Dobór słów kluczowych w pozycjonowaniu jest jednym z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o wdrożenie skutecznej strategii SEO. Do czynienia w tym przypadku mamy ze słowami generycznymi (1-2 wyrazowymi), short-tail keywords (2-3 wyrazy) oraz frazami long tail, inaczej nazywanymi długim ogonem słów kluczowych, bazującymi na minimum 3-4 wyrazach. Na jakie rozwiązania się zdecydować, żeby osiągnąć najwyższe pozycje w SERP-ach, które będą najbardziej opłacalne? Jeżeli chcesz poznać szczegóły, koniecznie przeczytaj nasz artykuł!
Co to są słowa kluczowe? – definicja
Na skróty:
Słowa kluczowe to terminy używane do opisania treści dokumentu lub strony internetowej. Odgrywają kluczową rolę w dziedzinie SEO (ang. Search Engine Optimization), ponieważ wyszukiwarki internetowe (w tym Google, Yahoo!, YANDEX, Bing czy też DuckDuckGo), używają ich do identyfikacji i klasyfikacji zawartości stron internetowych.
Poprzez optymalizację witryny pod konkretne słowa kluczowe możesz zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Doprowadzi to do zwiększenia ruchu na stronie.
Dobre słowa kluczowe powinny być wybierane zgodnie z intencjami użytkowników.
W tym przypadku nie ma znaczenia, czy decydujesz się na frazy generyczne, long tail SEO czy też short-tail keywords. Kluczowe w tym przypadku jest spełnienie intencji użytkowników, a w konsekwencji znalezienie tzw. money keywords, czyli fraz wyszukiwanych przez internautów, którzy zamierzają kupić Twój produkt lub skorzystać z konkretnej usługi.
Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
Twoim głównym celem podczas selekcji słów kluczowych do pozycjonowania, jest wybór tzw. money keywords, czyli fraz dopasowanych do intencji użytkowników, którzy wyróżniają się największym prawdopodobieństwem dokonania konwersji.
W branży SEO powszechnie przyjęto, że to właśnie wyszukiwania long tail SEO cechuje największy współczynnik klikalności, przekładający się na wyższe konwersje niż w przypadku ogólnych fraz kluczowych (tak przynajmniej podają badania WordStream).
Tak jest – nie można temu zaprzeczyć. Natomiast czy każdą strategię pozycjonerską należy oprzeć o słowa z długiego ogona? Niekoniecznie. Nawet, jeśli masz relatywnie nową domenę bez większej liczby backlinków, możesz powalczyć o frazy generyczne (maksymalnie 2-wyrazowe) oraz frazy short-tail (do 3 wyrazów) ze średnio konkurencyjnym wolumenem wyszukiwań (nawet powyżej 1000 wyszukiwań miesięcznie, w zależności od branży).
Zanim jednak zdecydujesz się na dobór słów kluczowych za pomocą konkretnego narzędzia (np. Ubersuggest), zbadaj DR (Domain Rating) swojej domeny, aby wiedzieć, z jakimi konkurentami możesz rywalizować. W tym celu skorzystaj z darmowego Website Authority Checkera od Ahrefs.
Wpisz adres swojej domeny i kliknij Check Authority.
Zdj 1. Sprawdzanie autorytetu domeny w Ahrefs.
Co to wszystko oznacza? Że mając DR na poziomie 0-35 powinieneś rywalizować na frazy kluczowe, które wykorzystują właśnie domeny o DR pomiędzy 0 a 35. Można to zweryfikować na podstawie tzw. SD (SEO Difficulty) w Ubersuggest lub KD (Keyword Difficulty) w Ahrefs, oznaczające, że im mniejsze SD lub KD, tym mniejsza liczba linkujących domen do danych stron internetowych, które na konkretne frazy rankują. Oznacza to, że jeśli SD lub KD wybranego słowa kluczowego jest na poziomie 30, domeny z TOP 10 na wybraną frazę nie mają wysokiego DR (chociaż nie stanowi to reguły). Tak to wygląda w praktyce.
Ale jak dobrać słowa kluczowe krok po kroku, wykorzystując narzędzie Ubersuggest lub Ahrefs dla witryn relatywnie nowych (z DR od 0 do 35)?
Zapoznaj się z poniższymi krokami, aby dowiedzieć się najważniejszych informacji.
KROK 1: Zaloguj się do Ubersuggest lub Ahrefs
Ubersuggest to jedno z najtańszych narzędzi do doboru słów kluczowych. Podstawowy pakiet kupisz już za 59 zł miesięcznie. Dzięki temu będziesz mógł przeprowadzić kompleksowy research, który pozwoli Ci znaleźć money keywords – opłacalne frazy kluczowe dla Twojego biznesu o niskiej konkurencji.
