Allegro, najpopularniejszą platforma e-commerce w Polsce, zapewnia sprzedającym dostęp do milionów potencjalnych klientów. Jednak są wady jak wysokie prowizje, walka cenowa z konkurentami, dostosowywanie się do wymagań i zmian w Allegro i wiele innych. W ciągu ostatniego roku znacznie wzrosła zapytań w naszej agencji od sprzedających na Allegro. Najczęściej mają dwa cele:

  • budowa dodatkowego kanału sprzedaży poza Allegro
  • opuszczenie Allegro

W tekście nie będziemy wchodzić w zestawianie wad i zalet sprzedaży przez Allegro. Sporo osób zna to z własnego doświadczenia, można też znaleźć wiele dyskusji na grupach.

Skupiamy się na własnym sklepie internetowym:

  • czy taki sklep może być alternatywą/uzupełnieniem dla sprzedaży z Allegro
  • jak promować sklep
  • ile kosztuje otworzenie sklepu
  • jak długo zajmuje zbudowanie sprzedaży w sklepie

Czyli poruszymy kilka różnych kwestii, rozważanych przez osoby sprawdzające temat otworzenia sklepu internetowego.

Najważniejsze zalety prowadzenia własnego sklepu internetowego

Zacznijmy od sprawdzenia zalet posiadania własnego sklepu. Dlaczego, szczególnie w porównaniu do Allegro, taki sklep może być dobrą inwestycją?

Niezależność i brak prowizji.

To najważniejsze plusy prowadzenia własnego sklepu, nie trzeba chyba wyjaśniać dokładnie dlaczego są tak ważne.

Łatwiejsza budowa marki.

Domena twojego sklepu to twoja marka. Łatwiej zwiększać sprzedaż przy marce, którą już znają i kojarzą użytkownicy. Przykłady:

  • osoby które u ciebie kupiły towar i wracają po czasie ponownie (powracający klient)
  • osoby które poznały markę poprzez twoje profile social media i trafiły do twojego sklepu (klient zna już markę)

Z pomocą prostych działań marketingowych (o nich dalej w sekcji promocji) można tak wypromować sklep, by ludzie przynajmniej kojarzyli jego nazwę.

Na Allegro jest to mocno utrudnione. Zazwyczaj klient szuka towaru przez wyszukiwarkę wewnętrzną Allegro i nie zwraca uwagi od kogo kupił towar (poza tym mały procent powracających klientów to jeden z problemów sprzedaży przez Allegro).

Jeśli masz swój sklep działający pod własną domeną (marką) to dużo większe szanse, że klient zapamięta kupno towaru w tym miejscu niż kupno u użytkownika X na Allegro.

Możliwość budowy newslettera.

Baza subskrybentów może być wykorzystana na wiele sposobów jak utrzymanie kontaktu z klientami, informowanie o promocjach i nowościach. Dość łatwo taką bazę zbudujesz w swoim sklepie – np. poprzez dodanie pola zapisu na newsletter przy ostatnim kroku zakupu. Dzięki temu pozostaniesz w kontakcie z odwiedzającymi i i zwiększysz sprzedaż z pomocą powracających klientów.

Gromadzenie cennych danych i wykorzystanie ich przy sprzedaży.

Prowadząc sklep możesz zbierać cenne dane o odwiedzających. Oczywiście w legalny sposób. Wystarczy że dodasz w sklepie kod Piksel Facebooka oraz kod Google Analytics.

Dlaczego to tak ważne dane? Możesz je wykorzystać na wiele różnych sposobów, głównie przy reklamie. Przykłady:

  • stosowanie remarketingu – wyświetlanie reklamy do konkretnej grupy osób (np. tych, które nie dokończyły procesu zakupu)
  • utworzenie reklam i dopasowanie grup odbiorców podobnych do dotychczasowych odwiedzających
  • wiele innych

To jak można w kreatywny sposób wykorzystać zebrane dane pokazuje samo Allegro, które właśnie na bazie zebranych danych wysyła spersonalizowane mailingi:

email - śledzenie danych

W naszej ocenie możliwości gromadzenia danych poprzez własny sklep i wykorzystanie ich w promocji to jedna z najważniejszych zalet przemawiających za prowadzeniem sklepu. Załóżmy że twój sklep odwiedza średnio tysiąc użytkowników. To daje informacje o 30,000 użytkownikach zebranych przez kody śledzące.

Zalet jest więcej. Powyżej przedstawiliśmy te najważniejsze, które są szczególnie ważne przy rozwoju sklepu.

Ile kosztuje otworzenie sklepu internetowego?

Wiele osób nie chce już na starcie inwestować dużych kwot. Często już prowadzą sprzedaż np. na Allegro i chcą sprawdzić czy sklep internetowy będzie miał sens w ich branży.

Na szczęście obecnie jest wiele opcji, które pomogą tanio otworzyć sklep.

Najpierw – co może mocno podnieść ceny stworzenia sklepu.

