Dywersyfikacja ruchu w biznesie online
Dywersyfikacja ruchu w biznesie online Na co uważać, by biznes nie był ofiarą uzależnienia od jednego kanału/platformy? W artykule: jakie znaczenie ma dywersyfikacja ruchu przy …
case study
W case study przedstawiamy działania marketingowe dla polskiego producenta mebli do domu.
Producent mebli. Posiada kilka własnych salonów meblowych na Śląsku, w których sprzedawane są tylko meble marki naszego Klienta. Dodatkowo współpracuje z różnymi salonami meblowymi w całej Polsce.
Na początku ustaliliśmy cele biznesowe Klienta. Było ich kilka. Główne z nich to:
Dodatkowo klient zaznaczył, że chciałby popracować nad ogólną rozpoznawalnością marki.
Już na starcie widzieliśmy, że potrzebne będzie przygotowanie kilku strategii tak by osiągnąć cele.
W pierwszej kolejności ustaliliśmy budżet na marketing. Łącznie na wszystko Klient chciał przeznaczyć niecałe 10000 zł miesięcznie. Po wewnętrznej dyskusji zdecydowaliśmy podzielić budżet 3:7 tzn. 30 procent na działania SEO, pozostałe 70% na działania związane z reklamą (obsługa i budżety reklamowe).
Głównym celem kampanii reklamowych była szybka budowa świadomości marki. Ze względu na dość wysokie koszty kliknięć w przypadku reklam tekstowych od razu je wykluczyliśmy.
Zamiast nich skupiliśmy się na kampaniach banerowych zarówno w Google Ads jak i Facebook Ads. Ich największą zaletą jest możliwość dotarcia do dużej liczby odbiorców przy niskich kosztach przejścia na stronę klienta. Nie interesowały nas tylko wyświetlenia reklam ale również same kliknięcia i przejścia na stronę.
Dlatego nacisk położyliśmy na reklamy w ramach sieci Google Display Ads, gdzie mogliśmy uzyskać odpowiednie zasięgi reklam oraz przejścia na stronę w odpowiednio niskich kosztach.
Z pomocą analityki internetowej zaczęliśmy śledzić szczegółowo wybrane cele tak by lepiej ocenić skuteczność działań reklamowych:
Dodatkowo prowadziliśmy kampanię remarketingową by przypominać o ofercie osobom, które odwiedziły stronę:
Wyzwaniem była promocja mebli klienta w salonach partnerskich w całym kraju.
W momencie rozpoczęcia współpracy na stronie Klienta była po prostu lista salonów meblowych z ich adresami. Przedstawiliśmy propozycję rozbudowy struktury, w której każde miasto miałoby osobną podstronę. Na danej podstronie miał być prezentowany salon partnera z wyraźnym zaznaczeniem jakie kolekcje Klienta można tam znaleźć.
Pomysł na nową strukturę polegał na wykorzystaniu linkowania wewnętrznego między miastami z uwzględnieniem interesujących nas słów kluczowych. Takie rozwiązania można spotkać w większych serwisach. Przykładowo z serwisu noclegi.pl:
W naszym przypadku postawiliśmy na linkowanie do innych miast z danego województwa.
Po wdrożeniu struktury zajęliśmy się optymalizacją poszczególnych podstron. Dotyczyła ona obszarów jak title, nagłówki H1, treści i wspomniane linkowanie wewnętrzne. Jedyna różnica polegała na liczbie znaków dodawanych w zależności od wielkości miast. Podzieliliśmy nasze landingi dla miast na trzy grupy według liczby mieszkańców:
Następnie przeszliśmy do linkowania z serwisów zewnętrznych. Ustaliliśmy z Klientem najbardziej priorytetowe miasta i skupiliśmy się na nich w pierwszej kolejności.
Strategia od początku zakładała że:
Dzięki temu mogliśmy wykorzystać budżet na link building tam gdzie był najbardziej potrzebny.
Całość działań uzupełniliśmy optymalizacją pozostałych podstron w serwisie.
Często słyszmy pytanie – kiedy pojawią się efekty pozycjonowania?
Poniższe wykresy dobrze pokazują jak to wygląda w praktyce.
Pomimo bardzo dużego nakładu pracy na samym początku – od ułożenia struktury poprzez przygotowanie treści i wdrożenie wszystkiego w ciągu pierwszych dwóch miesięcy współpracy – nie było magicznego wystrzału w górę zaraz po ich wdrożeniu.
Przy stronach internetowych o bardziej rozbudowanych strukturach warto jest bezpieczniej założyć sobie więcej czasu. Cierpliwość jest tu ważna bo:
W tym przypadku udało się osiągnąć pierwsze większe wzrosty po kilku miesiącach współpracy. Później ten trend nabierał tempa.
Na wykresie niżej na czerwono zaznaczony początek współpracy:
I widok przyrostu z Search Console:
Jednym z celów było wypozycjonowanie na frazy związane z miastami, gdzie salony mają partnerzy Klienta. Dzięki odpowiedniej strukturze i linkowaniu udało się to osiągnąć zarówno dla małych miast jak i tych największych:
Wyżej przedstawiliśmy wyniki osiągane przez kampanie reklamowe oraz działania SEO.
Dodatkowo chcieliśmy śledzić skuteczność działań by sprawdzić czy przekładają się one na zainteresowanie Klienta.
Mówiąc prościej – nie chodziło o to by sprowadzić jak najwięcej pustego ruchu.
Chcieliśmy mieć pewność, że prowadzone działania marketingowe przekładają się na konkretne efekty sprzedażowe.
Niestety, Klient nie prowadził sprzedaży online. Mimo wszystko by mieć pewność że ruch jest wartościowy założyliśmy kilka celów jak:
Pomimo tego że rok 2020 to czas pandemii i częściowo zamknięte salony meblowe, był to rekordowy rok dla naszego Klienta. Udało się zrealizować wszystkie założone cele.
Na początku projekt wydawał się dużym wyzwaniem ze względu na konieczność szerokich działań (cały kraj) i ograniczony budżet. Jednak dzięki dobraniu odpowiednich strategii takich jak maksymalne wykorzystanie linkowania wewnętrznego czy banerów w kampanii reklamowych wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki.
sprawdź też