Pozycjonowanie sklepu e-commerce z odzieżą clarissa.pl
Przedstawiamy case study pozycjonowania sklepu z odzieżą Clarissa.pl.
Sklep Clarissa to sklep z odzieżą damską, który charakteryzuje:
szeroki asortyment
produkty na każdą porę roku (nie ograniczamy się do sezonu letniego)
przystępne cenowo
dla klientów w różnym wieku
Współpracę rozpoczęliśmy w styczniu 2022 – obejmowała SEO oraz prowadzenie kampanii reklamowych (produktowe, social).
Cele i plan działań
Na skróty:
To case study pozycjonowania nowego sklepu, dla którego nie były wcześniej prowadzone działania marketingowe.
Budowa ruchu i sprzedaży od zera z pomocą kanału organicznego może czasem zająć więcej czasu. Dlatego Klient zdecydował się połączyć dwie usługi: pozycjonowania oraz ruchu z reklam.
Zawsze jesteśmy zwolennikami budowy ruchu z kilku kanałów jak:
kanał organiczny – ruch bezpłatny, który można zwiększać poprzez działania SEO
kanał płatny – reklamy Google, reklamy produktowe, remarketing, reklamy w social media
korzystanie z zewnętrznych agregatorów sklepów i portali jak Domodi, Olx, Allegro, Ceneo, inne
budowa ruchu z newslettera
inne
Jest to szczególnie ważne przy nowych sklepach taki jak ten. Im szybciej uda się wypracować sprzedaż z pomocą kilku kanałów tym łatwiej rozwijać sklep poprzez dalsze inwestycje w SEO czy zwiększanie budżetów reklamowych.
W tym case study skupiamy się na działaniach związanych z SEO. Chcieliśmy jednak zaznaczyć, że równolegle były prowadzone też działania reklamowe.
Struktura jako podstawa naszych działań
Sklep miał na starcie współpracy kilkanaście kategorii i liczny asortyment idący w setki produktów. Postanowiliśmy, że w związku z tak dużym wyborem różnych rodzajów odzieży trzeba to wykorzystać i mocno rozbudować strukturę.
Utworzyliśmy ponad 130 kategorii i podkategorii, samych produktów jest w sklepie zazwyczaj około 700-800. Poniżej fragment sitemapy:
Oraz część utworzonych kategorii i podkategorii:
Następnym krokiem było przygotowanie treści opisów na nową strukturę, zaczynając od najważniejszych kategorii.
Pozostałe działania
W międzyczasie prowadziliśmy też inne działania jak:
optymalizacja nagłówków
optymalizacja techniczna
poprawa działania sklepu na smartfonach
wzmocnienie linkowania wewnętrznego
inne
Po ułożeniu struktury i wprowadzeniu najważniejszych zmian optymalizacyjnych zaczęliśmy też wzmacnianie domeny z pomocą linków z zewnątrz. Poniżej przyrost domen, z których pojawiły się linki:
oraz zestawienie przyrostu domen razem ze zmianą ruchu organicznego:
Aby wypracować dobre efekty pozycjonowania potrzebne są działania w kilku obszarach:
strukturze,
treściach,
optymalizacji,
linkowaniu i wzmacnianiu domeny.
Wszystkie one są równie ważne.
Wersja mobilna a zakupy ubrań
Pozycjonowaliśmy i prowadziliśmy reklamy dla wielu sklepów odzieżowych. Na bazie tych doświadczeń wiemy jak kluczowa jest dopracowana wersja mobilna sklepu.
W przypadku sklepów odzieżowych skierowanych do kobiet spodziewamy się, że ruch ze smartfonów będzie stanowił minimum 70% wszystkich wejść. Tak było też w przypadku przedstawianego sklepu. Na dzień dzisiejszy rozkład wygląda jak na zdjęciu:
ponad 85% to wejścia ze smartfonów
niecałe 2% to wejścia z tabletów
pozostałe 12% wejścia z komputerów (laptopy, PC)
Pracowaliśmy przy marketingu sklepów odzieżowych, gdzie wejścia ze smartfonów stanowiły ponad 90% całego ruchu. Dlatego zawsze sprawdzamy wszystkie aspekty działania wersji mobilnej:
techniczne – Core Web Vitals, szybkość ładowania
UX – czytelność ścieżki zakupowej, nawigacja, brak błędów
Problemy z szablonem i wpływ na efekty
Sklep postawiony został na WooCommerce. Lubimy na nim pracować. Jednak źle napisane szablony potrafią czasem utrudnić życie specjalistów SEO.
Tak było w tym przypadku.
Efekty pojawiły się później, bo wspólnie z web developerami Klienta usuwaliśmy liczne błędy wersji mobilnej, wyświetlania, ścieżki zakupowej i inne.
