W tym poradniku przedstawiamy kilka sposobów na sprawdzenie pozycjonowania strony i jej kondycji pod kątem SEO.

Część przedstawionych narzędzi jest płatna, część bezpłatna. Zebraliśmy tu kilka popularniejszych metod i narzędzi, tak żebyś miał z czego wybrać.

Search Console – podstawa przy sprawdzaniu pozycjonowania

Search Console to narzędzie od Google. Służy do monitorowania stanu strony internetowej – jeśli będziesz miał problem z malware czy działaniem strony (np. długi czas ładowania) to szybko otrzymasz stosowne powiadomienie. Ale Search Console to również informacje o widzialności serwisu, o stanie indeksacji, o linkach które wskazują na domenę.

Jeśli chodzi o samo pozycjonowanie serwisu i jego wyniki w wyszukiwarce to interesują Ciebie szczególnie te miejsca:

Linki

Tutaj sprawdzisz na jakich domenach znajdują się linki wskazujące na twoją stronę, które podstrony są najczęściej linkowane.

Zdarza się, że agencje nie chcą pokazać linków z zaplecza. Często ukrywają zaplecza przez narzędziami do sprawdzania linków takimi jak Majestic, Ahrefs. Jednak przez Search Console nie można ich ukryć (bo inaczej nie byłyby brane przez Google pod uwagę i byłyby nic nie warte). Zatem jeśli masz informacje od agencji, że prowadzone jest linkowanie to tu możesz sprawdzić domeny, z których masz linki.

Minus – nie ma tutaj dokładnych lokalizacji podstron z których są linki, jest tylko lista domen, z których są linki.

Widoczność – frazy

Tu również sprawdzisz jakie frazy generują ruch na stronę. Przyda się to szczególnie w sytuacji, kiedy agencja przygotowała tobie listę np. 20 fraz i od jakiegoś czasu raportuje że są one w top 3. Tylko czy te frazy generują jakiekolwiek kliknięcia? Odszukaj je na liście i sprawdź czy generowały ruch.

Pamiętaj, że domyślny okres sprawdzenia to 3 miesiące. Warto go wydłużyć do 6 czy 12 miesięcy.

Wyświetlenia – zmiana w czasie

W głównym panelu znajdziesz wykresy pokazujące zmiany na przestrzeni ostatnich miesięcy. Najważniejsze są dwa pierwsze – klikalność oraz wyświetlenia. Domyślnie prezentowane są dla okresu 3 miesięcy, dlatego warto wydłużyć go do 12 czy 16 miesięcy, by sprawdzić trend za dłuższy czas.

Search Console ma też inne opcje, niektóre mocno zaawansowane, które powiązane są z pozycjonowaniem. Skupiamy się jednak na rzeczach najistotniejszych dla większości osób. Jeśli interesują Ciebie dodatkowe opcje Search Console to znajdziesz zaawansowane poradniki na jego temat z opisem poszczególnych funkcji.

Google Analytics

Przy sprawdzaniu pozycjonowania nie możemy się obejść bez Google Analytics. Ponownie, jest tu sporo rzeczy powiązanych z pozycjonowaniem, ale skupimy się na kilku najważniejszych.

Ruch organiczny w dłuższym okresie. Pozwoli ci sprawdzić jak zmieniał się w dłuższym okresie czasu.

Nie zawsze celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu ogólnego. Czasem dotyczy ściągnięcia ruchu na poszczególne frazy i podstrony. O ile frazy będą ukryte pod (not provided) to możesz sprawdzić, które podstrony ściągały ruch z wyszukiwarek. Takie sprawdzenie będzie szczególnie przydatne dla osób, które ustaliły z agencją czy specjalistą działania nastawione na promocję konkretnych usług, kategorii produktów lub konkretnych produktów.

Kliknij trzecią zakładkę Strona wejścia i dostaniesz listę podstron, które generowały ruch organiczny:

analytics-strona-wejscia

Jeśli sprawdzasz pozycjonowanie dla sklepu internetowego i był aktywowany moduł e-commerce w Google Analytics to możesz też sprawdzić czy wzrosła sprzedaż i liczba transakcji.

Ahrefs dla właścicieli witryn

Na rynku jest kilka narzędzi dla marketerów do analizy linków i domen. Popularniejsze to Ahrefs i Majestic. To płatne narzędzia przeznaczone dla specjalistów SEO.

Jeśli chcesz je wykorzystać do sprawdzenia własnej domeny to możesz to zrobić bezpłatnie. Tu najlepszym wyborem będzie założenie konta w Ahrefs Webmaster Tools i dodanie swojej domeny. Więcej o narzędziu pisaliśmy tutaj.

ahrefs-webmaster-tools-caly-panel

Z jego pomocą sprawdzisz:

  • linki wskazujące na twoją domenę – z jakich domen i podstron pochodzą
  • rozkład kotwic (anchorów) linków
  • widoczność serwisu (frazy w top 3, top 10, top 100)
  • i sporo innych

Część z tych informacji znajdziesz w Search Console czy Google Analytics. Jednak w Ahrefs Webmaster Tools są przedstawione dużo bardziej przejrzyście.

Raporty

Jeśli za pozycjonowanie twojej strony odpowiada agencja czy specjalista SEO i masz wątpliwości co do prowadzonych działań to zawsze warto poprosić o rozszerzony raport. Powinien on zawierać jako minimum listę dodawanych linków, opis przyjętej strategii, podjęte działania optymalizacyjne.

Taki raport możesz przekazać do weryfikacji specjaliście z zewnątrz.

