
Czasnaherbate.net – case study
Czasnaherbate.net – case study pozycjonowanie e-commerce + lokalne Case study opisuje działania SEO dla jednego z największych sklepów z herbatą w Polsce – czasnaherbate.net. Dotyczy sklepu internetowego …
Not provided to dość niewygodne ograniczenie w Google Analytics. Jest kilka sposobów na analizę ruchu organicznego, tak by mimo wszystko dowiedzieć się więcej o tym, jak użytkownicy trafiają z wyszukiwarki na naszą stronę. W ramach przypomnienia piszę o kilku mniej lub bardziej znanych sposobach.
Pamiętam dobre czasy, gdy nie było not provided. Wszystko widoczne jak na talerzu. Analiza i wybór fraz były tak proste. Przyszedł moment, że Google przeszedł na https. Z powodu połączenia szyfrowanego zostało wprowadzone not provided, które skrywa nawet ponad 80% fraz z ruchu organicznego. Lub jak w przypadku niżej, ponad 96%:
Nie odkryjemy co kryje dokładnie not provided. To zostało zaszyfrowane i tych informacji nie ma.
Można użyć innych metod. Poniżej 5 sposobów, jak można to sprawdzić.
Ta metoda nie da nam wglądu w konkretne frazy. Taki mały clickbait. Mimo wszystko jest skuteczna, prosta i daje konkretne informacje. W Google Analytics przechodzimy do sekcji Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe.
Klikamy zakładkę strony wejścia i widzimy URLe, po których wchodzili nasi użytkownicy. Jeśli mamy wdrożone przyjazne adresy to od razu widać, które podstrony generowały najwięcej wejść organicznych:
Zagraniczne narzędzia jak Semrush czy polskie Senuto lub Semstrom pomagają sprawdzić, na jakie frazy w wynikach organicznych widoczna jest nasza strona. Mamy tu zarówno wizualizację liczby fraz w top 3, top 10 i top 50:
Jak również konkretną listę fraz z szacowaną pozycją i miesięczną liczbą wyszukań:
To bardzo pomocne, gdy pracuje się z długim ogonem.
Search Console posiada dział analityki, gdzie możemy podejrzeć aktualny stan naszej witryny w wynikach organicznych:
Poza wykresami mamy też konkretne frazy i dane o nich:
Niestety, to wszystko w okresie maksymalnie 90 dni. Wciąż to bardzo przydatne dane o tym jak wygląda sytuacja naszej strony w wynikach organicznych oraz o frazach, które generują wejścia.
Baaardzo często pomijana opcja. Można szybko połączyć Google Analytics i Search Console dzięki czemu zyskujemy podgląd szukanych fraz w Google Analytics. Jak zintegrować Analytics i Search Console opisuję tutaj.
Dzięki integracji po przejściu do Pozyskiwanie -> Search Console -> Zapytania zobaczymy listę zapytań. Co prawda nie wszystkich, tu jak widać zostało pokazanych 1873 fraz a 66,6% widnieje jako (other):
Jednak to i tak dużo lepiej niż w standardowym widoku, gdzie widać tylko 104 frazy, bo 96,6% jest ukrytych pod (not provided):
Jeszcze jedna ciekawa opcja, dostępna po spięciu Search Console i Google Analytics. Możemy wybrać konkretny URL w sekcji Strony docelowe:
I mieć podgląd na frazy dla danej podstrony, które klikają użytkownicy albo na które się chociaż pokazujemy:
Dużo ciekawych danych.
Keyword Hero to nowe narzędzie, które daje dużo cennych informacji o ruchu organicznym. Nie odszyfrowuje (not provided), bo tego się nie da zrobić. Natomiast próbuje je odtworzyć na bazie danych z kilkunastu źródeł. Wygląda na to, że całkiem skutecznie. W moim pierwszym, kilkudniowym teście 75% fraz w ruchu organicznym było widocznych, a według autorów po miesiącu statystyki mogą być dużo lepsze, gdy algorytm lepiej pozna naszą stronę i ruch.
Twórcy oferują kilka planów płatnych w zależności od wielkości strony, ale jest też plan bezpłatny dla mniejszych stron.
Dokładny opis narzędzia można przeczytać na blogu Simon Says Seo tutaj.
Sposoby 5-2 to próba obejścia not provided. Keyword Hero to jedyne narzędzie, które bezpośrednio próbuje rozprawić się z tym problemem. Trzeba pamiętać, że jest tu pewien margines błędu. Mimo to nadal jest to dużo ważnych informacji, które można wykorzystać czy to przy pozycjonowaniu czy też analityce. Szczególnie w dużych sklepach czy serwisach, które bazują mocno na ruchu długoogonowym.
sprawdź też