Przedsiębiorcy korzystają z różnych sposobów umożliwiających zwiększenie popytu na swoje usługi lub produkty. Jedni aktualizują strategie marketingowe, niektórzy tworzą indywidualne koncepcje promocyjne oparte na własnych doświadczeniach i synergii umiejętności reklamowych działu marketingu. Jeszcze inni starają się uzyskać przewagę konkurencyjną dzięki kompozycji marketingu MIX. I właśnie o tym porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Wyjaśnimy, czym dokładnie jest i jak można opracować strategię marketingu MIX.

MARKETING MIX – CO TO JEST?

Marketing MIX (inaczej nazywany kompozycją marketingową) jest rozbudowaną kategorią powiązanych ze sobą elementów. Są to m.in. działania, procesy, metody oraz techniki stosowane w danej firmie, aby przedsiębiorstwo mogło trafniej odpowiadać na potrzeby danych klientów – tak, żeby nakłonić ich do dokonania pożądanej konwersji, np.:

  • zakupu produktu,
  • skorzystania z usługi,
  • zapisu do newslettera,
  • rezerwacji szkolenia,
  • odbioru darmowego e-booka.

Dzięki kompleksowemu wdrożeniu przemyślanej kompozycji marketingowej firmy mogą odpowiednio oddziaływać na rynek, a w tym na konkurencję, wywierając presję na tzw. branżowych rywalach.

Koncepcja marketingu MIX opiera się na bardzo przemyślanym zbiorze teoretycznych zagadnień, których zrozumienie pozwala podjąć trafne działania praktyczne ułatwiające zwiększenie sprzedaży.

Warto również wspomnieć, iż prawidłowo dobrana strategia marketing MIX maksymalizuje prawdopodobieństwo osiągnięcia pożądanej konwersji, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate). Aktualnie istnieją 4 podstawowe modele pozwalające wywrzeć wpływ na otoczenie rynkowe.

ELEMENTY MARKETINGU MIX – NOWOCZESNE ZAŁOŻENIA (4P)

Nowoczesny marketing MIX 4P składa się z kilku priorytetowych elementów. Obecnie kompozycja ta nieco się zmieniła (w porównaniu do założeń tradycyjnego marketingu MIX), będąc, najprościej ujmując – nowoczesną strategią lepiej dostosowaną do aktualnych wymagań internautów, wspierającą w większym stopniu założenia UX (ang. User Experience), czyli doświadczenia użytkowników.

Nowoczesne założenia marketingu MIX

Nowoczesny marketing MIX składa się z czterech elementów (4P):

P (people) – ludzie

Parametr mający na celu zwiększyć świadomość marketingową całej załogi, m.in.:

  • działu reklamy,
  • ekipy sprzedażowej,
  • pracowników specjalistycznych (np. koordynatorzy ds. SEO, content managerzy).

Pierwszy element nazywany „people” mówi o tym, że od sprawnego i co najważniejsze – umiejętnego działania zespołu zależy sukces przedsiębiorstwa, wpływający również na postrzeganie danej marki wśród konsumentów.

P (performance) – osiągnięcia

Dokonania informujące o rozwoju firmy na podstawie poszczególnych mierników (finansowych i niefinansowych). Jeśli chodzi o wskaźniki finansowe, są to m.in.:

  • płynność finansowa,
  • aktywność przedsiębiorstwa,
  • zadłużenia.

W przypadku niefinansowych możemy wyróżnić następujące elementy:

  • jakość produktów i usług,
  • poziom obsługi klienta,
  • wpływ na wybraną dziedzinę życia (np. na ekologię).

Osiągnięcia to także % sprzedaży realizowanej na rynkach zagranicznych oraz % przychodów z dystrybucji nowymi produktami, które są na rynku zdecydowanie krócej, niż sprzedaje je konkurencja (np. krócej niż 5 lat).

P (platform) – programy

Działania skupiające uwagę na potencjalnym interesancie. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż dosyć mocno wychodzą poza ramy tradycyjnego marketingu MIX 4P, przykładowo:

  • webinary,
  • szkolenia,
  • inne akcje prowadzone online.

