fbpx

Co robimy

Opisy kategorii w sklepach internetowych – jakie opisy kategorii stosują polskie e-commerce

W tym artykule:

  • sprawdzamy czy i jakie opisy kategorii stosują polskie ecommerce
  • czy opisy kategorii mają wpływ na ranking i pozycje w top 10
  • czy można być w top 10 bez opisów i innych treści wyżej od konkurencji, która treści ma
  • czy serwis straci pozycje jak usunie opisy
  • czy opisy mają sens
tablice-tresc

Czy opisy kategorii są niezbędne do zajęcia czołowych pozycji? Czy warto je dodawać w sklepie? Sprawdźmy na przykładach.

Zalecenia swoją drogą…

Zalecamy dodanie przynajmniej 2000 znaków opisu na kategoriach i podkategoriach. Również na karcie produktu powinno znaleźć się więcej unikalnego opisu… itd. itp.

Co drugi specjalista SEO 😉

To raczej standardowy fragment zaleceń, szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Nie jest to duży problem przy małym sklepie. Jeśli jednak liczba kategorii i podkategorii idzie w setki, a produktów w tysiące, wtedy przygotowanie treści wiąże się już z konkretnym wydatkiem.

…rzeczywistość swoją

Skoro to tyle kosztuje, to czy chociaż działa? Sprawdźmy na kilku przykładach agregatorów i sklepów internetowych.

W przypadku agregatorów ofert da się zauważyć, że dominują duże serwisy, bez opisów. Nawet jeśli ktoś się wyróżnia na tle konkurencji, bo zadbał o opis, to nie gwarantuje to miejsca w top 3:

fraza: mieszkania wrocław

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. OLX brak 0 brak
2. Otodom brak 0 brak
3. Dom Gratka brak 0 fragmenty ogłoszeń
4. Gumtree brak 0 fragmenty ogłoszeń
5. Morizon brak 0 fragmenty ogłoszeń
6. Domiporta brak 0 brak
7. Rynek pierwotny tak 13044 brak
8. Allegro brak 0 brak
9. Nieruchomości online brak 0 brak
10. Adresowo brak 0 fragmenty ogłoszeń

fraza: noclegi wrocław

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. nocowanie tak 801 fragmenty ogłoszeń
2. eholiday brak 0 fragmenty ogłoszeń
3. noclegowo brak 0 fragmenty ogłoszeń, opinie o mieście, wpisy o mieście
4. trivago tak 5690 brak
5. olx brak 0 brak
6. e-nocleg brak 0 fragmenty ogłoszeń
7. spanie brak 0 fragmenty ogłoszeń, wpisy o mieście
8. e-turysta tak 3803 fragmenty ogłoszeń
9. booking brak 0 opinie o mieście, recenzje obiektów w mieście
10. fajnewczasy brak brak fragmenty ogłoszeń

fraza: praca warszawa

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. gumtree brak 0 brak
2. pracuj brak 0 brak
3. olx brak 0 brak
4. praca brak 0 brak
5. indeed brak 0 fragmenty ogłoszeń
6. money tak 996 brak
7. gratka brak 0 fragmenty ogłoszeń
8. lento tak 661 fragmenty ogłoszeń
9. pracawwarszawie brak 0 brak
10. jobs tak 1469 brak

Im bardziej przejdziemy od agregatorów w stronę sklepów internetowych tym więcej znajdziemy wyników w top 10 z opisami kategorii. Dla niektórych zapytań będzie to nawet 90% wyników z opisami, dla wielu raptem 50%.

Najczęściej o opisy dbają małe i średnie sklepy internetowe. Serwisy jak Allegro, OLX czy największe sklepy bez opisów osiągają topowe wyniki przeskakując te, które zainwestowały w treści. Przykłady:

fraza: koszulki męskie

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. zalando tak 3964 brak
2. allegro brak 0 brak
3. allani tak 2417 brak
4. domodi tak 1004 brak
5. ozonee tak 7196 brak
6. topsecret tak 208 brak
7. bigstar tak 529 brak
8. diverssystem tak 387 brak
9. denley tak 1699 brak
10. 50style tak 733 brak

fraza: kurtka damska Adidas

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. adidas firmowa firmowa firmowa
2. allegro brak 0 brak
3. ceneo tak 1004 brak
4. citysport tak 1423 brak
5. olx brak 0 brak
6. zalando brak 0 brak
7. allani brak 0 brak
8. sizeer tak 2103 brak
9. domodi brak 0 brak
10. 50style tak 1124 brak

fraza: kryminały księgarnia

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. gandalf tak 1138 brak
2. bonito brak 0 fragmenty opisów
3. znak brak 0 brak
4. oczytani brak 0 fragmenty opisów
5. pwn tak 1442 brak
6. księgarnia klimczok brak 0 fragmenty opisów
7. tania książka tak 181 fragmenty opisów
8. poczytaj brak 0 brak
9. wyborcza n/d n/d n/d
10. publio tak 121 brak

fraza: walizki podróżne

Pozycja Serwis Opis kategorii Długość opisu kat. (znaki) Inne treści
1. allegro brak 0 brak
2. wittchen tak 772 brak
3. ceneo tak 3665 fragment artykułu
4. walizki24 tak 2169 brak
5. puccini tak 1639 brak
6. puccini tak 1340 brak
7. hurtownia walizek tak 1220 brak
8. lux4u tak 1103 brak
9. lotaro tak 313 brak
10. ochnik brak 0 brak

Więcej przykładów top 10 dla różnych zapytań zebraliśmy tutaj w PDF.

