Aktualnie istnieją ponad 254 systemy, na których możemy oprzeć sklep internetowy. Wybór perfekcyjnej technologii jest raczej niemożliwy, ponieważ każda z nich ma swoje plusy i minusy. Dzięki kompleksowej analizie rynku i potrzeb konsumentów przygotowaliśmy zestawienie 7 najpopularniejszych platform e-commerce, które warto rozważyć przed założeniem sklepu internetowego. Opracowując dzisiejszy ranking, wzięliśmy pod uwagę popularność, wydajność, użyteczność, intuicyjność, skalowalność, a przede wszystkim opłacalność oferowanych rozwiązań. Zachęcamy do zapoznania się z naszym wpisem. Miłej lektury!

Platformy e-commerce – porównanie 7 najpopularniejszych systemów Open Source i SaaS według rankingu Similartech

Bazując na rankingu serwisu Similartech, możemy śmiało stwierdzić, że najpopularniejszą platformą wykorzystywaną do tworzenia sklepów internetowych jest WooCommerce. Zrzesza ona ponad milion właścicieli witryn www. Kolejnym, bardzo cenionym rozwiązaniem, jednak o połowę mniej znanym jest Shopify – system typu SaaS (ang. Software as a Service), na którym działa niecałe 550 tysięcy sklepów internetowych. Podium „zamyka” Squarespace Commerce – kolejna platforma abonamentowa (SaaS) wykorzystywana przede wszystkim za granicą (w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych).

Najpopularniejsze platformy e-commerce wg. rankingu Similartech:

W dzisiejszym porównaniu przedstawimy 7 najpopularniejszych platform e-commerce. Będą to zarówno systemy OpenSource (o otwartym kodzie źródłowym), jak i znane wszystkim SaaS-y, czyli bardzo wygodne, abonamentowe rozwiązania pozwalające stworzyć sklep internetowy samodzielnie, bez pomocy specjalistów. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym zestawieniem!

Najpopularniejsze platformy e-commerce – TOP 7 [zestawienie]

Najpopularniejsze platformy e-commerce, na których warto postawić sklep internetowy to kolejno:

  • WooCommerce - system Open Source (ponad 1 000 000 e-commerce),
  • Shopify - system SaaS (ok. 550 000 e-commerce),
  • Squarespace Commerce - system SaaS (ok. 340 000 e-commerce),
  • OpenCart - system Open Source (ok. 250 000 e-commerce),
  • WiXeCommerce - system SaaS (ok. 130 000 e-commerce),
  • PrestaShop - system Open Source (ok. 100 000 e-commerce),
  • Magento - system Open Source (ok. 95 000 e-commerce).

Dzisiejszy ranking poświęcimy krótkiej charakterystyce 7 omawianych platform e-commerce oraz przedstawieniu najważniejszych zalet i wad tych rozwiązań.


1. WooCommerce

WooCommerce to nie do końca platforma. Oficjalnie jest wtyczką do systemu CMS WordPress umożliwiającą stworzenie sklepu internetowego. Jej oficjalna premiera miała miejsce w 2011 roku i od tej pory cieszy się największą popularnością wśród właścicieli e-commerce.

WooCommerce – zalety

Zalety platformy WooCommerce:

  • duża popularność – w konsekwencji możemy łatwo znaleźć specjalistów, którzy nam pomogą we wdrożeniu poszczególnych funkcjonalności (np. w przyspieszeniu strony lub dostosowaniu jej pod kątem aktualnych wymogów SEO);
  • niska cena – oprogramowanie WooCommerce jest w 100% darmowe (użytkownicy nie muszą uiszczać opłat licencyjnych);
  • prosta instalacja – w celu wdrożenia wtyczki WooCommerce wystarczy wejść w sekcję „Pluginy”, a następnie kliknąć „Instaluj” (instalacja tego pluginu zajmie maksymalnie kilka minut);
  • dodatkowe wtyczki – ze względu na ogromną popularność WooCommerce, mamy dostęp do tysięcy praktycznych pluginów (m.in. ułatwiających optymalizację strony pod kątem UX i SEO);
  • polska wersja językowa – system WooCommerce jest w pełni spolonizowany (można go bez problemu dostosować do aktualnie panujących trendów e-commerce w Polsce);
  • elastyczność – możliwość wprowadzania dowolnych zmian i regularnego dodawania nowych, praktycznych funkcjonalności (w tym przypadku wiedza stricte programistyczna nie jest konieczna);
  • wysoki poziom bezpieczeństwa – ze względu na częste aktualizacje WooCommerce, system ten jest dostosowany do aktualnych standardów bezpieczeństwa (i oczywiście zgodny z najnowszymi trendami e-commerce).

