Co to ROAS? Wzór i definicja! 5 metod na poprawę zwrotu z reklam!
Jaki zwrot z inwestycji w reklamy powinieneś uzyskać, żeby być usatysfakcjonowanym z rezultatów? Wiele zależy od specyfiki Twojej firmy i finalnych założeń, natomiast można to bezproblemowo obliczyć i oszacować za pomocą wskaźnika ROAS. Wzór jest w tym przypadku bardzo prosty – wystarczy podzielić przychód przez koszt reklamy. To jednak nie wszystko, o czym musisz wiedzieć w tematyce ROAS. Przeczytaj ten artykuł i poznaj 5 metod na poprawę zwrotu z reklam!
ROAS – co to jest? Definicja!
Na skróty:
ROAS (ang. Return On Ad Spend), czyli zwrot z wydatków na reklamę, jest wskaźnikiem używanym w digital marketingu, pozwalającym ocenić efektywność inwestycji reklamowych.
Analizując tę miarę, zyskujesz wgląd w rentowność poszczególnych kampanii, umożliwiając dostosowanie strategii w celu maksymalizacji zysków. Wartość ROAS oblicza się, dzieląc przychód generowany przez reklamę przez koszt tej reklamy. Wysoki wskaźnik świadczy o efektywności kampanii, sugerując, że każda zainwestowana złotówka przynosi znaczący przychód.
Jak obliczyć ROAS? Wzór na określenie zwrotu z reklam!
Aby obliczyć ROAS, czyli zwrot z wydatków na reklamę, skorzystaj z prostego wzoru: podziel przychód uzyskany z reklamy przez koszt tej reklamy. Wyrażony jest on zazwyczaj w formie współczynnika lub procentu.
Na przykład, jeśli wydajesz 1000 złotych na kampanię reklamową, a generuje ona przychód w wysokości 5000 złotych, Twój ROAS wynosi 5. Oznacza to, że za każdą zainwestowaną złotówkę zyskujesz pięć złotych przychodu.
ROAS = Przychód z reklamy / Koszt reklamy = Zwrot z wydatków na reklamę.
Zdj 1. Kalkulator ROAS.
Ile powinien wynosić ROAS?
Optymalna wartość ROAS zależy od wielu czynników, w tym od branży, marży produktu oraz celów biznesowych. Z reguły, wyższy ROAS wskazuje na większą efektywność reklamy, lecz każda firma powinna ustalić własny, docelowy poziom ROAS, który odzwierciedla jej specyficzne potrzeby i możliwości. Przyjmuje się, że ROAS powinien wynosić co najmniej 4:1. Warto, żeby za każdą wydaną złotówkę na reklamę, przychód wynosił cztery złote. Jest to jednak bardzo ogólna wytyczna i dla niektórych przedsiębiorstw akceptowalny może być niższy wskaźnik, jeśli np. strategia skupia się na budowaniu świadomości marki lub pozyskiwaniu danych o potencjalnych klientach, a nie bezpośrednim generowaniu sprzedaży.
ROAS w marketingu – jak zoptymalizować? 5 sposobów!
Sposoby na optymalizację ROAS w marketingu:
1. Wykorzystaj wykluczające frazy kluczowe – nie wydawaj pieniędzy na bezużyteczne wyrażenia
Implementacja wykluczających słów kluczowych pozwala precyzyjnie kierować reklamy do grupy docelowej, eliminując zapytania niskiej jakości, które mogą zwiększać koszty, nie generując odpowiedniego przychodu. Dzięki tej technice, minimalizujesz ryzyko wyświetlania się Twoich reklam w wynikach niepowiązanych z oferowanym produktem czy usługą, przekładając się na wyższy ROAS.
Zdj 2. Przykład wykluczania miejsc docelowych w Google Ads.Zdj 2. Przykład wykluczania miejsc docelowych w Google Ads.
2. Nie powierzaj swojej strategii robotom Google – kontroluj automatyczne stawki w Google Ads
Automatyczne systemy nie zawsze prawidłowo rozpoznają specyfikę Twojego biznesu czy celów kampanii. Może to wówczas skutkować mniej optymalnym wykorzystaniem budżetu. Personalizowane zarządzanie stawkami pozwala na lepsze dostosowanie do zmieniających się warunków rynkowych i preferencji odbiorców, co z kolei może znacząco wpłynąć na poprawę ROAS. Regularne monitorowanie i ręczna korekta stawek zapewniają większą elastyczność i precyzję w optymalizacji wyników.
Zdj 3. Najważniejsze informacje na temat automatycznego ustalania stawek w Google Ads.
3. Postaw na „money keywords” z intencjami transakcyjnymi lub komercyjnymi – odpuść informacyjne frazy w Google Ads
Skupienie się na słowach kluczowych z intencjami transakcyjnymi lub komercyjnymi, zwanych także „money keywords”, jest strategicznym posunięciem w celu zwiększenia ROAS. Wymienione wyrażenia są często używane przez użytkowników gotowych do dokonania zakupu i mogą znacząco zwiększyć konwersję. Oznacza to targetowanie wyszukiwań, które wskazują chęć zakupu produktu lub skorzystania z usługi.
Zdj 4. Przykłady search intent na konkretne wyrażenia kluczowe.
4. Usprawnij ścieżkę zakupową w witrynie – ograniczając ją do minimum
Skomplikowana lub czasochłonna ścieżka zakupowa zniechęca potencjalnych klientów, zwiększając odsetek porzucenia koszyka. Optymalizacja całego procesu, na przykład poprzez redukcję liczby wymaganych pól formularza czy wprowadzenie opcji zakupu bez rejestracji, przyczynia się do lepszego doświadczenia użytkownika i wzrostu skuteczności kampanii reklamowych.