Nie dodają treści, a… usuwają?

Przedstawiony wyżej brak treści opisów jest ciekawy sam w sobie. To nie koniec ciekawostek. Niektóre serwisy zdecydowały się na usunięcie treści. Zapewne po uprzednich testach i sprawdzeniu, że nie ma to negatywnego wpływu na pozycje.

Łatwo to można sprawdzić w archiwum.

Otomoto miało kiedyś opisy, z całkiem zgrabnym linkowaniem wewnętrznym:

otomoto-opisy-kiedys
otomoto-opisy-obecnie

otomoto.pl obecnie, brak opisów; źródło: https://www.otomoto.pl/osobowe/skoda/

Eholiday.pl – podobna historia. Dawniej na kategoriach znajdowały się spore opisy jak niżej (nie zachował się plik stylu, ale widać o co chodzi):

opisy-eholiday-dawniej

opisy kategorii dawniej; źrodło http://web.archive.org/web/20170126214415/http://www.eholiday.pl:80/noclegi-krakow-20095.html

Obecnie nie ma opisu, a pomimo tego noclegi kraków są na jedynce:

eholiday-obecnie

eholiday – obecnie, bez opisów; źródło: https://www.eholiday.pl/noclegi-krakow-20095.html

Jeśli by prześledzić historie dużych agregatorów to pewnie znajdziemy kilka podobnych przypadków.

Pytania i wątpliwości

Skoro można osiągać jedynki bez treści to nasuwa się wiele pytań.

Jak to jest możliwe, że ktoś inwestuje w treści a przeskakuje go serwis z samym listingiem?

Dużo zależy od zapytania. Google stara się dopasować najlepsze wyniki do danej frazy. Jeśli ktoś szuka frazy mieszkania wrocław to najpewniej nie szuka artykułu na temat mieszkań we Wrocławiu, a listy ogłoszeń. Jeśli na podstronie jest listing kilkudziesięciu mieszkań to jest to trafne dopasowanie, dodatkowa treść opisu nic tu nie wnosi.

Trzeba pamiętać, że wartościowy content to nie zawsze treść o określonej długości. Wszystko zależy od zapytania – czasem będzie to listing ofert, czasem proadnik a czasem krótki tekst będący odpowiedzią na dane pytanie.

Osobna kwestia to moc domeny. Serwisy jak Allegro czy OLX mają na tyle mocne domeny, że są w stanie wychodzić na bardzo trudne frazy wysoko, bez żadnej dodatkowej treści. Szczególnie pokazują to dobrze przykład eholiday czy otomoto, którym nie zaszkodziło usunięcie opisów; domena była na tyle mocna, że pozycje się utrzymały.

Czy opisy mają sens?

Tak. Trzeba jednak spojrzeć na nie inaczej niż na zwykły tekst o długości 2000 znaków, bo pozycjoner tak zalecił.

Taki opis to możliwość lepszego zaprezentowania oferty. Niektórzy klienci czytają te opisy. Czy wyróżnią one się spośród konkurencji z innych zakładek?

Druga sprawa to długi ogon. Tak, najwięksi może wychodzą bez problemu na główne frazy. Jeśli jednak sprawdzić jak to wygląda z długim ogonem to niekoniecznie może to być dominacja tych dużych serwisów. Dane słowa nie występują w treści, więc nie zawsze jest dopasowanie lub też nie zawsze jest wysoka pozycja. Szybki przykład – walizki podróżne. Mamy 211 fraz z autocomplete na bazie tego zapytania:

walizki-caly-ogon

Oczywiście z tych wszystkich fraz wykorzystamy w opisie tylko część (szukane, najsensowniejsze). Pisałem o tym już wcześniej w poradniku o treściach w sklepach internetowych. Przy dobrej analizie słów kluczowych przed napisaniem tekstu znajdziemy sporo ciekawych fraz, które można uwzględnić w opisie.

Inne czynniki

Przy pozycjonowaniu dość łatwo można zapomnieć o innych czynnikach. Klienci wiążą duże nadzieje z opisami. Często inwestują w nie znaczne kwoty i spodziewają się solidnych wzrostów. To jednak nie takie proste. Równolegle trzeba prowadzić inne działania mające na celu wzmacnianie domeny oraz dobrą optymalizację skryptu sklepowego. O tym jak wiele różnych działań można podjąć pisał Zgred i Katarzyna Baranowska z Foxa w tekście o pozycjonowaniu sklepów.

Podsumowanie

Treści nadal są ważne. Najwięksi na rynku mogą się obyć bez nich i osiągać topy. Dla pozostałych serwisów treści są istotną częścią działań marketingowych. Dobrze jest jednak spojrzeć na nie nie tylko z perspektywy wartości SEO.

sprawdź też

Porozmawiajmy

Powiedz nam czego potrzebujesz

Kontakt