WooCommerce – wady

Wady platformy WooCommerce:

  • brak wsparcia technicznego – twórcy WooCommerce nie zapewniają pomocy technicznej (w razie problemów poszczególne prace należy zlecić specjalistom);
  • mało intuicyjny panel WooCommerce – szczególnie w przypadku zarządzania złożonymi sklepami internetowymi (posiadającymi ponad kilkadziesiąt tysięcy produktów);
  • różnorodność wtyczek – generalnie możemy uznać to za plus, jednak w parze z ogromnym asortymentem pluginów wiąże się wątpliwa kompatybilność tych mniej popularnych, ponieważ są tworzone przez losowych twórców z nieoczywistymi zamiarami (dlatego warto skrupulatnie weryfikować instalowane dodatki);
  • brak wielu zaawansowanych funkcjonalności – korzystając z WooCommerce nie możemy dogłębnie analizować sprzedaży i posługiwać się wieloma praktycznymi rozwiązaniami dot. raportowania (w tym przypadku PrestaShop wypada zdecydowanie lepiej).

Sklep internetowy WooCommerce – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

Według opinii użytkowników znajdujących się na oficjalnej stronie wtyczki WooCommerce, rozwiązanie to powinny wykorzystać małe, jak i średnie sklepy internetowe, które nie mają wygórowanych oczekiwań, a także nietypowych potrzeb.

Warto również wspomnieć, że na platformie WooCommerce można łatwo wypozycjonować swój sklep internetowy. Plugin ten polecamy także osobom, którym zależy na przystępnym cenowo wdrożeniu. Stworzenie sklepu internetowego WooCommerce wiąże się z kosztami rzędu 7 000 – 15 000 zł netto (ok. 30% taniej niż w przypadku Magento).

WooCommerce to dobry wybór przedsiębiorstwom ceniącym sobie elastyczność i platformy dostosowane do aktualnych wymagań rynku e-commerce.


2. Shopify

Shopify – aktualnie najpopularniejsza platforma e-commerce typu SaaS. Sklep internetowy można na niej utworzyć samodzielnie w kilka godzin. Powyższe rozwiązanie zostało stworzone dla osób, które nie posiadają wiedzy technicznej (np. z dziedziny programowania), ale chcą prowadzić sprzedaż i skalować swój biznes.

Shopify – zalety

Zalety platformy Shopify:

  • intuicyjny interfejs – struktura nawigacyjna panelu administracyjnego Shopify została wykonana w bardzo przemyślany sposób (dzięki temu osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z SaaS’ami mogą przejść sprawne i bezproblemowe wdrożenie);
  • responsywne szablony – wszystkie motywy i szablony dostępne na Shopify zostały przetestowane pod kątem UX (dzięki temu są przejrzyste i mają doskonale dostosowaną ścieżkę zakupową, prowadzącą internautę od „A” do „Z”, czyli od wejścia na stronę, aż po zakup produktu);
  • szeroki wybór zaawansowanych pluginów – jeśli chcesz wdrożyć nową funkcjonalność ułatwiającą sprzedaż, obsługę klienta czy też usprawniającą procesy marketingowe, koniecznie odwiedź App Store Shopify (w przypadku, gdy nie znajdziesz gotowego rozwiązania, możesz zainwestować w indywidualny projekt);
  • elastyczny design – dostępne szablony można kompleksowo spersonalizować wg. specyfiki swojej marki (nie tylko pod kątem barw, kolorów i czcionek, ale także edytując układ strony, dodając sekcje, filmy, zdjęcia oraz referencje);
  • wsparcie sprzedaży – platforma Shopify udostępnia możliwości, które pomagają zapobiec porzuconym koszykom lub zwiększyć ich wartość (dzięki temu właściciele e-commerce mogą korzystać z analityki danych, systemu zarządzania reklamami z panelu Shopify oraz opcji odzyskiwania koszyka);
  • pomoc dla dużych sklepów – wykupienie najdroższej opcji abonamentowej ułatwia sprzedaż hurtową lub B2B, pozwalając bezproblemowo obsługiwać tysiące klientów dziennie (w pakiecie dostępne jest również wsparcie techniczne i strategiczne od supportu Shopify);
  • możliwość przygotowania sklepu w kilka godzin – zaleta dotycząca właściwie większości systemów SaaS (podstawowy serwis, który pozwoli prowadzić sprzedaż online bez dodatków wymagających ingerencji specjalistów, „wyklikamy” maksymalnie w kilka godzin).