P (process) – procesy

Ostatnim elementem nowoczesnego marketingu MIX są procesy pozwalające w długofalowej perspektywie zbudować więź z otoczeniem.

Sprawią one, że konsumenci będą darzyli nas większym zaufaniem, nawiązując z nimi dobrą relację (na stopie biznesowej).

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA KOMPOZYCJI MARKETINGU MIX – STANDARDOWA ZASADA KONCEPCJA 4P

Idea kompozycji marketingu MIX opiera się na standardowej koncepcji 4P, którą zaproponował McCarthy. Na czym dokładnie polega? Otóż zgodnie z jej zasadami przedsiębiorcy, korzystając z formuły 4P, mają za zadanie wytworzyć produkt, dostępny we właściwym czasie i miejscu, posiadający odpowiednią cenę (w porównaniu do jakości), prawidłowo go promując.

Podstawowe założenia kompozycji marketingu MIX 4P według tradycyjnej zasady (Źródło: https://www.ukessays.com/guides/marketing/marketing-mix-4870.php)

Pierwotnie marketing MIX bazuje na 4 głównych narzędziach:

1. P (product) – produkt

Pierwsza zasada mówi o wartości, którą niesie produkt. Wyjaśniając to pojęcie dokładniej – liczy się nie tylko jakość (np. pod kątem wykorzystanych materiałów), ale także:

  • estetyka,
  • marka,
  • emocje towarzyszące klientowi podczas korzystania z produktu.

Ważna również jest gwarancja udzielana na dany artykuł oraz to, jak został zapakowany.

2. P (price) – cena

Cena, czyli ilość pieniędzy, jaką musi zainwestować konsument w celu nabycia produktu, a w konsekwencji zaspokojenia własnej potrzeby. Finalny koszt bazuje na wydatkach poniesionych przez producenta na zakup materiałów do wytworzenia towaru, jego wyprodukowanie oraz dystrybucję i promocję (stacjonarną, jak i online).

3. P (promotion) – promocja

Trzecia zasada opiera się w głównej mierze o czynności umożliwiające poinformowanie potencjalnych nabywców na temat danej marki i produktu. Istnieją dwie formy reklamy – online oraz offline.
Sposoby na promocję online:

  • pozycjonowanie,
  • kampanie linków sponsorowanych Google Ads,
  • marketing w mediach społecznościowych.

Sposoby na promocję offline:

  • kampanie billboardowe,
  • reklama na autobusach,
  • wykorzystanie banerów reklamowych.

Pamiętajmy, że element promocyjny tradycyjnego marketingu MIX nie pełni wyłącznie funkcji informacyjnej. Spełnia on także rolę kształtującą potrzeby nabywców oraz pobudzającą – przykładowo ze względu na wykorzystanie w treści reklamy (online lub offline) elementów CTA, czyli Call to Action, m.in.:

  • wysokiej jakości ikony graficznej (np. symbolu koszyka);
  • przyciągającego uwagę kolorowego przycisku tekstowego (np. z estetycznym, kontrastowym napisem typu „Sprawdź tutaj”, „Kup teraz”, „Odwiedź nas”);
  • wyróżniającego się napisu (np. wyjustowanego, pogrubionego lub podkreślonego sformułowania typu: „Dobierz pasujące stylizacje”, „Dopasuj asortyment”, „Wybierz interesujące produkty”).

Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż w przypadku trzeciej, aktualnie omawianej zasady pt.: „promocja” uwzględnia się także działania PR-owe (z zakresu Public Relations), sprzedaż bezpośrednią oraz reklamy radiowe i telewizyjne.

