Acelinkarmor.com – pozycjonowanie w USA
Acelinkarmor.com – pozycjonowanie w USA Case study: sklep e-commerce z kamizelkami kuloodpornymi W case study przedstawiamy pozycjonowanie sklepu Ace Link Armor w Stanach Zjednoczonych. O …
Co robimy
W tym artykule:
Czy opisy kategorii są niezbędne do zajęcia czołowych pozycji? Czy warto je dodawać w sklepie? Sprawdźmy na przykładach.
To raczej standardowy fragment zaleceń, szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Nie jest to duży problem przy małym sklepie. Jeśli jednak liczba kategorii i podkategorii idzie w setki, a produktów w tysiące, wtedy przygotowanie treści wiąże się już z konkretnym wydatkiem.
Skoro to tyle kosztuje, to czy chociaż działa? Sprawdźmy na kilku przykładach agregatorów i sklepów internetowych.
W przypadku agregatorów ofert da się zauważyć, że dominują duże serwisy, bez opisów. Nawet jeśli ktoś się wyróżnia na tle konkurencji, bo zadbał o opis, to nie gwarantuje to miejsca w top 3:
fraza: mieszkania wrocław
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | OLX | brak | 0 | brak |
2. | Otodom | brak | 0 | brak |
3. | Dom Gratka | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
4. | Gumtree | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
5. | Morizon | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
6. | Domiporta | brak | 0 | brak |
7. | Rynek pierwotny | tak | 13044 | brak |
8. | Allegro | brak | 0 | brak |
9. | Nieruchomości online | brak | 0 | brak |
10. | Adresowo | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
fraza: noclegi wrocław
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | nocowanie | tak | 801 | fragmenty ogłoszeń |
2. | eholiday | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
3. | noclegowo | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń, opinie o mieście, wpisy o mieście |
4. | trivago | tak | 5690 | brak |
5. | olx | brak | 0 | brak |
6. | e-nocleg | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
7. | spanie | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń, wpisy o mieście |
8. | e-turysta | tak | 3803 | fragmenty ogłoszeń |
9. | booking | brak | 0 | opinie o mieście, recenzje obiektów w mieście |
10. | fajnewczasy | brak | brak | fragmenty ogłoszeń |
fraza: praca warszawa
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | gumtree | brak | 0 | brak |
2. | pracuj | brak | 0 | brak |
3. | olx | brak | 0 | brak |
4. | praca | brak | 0 | brak |
5. | indeed | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
6. | money | tak | 996 | brak |
7. | gratka | brak | 0 | fragmenty ogłoszeń |
8. | lento | tak | 661 | fragmenty ogłoszeń |
9. | pracawwarszawie | brak | 0 | brak |
10. | jobs | tak | 1469 | brak |
Im bardziej przejdziemy od agregatorów w stronę sklepów internetowych tym więcej znajdziemy wyników w top 10 z opisami kategorii. Dla niektórych zapytań będzie to nawet 90% wyników z opisami, dla wielu raptem 50%.
Najczęściej o opisy dbają małe i średnie sklepy internetowe. Serwisy jak Allegro, OLX czy największe sklepy bez opisów osiągają topowe wyniki przeskakując te, które zainwestowały w treści. Przykłady:
fraza: koszulki męskie
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | zalando | tak | 3964 | brak |
2. | allegro | brak | 0 | brak |
3. | allani | tak | 2417 | brak |
4. | domodi | tak | 1004 | brak |
5. | ozonee | tak | 7196 | brak |
6. | topsecret | tak | 208 | brak |
7. | bigstar | tak | 529 | brak |
8. | diverssystem | tak | 387 | brak |
9. | denley | tak | 1699 | brak |
10. | 50style | tak | 733 | brak |
fraza: kurtka damska Adidas
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | adidas | firmowa | firmowa | firmowa |
2. | allegro | brak | 0 | brak |
3. | ceneo | tak | 1004 | brak |
4. | citysport | tak | 1423 | brak |
5. | olx | brak | 0 | brak |
6. | zalando | brak | 0 | brak |
7. | allani | brak | 0 | brak |
8. | sizeer | tak | 2103 | brak |
9. | domodi | brak | 0 | brak |
10. | 50style | tak | 1124 | brak |
fraza: kryminały księgarnia
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | gandalf | tak | 1138 | brak |
2. | bonito | brak | 0 | fragmenty opisów |
3. | znak | brak | 0 | brak |
4. | oczytani | brak | 0 | fragmenty opisów |
5. | pwn | tak | 1442 | brak |
6. | księgarnia klimczok | brak | 0 | fragmenty opisów |
7. | tania książka | tak | 181 | fragmenty opisów |
8. | poczytaj | brak | 0 | brak |
9. | wyborcza | n/d | n/d | n/d |
10. | publio | tak | 121 | brak |
fraza: walizki podróżne
Pozycja | Serwis | Opis kategorii | Długość opisu kat. (znaki) | Inne treści |
---|---|---|---|---|
1. | allegro | brak | 0 | brak |
2. | wittchen | tak | 772 | brak |
3. | ceneo | tak | 3665 | fragment artykułu |
4. | walizki24 | tak | 2169 | brak |
5. | puccini | tak | 1639 | brak |
6. | puccini | tak | 1340 | brak |
7. | hurtownia walizek | tak | 1220 | brak |
8. | lux4u | tak | 1103 | brak |
9. | lotaro | tak | 313 | brak |
10. | ochnik | brak | 0 | brak |
Więcej przykładów top 10 dla różnych zapytań zebraliśmy tutaj w PDF.