  • unikalny szablon graficzny zamiast wykorzystania gotowego
  • konieczność podpięcia sklepu e-commerce z twoim magazynem, szczególnie jeśli magazyn jest nietypowy i nie ma gotowego rozwiązania tylko trzeba stworzyć połączenie od podstaw
  • wybór oprogramowania, które jest drogie w obsłudze – warto dowiedzieć się ile kosztują zmiany, poprawki, jaki jest koszt roboczogodziny programisty. Przykładowo – oprogramowanie Magento jest darmowe, ale jest mało programistów specjalizujących się w nim i koszty wdrażania zmian są bardzo wysokie.

Wybierając sklep masz możliwe podejścia:

1) rozwiązania abonamentowe

Płacisz miesięczny abonament. Koszt to zazwyczaj kilkanaście-kilkadziesiąt złotych miesięcznie przy podstawowych pakietach. Ceny wyższych pakietów są zazwyczaj uzależnione od liczby produktów, transferu, dostępnego miejsca na dysku. W cenie masz hosting, utrzymanie sklepu.

Wiele takich sklepów ma gotowe integracje z Allegro, Ceneo, kurierami itd.

Przykłady sklepów na abonament: home.pl, shoper, shoplo, redcart, selly.

2) przygotowanie sklepu na bazie gotowego oprogramowania

Samo oprogramowanie sklepu jest darmowe. Konieczne może być zakupienie modułów/wtyczek do integracji.

Potrzebujesz swój hosting, osobę do wdrożenia sklepu (możesz to zrobić samodzielnie). Największa zaleta tego rozwiązania to pełna kontrola – przydaje się jeśli trzeba poprawić funkcjonalność sklepu (dodać np. nietypowe opcje produktu), zrobić zaawansowaną optymalizację sklepu itd.

Koszty wdrożenia popularnych sklepów PrestaShop, Woocommerce to zazwyczaj przedział 2000-5000zł.

Które rozwiązanie będzie najlepsze dla ciebie?

Jeśli to ma być mały sklep (kilkaset produktów), chcesz otworzyć sklep jak najniższym kosztem i zależy ci na tym, by cały proces był szybki i maksymalnie prosty to zdecydowanie lepsze będzie tu rozwiązanie abonamentowe.

Jeśli chcesz otworzyć większy sklep, podstawowa obsługa i konfiguracja WordPress nie jest dla ciebie problemem i chcesz mieć pełną kontrolę nad sklepem to warto rozważyć sklep na darmowym oprogramowaniu jak Presta czy Woocommerce.

Pamiętaj, nawet jeśli w przyszłości będziesz chciał zmienić oprogramowanie sklepu to zawsze jest taka możliwość.

Jak promować sklep internetowy?

Kilka podpowiedzi na co zwrócić uwagę, jakie strategie działają, o czym powinieneś doczytać i dowiedzieć się więcej.

Najlepiej działa połączenie reklamy oraz pozycjonowania.

Jeśli budżety marketingowe są mniejsze to nasza rekomendacja zazwyczaj jest taka, by zacząć od reklam produktowych i podstawowego remarketingu.

W przypadku, gdy budżety na marketing są nieco większe, wtedy działamy na większej liczbie kanałów.

Zalety reklamy:

  • ściąga ruch praktycznie od razu (jak kampania będzie zatwierdzona)
  • możliwość prowadzenia reklam w kilku miejscach (Facebook, Google, reklama produktowa, Instagram, inne)
  • remarketing – poza zwykłymi kampaniami można prowadzić reklamy dla osób, które opuściły sklep (np. nie dokończyły zakupów)
  • możliwość dokładnego śledzenia, które reklamy sprzedają

Wady reklamy:

  • potrzebne są budżety reklamowe,
  • w niektórych niszach reklama może być droga,
  • trzeba testować które reklamy sprawdzają się w twojej niszy
  • czasem potrzeba czasu by wypracować takie kampanie reklamowe, które sprzedają

Pozycjonowanie ściąga ruch z wyników organicznych (są to wyniki znajdujące się zaraz pod reklamami):

wyniki organiczne - screen

Zalety pozycjonowania:

  • dobrze wykonane pozycjonowanie sklepu potrafi ściągnąć duży ruch, gdzie kupno takiej ilości ruchu z pomocą reklam wiązałoby się często z dużymi kosztami
  • sporo można zrobić samodzielnie, szczególnie przy łatwiejszych niszach – można samodzielnie przygotować treści, zrobić prostą optymalizację, zdobyć linki
  • dodatkowy kanał sprzedaży i dywersyfikacja (np. na wypadek jakby zostały zablokowane kampanie reklamowe czy zawieszone całe konto – zdarza się)

Wady pozycjonowania:

