Z pewnością nierzadko widujesz w sieci skrócone linki. Być może zastanawiasz się, skąd pochodzą, a może już co nieco wiesz na ich temat. W każdym razie dziś opowiemy Ci szczegółowo, na czym polega skracanie linków, do czego służy przy prowadzeniu biznesu e-commerce i jak wykonać tę czynność.

Kiedy pojawiają się długie linki

Do najdłuższych linków należą niewątpliwie te prowadzące do podstrony produktowej. Zawierają bowiem ogrom elementów:

  1. klasyczne „https://” na początktu;
  2. nazwę domeny;
  3. nazwę kategorii i ewentualnie podkategorii;
  4. nazwę produktu (która z kolei sama w sobie jest wieloskładnikowa, gdyż zawiera nazwę producenta, model, wersję modelu i jeszcze dodatkowe wyróżniające parametry);
  5. tradycyjne „html” na końcu.

Na skutek powstaje link-olbrzym, liczący czasami nawet niejedną setkę znaków!

Skracanie linków – jak to działa

A więc z jakiegoś powodu (o tych ważnych porozmawiamy już za chwilę) chcemy zamiast tego rozbudowanego linku mieć prosty i schludny. W tym celu powinniśmy sięgnąć po strony do skracania linków. Jest ich w sieci sporo, wystarczy wygooglować „skracanie url” a będziemy mieli wybór.

Takie serwisy generują krótki link w jeden klik. I następnie pośredniczą pomiędzy użytkownikiem a naszą stroną. Użytkownik klika w skrócony link, a strona do skracania linków przekierowuje go na naszą domenę pod wskazany przez nas adres.

Dlaczego warto skracać linki

Publikując link gdziekolwiek, czego pragniemy? Oczywiście, ruchu na naszej stronie, czyli kliknięć! A więc musi wyglądać zachęcająco i maksymalnie upraszczać użytkownikowi skorzystanie z niego. Długi link może budzić podejrzenia albo być po prostu niewygodny, szczególnie na komórce.

Skrócone linki sprawdzają się w:

  • postach w social media;
  • SMS-ach;
  • mailach;
  • wiadomościach w messengerach;
  • reklamach wideo oraz na radiu;
  • prezentacjach;
  • ulotkach;
  • instrukcjach dla pracowników infolinii itd.

Faktycznie przydają się prawie wszędzie, gdzie chcesz zaprezentować swoją stronę na zewnątrz. Jeśli podchodzisz do tego poważnie, zadbaj o to, żeby Twoje linki wyglądały estetycznie, były wygodne dla użytkownika na każdym urządzeniu i pomagały w budowaniu pozytywnego wizerunku Twojej marki.

Jak skracać linki

Bardzo łatwo i szybko:

  1. Wpisz w wyszukiwarce „skracanie linku”.
  2. Wybierz z listy wyników dowolny skracacz URL.
  3. Na jego stronie w specjalne pole przekopiuj swój długi link.
  4. Naciśnij przycisk obok (może być z napisem „Wygeneruj link”, „Utnij” czy coś w tym rodzaju).
  5. Krótki link jest gotowy do użytkowania!

Chyba każdy serwis pozwala na darmowe skracanie linków. Niektóre nawet bez rejestracji, a inne wymagają założenia prostego konta. Darmowe skrócone linki zazwyczaj są generowane według formuły: „nazwa serwisu” + „unikalny krótki ciąg znaków”.

Niemal wszystkie oferują też dodatkowe płatne opcje. Między innymi personalizację krótkich linków lub masowe skracanie linków.

Jaki program do skracania linków wybrać

Teraz, kiedy już Ciebie przekonaliśmy, że skracanie linka jest przydatne, a ponadto proste, możemy przejść do wyboru konkretnych narzędzi. Jest ich naprawdę dużo i warto porównać, aby wybrać to (lub te) najbardziej odpowiednie dla Twoich potrzeb biznesowych.
Za najpopularniejsze uznaje się:

  • bit.ly,
  • tinyURL.com,
  • cutt.ly,
  • ow.ly,
  • linkd.pl,
  • utn.pl.

Kiedyś fajne i niezawodne było narzędzie Goo.gl, czyli zaoferowane użytkownikom przez Google skracanie linków. Niestety w 2019 roku zostało zawieszone. Jednak, będąc świadomym, jak ważne jest dla stron e-commerce skracanie URL, Google zaproponował dla nich inne rozwiązanie. Narzędzie Firebase pomaga tworzyć aplikacje z wbudowanym modułem skracania linków.

Ale wróćmy do serwisów wciąż dostępnych i rozpatrzmy po kolei ich właściwości.

Skracanie linków – bitly

Bit.ly wyszedł w świat jako pierwszy skracacz (2008) i do dziś zachowuje pierwsze pozycje na rynku (blisko 600 mnl linków miesięcznie). Odbiorcy od lat kojarzą linki z bit.ly z postów popularnych serwisów, celebrytów, influencerów. Dlatego darzą je zaufaniem i chętnie klikają. A Tobie spodoba się swoją intuicyjnością i wachlarzem możliwości.