Shopify – wady

Wady platformy Shopify:

  • pobieranie prowizji od sprzedaży – w zależności od pakietu prowizja wynosi 2% (Basic), 1% (Shopify) oraz 0,5% (Advanced);
  • brak możliwości edycji checkout’u – ze względu na bezpieczeństwo, checkout edytujemy wyłącznie, gdy posiadamy konto Shopify Plus (rozpoczęcie sprzedaży za granicą na Shopify wymaga osobnego sklepu dla każdej waluty lub konta Shopify Plus);
  • jedna promocja automatyczna – pomimo wielu wyjątkowo praktycznych usprawnień Shopify, nadal utwierdzamy się w przekonaniu, że system ten nie jest idealny (można mieć aktywną wyłącznie jedną promocję automatyczną, która dodatkowo ma pierwszeństwo nad innymi zniżkami, np. kodami promocyjnymi – więcej o tym przeczytasz na stronie supportu: Zniżki automatyczne).

Sklep internetowy Shopify – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

Shopify warto wybrać, jeśli zależy Ci na intuicyjnych rozwiązaniach (np. użytecznym panelu administracyjnym), cenisz sobie niewielkie koszty w stosunku do jakości oferowanych opcji i szablonów, a dodatkowo nie przeszkadza Ci support w j. angielskim.

Pamiętaj, że wybór prawidłowej platformy e-commerce to kluczowa decyzja biznesowa. Nie kupuj „kota w worku” – przetestuj Shopify za darmo przez 14 dni.


3. Squarespace Commerce

Squarespace Commerce, czyli kreator stron internetowych w dystrybucji SaaS bazujący na m.in.: JavaScript, PHP oraz Apache. Korzystanie z tego rozwiązania wiąże się z koniecznością uiszczania comiesięcznej opłaty. 

Squarespace Commerce pozwala za pomocą kilku kliknięć stworzyć swój sklep internetowy – dzięki intuicyjnemu interfejsowi obsługującemu funkcje typu przeciągnij i upuść (ang. drag and drop).

Squarespace Commerce – zalety

Zalety platformy Squarespace Commerce:

  • wysokiej jakości szablony – można je łatwo modyfikować;
  • ponadprzeciętnie pomocny support – udziela pomocy w kilka minut po napisaniu maila lub natychmiastowo za pośrednictwem live chatu;
  • użyteczna aplikacja mobilna – zmian w layoucie strony można dokonywać za pośrednictwem oficjalnej aplikacji na smartfony (zarówno iOS, jak i Android);
  • liczne integracje – platforma Squarespace Commerce umożliwia łatwe oraz darmowe wdrożenie praktycznych integracji (z niemal wszystkimi systemami płatności oraz systemami kurierskimi);
  • spory limit podstron – wynoszący ponad 1 000 (dla przykładu – WIX pozwala stworzyć maksymalnie 100 podstron);
  • wbudowane narzędzia do tworzenia contentu – ułatwiające między innymi tworzenie wpisów blogowych (zgodnie z zasadami SEO & UX);
  • możliwość integracji z mediami społecznościowymi – głównie Facebook, Instagram oraz LinkedIn (dzięki temu można w prosty sposób udostępniać treści z social mediów na swojej stronie).

