fbpx

Pozycjonowanie sklepu e-commerce z odzieżą clarissa.pl

Przedstawiamy case study pozycjonowania sklepu z odzieżą Clarissa.pl.

Sklep Clarissa to sklep z odzieżą damską, który charakteryzuje:

  • szeroki asortyment
  • produkty na każdą porę roku (nie ograniczamy się do sezonu letniego)
  • przystępne cenowo
  • dla klientów w różnym wieku

Współpracę rozpoczęliśmy w styczniu 2022 – obejmowała SEO oraz prowadzenie kampanii reklamowych (produktowe, social).

sklep odzieżowy clarissa

Cele i plan działań

To case study pozycjonowania nowego sklepu, dla którego nie były wcześniej prowadzone działania marketingowe.

Budowa ruchu i sprzedaży od zera z pomocą kanału organicznego może czasem zająć więcej czasu. Dlatego Klient zdecydował się połączyć dwie usługi: pozycjonowania oraz ruchu z reklam.

Zawsze jesteśmy zwolennikami budowy ruchu z kilku kanałów jak:

  • kanał organiczny – ruch bezpłatny, który można zwiększać poprzez działania SEO
  • kanał płatny – reklamy Google, reklamy produktowe, remarketing, reklamy w social media
  • korzystanie z zewnętrznych agregatorów sklepów i portali jak Domodi, Olx, Allegro, Ceneo, inne
  • budowa ruchu z newslettera
  • inne

Jest to szczególnie ważne przy nowych sklepach taki jak ten. Im szybciej uda się wypracować sprzedaż z pomocą kilku kanałów tym łatwiej rozwijać sklep poprzez dalsze inwestycje w SEO czy zwiększanie budżetów reklamowych.

W tym case study skupiamy się na działaniach związanych z SEO. Chcieliśmy jednak zaznaczyć, że równolegle były prowadzone też działania reklamowe.

Struktura jako podstawa naszych działań

Sklep miał na starcie współpracy kilkanaście kategorii i liczny asortyment idący w setki produktów. Postanowiliśmy, że w związku z tak dużym wyborem różnych rodzajów odzieży trzeba to wykorzystać i mocno rozbudować strukturę.

Utworzyliśmy ponad 130 kategorii i podkategorii, samych produktów jest w sklepie zazwyczaj około 700-800. Poniżej fragment sitemapy:

liczba kategorii

Oraz część utworzonych kategorii i podkategorii:

podział kategorii

Następnym krokiem było przygotowanie treści opisów na nową strukturę, zaczynając od najważniejszych kategorii.

Pozostałe działania

W międzyczasie prowadziliśmy też inne działania jak:

  • optymalizacja nagłówków
  • optymalizacja techniczna
  • poprawa działania sklepu na smartfonach
  • wzmocnienie linkowania wewnętrznego
  • inne

Po ułożeniu struktury i wprowadzeniu najważniejszych zmian optymalizacyjnych zaczęliśmy też wzmacnianie domeny z pomocą linków z zewnątrz. Poniżej przyrost domen, z których pojawiły się linki:

przyrost domeny

oraz zestawienie przyrostu domen razem ze zmianą ruchu organicznego:

przyrost domeny ruch

Aby wypracować dobre efekty pozycjonowania potrzebne są działania w kilku obszarach:

  • strukturze,
  • treściach,
  • optymalizacji,
  • linkowaniu i wzmacnianiu domeny.

Wszystkie one są równie ważne.

sklep odzieżowy wersja mobile

Wersja mobilna a zakupy ubrań

Pozycjonowaliśmy i prowadziliśmy reklamy dla wielu sklepów odzieżowych. Na bazie tych doświadczeń wiemy jak kluczowa jest dopracowana wersja mobilna sklepu.

W przypadku sklepów odzieżowych skierowanych do kobiet spodziewamy się, że ruch ze smartfonów będzie stanowił minimum 70% wszystkich wejść. Tak było też w przypadku przedstawianego sklepu. Na dzień dzisiejszy rozkład wygląda jak na zdjęciu:

  • ponad 85% to wejścia ze smartfonów
  • niecałe 2% to wejścia z tabletów
  • pozostałe 12% wejścia z komputerów (laptopy, PC)

Pracowaliśmy przy marketingu sklepów odzieżowych, gdzie wejścia ze smartfonów stanowiły ponad 90% całego ruchu. Dlatego zawsze sprawdzamy wszystkie aspekty działania wersji mobilnej:

  • techniczne – Core Web Vitals, szybkość ładowania
  • UX – czytelność ścieżki zakupowej, nawigacja, brak błędów

Problemy z szablonem i wpływ na efekty

Sklep postawiony został na WooCommerce. Lubimy na nim pracować. Jednak źle napisane szablony potrafią czasem utrudnić życie specjalistów SEO.