Ahrefs jest bardziej kompleksowym i zdecydowanie dokładniejszym rozwiązaniem, dlatego posłużymy się właśnie tym narzędziem.
KROK 2: Zacznij wyszukiwanie słów kluczowych
W pierwszej kolejności wejdź w Keywords Explorer.
Następnie wpisz frazę kluczową, która potencjalnie interesuje Cię w kontekście sprzedażowym, na której oprzesz swój research. Dobrym przykładem na potrzeby tego artykułu będzie „rower”.
Zdj 2. Keyword Research w Ahrefs.
Każda osoba po wpisaniu powyższej frazy w Google ma na myśli co innego – rower stacjonarny, rower górski lub nawet rower szosowy. Twoim zadaniem jest wybór na tyle odpowiedniej frazy, aby użytkownik po wpisaniu danego słowa kluczowego nie szukał dalej, a po prostu chciał dokonać zakupu.
Po kliknięciu Search, program przekieruje Cię do weryfikacji ogólnej tej frazy. Jak możesz zauważyć KD jest na poziomie 41, jest to raczej fraza trudna, natomiast „rower” jest zbyt ogólny do wypozycjonowania, dlatego musisz poszukać nieco głębiej.
Zdj 3. Dogłębny research w Ahrefs.
KROK 3: Wykorzystaj sprecyzowane wyniki w Keyword ideas
Po wstępnym zapoznaniu się z ogólnymi informacjami na temat frazy „rower”, stuknij w View all, aby wygenerować kolejne, bardziej sprecyzowane wyniki.
Zdj 4. Sprecyzowane wyniki Ahrefs.
W swoim asortymencie masz prawdopodobnie konkretne produkty. Załóżmy, że są to „rowery elektryczne”. Jak możesz zauważyć, mają one większy wolumen wyszukiwania od naszej frazy głównej „rowery”, ale zdecydowanie mniejszą trudność w pozycjonowaniu.
Możesz teraz uznać, że wybrałeś swój pierwszy money keyword na podstawie którego stworzysz opis głównej kategorii do swojego e-commerce.
Zanim jednak zaczniesz, zrób bardziej dogłębny research, klikając wybraną frazę (czyli „rower elektryczny”). Narzędzie znów przekieruje Cię do panelu ogólnego z informacjami na temat słowa kluczowego. Po wstępnym zapoznaniu się kliknij View all w Keyword ideas.
Zdj 5. Frazy pomocnicze w wypozycjonowaniu money keyword.
Teraz wybierz interesujące Cię produkty – te, które masz na stanie lub towary, które ewentualnie możesz sprowadzić, ponieważ będą one opłacalne do wdrożenia.
W Ahrefs możesz bardzo prosto określić opłacalność danych produktów.
Twoja strona jest nowa, więc celujesz we frazy z jak najmniejszym KD (Keyword Difficulty), ale z dużą liczbą wyszukiwań, żeby potencjalni klienci naturalnie interesowali się danym produktem.
Wykorzystaj w tym celu filtry Ahrefs.
KROK 4: Znajdź opłacalne produkty do Twojej głównej kategorii poprzez filtrowanie
Na jakich filtrach powinieneś się skupić? W przypadku tej kategorii zdecyduj się na KD od 0 do 10 i Global Volume (miesięczną liczbę wyszukiwań) od 100 (żeby nie było mniej) do 10000.
Zdj 6. Filtrowanie wyników dla money keyword w Ahrefs.
Po kliknięciu Show results zobaczysz frazy kluczowe, na które jesteś w stanie zarankować ze swoją nową domeną bez większej liczby backlinków.
Zdj 7. Przefiltrowane wyniki wyszukiwania Ahrefs umożliwiające pozycjonowanie nawet dla nowych domen.
Twoje zadanie jest teraz bardzo proste. Wybierz produkty, które są dla Ciebie opłacalne, a następnie stwórz opis kategorii oraz podkategorie dla danych fraz, które od teraz są Twoimi money keywordami, razem z frazą główną, czyli „rower elektryczny”.
KROK 5: Upewnij się odnośnie DR rankujących domen
Jak upewnić się, że konkurencja na dane słowo kluczowe również ma niski DR (Domain Rating)? Po wybraniu konkretnej frazy, kliknij opcję SERP. Wyświetlą się wówczas wyniki wyszukiwania ukazujące dodatkowo DR każdej rankujących domen.