W międzyczasie pracowaliśmy normalnie nad strukturą i treściami, ale wdrożenie wszystkiego przesunęło się w czasie. Stąd pierwsze efekty zmiany ruchu i widoczności pojawiły się dopiero po około 5 miesiącach.
Efekty działań
Usunięcie większości przeszkód związanych z szablonem pozwoliło nam wdrożyć odkładane w czasie zmiany optymalizacyjne, uwzględnienie nowej struktury w linkowaniu wewnętrznym czy nawet tak podstawowe działania jak dodanie treści.
Zaczynaliśmy prace przy nowym sklepie, który miał praktycznie zerową widoczność i w wynikach pokazywał się na kilka fraz.
Po wdrożeniu zmian i dodaniu treści zauważyliśmy wzrost widoczności i ruchu.
Spójrzmy najpierw na przyrost liczby fraz w wynikach wyszukiwania.
Przyrost fraz pojawiających się w top 10. W kilka miesięcy udało się zbliżyć do poziomu 200 fraz w top 10:
Przyrost fraz pojawiających się w top 20 (pierwsze dwie strony wyników). Widzimy tutaj ponad 600 fraz, co oznacza że na drugiej stronie jest obecnie około 400 fraz, które są bliskie osiągnięcia top 10:
Przyrost fraz pojawiających się w top 50. To pokazuje nam potencjał długiego ogona. Wraz ze wzmacnianiem domeny oraz dodawaniem treści i kontynuacji działań SEO jest potencjał by sporo tych fraz wypozycjonować do top 10:
Przyrost ruchu, kliknięcia w Search Console:
Przyrost liczby wyświetleń. Wyraźnie widać, że na początku, kiedy były problemy z szablonem i wprowadzaniem zmian, przyrost był znikomy. Dopiero usunięcie problemów i wprowadzenie zaległych zmian pozwoliło na przyspieszenie wzrostów:
Wraz ze wzrostem liczby fraz w wynikach Google obserwowaliśmy regularnie zwiększający się ruch w sklepie. Poniżej wykres w ujęciu tygodniowym (każdy punkt = ruch tygodniowy):
Aktualnie duża część widoczności sklepu zbudowana jest na nieco łatwiejszych frazach ogonowych jak:
To normalne dla początkowego etapu współpracy. Wspomnieliśmy, że na dalszych stronach jest wiele fraz, przykłady:
Część z nich to główne frazy, o sporej liczbie zapytań. Ich wypozycjonowanie do top 10 pomoże zwiększyć zauważalnie ruch i sprzedaż.
Na chwilę pisania tego case study sklep Clarissa ma widoczność:
188 fraz w top 10
610 fraz w top 20
2200 fraz w top 50
Co ważne, na wykresach widoczności oraz ruchu wyraźnie widać, że trend jest wzrostowy. Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba fraz w top 10, top 50 oraz ruch.
Podsumowanie pozycjonowania sklepu e-commerce z odzieżą Clarissa
Początkowe problemy z oprogramowaniem sklepu, szablonem i wprowadzeniem niezbędnych zmian SEO spowodowały, że pierwsze efekty pojawiły się dość późno.
Wyraźnie jednak widać moment, kiedy problemy zostały usunięte i mogliśmy prowadzić działania według naszej strategii. Szybko pojawiły się wzrosty widoczności oraz co ważne ruchu.
To case study dobrze też pokazuje jakie mamy cele w kilku pierwszych kwartałach pozycjonowania sklepu z odzieżą.
To przede wszystkim taka przebudowa sklepu i działania związane z treściami oraz linkowaniem, by regularnie zaczęła rosnąć widoczność i ruch.
Jeśli uda nam się wypracować trendy wzrostowe (co miesiąc przybywają nowe frazy w wynikach, rośnie ruch) to znaczy że domena ma już odpowiedni poziom zaufania w Google.
W takiej sytuacji każde kolejne działania jak dodanie bloga i regularna publikacja postów, rozbudowa asortymentu czy dalsze linkowanie będą pomagały wypracować jeszcze szybsze wzrosty.
Torimpex – sklep online z żywnością – case study pozycjonowania Przedstawiamy case study pozycjonowania sklepu internetowego z żywnością. To przypadek, który pokazuje, że w internecie …
Zadbany marketing zwraca się w kryzysowych sytuacjach Case study Czytając to case study, dowiesz się między innymi: dlaczego warto zadbać o wszystkie aspekty promocji strony …
Zmień szukającego w klienta Agencja SXO (Search Experience Optimization) – audyty i konsulting Widoczność Twojej firmy w wynikach wyszukiwania dla użytkownika to dopiero początek procesu, …