W bitly skracanie linków można zrobić anonimowo. A z darmowym kontem uzyskasz nawet niektóre statystyki nt. Twoich linków. Odpłatne funkcje, w zależności od wybranego planu, to:

  • nielimitowane linki,
  • kody QR,
  • masowe linki,
  • personalizacja linków (po nazwie serwisu może wystąpić, np., nazwa Twojej domeny),
  • zaawansowana analityka.

Skracacz linkow tinyURL.com

Tutaj personalizację oraz bezterminowość generowanych linków uzyskujemy już w darmowej wersji bez rejestracji. Jest to bardzo ważna zaleta dla firm, które planują długofalowe działania, związane między innymi z budowaniem marki. Skracanie linków z tinyurl.com jest równie łatwe.

Skracacz linku cutt.ly

Jedną z ciekawych opcje w tym serwisie jest tryb podglądu. Kiedy użytkownik ustawi kursor na skróconym linku, wyświetli mu się link oryginalny. Zapobiega to spamowi, pomagając odbiorcy zweryfikować link, zanim kliknie w niego.

Skracarka linków ow.ly

Ten serwis jest nastawiony przede wszystkim na pracę z social media. Dlatego skracanie URL w nim posiada ważną w takiej pracy zaletę: można ustawić podgląd strony, do której skrócony link przekierowuje. Wtedy pod postem z takim linkiem pojawi się obrazek z widokiem tej strony. A jak wiesz, użytkownicy portali społecznościowych lubią obrazki 😉 Są tu także zaawansowane statystyki.

Strona do skracania linków linkd.pl

Nasi rodacy też wymyślili własne rozwiązania na skracanie linku. Jednym z nich jest linkd.pl, niebogaty w płatne dodatkowe opcje, natomiast bezpłatnie oferuje:

  • linki odrobikę krótsze niż u konkurencji,
  • kody QR.

Strona do skracania linkow utn.pl

Jeszcze jeden polski serwis, oferujący między innymi następne opcje:

  • bezpieczne skracanie linków, chronionych hasłem;
  • udostępnianie linku w socialach w jeden klik;
  • grupowanie i geotargetowanie linków.

Profesjonalne skracanie linków dla Twojego biznesu

Jeśli zdarza Ci się udostępniać linka do swojej strony rzadko, to wystarczy podstawowa wersja tej usługi. Jednak jeśli stawiasz na szeroko pojęty marketing, zdecydowanie warto zainwestować w narzędzia, które dają więcej możliwości.

Skracanie linków a dane analityczne

Pewnie wiesz, że każdy link można uzbroić w specjalne tagi od Google Analytics, aby zbierać dane. Ale może nie wiesz, że doklejając tag do długiego linku, ryzykujemy, że użytkownik zamiast strony docelowej zobaczy napis „błąd 404”.

Skrócony link natomiast nie ma takiego problemu z tagami Google Analytics. A ponadto sam skracacz może zaproponować dużo korzystnych danych analitycznych:

  • ilość i lokalizacja kliknięć,
  • miejsca i czas ruchu,
  • rankig popularności różnych linków itp.

Analizując te dane, możemy dowiedzieć się:

  • jakie nasze oferty są najbardziej popularne,
  • jaka grupa odbiorców najbardziej interesuje się naszym linkiem,
  • jakie nasze działania promocyjne są najskuteczniejsze.

Pomoże to między innymi oszczędniej wykorzystać budżet reklamowy.

Skracanie linków z własną nazwą

Możliwość personalizacji krótkich linków jest naprawdę niedoceniona. Dopisując do linku zamiast niezrozumiałego ciągu znaków sensowną treść, uzyskujesz jego przejrzystość dla odbiorcy, który chętniej w taki link kliknie. A jeśli wykupisz sobie słowo, które będzie oznakowywało każdy Twój skrócony link, to użytkownicy będą mieli pewność, gdzie są przekierowywani.

Szczególnie ważne to jest na etapie budowania marki i jej rozpoznawalności. Więc śmiało używaj w skróconych linkach nazwy swojej firmy i/lub firmy. W ten sposób też zmniejszysz ryzyko podszywania się pod Twoją markę oszustów.

Podsumowanie

W wielkim skrócie: skracaj linki za każdym razem, gdy chcesz je zaprezentować na zewnątrz. Ma to ogrom plusów:

  • Większa czytelność treści, zawierającej link.
  • Łatwe kopiowanie linku.
  • Dopasowane do limitów znaków w wiadomości.
  • Profesjonalny wygląd.
  • Poprawne wyświetlenie linku w różnych programach pocztowych i na różnych urządzeniach.
  • Możliwość schludnie wyglądającej publikacji z większą liczbą linków.
  • Zaufanie do naszych treści.
  • Lojalność użytkowników, którzy widzą, że dbamy o ich wygodę.

Jest jednak sytuacja w której skracanie linku jest przeciwwskazane. Chodzi o przekierowanie do płatności. Tego rodzaju wiadomości są zwykle najrzetelniej weryfikowane przez odbiorców. I skrócony link może sprawić, że zwątpią w jego autentyczność.