Zdj 8. Sprawdzanie DR domen rankujących na konkretne frazy.
„Rower elektryczny Giant” nie jest może najłatwiejszą do wypozycjonowania, natomiast w TOP 10 SERP-ów znajdują się domeny z relatywnie niskim DR – poniżej 40. Dzięki temu jest szansa, że Twoja domena, mająca nawet DR 20 będzie mogła tu zarankować pod warunkiem wysokiej jakości contentu i ewentualnie dodatkowych backlinków dla danej podstrony (określa to UR, URL Rating).
W celu ułtawienia sobie keyword researchu na tę frazę, kliknij Keywords dla danej podstrony, aby zobaczyć, na jakie frazy rankuje Twoja potencjalna konkurencja. Jeżeli domena z DR 35 rankuje na przykładowo 68 branżowych słów kluczowych – ty też będziesz mógł, dlatego wybierz odpowiadające Ci frazy, które wykorzystuje konkurent i zacznij tworzyć angażującą treść na kategorię.
Jeżeli natomiast Twoja domena ma DR na poziomie 0 lub 10, rywalizacja ze stronami posiadającymi DR 35 może być pomimo wszystko bardzo ciężka. Żeby w mniej niż minutę znaleźć firmy rankujące na dane frazy, które mają DR mniejsze niż 20, wykorzystaj opcję Lowest DR i wybierz filtr Up to 20 In Top 5 i kliknij Apply. Może to być przykładowo fraza „rower elektryczny dla seniora”. Tutaj wyniki wyszukiwania przedstawiają się lepiej niż znakomicie. Rankujące domeny w TOP 10 mają nawet 16 DR.
Zdj 9. Domeny z niskim DR na opłacalne słowo kluczowe.
Zwróć jednak uwagę w tym przypadku, że niektóre spośród tych domen oferują klientowi nie podkategorię, ani kategorię, a zamiast tego wpis blogowy.
Jeżeli potrzebujesz gotowych keywordów na opis kategorii (a nie wpis blogowy), wybierz SERP o numerze siódmym, ponieważ to właśnie ta domena rankuje na opis kategorii na daną frazę, pojawiając się w Google na 49 wartościowych keywordów. Możesz je śmiało zweryfikować i bazować na nich podczas tworzenia opisu kategorii lub podkategorii.
Jak sprawdzić najczęściej wpisywane słowa kluczowe w Google? – TOP 3 narzędzia do keyword researchu!
Najczęściej wpisywane słowa kluczowe w Google sprawdzisz przy użyciu następujących narzędzi:
Ahrefs – drogie, ale bardzo precyzyjne narzędzie
Ahrefs to jedno z najbardziej zaawansowanych narzędzi do badania słów kluczowych. Inwestując dokładnie $99 za podstawowy pakiet zyskujesz dostęp do ogromnej bazy danych zawierającej informacje o słowach kluczowych, w tym o ich trudności i potencjale ruchu.
Czym Ahrefs wyróżnia się spośród konkurencji?
Przede wszystkim licznymi, bardzo zaawansowanymi możliwościami filtrowania, które są dostępne wyłącznie w najdroższych rozwiązaniach konkurencji zaczynających się od $120 (mowa przykładowo o SEMRush).
Ahrefs pozwala również sprawnie analizować profile linków zwrotnych konkurentów umożliwiając identyfikację najważniejszych słów kluczowych w branży.
Ubersuggest – jedno z najtańszych rozwiązań do globalnego keyword researchu
Ubersuggest to narzędzie do badania słów kluczowych oferujące korzystny stosunek ceny do jakości. Najtańszy pakiet kosztuje 59 zł, a rekomendowany 99 zł.
Co ciekawe – pakiet lifetime można kupić już od 590 zł dla jednej strony.
Neil Patel, czyli twórca Ubersuggest twierdzi, że jego narzędzie pozwala przeprowadzić bardzo podobny keyword research, jak w Ahrefs oraz SEMRush za 70% taniej. Jest to prawda, natomiast jeżeli zależy Ci na sortowaniu domen na podstawie DR (Domain Rating) oraz dogłębnej analizie backlinków, Ahrefs sprawdzi się po prostu lepiej.
Google Keyword Planner – darmowe narzędzie do weryfikacji propozycji słów kluczowych online
Google Keyword Planner to darmowe narzędzie od Google przeznaczone do badania słów kluczowych. Za jego pomocą możesz odkrywać nowe frazy, analizować ich popularność oraz prognozować wyniki kampanii reklamowych PPC.
