LOADING

Zakładanie Search Console

Często zapominany, a bardzo ważny. Dawniej funkcjonował pod nazwą Webmaster Tools, ale został przemianowany na Search Console. To darmowe narzędzie od Google, jest to niezbędnik każdego właściciela strony internetowej. Szczególnie przydatne jest przy sklepach internetowych.

Sprawdźmy do jakich rzeczy można wykorzystać Search Console.

Niżej tylko przykłady, zastosowań jest więcej.

Diagnostyka

Już na stronie głównej narzędzia mamy sekcję z diagnostyką i podstawowe informacje o stanie indeksowania, ruchu czy ewentualnych błędach:

search-console-glowny-panel

Sekcja Wiadomości

Tutaj możemy przeczytać komunikaty o wszelkich problemach czy zdarzeniach dotyczących naszej strony.

search-console-wiadomosci

Potencjalne problemy ze stroną

Jeśli pojawią się jakieś problemy z działaniem strony jak:

  • Długi czas ładowania (dłuższy niż zwykle)
  • Zwiększona liczba błędów 404
  • Brak dostępności całej strony
  • Infekcja malware
  • I wiele innych

To dostaniemy odpowiednie powiadomienie w sekcji wiadomości.

Bardzo często to powiadomienie pojawi się zaraz po wykryciu danego problemu. Dzięki temu często w wielu przypadkach jeszcze tego samego dnia można zdiagnozować i usunąć problem.

Szczególnie ważne jest to przy atakach malware. Google duży nacisk położyło na lepsze wykrywanie i komunikację z webmasterami, gdyż liczba ataków malware i innych ataków na strony znacznie wzrosła w ostatnich latach.

Problem z linkami

Jeśli przy manualnej weryfikacji ze strony Google zostaną wykryte przypadki łamania regulaminu (najczęściej dotyczy to linków ale są też inne przypadki) to może zostać nałożona kara ręczna.

Wtedy w sekcji Ręczne działania będzie wiadomość ze szczegółami, również z tego miejsca będzie można się odwoływać.

search-console-reczne-dzialaniaAnalityka wyszukiwania

To bardzo ważna sekcja Search Console, gdzie możemy znaleźć wiele ważnych informacji dotyczących obecności naszego sklepu w wynikach wyszukiwania Google:

search-console-analityka-wyszukiwania

Mamy tu kilka rodzajów danych, które dodatkowo można przefiltrować. Najważniejsze dane to:

  • Kliknięcia – ile kliknięć wygenerowała dana fraza
  • Wyświetlenia – ile wyświetleń było przy danej frazie
  • CTR – procent przeklików (przejść na naszą stronę) z danej frazy
  • Pozycja – średnia pozycja w wynikach dla danej frazy

Wszystkie te dane można wyeksportować do pliku i poddać dalszej obróbce. Dzięki temu można np.:

  • Sprawdzić frazy główne, frazy długiego ogona – jakie frazy ściągają ruch, zarówno te główne jak i frazy ogonowe. To ważne, bo w Analytics ukryte to jest jako not provided, tu mamy częściowy wgląd w to co się dzieje w wynikach wyszukiwania
  • Wyszukać potencjalne frazy – można tu znaleźć wielu kandydatów do dalszego pozycjonowania. Jeśli np. fraza ma pozycje poza pierwszą dziesiątką, ale ma dużo wyświetleń to jeśli udałoby się wypozycjonować ją do top 10 powinno to przełożyć się bardzo wyraźnie na wzrost liczby kliknięć
  • Sprawdzić dla konkretnej kategorii czy produktu na jakie frazy pojawia się w wynikach wyszukiwania

Często sekcja Analityka wyszukiwania to kopalnia wielu pomysłów, dlatego warto korzystać z Search Console już od samego początku.

Udoskonalenia HTML

W sekcji można sprawdzić czy nie ma podstawowych błędów jak zduplikowane title, ich brak oraz kilka innych.

search-console-udoskonalenia-html

Całkiem przydatne przy większych strukturach, bo bez użycia zaawansowanych narzędzi jak Screaming Frog można sprawdzić czy nie ma problemu z tagami title i kopiami wewnętrznymi.

Inne

Wyżej pokazaliśmy tylko przykładowe możliwości jakie daje Search Console. Takich zastosowań jest dużo więcej jak choćby przy indeksacji i site mapach (opisanych osobno w poradniku), wersjach mobilnych, sprawdzaniu poprawności pliku robots.txt…

To po prostu obowiązkowe narzędzie, które nieraz okaże się ratunkiem i nieocenioną pomocą.

menu poradnika