4. P (place) – dystrybucja

Bardzo ważny punkt wpływający często na ostateczną decyzję zakupową klienta. Ważne w tym przypadku są elementy tj.:

  • lokalizacja sklepów, w których oferowany jest produkt (im więcej popularnych placówek, tym lepiej);
  • umiejscowienie produktu na półce (ważne, żeby był w zasięgu wzroku klienta),
  • łatwość dostępu do artykułów (kluczowa jest ich ilość, bez długiego oczekiwania na zamówienie – szczególnie jeśli mamy do czynienia ze sprzedażą internetową).

ROZBUDOWANA KONCEPCJA 7P – UNOWOCZEŚNIONA, TRADYCYJNA METODA MARKETINGU MIX

Rozbudowana koncepcja 7P – unowocześniony, tradycyjny marketing MIX (Źródło: https://www.ukessays.com/guides/marketing/marketing-mix-4870.php)

Marketing MIX 7P to nic innego, jak tradycyjna metoda, która została rozbudowana o 3 dodatkowe elementy (3P), czyli: people (ludzie), process (procesy) oraz physical evidence (świadectwa materialne).

Uwzględniając założenia rozbudowanej koncepcji 7P, największą wartość mają przede wszystkim zasoby ludzkie oraz świadectwa materialne.

  • zasoby ludzkie – wpływające bezpośrednio na rozwój marki, które przyczyniają się również do maksymalizacji konwersji zakupowej (czyli sprzedaży produktów);
  • świadectwa materialne – czynniki oddziałujące na firmę wizerunkowo (czyli panujący dress code, wystrój siedziby, estetyka zaprojektowanej strony internetowej oraz kolorystyka i ogólny wygląd identyfikacji wizualnej.

Założenia marketingu MIX 7P to wszelkie czynności wpływające na wartość i jakość realizowanych usług, co skutkuje najczęściej większym zadowoleniem odbiorców.

MARKETING MIX 4C – KOMPOZYCJA MARKETINGOWA NASTAWIONA NA KLIENTA

Marketing MIX 4C bazuje na nieco bardziej zróżnicowanej koncepcji, przedstawiając inne „spojrzenie”, niż nowoczesne i tradycyjne założenia 4P oraz zasada 7P. Rozwiązanie to zostało opracowane w 1990 roku przez Roberta Lauterborna.

Marketing MIX 4C – elementy

W skład marketingu MIX 4C wchodzą elementy tj.:

C (communication) – komunikacja

Jest to komunikacja dwukierunkowa (pomiędzy klientem a firmą).

W myśl tej zasady przedsiębiorstwo sugeruje się konsumentem pod względem jego potrzeb, a nie tylko informuje go o danym produkcie.

Co można dzięki temu osiągnąć? Wyższe prawdopodobieństwo dokonania pożądanej konwersji.

C (convenience) – wygoda

Wygoda, czyli udogodnienia, jakie wpływają na zadowolenie konsumenta podczas nabywania towaru. Mogą to być m.in.:

  • darmowa wysyłka,
  • natychmiastowa dostępność,
  • rabaty,
  • możliwość wyboru darmowych dodatków,
  • liczne opcje płatności (np. za pomocą PayPal, Apple Pay lub Przelewy 24).

Powyższe elementy znacznie zmniejszają tzw. współczynnik odrzuceń. Maksymalizują satysfakcję klienta i zwiększają szansę na ponowne dokonanie zakupu.

C (customer value) – potrzeby klienta

Przedostatni czynnik, czyli customer value obejmuje potrzeby klienta. Chodzi o to, jakie dokładnie korzyści dostarczy artykuł potencjalnemu nabywcy. Punkt ten można także rozpatrywać pod kątem tego, jakie problemy klienta „rozwiążą się”, gdy zakupi dany produkt, m.in.:

  • ekonomiczne,
  • funkcjonalne,
  • psychologiczne.

Zakupiony artykuł może klientowi pomóc zaoszczędzić pieniądze oraz czas (jeśli to będzie konkretne narzędzie) lub po prostu podnieść go na duchu, spowodować, że poczuje się lepiej (np. poprzez zakup nowego ubrania, które wygląda na nim dobrze).

