Rozmiary zdjęć i obrazów w sklepie internetowym – co musisz wiedzieć?
Rozmiary zdjęć i obrazów w sklepie internetowym – co musisz wiedzieć? Rozmiar zdjęć w sklepie internetowym ma kluczowe znaczenie w kontekście jakości prezentacji produktów i …
Adres URL to główna składowa Twojej strony internetowej. Wyświetla się podczas każdej interakcji użytkownika z witryną. Jeżeli będzie mało przyjazny pod kątem UX (ang. User Experience), obniży jakość korzystania z witryny i zdecydowanie zminimalizuje szanse na przekazanie linku innym klientom (ze względu na niewielką wiarygodność). Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, co to jest adres URL oraz dlaczego przyjazna struktura URL jest ważna. Podpowiemy również, jak prawidłowo zaprojektować adres URL w 5 prostych krokach! Zachęcamy do lektury.
Adres URL (ang. Uniform Resource Locator), służy do identyfikacji i lokalizowania zasobów w internecie. Jest to precyzyjny adres, dzięki któremu przeglądarka internetowa odnajduje konkretne strony czy pliki w sieci. Składa się z kilku części, w tym schematu, który określa protokół internetowy (np. HTTP, HTTPS), nazwy domeny oraz, w zależności od potrzeb, ścieżki do konkretnego zasobu na serwerze.
Zdj 1. Przykładowe adresy URL
Protokół jest tzw. instrukcją komunikacji określającą sposób, w jaki dane mają być przesyłane między Twoim urządzeniem a serwerem. Najpopularniejsze protokoły to HTTP i HTTPS, z których ten drugi zapewnia zaszyfrowane połączenie, chroniąc Twoje dane. Protokół jest pierwszą częścią adresu URL, oddzieloną od reszty dwoma ukośnikami. Jego obecność gwarantuje, że przeglądarka wie, w jaki sposób ma rozpocząć i prowadzić komunikację.
Subdomena to segment w adresie URL, znajdujący się bezpośrednio przed nazwą głównej domeny. Pomaga w organizacji i segregacji treści na stronie. Dla przykładu, w adresie www.ahrefs.com/blog/, 'blog’ jest subdomeną, wskazującą na specyficzną część witryny.
Zdj 2. Przykład subdomeny Ahrefs
Domena w adresie URL to główny element, stanowiący unikalną nazwę, identyfikujący serwer, na którym znajduje się strona. To inaczej tzw. serce adresu internetowego (np. www.amazon.com). Domena umożliwia łatwą identyfikację i zapamiętywanie strony internetowej. Odgrywa także ważną rolę w budowaniu marki i obecności w Internecie. To właśnie na domenie skupia się większość działań marketingowych.
Zdj 3. Domena w praktyce.
TLD, czyli domena najwyższego poziomu, to końcowa część adresu URL (przykłady: .com, .com.pl, .org, .gov, gov.pl). Określa ona kategorię lub pochodzenie witryny.
Zazwyczaj .com wskazuje na strony komercyjne. Adres .gov z kolei jest zarezerwowany dla instytucji rządowych. TLD ma znaczący wpływ na percepcję witryny przez użytkowników i okazuje się istotnym elementem w strategiach internetowych.
Zdj 4. Kategoria pochodzenia witryny
Katalog w adresie URL to część ścieżki, która pomaga nawigować do określonego zasobu na serwerze.
Przykładowo, w adresie 'twoja-strona.com/katalog/podstrona’, 'katalog’ jest pierwszym poziomem organizacji, a 'podstrona’ – kolejnym. Hierarchia tego typu umożliwia łatwą nawigację i bezproblemowe zarządzanie treściami na stronie.
Zdj 5. Przykład katalogu.
Slug w adresie URL to czytelna dla użytkownika, opisowa część ścieżki, zazwyczaj na końcu URL-a. Reprezentuje on konkretną stronę lub artykuł, jak w 'przykladowa-strona.com/artykul/tytul-slug’, gdzie 'tytul-slug’ jest slugiem. Slug jest istotny w SEO, ponieważ zawiera słowa kluczowe i ułatwia zrozumienie treści strony przez użytkowników i wyszukiwarki.
Zdj 6. Slug
Parametr w adresie URL, często rozpoczynający się od znaku zapytania ’?’, zawiera dodatkowe informacje, które są przekazywane do serwera. Umożliwia modyfikowanie treści lub zachowania strony bez potrzeby tworzenia dla każdej opcji oddzielnego adresu.
Przykładowo, 'twoja-strona.com/strona?parametr=wartosc’, 'parametr=wartosc’ informuje serwer o szczegółowych wymaganiach użytkownika, umożliwiając personalizację doświadczeń na stronie.
Zdj 7. Przykładowy link z parametrami
Spośród zalet tworzenia przyjaznych linków, możemy wyróżnić:
Cechy adresu URL odpowiadające za jego poprawność:
Uwzględnienie fraz kluczowych w adresie URL to praktyka poprawiająca widoczność w wyszukiwarkach oraz sposób na ułatwienie użytkownikom zrozumienia zawartości strony. Wybierając odpowiednie słowa kluczowe, zwiększasz szanse, że Twój adres URL będzie adekwatny do treści. Jest to istotne w zakresie optymalizacji pod kątem SEO, ponieważ wyszukiwarki często wykorzystują adres URL jako jeden z elementów do oceny i klasyfikacji strony.
Adres URL powinien być na tyle krótki, aby był łatwy do zapamiętania i wpisywania, ale jednocześnie wystarczająco opisowy, aby użytkownik mógł zrozumieć, czego dotyczy strona. Zbyt długie adresy URL są trudne do zapamiętania i niepraktyczne, zwłaszcza gdy użytkownicy próbują je wprowadzić ręcznie na urządzeniach mobilnych.
