Facebook Ads Library (Biblioteka reklam) – jak sprawdzić reklamy konkurencji
Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku? Od niedawna zaszły tu pewne zmiany. W tym wpisie sprawdzamy co się zmieniło, co można podejrzeć i jak wykorzystać zdobytą wiedzę.
Jak było do tej pory
Na skróty:
Dotychczas reklamy można było sprawdzać z poziomu danej strony FB. Należało przejść na interesującą nas stronę i w lewym menu wybrać Informacje i reklamy. Pokazuje to fragment filmu od 3:25:
Jednak od niedawna ta opcja została usunięta.
Biblioteka Reklam – nowe miejsce do sprawdzania reklam
Obecnie wszystkie reklamy można sprawdzać w Bibliotece Reklam Facebooka (Facebook Ads Library) pod adresem https://www.facebook.com/ads/library.
Zmiany po części wynikają z nacisków pod którymi znalazł się sam Facebook. Wykorzystanie reklam na platformie do celów politycznych mocno przyczyniło się do takich a nie innych wyników czy to wyborów w Stanach, czy Wielkiej Brytanii. Dlatego teraz z Biblioteki może korzystać każdy, nawet osoba niezarejestrowana i niezalogowana.
Samo sprawdzenie jest bardzo proste. Wystarczy znaleźć stronę z pomocą wyszukiwarki wpisując jej nazwę. Drugi sposób to skopiowanie ID strony do wyszukiwarki. ID znajdziemy kopiując adres zdjęcia profilowego:
Na przykład:
kopiujemy ID 188409441181171 i wklejamy w wyszukiwarkę.
Otrzymujemy wyniki aktywnych reklam:
Posortowane według miesięcy, w których rozpoczęło się ich wyświetlanie.
Analiza konkurencji – kreacje
Możemy łatwo sprawdzić jakie reklamy stosuje konkurencja. Czy przeważają reklamy graficzne czy video, czy robi promocje (jeśli tak to jak duże, na jakie usługi), jakie treści reklamowe stosuje.
Analiza konkurencji – kraje
W przypadku, gdy usługa nastawiona jest na kilka krajów lub cały świat, można podejrzeć jakie kraje są dla konkurencji najważniejsze i jakie reklamy prowadzi w ramach danego kraju.
Wystarczy wybrać odpowiedni filtr i sprawdzić reklamy zawężone do danej lokalizacji:
Analiza konkurencji – dokąd prowadzi reklama
Poza sprawdzeniem powyższych warto też kliknąć reklamę i sprawdzić dokąd prowadzi. Jaka jest strona docelowa, jak zaprojektowany jest lejek sprzedażowy, na co kładziony jest nacisk. Przykładowo reklama może prowadzić na ekspercki artykuł, a później z pomocą remarketingu będzie promowana konkretna oferta. Kombinacji jest tu mnóstwo. Reklama to często pierwszy kontakt użytkownika z marką i warto sprawdzić jak po przejściu na stronę prowadzona jest podróż odwiedzającego.
Podsumowanie
Możliwość podejrzenia reklam konkurencji w danej branży to bardzo przydatna opcja, nie tylko dla marketerów. Właściciele biznesu sami mogą sprawdzić czy konkurencja prowadzi jakieś działania, jeśli tak to w jakiej skali. Osoby szukające pomysłu na biznes mogą sprawdzić co robi konkurencja by pozyskać ruch z reklam FB, jak dalej przedstawia ofertę.
e-commerce Przyspieszanie sklepu poprzez optymalizację DOM (wielkość HTML) W poradniku przyjrzymy się bliżej kwestii optymalizacji rozmiaru DOM, czyli kodu HTML strony. Pokażemy dlaczego warto zwrócić …
Jak działają strony Twoich konkurentów? Benchmarking Analiza konkurencji to doskonały sposób na dopasowanie Twojej strony pod kątem oczekiwań użytkowników. Benchmarking pomoże znaleźć wartościowe rozwiązania i …
Co robimy Strategia employer branding a marketing internetowy Jak to połączyć? W tym poradniku: skupiamy się na zewnętrznym employer brandingu podpowiemy jak dotrzeć do specjalistów …