, który zna się na prowadzeniu apteki stacjonarnej, ale nie ma pojęcia o marketingu internetowym. Tak, od tego jest też dobra agencja seo, która podpowie a nawet zasugeruje gotowy plan działania. Nie działa to jednak tak, że zleca się marketing firmie i problem jest z głowy.
Po stronie sklepu (czyli apteki internetowej) koniecznych jest wiele działań jak właśnie pisanie treści, zlecenie wdrożenia zmian optymalizacyjnych i inne.
Działania przy marketingu apteki to ścisła współpraca dwóch stron, a nie zwykłe zlecenie usługi na zewnątrz.
Rozwiązania i możliwe działania
To tylko ważniejsze problemy, z którymi można się spotkać przy marketingu apteki internetowej. Są jednak możliwe działania, które można podjąć, by apteka zarabiała i zgarnęła część rynku dla siebie. Poniżej kilka pomysłów, które sprawdzają się przy marketingu apteki internetowej.
TREŚCI
Przede wszystkim skuteczny marketing apteki opiera się na treściach. Jakich, skoro opisy produktów nie mogą być unikalne? Jest wiele możliwości jak:
opisy kategorii, podkategorii, stron producentów, tagów – warto przygotować dłuższe opisy. Aby nie tworzyć nieczytelnej ściany tekstu można je podzielić na tematyczne zakładki.
baza wiedzy – tu przykładem jest oczywiście doz.pl, który swego czasu zainwestował jako jeden z pierwszych w mocno rozbudowaną bazę wiedzy. Przynosi to profity do dziś, często na pierwszych dwóch miejscach zobaczymy jeden wynik karty produktu z doz.pl, drugi wynik z bazy wiedzy doz.pl dotyczący danego leku
modyfikacje na karcie produktu – pomimo braku możliwości edycji opisów można uzupełnić kartę produktu o inne dodatki. Mogą to być np. opinie czy zakładka pytania do farmaceuty o dany lek. Dzięki temu nasza karta produktu wyróżni się na tle innych aptek, które nie zainwestowały w takie rozwiązania.
TECHNICZNE SEO
Czyli optymalizacja skryptu sklepu pod kątem technicznym – indeksacja, szybkość ładowania, duplikaty wewnętrzne i wiele innych rzeczy.
Jak wspomnieliśmy, w przypadku aptek spotkać można bardzo różne skrypty. Już na starcie jesteśmy skazani na kopie opisów produktów. Nie można tu pozwolić na więcej problemów, które przeważnie można usunąć. Mowa tu o kopiach wewnętrznych spowodowanych przykładowo przez źle działającą filtrację, która się indeksuje i tworzy dziesiątki tysięcy niepotrzebnych podstron czy wiele innych problemów, specyficznych dla skryptów sklepowych.
Techniczne SEO musi być w przypadku aptek internetowych bezbłędne.
WZMOCNIENIE DOMENY
Działania SEO, mowa tu szczególnie o nowych aptekach, powinny skupiać się przez pierwszy, dłuższy okres na wzmacnianiu domeny, powoli przechodząc we wzmacnianie drzewa kategorii.
Bardzo ważna jest komunikacja z klientem i wyjaśnienie już na początku, że to potrwa. Liczy się jakość pozyskiwanych linków, tematyczność.
Po pierwsze nie szkodzić ;).
W dłuższej perspektywie, przy rozbudowie treści, przyniesie to efekty.
DALSZE POZYCJONOWANIE
Dalsze działania mogą się różnić zależnie od danej sytuacji czy stylu działania konkretnej agencji czy seowca.
Na pewno dużą rolę w pozycjonowaniu powinna zacząć ogrywać baza wiedzy. Można ją wykorzystać do linkowania wewnętrznego, co często przynosi świetne efekty w postaci poprawy pozycji i wzrostu ruchu.
To ten moment kiedy poszczególne elementy działań zaczynają działać razem – baza wiedzy, wzmacnianie domeny, linkowanie wewnętrzne… Jeśli baza wiedzy nie była rozwijana od początku to ogranicza to możliwości linkowania wewnętrznego co przekłada się na możliwe efekty i koło się zamyka.