C (cost) – koszt ponoszony przez konsumenta

Koszt ponoszony przez konsumenta powinien być dostosowany do jego możliwości finansowych (warto to ustalić na podstawie zamożności wybranej grupy docelowej).

Należy również dostosować cenę do jakości produktu – nie zawyżając ani nie zaniżając jej. Wówczas istnieje duża szansa na zaspokojenie potrzeb potencjalnego klienta.

Dzięki temu będzie bardziej skłonny dokonać konkretnego zakupu i oczywiście skorzystać z oferty ponownie (za jakiś czas).

JAK OPRACOWAĆ WŁASNĄ STRATEGIĘ MARKETINGU MIX? – 5 PROSTYCH KROKÓW

Opracowanie własnej strategii marketingu MIX jest prostym zadaniem, wymagającym jednak zaangażowania zespołowego. W tym celu warto przeanalizować wspólnie cele budżetowe, poznać potrzeby i oczekiwania klientów, określić przewagę konkurencyjną produktu, przeanalizować konkurencję, a także umiejętnie zaplanować politykę cenową.

Planowanie strategii marketingu MIX w 5 prostych krokach

Planując strategię marketingu MIX, zwróć uwagę na elementy tj.:

1. Cele biznesowe i budżetowe (ustal plan działania i budżet)

Główne cele biznesowe to m.in.:

  • maksymalizacja sprzedaży,
  • zwiększenie liczby klientów,
  • budowa świadomości i rozpoznawalności marki.

Cele biznesowe powinny być mierzalne i sprecyzowane (np. zwiększenie liczby klientów o 30% w stosunku do poprzednich miesięcy). Następnie należy określić konkretny budżet, jaki przeznaczymy na realizację naszych założeń. Trzymajmy się go raczej „sztywno”, jednak pozwólmy sobie na jego przekroczenie w granicach rozsądku (jeśli sytuacja będzie tego wymagała).

2. Potrzeby i oczekiwania klientów (poznaj swoją grupę docelową)

Zależy Ci na opracowaniu produktu, który pozwoli zwiększyć budżet operacyjny Twojego przedsiębiorstwa i stanie się popularny wśród potencjalnych konsumentów? Spersonalizuj potrzeby oraz oczekiwania klientów, a dodatkowo zastanów się, w jaki sposób oferta, którą dysponujesz, poprawi jakość egzystencji kupujących (na dowolnej płaszczyźnie).

Zadaj sobie następujące pytania:

  • W jaki sposób dotrzesz z ofertą do klienta?
  • Dlaczego klient miałby wybrać akurat Twój produkt?
  • Kim dokładnie jest potencjalny kupujący?

Przemyśl również, jakich informacji będzie poszukiwał Twój klient. Otóż, gdy zainteresuje go dana oferta, prawdopodobnie zapozna się z Twoim doświadczeniem, sprawdzi zrealizowane projekty (czyli portfolio) oraz referencje.

Zanim wdrożysz swój pomysł, musisz mieć pewność, że wewnętrzne sprawy są dopięte na ostatni guzik, a klient, weryfikując Twoje portfolio, na pewno się nie zawiedzie. Zaskocz klienta wysoką jakością wcześniejszych projektów i rzetelnymi referencjami (np. na papierze lub w Google).

3. Przewaga konkurencyjna produktu (określ korzyści przemawiające za Twoim artykułem)

Przewagę konkurencyjną produktu najłatwiej określić, organizując wywiady z klientami lub tworząc merytoryczne i zwięzłe ankiety. Warto skupić się nie tylko na cechach danego artykułu (np. niska cena, wyjątkowe spersonalizowane opakowanie, praktyczne zastosowanie), ale także na jego brandingu, dedykując go konkretnej grupie docelowej (np. miłośnikom ekologicznych rozwiązań). Należy to jednak poprzeć sensownym argumentem lub badaniami – wówczas wzbudzimy zainteresowanie i zaufanie w potencjalnych klientach.