Squarespace Commerce – wady

Wady platformy Squarespace Commerce:

  • szablony wydłużające czas ładowania – pomimo wysokiej jakości pod kątem estetycznym, motywy i szablony na Squarespace Commerce znacząco spowalniają sklepy internetowe;
  • brak wsparcia telefonicznego – z supportem można skontaktować się wyłącznie mailowo lub za pośrednictwem tzw. live chatu;
  • brak możliwości wykorzystywania najpopularniejszych wtyczek SEO – m.in. Yoast SEO w celu łatwiejszego pozycjonowania serwisu.

Sklep internetowy Squarespace Commerce – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

Filozofia Squarespace Commerce trafia przede wszystkim do małych przedsiębiorstw potrzebujących niedrogiej, funkcjonalnej i dostosowanej pod kątem UX witryny sprzedażowej. Rozwiązanie to nie przyda się osobom, które chcą prowadzić handel międzynarodowy (ze względu na brak tzw. wielojęzyczności).


4. OpenCart

OpenCart jest skryptem umożliwiającym prowadzenie sklepu internetowego. Wyróżnia się wysoką wydajnością, sporą liczbą funkcjonalnych i użytecznych wtyczek oraz przystępnymi formami modyfikacji. To bardzo ciekawe rozwiązanie dla osób, które szukają alternatywy do systemu PrestaShop.

OpenCart – zalety

Zalety platformy OpenCart:

  • wsparcie techniczne w j. polskim – dostępne przez oficjalną stronę internetową;
  • stosunkowo spora społeczność – nie tak bardzo rozbudowana, jak w przypadku PrestaShop, natomiast wystarczająca, żeby bezproblemowo skorzystać z pomocy specjalistów;
  • wysoki poziom wydajności – ze względu na ograniczoną liczbę wbudowanych funkcjonalności, system ten gwarantuje najwyższą wydajność spośród wszystkich oprogramowań Open Source i SaaS z dzisiejszego zestawienia;
  • łatwa modyfikacja – za sprawą modelu MVC, w którym został napisany OpenCart, programiści mają zdecydowanie ułatwione zadanie odnośnie modyfikacji kodu źródłowego oraz konkretnych skryptów;
  • prosty i intuicyjny panel administracyjny – doskonały interfejs bez zbędnych dodatków umożliwiający bezproblemowe poruszanie się nawet w przypadku osób, które nie miały wcześniej do czynienia z oprogramowaniami Open Source;
  • małe wymagania hostingowe – w porównaniu do innych oprogramowań (zarówno SaaS, jak i Open Source), rozwiązanie to jest naprawdę korzystne pod kątem wymagań hostingu (często wystarczy najtańsza oferta);
  • duża liczba praktycznych wtyczek – w sklepie OpenCart dostępne są nie tylko tysiące darmowych, ale także płatnych, bardzo użytecznych dodatków w postaci wtyczek i skryptów.

OpenCart – wady

Wady platformy OpenCart:

  • nierównomierne aktualizacje – wykupienie konkretnego dodatku do OpenCart może wiązać się z wadliwym działaniem innych wtyczek po aktualizacji (ze względu na opóźnione update’y niektórych pluginów i skryptów);
  • niewielka liczba zaawansowanych funkcjonalności dot. obsługi e-commerce – Open Cart w porównaniu do innych platform odstaje od konkurencji m.in. brakiem opcji raportowania (w Open Cart niektóre dodatki trzeba dokupić, natomiast w innych systemach są dostępne za darmo, jako wbudowane, oficjalne funkcje);
  • domyślna wersja skryptu jest niezoptymalizowana pod kątem SEO – ogólnie rzecz biorąc OpenCart „waży” tyle samo co Magento, posiadając znacznie mniej funkcjonalności (można to poprawić, jednak w tym celu należy zatrudnić odpowiedniego specjalistę).

