Co to jest user generated content i jak zwiększyć jego poziom?
Co to jest user generated content i jak zwiększyć jego poziom? Współczesny Internet to już nie tylko jednostronny kanał komunikacji. Dziś każdy z nas może …
poradnik
Przedsiębiorcy korzystają z różnych sposobów umożliwiających zwiększenie popytu na swoje usługi lub produkty. Jedni aktualizują strategie marketingowe, niektórzy tworzą indywidualne koncepcje promocyjne oparte na własnych doświadczeniach i synergii umiejętności reklamowych działu marketingu. Jeszcze inni starają się uzyskać przewagę konkurencyjną dzięki kompozycji marketingu MIX. I właśnie o tym porozmawiamy w dzisiejszym artykule. Wyjaśnimy, czym dokładnie jest i jak można opracować strategię marketingu MIX.
Marketing MIX (inaczej nazywany kompozycją marketingową) jest rozbudowaną kategorią powiązanych ze sobą elementów. Są to m.in. działania, procesy, metody oraz techniki stosowane w danej firmie, aby przedsiębiorstwo mogło trafniej odpowiadać na potrzeby danych klientów – tak, żeby nakłonić ich do dokonania pożądanej konwersji, np.:
Dzięki kompleksowemu wdrożeniu przemyślanej kompozycji marketingowej firmy mogą odpowiednio oddziaływać na rynek, a w tym na konkurencję, wywierając presję na tzw. branżowych rywalach.
Koncepcja marketingu MIX opiera się na bardzo przemyślanym zbiorze teoretycznych zagadnień, których zrozumienie pozwala podjąć trafne działania praktyczne ułatwiające zwiększenie sprzedaży.
Warto również wspomnieć, iż prawidłowo dobrana strategia marketing MIX maksymalizuje prawdopodobieństwo osiągnięcia pożądanej konwersji, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate). Aktualnie istnieją 4 podstawowe modele pozwalające wywrzeć wpływ na otoczenie rynkowe.
Nowoczesny marketing MIX 4P składa się z kilku priorytetowych elementów. Obecnie kompozycja ta nieco się zmieniła (w porównaniu do założeń tradycyjnego marketingu MIX), będąc, najprościej ujmując – nowoczesną strategią lepiej dostosowaną do aktualnych wymagań internautów, wspierającą w większym stopniu założenia UX (ang. User Experience), czyli doświadczenia użytkowników.
Nowoczesny marketing MIX składa się z czterech elementów (4P):
Parametr mający na celu zwiększyć świadomość marketingową całej załogi, m.in.:
Pierwszy element nazywany „people” mówi o tym, że od sprawnego i co najważniejsze – umiejętnego działania zespołu zależy sukces przedsiębiorstwa, wpływający również na postrzeganie danej marki wśród konsumentów.
Dokonania informujące o rozwoju firmy na podstawie poszczególnych mierników (finansowych i niefinansowych). Jeśli chodzi o wskaźniki finansowe, są to m.in.:
W przypadku niefinansowych możemy wyróżnić następujące elementy:
Osiągnięcia to także % sprzedaży realizowanej na rynkach zagranicznych oraz % przychodów z dystrybucji nowymi produktami, które są na rynku zdecydowanie krócej, niż sprzedaje je konkurencja (np. krócej niż 5 lat).
Działania skupiające uwagę na potencjalnym interesancie. Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż dosyć mocno wychodzą poza ramy tradycyjnego marketingu MIX 4P, przykładowo:
Ostatnim elementem nowoczesnego marketingu MIX są procesy pozwalające w długofalowej perspektywie zbudować więź z otoczeniem.
Sprawią one, że konsumenci będą darzyli nas większym zaufaniem, nawiązując z nimi dobrą relację (na stopie biznesowej).
Idea kompozycji marketingu MIX opiera się na standardowej koncepcji 4P, którą zaproponował McCarthy. Na czym dokładnie polega? Otóż zgodnie z jej zasadami przedsiębiorcy, korzystając z formuły 4P, mają za zadanie wytworzyć produkt, dostępny we właściwym czasie i miejscu, posiadający odpowiednią cenę (w porównaniu do jakości), prawidłowo go promując.
Podstawowe założenia kompozycji marketingu MIX 4P według tradycyjnej zasady (Źródło: https://www.ukessays.com/guides/marketing/marketing-mix-4870.php)
Pierwotnie marketing MIX bazuje na 4 głównych narzędziach:
Pierwsza zasada mówi o wartości, którą niesie produkt. Wyjaśniając to pojęcie dokładniej – liczy się nie tylko jakość (np. pod kątem wykorzystanych materiałów), ale także:
Ważna również jest gwarancja udzielana na dany artykuł oraz to, jak został zapakowany.