4. Analiza konkurencji (sprawdź, jakie taktyki stosują Twoi branżowi rywale)

Jeden z najtrudniejszych procesów podczas opracowywania własnej strategii marketingu MIX. Wymaga często synergii działań całego zespołu. W tym przypadku warto sprawdzić:

  • W jaki sposób konkurencja reklamuje swoją ofertę?
  • Jaką grupę docelową mają za konsumentów?
  • Dlaczego ludzie korzystają z ich usług?

Zwróćmy uwagę na dokładne formy promocji konkurencji w sieci (np. pozycjonowanie, Google Ads lub social media marketing) oraz spersonalizowane dane dot. konsumentów (jeśli uda nam się to zidentyfikować) tj. wiek, płeć, miejsce pracy, miejsce zamieszkania, hobby i pasje).

5. Polityka cenowa (przygotuj strategię cenową)

Ustal cenę adekwatną do jakości. Przygotuj strategię cenową, na podstawie której określisz m.in.:

  • sezonowe wyprzedaże,
  • promocje dla nowych klientów,
  • rabaty dla stałych kupujących.

Zastanów się również nad podwyżkami cen (np. w przypadku wzmożonej inflacji). Zaplanuj je tak, aby były mało zauważalne potencjalnym klientom. Wiele firm dokonuje regularnych podwyżek (np. co pół roku po kilka procent wartości produktu), aby klienci ich mocno nie odczuli. Przedsiębiorstwa unikają dzięki temu drastycznych zmian cenowych.

MARKETING MIX – PODSUMOWANIE

Marketing MIX to strategia obejmująca powiązane ze sobą elementy. Pozwala przedsiębiorstwom trafniej odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów, ułatwiając maksymalizację sprzedaży oraz nakłaniając konsumentów do wykonania konkretnej akcji (np. zapisu do newslettera, odbioru darmowego e-booka czy też rezerwacji szkolenia).

W zależności od naszych potrzeb możemy skorzystać z różnych rozwiązań, m.in.: nowoczesnego marketingu MIX 4P, tradycyjnej formy kompozycji marketingowej 4P lub marketingu MIX 7P. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego artykułu i życzymy powodzenia w planowaniu własnej strategii marketingu MIX.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce marketingu MIX.

Dlaczego warto wykorzystać teorię marketing MIX?

Marketing MIX pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów, zrozumieć oczekiwania klientów, a dodatkowo zidentyfikować oraz pokonać ewentualne zagrożenia i przeciwności utrudniające wdrożenie danego artykułu na rynek. Dzięki zastosowaniu tej koncepcji sprawdzimy, czy rozwiązanie, które wprowadzamy do powszechnego obiegu, jest odpowiednie dla naszej grupy docelowej.

Jakie są podstawowe elementy kompozycji marketingowej marketing MIX 4P?

Podstawowa koncepcja działań marketingu MIX 4P obejmuje cenę (price), produkt (product), miejsce (place) oraz promocję (promotion). Produkt w marketingu MIX może być zarówno fizyczny (namacalny), jak i w postaci usługi.

Ile koncepcji marketingu MIX wyróżniamy?

Aktualnie istnieją 3 priorytetowe koncepcje w marketingu MIX – 4P, 4C i 7P.

Kto opracował pierwszą definicję marketingu MIX?

Pierwsza definicja marketingu MIX (4P) została opracowana przez Edmunda McCarthy. Określił ją wówczas jako kompozycję marketingową stanowiącą grupę elementów kompleksowo ze sobą powiązanych.

Źródła

Przy pisaniu poradnika korzystaliśmy ze źródeł:

  • https://economictimes.indiatimes.com/definition/marketing-mix
  • https://www.investopedia.com/terms/m/marketing-mix.asp
  • https://www.techtarget.com/whatis/definition/Four-Ps
  • https://www.indeed.com/hire/c/info/marketing-mix
  • https://mfiles.pl/pl/index.php/Marketing_mix
  • https://chisellabs.com/glossary/what-is-marketing-mix/
  • https://creately.com/blog/diagrams/elements-of-marketing-mix/