Część rzeczy możesz też sprawdzić samodzielnie. Przykładowo, rok temu agencja zaproponowała ci podpisanie umowy na tabelkę 20 fraz. Dostajesz w raporcie informacje, że te frazy są w top 3. Pytanie: czy te frazy przynoszą ruch? Sprawdzisz to w Search Console, możesz dodatkowo uzupełnić to o informację na temat wyszukiwań poszczególnych fraz z Ubersuggest:

ubersuggest-frazy

Jeśli te frazy generowały znikomą liczbę kliknięć i Ubersuggest potwierdza, że nie są szukane to znaczy że nie jest to dobry zestaw fraz do pozycjonowania. Powinny być zmienione na frazy szukane, które mogą przynieść ruch.

Jak sprawdzić pozycjonowanie strony konkurencji?

Drugi przypadek to ten, w którym chcesz sprawdzić pozycjonowanie strony konkurencji. Tu sytuacja jest nieco bardziej złożona bo nie masz dostępu do Google Search Console, Google Analytics konkurencji. Nie ma też za wiele bezpłatnych narzędzi do tego typu analiz.

O samej analizie konkurencji opiszemy szerzej w osobnej serii artykułów. Teraz w skrócie przedstawimy najważniejsze informacje, które możesz uzyskać o pozycjonowaniu konkurencji.

Pozycje konkurencji, jej widoczność

Zacznijmy do sprawdzenia tego, jak serwisy konkurencji radzą sobie w wyszukiwarce – na jakie frazy pojawiają się wysoko, które podstrony ściągają ruch.

Dla sprawdzenia większych serwisów możesz zacząć od Similar Web. Wskaże ci ono źródła ruchu konkurencji (wyszukiwarka, social, reklamy), oszacuje miesięczny ruch oraz wskaże najważniejsze podstrony. Narzędzie jest darmowe, ale dla wielu małych i średnich serwisów nie ma jednak odpowiedniej liczby danych.

Polskie narzędzia jak Semstorm czy Senuto pomogą sprawdzić ci m.in.:

  • ile fraz ma konkurencja w top 3, top 10, top 50
  • jakie to frazy
  • które podstrony pojawiają się wysoko w wynikach
  • wskażą też inne powiązane serwisy konkurencji z podobną widocznością – przydatne jeśli chcesz sprawdzić konkurencję w całej niszy

Kilka przykładów z narzędzia Senuto.

Przykład sprawdzenia widoczności:

senuto-przyklad-widocznosci

Konkretne fraz, na które pojawia się serwis konkurencji:

senuto-frazy

Kilka innych serwisów konkurencji z danej niszy:

senuto-konkurencja

Domena konkurencji, jej linkowanie

Sprawdzenie linkowania konkurencji da ci w miarę dobry obraz konkurencyjności danej niszy. Konkurencja może:

  • prowadzić aktywne działania pozycjonowania – zdobywać linki z artykułów sponsorowanych, prowadzić marketing szeptany itd.
  • zdobywać linki naturalnie – tak jest często w przypadku starszych serwisów, które przez lata istnienia zebrały pewną pulę wartościowych linków

Tu pojawiają się pytania:

  • jak wygląda top 10 – ilu jest konkurentów z mocnymi domenami
  • ile nakładów trzeba, by mieć domenę w podobnym stanie
  • z jakich domen ma linki konkurencja
  • jak wygląda profil linków, jakie linki dominują

Odpowiedzi znajdziemy z pomocą narzędzi jak Majestic czy Ahrefs. Służą one do analizy domen i przedstawiają szczegółowe informacje o ich mocy oraz podlinkowaniu.

Przykład głównego panelu Majestic:

pozycjonowanie-narzedzie-majesticseo

Dokonując audytu domen konkurencji z ich pomocą można precyzyjnie określić co robi konkurencja, na ile nisza jest trudna, jakie nakłady i działania są potrzebne by powalczyć o dobre miejsca z obecnymi liderami.

Ręczny audyt działań

Wspomniane narzędzia pomogą zebrać wiele informacji o konkurencji, które można zestawić w tabelki i porównać. Dobrą praktyką jest też ręczne sprawdzenie serwisów, by nie sugerować się tylko liczbami.

Przy ręcznej analizie serwisu można dokładniej sprawdzić optymalizację, jakie treści są dodawane, jak rozbudowana jest struktura.

Sprawdzenie konkurencji samodzielnie czy przez specjalistę?

Wyżej przedstawiliśmy opcje jakie masz przy sprawdzeniu konkurencji czy swojego serwisu. Pozostaje pytanie – robić to samodzielnie czy zlecić specjaliście lub agencji? Dla własnego serwisu podstawowe informacje uzyskasz dość łatwo z pomocą Search Console, Google Analytics czy Ahrefs Webmaster Tools.

Jednak bardziej zaawansowana ocena pozycjonowania serwisu własnego lub analiza konkurencji wymaga doświadczenia w SEO. W takich przypadkach lepiej zlecić to specjaliście. Opłaca się to szczególnie dlatego, że większość narzędzi do analiz i tak jest bardzo droga i wykupywanie abonamentów na potrzeby jednej analizy nie ma tu ekonomicznego sensu.

Podsumowując analizę pozycjonowania

Jeśli masz wątpliwości lub po prostu chcesz sprawdzić:

  • jak pozycjonowana jest twoja strona
  • jakie działania przy pozycjonowaniu prowadzi konkurencja

to są sposoby, które pozwolą to dokładnie to zweryfikować. Nawet jeśli wykonawca usługi nie dostarcza wszystkich informacji o działaniach czy linkach to z pomocą profesjonalnych narzędzi można skutecznie sprawdzić i przeanalizować pozycjonowanie strony.

Możesz to zrobić samodzielnie, ale najlepszą opcją jest zlecenie tego specjaliście.