Cena, czyli ilość pieniędzy, jaką musi zainwestować konsument w celu nabycia produktu, a w konsekwencji zaspokojenia własnej potrzeby. Finalny koszt bazuje na wydatkach poniesionych przez producenta na zakup materiałów do wytworzenia towaru, jego wyprodukowanie oraz dystrybucję i promocję (stacjonarną, jak i online).
Trzecia zasada opiera się w głównej mierze o czynności umożliwiające poinformowanie potencjalnych nabywców na temat danej marki i produktu. Istnieją dwie formy reklamy – online oraz offline.
Sposoby na promocję online:
Sposoby na promocję offline:
Pamiętajmy, że element promocyjny tradycyjnego marketingu MIX nie pełni wyłącznie funkcji informacyjnej. Spełnia on także rolę kształtującą potrzeby nabywców oraz pobudzającą – przykładowo ze względu na wykorzystanie w treści reklamy (online lub offline) elementów CTA, czyli Call to Action, m.in.:
Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż w przypadku trzeciej, aktualnie omawianej zasady pt.: „promocja” uwzględnia się także działania PR-owe (z zakresu Public Relations), sprzedaż bezpośrednią oraz reklamy radiowe i telewizyjne.
Bardzo ważny punkt wpływający często na ostateczną decyzję zakupową klienta. Ważne w tym przypadku są elementy tj.:
Rozbudowana koncepcja 7P – unowocześniony, tradycyjny marketing MIX (Źródło: https://www.ukessays.com/guides/marketing/marketing-mix-4870.php)
Marketing MIX 7P to nic innego, jak tradycyjna metoda, która została rozbudowana o 3 dodatkowe elementy (3P), czyli: people (ludzie), process (procesy) oraz physical evidence (świadectwa materialne).
Uwzględniając założenia rozbudowanej koncepcji 7P, największą wartość mają przede wszystkim zasoby ludzkie oraz świadectwa materialne.
Założenia marketingu MIX 7P to wszelkie czynności wpływające na wartość i jakość realizowanych usług, co skutkuje najczęściej większym zadowoleniem odbiorców.
Marketing MIX 4C bazuje na nieco bardziej zróżnicowanej koncepcji, przedstawiając inne „spojrzenie”, niż nowoczesne i tradycyjne założenia 4P oraz zasada 7P. Rozwiązanie to zostało opracowane w 1990 roku przez Roberta Lauterborna.
W skład marketingu MIX 4C wchodzą elementy tj.:
Jest to komunikacja dwukierunkowa (pomiędzy klientem a firmą).
W myśl tej zasady przedsiębiorstwo sugeruje się konsumentem pod względem jego potrzeb, a nie tylko informuje go o danym produkcie.
Co można dzięki temu osiągnąć? Wyższe prawdopodobieństwo dokonania pożądanej konwersji.
Wygoda, czyli udogodnienia, jakie wpływają na zadowolenie konsumenta podczas nabywania towaru. Mogą to być m.in.:
Powyższe elementy znacznie zmniejszają tzw. współczynnik odrzuceń. Maksymalizują satysfakcję klienta i zwiększają szansę na ponowne dokonanie zakupu.
Przedostatni czynnik, czyli customer value obejmuje potrzeby klienta. Chodzi o to, jakie dokładnie korzyści dostarczy artykuł potencjalnemu nabywcy. Punkt ten można także rozpatrywać pod kątem tego, jakie problemy klienta „rozwiążą się”, gdy zakupi dany produkt, m.in.:
Zakupiony artykuł może klientowi pomóc zaoszczędzić pieniądze oraz czas (jeśli to będzie konkretne narzędzie) lub po prostu podnieść go na duchu, spowodować, że poczuje się lepiej (np. poprzez zakup nowego ubrania, które wygląda na nim dobrze).
Koszt ponoszony przez konsumenta powinien być dostosowany do jego możliwości finansowych (warto to ustalić na podstawie zamożności wybranej grupy docelowej).
Należy również dostosować cenę do jakości produktu – nie zawyżając ani nie zaniżając jej. Wówczas istnieje duża szansa na zaspokojenie potrzeb potencjalnego klienta.
Dzięki temu będzie bardziej skłonny dokonać konkretnego zakupu i oczywiście skorzystać z oferty ponownie (za jakiś czas).
Opracowanie własnej strategii marketingu MIX jest prostym zadaniem, wymagającym jednak zaangażowania zespołowego. W tym celu warto przeanalizować wspólnie cele budżetowe, poznać potrzeby i oczekiwania klientów, określić przewagę konkurencyjną produktu, przeanalizować konkurencję, a także umiejętnie zaplanować politykę cenową.
Planowanie strategii marketingu MIX w 5 prostych krokach
Planując strategię marketingu MIX, zwróć uwagę na elementy tj.:
Główne cele biznesowe to m.in.:
Cele biznesowe powinny być mierzalne i sprecyzowane (np. zwiększenie liczby klientów o 30% w stosunku do poprzednich miesięcy). Następnie należy określić konkretny budżet, jaki przeznaczymy na realizację naszych założeń. Trzymajmy się go raczej „sztywno”, jednak pozwólmy sobie na jego przekroczenie w granicach rozsądku (jeśli sytuacja będzie tego wymagała).
