fbpx

Co robimy

Reklama w Rosji – Google Ads czy Yandex Direct

Kiedy kolejnym rynkiem zagranicznym, który chcesz podbić, staje się Rosja, Google okazuje się nie być jedynym sposobem na reklamę w sieci. Dowiedz się, jak może Ci pomóc rosyjski Yandex Direct.

Skuteczna reklama w Rosji: Yandex Direct VS Google Ads

Yandex Direct Ru to rosyjski serwis reklam kontekstowych. W tym artykule opowiemy, czy, kiedy i dlaczego warto z niego skorzystać.

Yandex-Google-reklamy

Yandex Direct – charakterystyka ogólna

Yandex jest rosyjskim odpowiednikiem Googla, czyli wyszukiwarką, w której firmy mogą się pozycjonować i reklamować, a użytkownicy znajdować towary, usługi lub informacje. Podobnie jak Google, Yandex posiada cały szereg serwisów, od poczty po mapy oraz partnerską sieć reklamową.

Serwis reklamowy Yandex Direct oferuje dwa tryby tworzenia reklam:

Dla początkujących – prosty, maksymalnie zautomatyzowany algorytm, z którym w teorii może poradzić sobie każdy użytkownik.

Dla specjalistów – elastyczne ustawienia z możliwością ręcznego zarządzania kampaniami.

W większości przypadków funkcje Yandex Direct i Google Ads są analogiczne. Istnieją jednak pewne różnice.

Tworząc kampanię w Yandex Direct, możemy wybierać spośród takich typów:

  • Ogłoszenia tekstowo-graficzne. Podtypy:

1. Sam tekst

2. Tekst + grafika

3. Tekst + wideo

4. Tekst z priorytetem na urządzeniach mobilnych.

  • Media (banery, wideo, audio, cyfrowa reklama zewnętrzna, reklama w pomieszczeniach).
  • Reklama aplikacji mobilnych (sam tekst, tekst + grafika, tekst + wiedo).
  • Smart baner (ogłoszenie z ofertą dla konkretnego użytkownika, na przykład, z towarem, który obejrzał na Twojej stronie).
  • Dynamiczne (tworzone automatycznie dla każdego towaru ze strony lub feedu produktowego).
  • Baner w wyszukiwaniu (wielki baner po lewej od wyników na stronie wyszukiwania Yandex).
  • Kampania mediowa na Głównej (baner premium na stronie Głównej Yandex).
  • Promowanie treści (dostępne dla treści, umieszczonych na Yandex Collections i Yandex Video).

Ogłoszenie zawiera szereg elementów:

  • Nagłówek do 35 znaków.
  • Dodatkowy nagłówek do 30 znaków.
  • Tekst do 81 znaków.
  • Grafika i wideo dla sieci reklamowej.
  • Informacja kontaktowa.
  • Strona przekierowania użytkownika.
  • Informacje dodatkowe typu ceny, szczegóły, szybkie linki.

Sieć Reklamowa Yandex (SRY) liczy ponad 40000 platform: strony, aplikacje mobilne, aplikacje Smart TV oraz powierzchnie operatorów cyfrowej reklamy zewnętrznej. Średnia, dobowa liczba odbiorców całej SRY przekracza 65 mln użytkowników. Według Yandex więcej niż połowa użytkowników SRY jest unikalna w stosunku do odbiorców z wyszukiwarki oraz innych serwisów Yandex.