Myślniki są interpretowane przez wyszukiwarki jako separatory słów. Pomaga to w optymalizacji SEO. Dzięki temu adres URL staje się bardziej czytelny zarówno dla użytkowników, jak i dla algorytmów wyszukiwarek, pozwalając na efektywniejsze indeksowanie i klasyfikowanie strony.
Zdj 8. Prawidłowo zaprojektowany URL.
Użycie wyłącznie małych liter w adresach URL jest zalecaną praktyką ze względu na unikanie tzw. niejednoznaczności. Małe litery są również łatwiejsze do zidentyfikowania i zapamiętania, czyniąc adres URL bardziej przyjaznym dla użytkownika.
Posiadanie certyfikatu SSL, widocznego w adresie URL jako 'https’, jest nie tylko istotne dla bezpieczeństwa przesyłanych danych, ale również wpływa na wiarygodność i pozycjonowanie strony. SSL to jeden z ponad 200 czynników rankingowych – szyfruje dane przesyłane między użytkownikiem a serwerem, chroniąc przed przechwytywaniem informacji przez osoby trzecie. Współczesne przeglądarki często ostrzegają użytkowników przed odwiedzaniem stron bez certyfikatu SSL, zniechęcając potencjalnych odwiedzających i wpływając negatywnie na reputację witryny (a w tym także na tzw. bounce rate).
Praktyki, których powinieneś unikać podczas tworzenia adresu URL:
Tytuły często są długie i mogą zawierać frazy nieistotne z punktu widzenia SEO (wprowadza to wówczas zamieszanie i utrudnia zapamiętywanie adresu). Lepszym rozwiązaniem jest stworzenie skondensowanej wersji tytułu, zawierającej wyrażenia, które są zwięzłe i bezpośrednio odnoszą się do treści strony. Takie podejście poprawia czytelność URL-a i jego skuteczność w wyszukiwarkach.
Dynamiczne adresy URL, często charakteryzujące się długimi ciągami znaków, cyfr i parametrów, są trudne do odczytania i zapamiętania. Mogą one także utrudniać indeksowanie strony przez wyszukiwarki, wpływając negatywnie na SEO. Przyjazne URL-e często składają się z prostych słów oddzielonych myślnikami, ułatwiając zrozumienie zawartości strony i poprawiając jej widoczność w internecie.
Chociaż niektóre nowoczesne przeglądarki mogą radzić sobie z takimi znakami, często są one zamieniane na ciągi znaków ASCII. Prowadzi to do nieporozumień i błędów. Adresy URL powinny być proste i zrozumiałe dla użytkowników na całym świecie, niezależnie od języka, dlatego zalecamy stosowanie jedynie standardowych liter alfabetu łacińskiego i unikanie znaków specjalnych.
Prawidłowo zaprojektowany adres URL jest ważny pod kątem użyteczności (UX), SEO oraz ogólnej dostępności strony internetowej. Zadbaj o to, aby adres był krótki, ale jednocześnie wystarczająco opisowy. Dzięki temu użytkownik zrozumie jego zawartość.
Warto również wspomnieć, iż implementacja fraz kluczowych w adresie URL sprzyja lepszemu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach i ułatwia indeksowanie serwisu.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób możemy ulepszyć Twoją stronę internetową – napisz do nas maila lub zadzwoń. Porozmawiamy praktycznie o #SEO dla Twojego e-commerce.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat adresu URL?
Adres URL (ang. Uniform Resource Locator) służy jako unikalny identyfikator dla zasobów dostępnych w internecie. Zawiera informacje niezbędne do lokalizacji i odzyskania danych z serwera (w tym schemat protokołu, nazwa hosta i ścieżka do konkretnego zasobu). Jego struktura umożliwia przeglądarkom internetowym odnalezienie i wyświetlenie żądanej strony lub pliku.
Przyjazny adres URL jest łatwiejszy do zrozumienia i zapamiętania dla użytkowników. Poprawia także pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ zawiera kluczowe słowa opisujące zawartość witryny (jest to ważne dla algorytmów wyszukiwarek).
Protokół HTTP/HTTPS wskazuje na sposób komunikacji między przeglądarką a serwerem. HTTPS, zapewniający szyfrowanie danych, jest szczególnie ważny dla bezpieczeństwa transmisji danych, chroniąc informacje przed dostępem osób trzecich.
Wielkość liter w adresach URL może mieć znaczenie w zależności od konfiguracji serwera. Niektóre serwery są wrażliwe na wielkość liter (case-sensitive). Oznacza to, że różnicują adresy URL zawierające duże i małe litery. W celu uniknięcia niejasności i błędów w indeksowaniu, zalecamy jednak stosowanie wyłącznie małych liter.
Statyczne adresy URL zawierają bezpośrednią ścieżkę do zasobu i są zazwyczaj krótsze oraz bardziej czytelne. Dynamiczne adresy URL zawierają parametry i mogą być generowane na podstawie interakcji użytkownika ze stroną. Statyczne URL-e wykorzystuje się w szczególności pod kątem SEO i lepszej użyteczności.
Slug to część adresu URL, która jest czytelną, opisową reprezentacją tytułu strony lub artykułu. Używa się go zwykle na końcu URL-a. Zawiera on frazy kluczowe i jest oddzielony myślnikami. Slug ułatwia zrozumienie treści strony przez użytkowników i wyszukiwarki.
Implementacja certyfikatu SSL w adresie URL zmienia schemat z HTTP na HTTPS wskazując na zabezpieczenie połączenia szyfrowanym protokołem. Jest to niezbędne pod kątem ochrony danych przesyłanych między użytkownikiem a serwerem, budując jednocześnie zaufanie i wiarygodność z punktu widzenia odwiedzających.
sprawdź też