Przedstawiony wyżej brak treści opisów jest ciekawy sam w sobie. To nie koniec ciekawostek. Niektóre serwisy zdecydowały się na usunięcie treści. Zapewne po uprzednich testach i sprawdzeniu, że nie ma to negatywnego wpływu na pozycje.
Łatwo to można sprawdzić w archiwum.
Otomoto miało kiedyś opisy, z całkiem zgrabnym linkowaniem wewnętrznym:
otomoto.pl obecnie, brak opisów; źródło: https://www.otomoto.pl/osobowe/skoda/
Eholiday.pl – podobna historia. Dawniej na kategoriach znajdowały się spore opisy jak niżej (nie zachował się plik stylu, ale widać o co chodzi):
opisy kategorii dawniej; źrodło http://web.archive.org/web/20170126214415/http://www.eholiday.pl:80/noclegi-krakow-20095.html
Obecnie nie ma opisu, a pomimo tego noclegi kraków są na jedynce:
eholiday – obecnie, bez opisów; źródło: https://www.eholiday.pl/noclegi-krakow-20095.html
Jeśli by prześledzić historie dużych agregatorów to pewnie znajdziemy kilka podobnych przypadków.
Skoro można osiągać jedynki bez treści to nasuwa się wiele pytań.
Jak to jest możliwe, że ktoś inwestuje w treści a przeskakuje go serwis z samym listingiem?
Dużo zależy od zapytania. Google stara się dopasować najlepsze wyniki do danej frazy. Jeśli ktoś szuka frazy mieszkania wrocław to najpewniej nie szuka artykułu na temat mieszkań we Wrocławiu, a listy ogłoszeń. Jeśli na podstronie jest listing kilkudziesięciu mieszkań to jest to trafne dopasowanie, dodatkowa treść opisu nic tu nie wnosi.
Trzeba pamiętać, że wartościowy content to nie zawsze treść o określonej długości. Wszystko zależy od zapytania – czasem będzie to listing ofert, czasem proadnik a czasem krótki tekst będący odpowiedzią na dane pytanie.
Osobna kwestia to moc domeny. Serwisy jak Allegro czy OLX mają na tyle mocne domeny, że są w stanie wychodzić na bardzo trudne frazy wysoko, bez żadnej dodatkowej treści. Szczególnie pokazują to dobrze przykład eholiday czy otomoto, którym nie zaszkodziło usunięcie opisów; domena była na tyle mocna, że pozycje się utrzymały.
Tak. Trzeba jednak spojrzeć na nie inaczej niż na zwykły tekst o długości 2000 znaków, bo pozycjoner tak zalecił.
Taki opis to możliwość lepszego zaprezentowania oferty. Niektórzy klienci czytają te opisy. Czy wyróżnią one się spośród konkurencji z innych zakładek?
Druga sprawa to długi ogon. Tak, najwięksi może wychodzą bez problemu na główne frazy. Jeśli jednak sprawdzić jak to wygląda z długim ogonem to niekoniecznie może to być dominacja tych dużych serwisów. Dane słowa nie występują w treści, więc nie zawsze jest dopasowanie lub też nie zawsze jest wysoka pozycja. Szybki przykład – walizki podróżne. Mamy 211 fraz z autocomplete na bazie tego zapytania:
Oczywiście z tych wszystkich fraz wykorzystamy w opisie tylko część (szukane, najsensowniejsze). Pisałem o tym już wcześniej w poradniku o treściach w sklepach internetowych. Przy dobrej analizie słów kluczowych przed napisaniem tekstu znajdziemy sporo ciekawych fraz, które można uwzględnić w opisie.
Przy pozycjonowaniu dość łatwo można zapomnieć o innych czynnikach. Klienci wiążą duże nadzieje z opisami. Często inwestują w nie znaczne kwoty i spodziewają się solidnych wzrostów. To jednak nie takie proste. Równolegle trzeba prowadzić inne działania mające na celu wzmacnianie domeny oraz dobrą optymalizację skryptu sklepowego. O tym jak wiele różnych działań można podjąć pisał Zgred i Katarzyna Baranowska z Foxa w tekście o pozycjonowaniu sklepów.
Treści nadal są ważne. Najwięksi na rynku mogą się obyć bez nich i osiągać topy. Dla pozostałych serwisów treści są istotną częścią działań marketingowych. Dobrze jest jednak spojrzeć na nie nie tylko z perspektywy wartości SEO.
sprawdź też