Główne zalety Yandex Direct

  • Można skorzystać z „Konstruktora Kreacji” i stworzyć reklamy na podstawie szablonów albo za pomocą narzędzia «Pomysły kreacji». Wystarczy podać URL podstrony, a konstruktor wygeneruje propozycje ogłoszeń w oparciu o jej treść.
  • Większy zasięg w grupie odbiorców w wieku powyżej 25 lat. Łączna liczba odbiorców Yandex z jego Siecią Reklamową w Rosji sięga prawie 80 mln. Google Ads wciąż mniej.
  • Reklamy w wyszukiwaniach Rambler, Mail, Bing – nie tylko Yandex.
  • Wygodne narzędzie «Szacunkowy budżet» pomaga w układaniu planu. Google Ads ma podobną opcję, ale bardziej skomplikowaną dla tych, którzy nie są specjalistami od reklam.
  • Jakość platform Sieci Reklamowej Yandex. Oprócz serwisów samego Yandex, ona zawiera największe strony Runetu (com, mail.ru, rambler.ru, auto.ru, kinopoisk.ru oraz inne). Yandex jest bardziej restrykcyjny w kwestii doboru stron do swojej sieci reklamowej. To skutkuje większą jakością klików, które często dają konwersję nie mniejszą od reklam kontekstowych w wyszukiwarce.
  • Bardziej jakościowa i szybka moderacja. Pod warunkiem posiadania wymaganej dokumentacji dla produktów Yandex dopuszcza do reklamy znacznie więcej towarów i usług, niż Google. Dotyczy to między innym tematyki medycznej oraz wzmianek znanych brandów.
  • Idealne dopasowanie do tekstów w języku rosyjskim. Przykładowo Google Ads potraktuje ten sam rosyjski wyraz, odmieniony przez przypadki, jako odmienne słowa kluczowe. A to z kolei utrudnia pracę z hasłami wyszukiwanymi i wykluczonymi.
  • Prosta i jakościowa integracja z Yandex Metrica, czyli z analityką. Jest zdecydowanie łatwiejsza w użytku, niż Google Analitycs.
  • Bardziej zrozumiały rozdział „Pomoc”, tłumaczący każdą funkcję Yandex Direct.
  • Szeroki wybór strategii wyświetlania ogłoszeń. Można ustawiać budżet dzienny i tygodniowy, miejsca wyświetleń reklam, cenę za klik.

Minusy Yandex Direct

  • Glówny minus to podejście do wyświetlania reklam. Jeśli użytkownicy przeglądają Twoje ogłoszenie, ale nie klikają, wtedy jest uznawane za niejakościowe. Najmniej jakościowe według Yandex ogłoszenia okazują się na samym dole strony z wynikami. Prawdopodobnie użytkownicy go nie dostrzegą. To nie jest fair dla Twojego biznesu. Ale z drugiej strony, skoro odbiorca nie klika, to znaczy, że w ogłoszeniu rzeczywiście warto coś poprawić, aby było skuteczne.
  • W odróżnieniu od Goole Ads, gdzie wszystkie typy reklam (tekstowa, banerowa, produktowa, wideo i aplikacji mobilnych) tworzysz w tym samym interfejsie, Yandex ma dla każdego osobny serwis: Yandex Direct, Yandex Display, Yandex Market itd. I w każdym są własne niuanse.
  • Nieco wyższe CPC, co jest spowodowane większą konkurecją w Yandex Direct.
  • Więcej ograniczeń i wymogów w kwestii budżetu. Minimalne CPC w Yandex Direct stanowi 30 kopiejek (w Google Ads – 10), a minimalny budżet dla jednej kampanii – 300 RUB.
  • Mniej precyzyjne targetowanie lokalne.

Gdzie szuka towarów i usług Rosja: Google czy Yandex

Konkurencja tych dwóch serwisów w Rosji jest ostra. I to widać na przestrzeni ostatnich 5 lat.

W kwietniu 2016 roku zgodnie z danymi TNS najpopularniejszym w Rosji serwisem internetowym został Google. Jego strona – w wersjach zarówno mobilnej, jak i stacjonarnej – wraz z aplikacją dla urządzeń mobilnych była użytkowana przez 20,5 mln osób. Wskaźnik Yandex był tylko odrobinę mniejszy – 20,4 mln, ale do tego dochodzą użytkownicy Mail.ru – 19,3 mln.

Na początku 2018 roku według badań Mediascope Yandex był najpopularniejszą wśród Rosjan stroną. Średniodobowa liczba odbiorców została oszacowana na 45 milionów osób w wieku 12 do 64 lat (z doprecyzowaniem, że to są mieszkańcy miast o ludności powyżej 100000 osób).