Zdj 5. Intuicyjny formularz kontaktowy zachęcający do podjęcia współpracy.
5. Zastosuj strategię remarketingową – docieraj do interesantów, którzy kiedyś weszli w interakcję z Twoją witryną
Implementacja strategii remarketingowej pozwala na ponowne dotarcie do osób, które wcześniej weszły w interakcję z Twoją witryną, ale nie dokonały zakupu. Dzięki temu podejściu, masz szansę przypomnieć im o swoich produktach czy usługach, potencjalnie zwiększając szanse na konwersję. Remarketing umożliwia stworzenie spersonalizowanych kampanii reklamowych, skierowanych bezpośrednio do użytkowników o wysokim potencjale zakupowym (przyczynia się to zazwyczaj do optymalizacji ROAS). Wykorzystując dane o zachowaniach i preferencjach użytkowników, możesz dopasować komunikację w taki sposób, aby była jak najbardziej odpowiednia i przekonująca.
Czym różni się ROAS od ROI i ACOS?
Różnice pomiędzy ROAS a ROI i ACOS w postaci tabelki:
Wskaźnik
Definicja
Wzór
Główny cel
Zastosowanie
ROAS
Zwrot z wydatków na reklamę, stosunek przychodu z reklamy do kosztu reklamy.
Przychód z reklamy / Koszt reklamy
Ocena efektywności kampanii reklamowych.
Digital marketing, kampanie reklamowe.
ROI
Zwrot z inwestycji, stosunek zysku netto do całkowitego kosztu inwestycji.
Reklamowy koszt sprzedaży, stosunek wydatków na reklamę do przychodu ze sprzedaży generowanej przez tę reklamę.
Wydatki na reklamę / Przychód ze sprzedaży
Ocena efektywności i kosztów kampanii reklamowych w kontekście generowanej sprzedaży.
Reklama w e-commerce, szczególnie na platformach typu Amazon, Allegro.
Co to jest ROAS? Wzór i definicja! Podsumowanie
ROAS, czyli zwrot z wydatków na reklamę, jest wskaźnikiem finansowym odgrywającym ważną rolę w ocenie efektywności kampanii marketingowych. Definiuje się go jako stosunek przychodu uzyskanego z reklamy do kosztów tej reklamy. Wzór na ROAS jest prosty i wyraża się jako: Przychód z reklamy / Koszt reklamy.
Omawiany wskaźnik pozwala marketerom i przedsiębiorcom mierzyć, ile przychodu generuje każda wydana złotówka na reklamę, dostarczając cennych wskazówek do optymalizacji budżetu reklamowego.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w mierzeniu i optymalizacji ROAS z reklam Google Ads w swoim sklepie e-commerce, pozostajemy do dyspozycji. Skontaktuj się z nami już dziś.
ROAS – FAQ
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat ROAS?
Co to jest ROAS i jak go obliczyć?
ROAS, czyli zwrot z wydatków na reklamę, jest wskaźnikiem finansowym odzwierciedlającym efektywność kampanii reklamowych poprzez porównanie przychodu generowanego przez reklamę do kosztu jej przeprowadzenia. Oblicza się go, dzieląc przychód uzyskany z reklamy przez jej koszt.
Dlaczego ROAS jest ważny?
ROAS jest niezbędny do oceny rentowności różnych strategii marketingowych, umożliwiając firmom dokładną analizę, które kampanie są najbardziej efektywne i zyskowne. Pozwala to na lepsze alokowanie budżetu reklamowego, skupienie się na najbardziej dochodowych działaniach i optymalizację strategii marketingowej w celu maksymalizacji zysków.
Jaka jest różnica między ROAS a ROI?
ROAS koncentruje się wyłącznie na przychodzie generowanym przez konkretne działania reklamowe w stosunku do ich kosztów. Z kolei ROI mierzy ogólny zwrot z inwestycji, uwzględniając wszystkie koszty i przychody związane z daną inwestycją, nie ograniczając się wyłącznie do reklamy.
Czy istnieje idealna wartość ROAS?
Nie. Właściwa wartość ROAS różni się w zależności od branży, kosztów operacyjnych, marży produktów oraz celów biznesowych. Każda firma powinna określić własne, optymalne wartości ROAS, które odzwierciedlają jej założenia i działania w perspektywie długofalowej.
Tworzę kampanie reklamowe w Google Ads oraz Meta Ads. Specjalizuję się w tworzeniu reklam dla branży artystycznej, ale nie boję się różnorodnych projektów. Pierwsze kroki w pracy stawiałam jako copywriterka – było to związane z moim dziennikarskim wykształceniem. Obecnie (poza środowiskiem reklamowym) kolekcjonuję doświadczenia z zakresu analityki internetowej i social media. Po pracy najczęściej spaceruję po lasach z moim psiakiem. W czasie wolnym jeżdżę na rolkach, rowerze, praktykuję jogę albo wybieram się na górską wędrówkę. Fascynuję się kuchnią roślinną i behawiorystyką psów.
Nazwa kategori Największe rosyjskie portale internetowe z opcją reklamy: TOP-10 Rosyjskie portale internetowe: TOP-10 stron, gdzie możesz wyświetlać swoje reklamy Jak wygląda reklama na najpopularniejszych …
(dawne Adwords), reklamy tekstowe, graficzne Reklama Google Ads – prowadzenie kampanii reklamowych Oferujemy kompleksową pomoc przy prowadzeniu kampanii reklamowych. Mamy doświadczenie w prowadzeniu różnych kampanii – …
Kantor on-line: pozycjonowanie i prowadzenie reklam Google Ads w Szwajcarii case study – 3 języki, 20 razy więcej użytkowników W tym case study: jak wyglądają …