DŁUGI OGON
Częsty błąd to ambicjonalne podejście właścicieli aptek – ma być top 10 na apteka internetowa. A jak się da to top 5. A najlepiej top 3…
Stop.
Widzieliśmy apteki, które były robione właśnie na tą frazę, i tylko na nią. Były w top 10, generowało to trochę ruchu, ale to naprawdę nie były żadne szokujące liczby. Niektóre leki generują dużo więcej zapytań niż apteka internetowa:
OK, nie zagłębiajmy się czemu akurat ketonal czy mucosolvan są bardziej szukane, bo to chyba jest oczywiste ;). Natomiast widać wyraźnie po liczbach, że gdy zbierzemy tylko kilkanaście całkiem szukanych leków (nawet bez ketanolu itp.) to jest to dużo większa grupa szukających niż przy frazach związanych z apteką.
CENEO
W marketingu apteki internetowej ważne jest wykorzystanie wszelkich porównywarek i innych platform. Pamiętajmy, że reklama jest zabroniona, zatem to ważne źródło dotarcia do szerszej grupy odbiorców.
Tak, cena może mieć tu decydujące znaczenie w procesie zakupowym. Mimo wszystko trzeba dać tym kanałom szansę.
NEWSLETTER
To już staroświecka forma komunikacji z klientem, która jednak nadal dobrze sprawdza się w wielu branżach. Z doświadczeń z pracy z aptekami internetowymi możemy potwierdzić, że dobrze prowadzony newsletter generuje bardzo przyzwoitą konwersję.
Pamiętajmy, że najtrudniej jest właśnie zdobyć klienta. Jeśli ktoś u nas dokonał zakupu i był z niego zadowolony to dużo łatwiej jest go przekonać do ponownego zakupu.
SOCIAL MEDIA
Poza newsletterem istotna jest obecność w social mediach. Komunikacja z klientem zawsze jest ważna, ale nabiera to znaczenia właśnie w przypadku aptek gdzie tak trudno pozyskać jest klienta. Gdy to się uda, nie chcemy po prostu sprzedać i zapomnieć. Cel jest taki by zachęcić go do polubienia naszych profili, do zapisu do newslettera.
Z odpowiednią bazą obserwujących można prowadzić różne konkursy i inne akcje zachęcające do kupna. Dobrym przykładem jest to znowu DOZ:
Często zapomniany, a tak skuteczny. Warto zainwestować w odpowiednią optymalizację serwisu pod kątem użyteczności. To że sklep jest ładny nie znaczy że jest funkcjonalny. Porzucenia strony produktu, porzucenia koszyka i wiele innych zachowań użytkowników – to wszystko powoduje, że tracimy potencjalnego kupującego.
Podsumowanie
Prowadzenie apteki internetowej to jeden z trudniejszych biznesów e-commerce na polskim rynku. Rygorystyczne prawo narzuca tu sporo utrudnień zarówno właścicielom apteki jak i osobom odpowiedzialnym za marketing i budowę ruchu oraz wzrost sprzedaży. Jest jednak wiele działań, które można podjąć. Przeważnie wiążą się z większym nakładem czasowym i finansowym, ale to działania przekładające się na konkretne efekty.
Jak wdrożyć darmowy SSL Let’s Encrypte i zrobić przekierowanie (na przykładzie cyber_folks) W poradniku pokazujemy jak w praktyce wygląda wdrożenie darmowego certyfikatu SSL. Aby skutecznie …
Pozycjonowanie sklepu sportowego Mistralsport.pl – case study Przedstawiamy case study pozycjonowania sklepu sportowego Mistralsport.pl. Pokazujemy jak w działaniach SEO dla e-commerce można ułożyć priorytety, by …
Co robimy Projektowanie sklepów internetowych Shoper Projektowanie sklepów internetowych Shoper jest naszą bardzo mocno stroną. W Carted zajmujemy się kompleksowym dostosowywaniem e-commerce do aktualnie panujących …