  • pozycjonowanie większe efekty może przynieść dość późno – więcej o tym piszemy na końcu
  • koszty pozycjonowania różnią się pomiędzy niszami – są nisze łatwe gdzie przy niewielkich nakładach można zrobić dobre efekty; są nisze trudne gdzie jest sporo silnej konkurencji i potrzebne są większe nakłady na działania
  • nakłady pracy – często pozycjonowanie wymaga optymalizacji, przygotowania treści, linkowania. Zaangażowane wtedy jest tutaj sporo osób (programiści, copywriterzy, pozycjonerzy). Ewentualnie część tych prac można wykonać samodzielnie, ale znowu trzeba będzie tu poświęcić swój czas

Strategia i dywersyfikacja – cel przy działaniach marketingowych dla sklepu

Celem działań marketingowych dla sklepu jest dywersyfikacja ruchu. Jeśli uda się zbudować sprzedaż z kilku kanałów to taki sklep będzie miał większe szanse na rozwój w długim okresie.

Przykładowe kanały ruchu:

  • ruch z reklamy Facebook
  • ruch z reklam produktowych Merchant center
  • ruch z reklam w sieci Google (tekstowe, display)
  • ruch z reklam w YouTube
  • ruch z reklam – remarketingu
  • ruch organiczny – pozycjonowanie (optymalizacja, treści, link building)
  • ruch z newslettera (mailingi do subskrynentów)
  • ruch z social mediów (postów, stories publikowanych na twoich social mediach)
  • ruch z innych serwisów zewnętrznych – np. fora (sprawdza się przy specjalistycznych tematach), artykuły

Oczywiście budżet będzie ograniczony i z listy wyżej wybierzesz kilka najważniejszych pozycji. Cel jest taki, by już na początku ustalić i zaplanować działania na kanałach X, Y, Z.

Dzięki analityce będziesz mógł mierzyć jak działają poszczególne kanały i jaką sprzedaż generują. Przykład:

mierzenie-efektow-kampanii

Największy błąd popełniany przez właścicieli nowych sklepów e-commerce to bazowanie na jednym kanale. Często jest to pozycjonowanie. Jak wspomnieliśmy pozycjonowanie sprowadzi ruch w dłuższym terminie (i wtedy zacznie się opłacać). Jednak na początku istnienia sklepu potrzebujesz też kanał, który sprowadzi ruch od razu (reklamy).

Ile zajmuje zbudowanie sprzedaży w sklepie internetowym

Decydując się na otwarcie sklepu e-commerce trzeba liczyć się z tym, że rozwój sklepu wymaga czasu. Ale o jakich przedziałach czasowych mówimy? Jak to wygląda w praktyce?

Pierwszy rok istnienia sklepu to najczęściej reinwestowanie tego co sklep zarobi w działania marketingowe. Warto to uwzględnić w swoim biznes planie.

Nie zawsze marketing i działania zaskoczą od razu i zaczną sprzedawać. W przypadku reklam testy kreacji, grup odbiorców (oraz samych rodzajów reklam) może zająć trochę czasu. W przypadku SEO wypracowanie pierwszych większych efektów może zająć np. 9-12 miesięcy (przy trudniejszych branżach, mniejszych budżetach). Dlatego ważna jest dywersyfikacja kanałów.

Zazwyczaj najlepsze wzrosty ruchu, szczególnie jeśli mowa o pozycjonowaniu, w sklepie e-commerce obserwuje się w 2-3 roku działalności. Wtedy domena ma już zaufanie i widoczność, dużo jest już zrobione w zakresie treści, optymalizacji, są większe budżety na marketing, jest już zbudowana jakaś lista subskrybentów itd.

Na obu przykładach niżej transakcje z pomocą kanału organicznego.

Czasem uda się wypracowywać regularne wzrosty już od samego początku:

Czasem bardziej widoczne zwiększenie liczby transakcji zajmie więcej czasu:

Podsumowując – czy warto otwierać sklep internetowy jeśli sprzedajesz na Allegro?

Rozwój własnego sklepu e-commerce jest dobrym krokiem, by uniezależnić sprzedaż tylko od Allegro. Sam proces otworzenia sklepu jest bardzo prosty. Jeśli wybierzesz rozwiązanie pudełkowe to bez problemu sam sobie poradzisz.

W dzisiejszych czasach koszt otworzenia małego lub średniego sklepu może być naprawdę minimalny i nie jest to żadna przeszkoda na drodze do własnego e-commerce.

Bardziej problematyczna kwestia to sama promocja i sprowadzenie ruchu. W przypadku Allegro płacisz prowizję właśnie za to, że Allegro daje dostęp do milionów potencjalnych klientów. Kiedy otwierasz własny sklep e-commerce to musisz zacząć myśleć i planować jak ten ruch do swojego sklepu ściągnąć. Wymaga to poświęcenia czasu i edukacji. Są szkolenia, książki, kursy na temat podstaw marketingu – warto w nie zainwestować. Musisz wiedzieć jakie są rodzaje możliwych działań promocyjnych, które możesz wykorzystać w swoim sklepie. Część takich działań możesz zlecić podwykonawcom, część możesz robić sam.