Sklep internetowy OpenCart – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

Rozwiązanie OpenCart dobrze sprawdzi się zarówno w przypadku mniej, jak i bardziej rozbudowanych sklepów internetowych. Poza brakiem optymalizacji kodu źródłowego okazuje się absolutnym „strzałem w dziesiątkę”. Pomimo tego, że jest nieco mniej funkcjonalny niż Magento czy też PrestaShop charakteryzuje go wydajność, a także estetyczny wygląd interfejsu.


5. WiXeCommerce

WiXeCommerce, inaczej po prostu WIX to bardzo znane narzędzie w Polsce, jak i za granicą. Służy do tworzenia sklepów internetowych oraz stron www. Pozwala w łatwy sposób „wyklikać” witrynę bez jakiejkolwiek wiedzy technicznej oraz języków programowania. Platforma bazuje na oprogramowaniu SaaS – wymagane są płatności abonamentowe.

WiXeCommerce – zalety

Zalety platformy WiXeCommerce:

  • uniwersalność – w zależności od własnych preferencji WIX możesz wykorzystać nie tylko do stworzenia w pełni responsywnego sklepu internetowego, ale także strony www, sprzedażowego landing page’a czy też bloga;
  • prosty w obsłudze edytor wizualny – każdy element można łatwo edytować, bez konieczności posługiwania się specjalistyczną wiedzą;
  • responsywność – szablony i motywy są zaprojektowane zgodnie z zasadami mobile-first (dzięki temu spełniają potrzeby użytkowników komputerów stacjonarnych, jak i smartfonów, tabletów czy też smartwatchy);
  • różnorodność motywów – aktualnie na WIX istnieje ponad 500 motywów, które można wykorzystać do stworzenia wymarzonego sklepu internetowego (przed finalnym wyborem każdy szablon da się przetestować i ocenić, ewentualnie zmienić go i dopasować do własnych preferencji za pomocą edytora oraz wtyczek);
  • stabilność i bezpieczeństwo – serwery WIX są bardzo bezpieczne i zawsze dostępne (biorąc pod uwagę aktualne wymagania internautów, ten wyróżnia się największym zaufaniem wśród wielbicieli SaaS-ów).

WiXeCommerce – wady

Wady platformy WiXeCommerce:

  • po rezygnacji z subskrypcji cały content zostanie usunięty – ze względu na zapisy w umowie mówiące o tym, że treści stworzone na WIX są własnością tej firmy;
  • ograniczone możliwości pozycjonowania – ze względu na utrudniony dostęp do kodu źródłowego, wynikający ze specyfiki systemów SaaS;
  • nieprzyjazny adres URL witryny – darmowy serwis stworzony na WIX ma w adresie dopisek „wixsite.com” (w wersji bezpłatnej będzie pojawiać się dodatkowa reklama od WIX);
  • wysokie ceny – porównując funkcjonalności WiXeCommerce z Shopify, koszty w stosunku do jakości okazują się znacznie bardziej przystępne w przypadku Shopify;
  • znaczne prowizje – w przypadku korzystania z płatności WIX, platforma ta pobiera ok. 2,9% kwoty od każdej transakcji.

Sklep internetowy WiXeCommerce – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

WiXeCommerce to bardzo przyjazna platforma umożliwiająca bezproblemowe stworzenie strony www lub sklepu internetowego. Rozwiązanie to raczej dedykujemy serwisom, które posiadają maksymalnie kilkaset produktów, ponieważ w zależności od pakietu istnieją limity dot. podstron. Warto również wspomnieć, iż strony na WIX są wydajne, jednak nie można ich wyeksportować i trudno zmienić szablony (najczęściej należy od nowa zbudować witrynę).

WIX na start e-commerce będzie jak najbardziej w porządku. Jednak w przypadku chęci skalowania biznesu – zdecydowanie odradzamy. Alternatywą SaaS jest Shopify, natomiast Open Source – WooCommerce (najbardziej przyszłościowy system, z pomocną społecznością).


6. PrestaShop

PrestaShop jest otwartym oprogramowaniem Open Source pozwalającym otworzyć bezpłatnie własny sklep internetowy. Będzie on pełnowartościowy, funkcjonalny i rzeczywiście nasz, ponieważ pobieramy go z oficjalnej strony PrestaShop. Nadaje on się do zastosowań profesjonalnych – nawet pod kątem mocno rozbudowanych serwisów z szeroko pojętej branży e-commerce.