Zależy Ci na opracowaniu produktu, który pozwoli zwiększyć budżet operacyjny Twojego przedsiębiorstwa i stanie się popularny wśród potencjalnych konsumentów? Spersonalizuj potrzeby oraz oczekiwania klientów, a dodatkowo zastanów się, w jaki sposób oferta, którą dysponujesz, poprawi jakość egzystencji kupujących (na dowolnej płaszczyźnie).
Zadaj sobie następujące pytania:
Przemyśl również, jakich informacji będzie poszukiwał Twój klient. Otóż, gdy zainteresuje go dana oferta, prawdopodobnie zapozna się z Twoim doświadczeniem, sprawdzi zrealizowane projekty (czyli portfolio) oraz referencje.
Zanim wdrożysz swój pomysł, musisz mieć pewność, że wewnętrzne sprawy są dopięte na ostatni guzik, a klient, weryfikując Twoje portfolio, na pewno się nie zawiedzie. Zaskocz klienta wysoką jakością wcześniejszych projektów i rzetelnymi referencjami (np. na papierze lub w Google).
Przewagę konkurencyjną produktu najłatwiej określić, organizując wywiady z klientami lub tworząc merytoryczne i zwięzłe ankiety. Warto skupić się nie tylko na cechach danego artykułu (np. niska cena, wyjątkowe spersonalizowane opakowanie, praktyczne zastosowanie), ale także na jego brandingu, dedykując go konkretnej grupie docelowej (np. miłośnikom ekologicznych rozwiązań). Należy to jednak poprzeć sensownym argumentem lub badaniami – wówczas wzbudzimy zainteresowanie i zaufanie w potencjalnych klientach.
Jeden z najtrudniejszych procesów podczas opracowywania własnej strategii marketingu MIX. Wymaga często synergii działań całego zespołu. W tym przypadku warto sprawdzić:
Zwróćmy uwagę na dokładne formy promocji konkurencji w sieci (np. pozycjonowanie, Google Ads lub social media marketing) oraz spersonalizowane dane dot. konsumentów (jeśli uda nam się to zidentyfikować) tj. wiek, płeć, miejsce pracy, miejsce zamieszkania, hobby i pasje).
Ustal cenę adekwatną do jakości. Przygotuj strategię cenową, na podstawie której określisz m.in.:
Zastanów się również nad podwyżkami cen (np. w przypadku wzmożonej inflacji). Zaplanuj je tak, aby były mało zauważalne potencjalnym klientom. Wiele firm dokonuje regularnych podwyżek (np. co pół roku po kilka procent wartości produktu), aby klienci ich mocno nie odczuli. Przedsiębiorstwa unikają dzięki temu drastycznych zmian cenowych.
Marketing MIX to strategia obejmująca powiązane ze sobą elementy. Pozwala przedsiębiorstwom trafniej odpowiadać na potrzeby potencjalnych klientów, ułatwiając maksymalizację sprzedaży oraz nakłaniając konsumentów do wykonania konkretnej akcji (np. zapisu do newslettera, odbioru darmowego e-booka czy też rezerwacji szkolenia).
W zależności od naszych potrzeb możemy skorzystać z różnych rozwiązań, m.in.: nowoczesnego marketingu MIX 4P, tradycyjnej formy kompozycji marketingowej 4P lub marketingu MIX 7P. Dziękujemy za czas poświęcony na przeczytanie dzisiejszego artykułu i życzymy powodzenia w planowaniu własnej strategii marketingu MIX.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce marketingu MIX.
Marketing MIX pozwala uniknąć niepotrzebnych kosztów, zrozumieć oczekiwania klientów, a dodatkowo zidentyfikować oraz pokonać ewentualne zagrożenia i przeciwności utrudniające wdrożenie danego artykułu na rynek. Dzięki zastosowaniu tej koncepcji sprawdzimy, czy rozwiązanie, które wprowadzamy do powszechnego obiegu, jest odpowiednie dla naszej grupy docelowej.
Podstawowa koncepcja działań marketingu MIX 4P obejmuje cenę (price), produkt (product), miejsce (place) oraz promocję (promotion). Produkt w marketingu MIX może być zarówno fizyczny (namacalny), jak i w postaci usługi.
Aktualnie istnieją 3 priorytetowe koncepcje w marketingu MIX – 4P, 4C i 7P.
Pierwsza definicja marketingu MIX (4P) została opracowana przez Edmunda McCarthy. Określił ją wówczas jako kompozycję marketingową stanowiącą grupę elementów kompleksowo ze sobą powiązanych.
Przy pisaniu poradnika korzystaliśmy ze źródeł:
sprawdź też