Narzędzie to dostarcza szczegółowe informacje na temat średniego miesięcznego wolumenu wyszukiwań, poziomu konkurencji oraz szacowanego CPC dla wybranych słów kluczowych. Jako że jest to produkt Google, dostarcza on bardzo precyzyjnych danych, które pomogą Ci w skutecznym planowaniu strategii SEO i kampanii reklamowych.
W przypadku Google Keyword Plannera skłanialibyśmy się jednak, aby było to wyłącznie dodatkowe narzędzie do researchu, a nie podstawowe rozwiązanie.
Jak dobierać frazy do pozycjonowania? – podsumowanie
Dobór fraz do pozycjonowania to zadanie wymagające dysponowania przynajmniej podstawowym narzędziem do keyword research od Ubersuggest za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Ze swojej strony rekomendujemy natomiast głównie Ahrefs, żebyś mógł zweryfikować frazy wyjątkowo dokładnie w kilka minut.
Jeżeli natomiast potrzebujesz pomocy we wdrożeniu strategii SEO lub po prostu jej zaplanowaniu – koniecznie napisz do nas maila lub zadzwoń. Ekipa Carted pozostaje do Twojej dyspozycji!
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat doboru słów kluczowych do pozycjonowania
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat doboru słów kluczowych do pozycjonowania?
Co to jest słowo kluczowe w SEO?
Słowo kluczowe to fraza, którą użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, aby znaleźć konkretne informacje, produkty lub usługi. Dobór słów kluczowych SEO jest bardzo istotny w zakresie efektywnego pozycjonowania stron.
Dlaczego słowa kluczowe są ważne w pozycjonowaniu?
Słowa kluczowe są ważne, ponieważ pozwalają wyszukiwarkom na zrozumienie tematyki strony. Dobre słowa kluczowe powinny być odpowiednie dla treści, które prezentujesz, oraz odpowiadać na potrzeby i intencje użytkowników (search intent).
Czy powinienem korzystać z generatora słów kluczowych Google?
Korzystanie z generatora słów kluczowych Google może pomóc w odkryciu najczęściej wyszukiwanych fraz, które mają odpowiednią konkurencyjność słów kluczowych. Jest to kluczowe w zakresie efektywnego pozycjonowania.
Jak sprawdzić ranking słów kluczowych Google?
W tym przypadku możesz użyć różnych narzędzi SEO do sprawdzenia rankingu słów kluczowych w Google. Dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne opcje pomagające zrozumieć, jakie słowa kluczowe okazują się najważniejsze dla Twojej witryny.
Czy liczba używanych słów kluczowych ma znaczenie?
Tak, ale spróbuj użyć mniejszej liczby słów kluczowych, które są najbardziej odpowiednie i wyróżniają się właściwym poziomem konkurencyjności. Nadmierna optymalizacja i wykorzystanie słów kluczowych (tzw. keyword stuffing) mogą prowadzić do kar od wyszukiwarek (np. w postaci obniżenia pozycji Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania).
Jakie są najczęściej szukane słowa w Google?
Najczęściej szukane słowa mogą być różne w zależności od branży i regionu. Aby zidentyfikować regularnie wpisywane słowa w Google w Twoim obszarze działania, zdecyduj się na generator słów kluczowych lub profesjonalne narzędzia takie jak Ahrefs, Ubersuggest czy też SEMRush.
Czy synonimy słów kluczowych są ważne w SEO?
Synonimy oraz inne warianty słów kluczowych są ważne w SEO, gdyż pozwalają na zwiększenie zasięgu i zrozumienie kontekstu przez wyszukiwarki.
Jak mogę wygenerować znaczenie słowa kluczowego dla mojej strony?
Aby znaleźć frazy kluczowe, które są odpowiednie i konkurencyjne, wykorzystaj Ahrefs. Kompleksowy research ułatwi wyszukanie fraz dokładnie odpowiadających na potrzeby użytkowników.
Apteka internetowa: zmiana profilu linkowania, 5 razy większa widoczność Case study Czytając to case study, dowiesz się między innymi: jak usunęliśmy problem ze spamowymi linkami …
Jak tanio otworzyć i rozwinąć sklep internetowy Praktyczne porady na obniżenie kosztów rozwoju sklepu internetowego W artykule: porady na temat rozwoju sklepu internetowego niskim nakładem …
5 sposobów na analizę ruchu na twojej stronie (fraz z ruchu organicznego) Not provided to dość niewygodne ograniczenie w Google Analytics. Jest kilka sposobów na …