PrestaShop – zalety

Zalety platformy PrestaShop:

  • bogata funkcjonalność – podstawowe zainstalowanie skryptu PrestaShop umożliwia nam rozpoczęcie tzw. pełnoprawnej sprzedaży (warto jednak pamiętać, że rozbudowane funkcjonalności są równe mniejszej wydajności – sklepy po prostu mogą działać wolno);
  • mnogość modułów i szablonów – plus i jednocześnie minus, ponieważ regularnie urozmaicając sklep PrestaShop o dodatkowe opcje, możemy natrafić na kolejne problemy, których rozwiązanie będzie kosztowne, wymagające zatrudnienia zewnętrznych specjalistów;
  • wbudowany market – zawierający dodatkowe, bardzo praktyczne moduły (np. ułatwiające pozycjonowanie);
  • liczne integracje z firmami kurierskimi (np. DHL, DPD, Inpost) oraz bramkami płatności (np. Paypal, Przelewy24, PayU) – rozwiązania te opracowują użytkownicy na „własną rękę”;
  • wiele możliwości skalowania – zarówno w pionie, jak i w poziomie (PrestaShop nadaje się również dla dużych sklepów ze względu działania na wielu serwerach, a także integracji z CDN, więc jednocześnie z serwerem plików);
  • gotowe szablony – umożliwiające stworzenie profesjonalnego sklepu internetowego opartego o Open Source w niskiej cenie (nawet o kilkanaście procent niższej niż w przypadku Magento);
  • regularnie aktualizowane oprogramowanie – PrestaShop z wersji na wersję jest coraz bardziej wydajny.

PrestaShop – wady

Wady platformy PrestaShop:

  • brak niektórych, bardzo podstawowych funkcji – bezpośrednio w sklepie nie jesteśmy w stanie dodać opcji pt.: „Płatność za pobraniem” czy też funkcji bloga (w tym przypadku wymagana jest instalacja dodatkowych modułów, obciążających serwis);
  • skomplikowana budowa – aby „wystartować” ze sklepem PrestaShop, musimy wgrać skrypt od producenta zawierający tysiące plików (oznacza to konieczność wykupienia większego hostingu, niż w przypadku innych systemów typu WooCommerce czy też Magento);
  • mało intuicyjny panel administratora – początkujący właściciele e-commerce mogą mieć problem z poruszaniem się po PrestaShop bez wstępnego szkolenia przeprowadzonego przez doświadczonego web developera.

Sklep internetowy PrestaShop – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

PrestaShop to platforma stworzona do skalowania. Dedykujemy ją przede wszystkim właścicielom rozbudowanych e-commerce, którzy w przyszłości zamierzają rozwijać się jeszcze bardziej (np. na zagraniczne rynki), posiadając dziesiątki lub setki tysięcy produktów w ofercie. Aby sklepy na PrestaShop działały sprawnie, należy regularnie dbać o optymalizację kodu oraz na bieżąco eliminować zbędne wtyczki – najlepiej tworzyć je indywidualnie, nie bazując na gotowych rozwiązaniach.


7. Magento

Magento, czyli oprogramowanie Open Source wydane w 2008 roku, aktualnie rozwijane przez Adobe (od 2020 roku). Biorąc pod uwagę rynkową konkurencję – jest to platforma wyróżniająca się największym zaawansowaniem i najlepszą wydajnością. Pozwala optymalizować strony pod kątem wyszukiwarek internetowych lepiej niż reszta (jest do tego bardziej dostosowana za sprawą pluginów i możliwości edytorskich w kodzie HTML i CSS).