Tak było w tym przypadku.

Efekty pojawiły się później, bo wspólnie z web developerami Klienta usuwaliśmy liczne błędy wersji mobilnej, wyświetlania, ścieżki zakupowej i inne.

W międzyczasie pracowaliśmy normalnie nad strukturą i treściami, ale wdrożenie wszystkiego przesunęło się w czasie. Stąd pierwsze efekty zmiany ruchu i widoczności pojawiły się dopiero po około 5 miesiącach.

Efekty działań

Usunięcie większości przeszkód związanych z szablonem pozwoliło nam wdrożyć odkładane w czasie zmiany optymalizacyjne, uwzględnienie nowej struktury w linkowaniu wewnętrznym czy nawet tak podstawowe działania jak dodanie treści.

Zaczynaliśmy prace przy nowym sklepie, który miał praktycznie zerową widoczność i w wynikach pokazywał się na kilka fraz.

Po wdrożeniu zmian i dodaniu treści zauważyliśmy wzrost widoczności i ruchu.

Spójrzmy najpierw na przyrost liczby fraz w wynikach wyszukiwania.

Przyrost fraz pojawiających się w top 10. W kilka miesięcy udało się zbliżyć do poziomu 200 fraz w top 10:

sklep odzieżowy frazy top10

Przyrost fraz pojawiających się w top 20 (pierwsze dwie strony wyników). Widzimy tutaj ponad 600 fraz, co oznacza że na drugiej stronie jest obecnie około 400 fraz, które są bliskie osiągnięcia top 10:

sklep odzieżowy frazy top 20

Przyrost fraz pojawiających się w top 50. To pokazuje nam potencjał długiego ogona. Wraz ze wzmacnianiem domeny oraz dodawaniem treści i kontynuacji działań SEO jest potencjał by sporo tych fraz wypozycjonować do top 10:

sklep odzieżowy frazy top50

Przyrost ruchu, kliknięcia w Search Console:

sklep odzieżowy kliknięcia gsc

Przyrost liczby wyświetleń. Wyraźnie widać, że na początku, kiedy były problemy z szablonem i wprowadzaniem zmian, przyrost był znikomy. Dopiero usunięcie problemów i wprowadzenie zaległych zmian pozwoliło na przyspieszenie wzrostów:

sklep odzieżowy wyświetlenia

Wraz ze wzrostem liczby fraz w wynikach Google obserwowaliśmy regularnie zwiększający się ruch w sklepie. Poniżej wykres w ujęciu tygodniowym (każdy punkt = ruch tygodniowy):

sklep odzieżowy ruch organiczny

Aktualnie duża część widoczności sklepu zbudowana jest na nieco łatwiejszych frazach ogonowych jak:

sklep odzieżowy widoczność frazy długi ogon

To normalne dla początkowego etapu współpracy. Wspomnieliśmy, że na dalszych stronach jest wiele fraz, przykłady:

sklep odzieżowy widoczność

Część z nich to główne frazy, o sporej liczbie zapytań. Ich wypozycjonowanie do top 10 pomoże zwiększyć zauważalnie ruch i sprzedaż.

sklep odzieżowy frazy widoczność

Na chwilę pisania tego case study sklep Clarissa ma widoczność:

  • 188 fraz w top 10
  • 610 fraz w top 20
  • 2200 fraz w top 50

Co ważne, na wykresach widoczności oraz ruchu wyraźnie widać, że trend jest wzrostowy. Z miesiąca na miesiąc rośnie liczba fraz w top 10, top 50 oraz ruch.

Podsumowanie pozycjonowania sklepu e-commerce z odzieżą Clarissa

Początkowe problemy z oprogramowaniem sklepu, szablonem i wprowadzeniem niezbędnych zmian SEO spowodowały, że pierwsze efekty pojawiły się dość późno.

Wyraźnie jednak widać moment, kiedy problemy zostały usunięte i mogliśmy prowadzić działania według naszej strategii. Szybko pojawiły się wzrosty widoczności oraz co ważne ruchu.

To case study dobrze też pokazuje jakie mamy cele w kilku pierwszych kwartałach pozycjonowania sklepu z odzieżą.

To przede wszystkim taka przebudowa sklepu i działania związane z treściami oraz linkowaniem, by regularnie zaczęła rosnąć widoczność i ruch.

Jeśli uda nam się wypracować trendy wzrostowe (co miesiąc przybywają nowe frazy w wynikach, rośnie ruch) to znaczy że domena ma już odpowiedni poziom zaufania w Google.

W takiej sytuacji każde kolejne działania jak dodanie bloga i regularna publikacja postów, rozbudowa asortymentu czy dalsze linkowanie będą pomagały wypracować jeszcze szybsze wzrosty.

sprawdź też

Porozmawiajmy

Powiedz nam czego potrzebujesz

Kontakt