Obecnie co raz wyraźniejsza robi się tendencja do wzrostu pozycji Google w Rosji. Yandex wciąż przoduje na laptopach i komputerach stacjonarnych, ale co raz więcej użytkowników wychodzi w Internet z urządzeń mobilnych. A na nich liderem jest Google.

Ważną kwestią jest to, że rosyjskojęzyczni użytkownicy mieszkają nie tylko w Rosji. I akurat Ci z Ukrainy, Kazachstanu itd. od zawsze preferują raczej Google.

Ponadto odgrywa rolę także konkretna grupa odbiorców. W niektórych tematykach Google zdecydowanie wyprzedza Yandex w Rosji. Tradycyjnie z Google korzysta większość programistów oraz innych specjalistów z branży IT. Tak że googlowska reklama w Rosji na pewno sprawdzi się dla towarów i usług z kategorii skomplikowanej techniki i zaawansowanych technologii.

Aplikacje mobilne dla Android, owszem, też warto reklamować raczej w Google. Yandex Direct od jakiegoś czasu już też posiada opcję reklam aplikacji, ale na razie mocno ustępuje w kwestii zasięgu oraz funkcji.

Można także stwierdzić, że to głównie z Google korzystają studenci i przedstawiciele klasy średniej. Jego użytkownicy są na ogół bardziej wymagający wobec jakości informacji.

To wszystko może być istotne przy wyborze serwisu, na którym zostanie umieszczona Twoje reklama. Rosja jest ogromnyn krajem, a jej mieszkańcy – bardzo zróżnicowaną grupą odbiorców.

Czy reklama w Rosji zawsze powinna być w Yandex Direct

Już wiemy, że nie. Rezygnując z Google Ads, możemy stracić do połowy potencjalnych klientów w Rosji. Więc ideałem byłoby korzystanie z obu serwisów, o ile pozwala na to nasz budżet. Kiedyż jest ograniczony i musimy koniecznie dokonać wyboru, to sprawdzą się następne zasady:

  • Yandex Direct jest łatwiejszy dlapoczątkujących, a Google Ads pozwala na bardziej szczegółowe ustawienia reklam, więc jeśli nie masz doświadczenia w tworzeniu reklam i zarządzaniu nimi, to zacznij od Yandex. Jeśli jesteś specjalistą, wypróbuj oba serwisy po kolei i zmierz skuteczność w konkretnej branży, korzystając z Google Trends i Yandex Wordstat.
  • Przy mocno ograniczonym budżecie zdecydowanie zaczynamy od Google, bo ma nizszą konkurencję i CPC.
  • Warto reklamować się w Google, jeśli Twój odbiorca jest młody oraz kiedy jest aktywnym użytkownikiem urządzeń mobilnych i/lub serwisu Youtube.
  • Z nowym brandem albo nowym produktem lub z tematyką, której nie akceptuje Google, lepiej wyjść w Yandex Direct.
  • Reklamując aplikację mobilną, skup się na Google Ads.
  • Chcąc znacząco zwiększyć ruch na stronie, postaraj się jednak użyć obu systemów.

Każdy system będzie maksymalnie skuteczny tylko pod warunkiem dobrze zrobionej optymalizacji kampanii reklamowej. Ważne jest, aby ustawić najlepszy z możliwych stosunek CPC do ilości klików dla każdego z haseł wyszukiwania. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym, skontaktuj się z nami. Skuteczność reklam to nasz profil.

Pytania i odpowiedzi

Co to jest Yandex Direct?

To jest serwis reklamowy największej rosyjskiej wyszukiwarki. Taki analog Google Ads.

Jaka wyszukiwarka jest popularniejsza w Rosji – Google czy Yandex ?

Aktualnie Yandex tylko nieznacznie wyprzedza Google, a na urządzeniach mobilnych już dawno mu ustępuje.

Gdzie lepiej się zareklamować na rosyjskim rynku: w Google Ads czy w Yandex Direct?

Najlepiej na obu serwisach. Jeśli jest konieczność ograniczyć się jednym, to najpierw przetestować oba dla konkretnej tematyki.

sprawdź też

Porozmawiajmy

Powiedz nam czego potrzebujesz

Kontakt