Magento – zalety

Zalety platformy Magento:

  • wysoki poziom wydajności – pod warunkiem że sklep zostanie prawidłowo zoptymalizowany;
  • dostępne wszystkie niezbędne zaawansowane funkcjonalności – zaczynając od rozbudowanych raportów, przez historie zamówień i opcje rabatowania, aż po powiadamianie o ponownej dostępności danego produktu (bez konieczności wdrażania tych funkcji do systemu jako oddzielnych, obciążających pluginów);
  • SEO-friendly – Magento jest bardzo przyjaznym rozwiązaniem pod kątem pozycjonowania, ponieważ posiada m.in. mechanizmy automatyzujące tworzenie metadanych, poprawną strukturę adresów URL oraz przyjazne linki przekierowujące);
  • możliwość obsługiwania wielu sklepów z poziomu jednego panelu – wszystko dzięki wbudowanej, darmowej funkcji od producentów oprogramowania;
  • wiele darmowych i płatnych modułów – poszerzających możliwości sklepu bez spowalniania go (pod warunkiem że będą one przetestowane i posiadające rzeszę zwolenników na przestrzeni kilku lat, a także regularnie aktualizowane).

Magento – wady

Wady platformy Magento:

  • wymagana wiedza programistyczna – Magento jest obecnie jedną z najbardziej złożonych platform e-commerce typu Open Source (wszelkie nieprawidłowości konfiguracyjne skutkują mniejszym stopniem wydajności);
  • wysokie koszty wdrożenia – zdecydowanie najwyższe spośród platform omówionych w dzisiejszym zestawieniu (bazując na aktualnych standardach, zatrudnienie web developerów Magento kosztuje minimum kilkanaście procent drożej niż specjalistów ds. WordPress czy też PrestaShop.

Sklep internetowy Magento – komu polecamy wybór tego rozwiązania?

Sklep internetowy Magento polecamy każdej osobie, której zależy na rozbudowanych funkcjonalnościach i wysokiej wydajności. Ceny wdrożeń są bardzo wysokie, ponieważ w zależności od projektu mogą oscylować nawet powyżej 25 000 zł netto. Jest to rozwiązanie przyszłościowe – można na nim oprzeć skalowalny biznes, bez potrzeby późniejszej migracji.


Open Source czy SaaS?

W pierwszej kolejności zastanów się, ile możesz obecnie zainwestować, a także, przez jaki czas będziesz prowadził sklep internetowy. Jeśli chcesz przeznaczyć kilkanaście tysięcy złotych jednorazowo – wybierz oprogramowanie Open Source. W przeciwnym razie zdecyduj się na platformy SaaS. Dzięki temu będziesz płacił miesięcznie od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Weź jednak pod uwagę perspektywę długofalową (np. 3-5 lat). Wówczas okaże się, że rozwiązania Open Source wypadają lepiej cenowo, natomiast SaaS-y generują dużo wyższe koszty po tym okresie.

Ogólnie rzecz biorąc, SaaS-y oferują mniejsze możliwości konfiguracyjne (ze względu na ograniczony dostęp do kodu źródłowego) i stanowią własność danej firmy. Można jednak nimi zarządzać bez wiedzy technicznej, a sklep „postawić” samodzielnie w kilka godzin.

Uważamy, że warto je przetestować (np. przez rok), żeby zweryfikować, czy prowadzenie sklepu internetowego w danej branży jest wystarczająco opłacalne. W przyszłości, bez względu na specyfikę Twojego biznesu – powinieneś zlecić stworzenie serwisu na bazie systemu Open Source.

Jaka jest najlepsza platforma e-commerce? – podsumowanie

Przed wyborem konkretnej platformy e-commerce, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii, a mianowicie:

  • specyfikę własnego biznesu,
  • liczbę produktów w asortymencie,
  • wiedzę techniczną,
  • perspektywy na przyszłość,
  • branżę.

Reasumując, spośród Open Source’ów góruje oczywiście WooCommerce (ze względu na popularność i przystępne ceny) oraz Magento, będące tzw. kombajnem wydajności połączonym z wyjątkowo praktycznymi funkcjonalnościami.

Jeśli chodzi o SaaS-y, warto rozważyć przede wszystkim Shopify. Ceny są wysokie w porównaniu do konkurencji, ale biorąc pod uwagę możliwości, jakość obsługi, wydajność, a także wiele pozytywnych aspektów obejmujących SEO – jest to strzał w dziesiątkę dla e-commerce z rozbudowanym oraz średniej wielkości asortymentem.