LOADING

Wybór oprogramowania sklepu internetowego

Zanim przystąpimy do wyboru hostingu, trzeba podjąć decyzje na jakim oprogramowaniu będziemy stawiać sklep.

Niektóre sklepy w ramach usługi dają już hosting. Czasem sklep napisany jest w języku innym niż PHP, co też wpływa na wybór hostingu.

Na rynku mamy dwa najpopularniejsze rodzaje sklepów:

  • oprogramowanie sklepu internetowego, płatne w abonamencie – np. Shoper, Clickshop, Shopper
  • darmowe oprogramowanie sklepu jak WooCommerce, PrestaShop, Magento

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.

Zalety płatnych sklepów internetowych

Przy płatnych sklepach internetowych często mamy w pakiecie hosting. Nacisk kładziony jest często na łatwość obsługi i jak najłatwiejszy start. Czasem naprawdę szybko można postawić działający sklep, z obsługą płatności itp.

Dodatkowo możemy liczyć na pomoc obsługi.

Jeśli trzeba wykonać jakieś zmiany programistyczne to nie trzeba szukać programisty. Wystarczy wysłać zgłoszenie, dostaniemy wycenę i po jej akceptacji zmiany będą wdrożone.

Wady płatnych sklepów internetowych

Niestety, często wyceny dodatkowych poprawek będą całkiem drogie.

Dodatkowo każde płatne oprogramowanie to mniejsze lub większe ograniczenia.

W niektórych przypadkach nie ma w ogóle dostępu do plików, przez co całkiem jesteśmy zdani na korzystanie z płatnych modyfikacji. Często wiele do życzenia pozostawiają możliwości optymalizacji sklepu pod kątem SEO.

Zalety bezpłatnych sklepów internetowych

Największa zaleta to koszt. Często są to naprawdę rozbudowane i sprawdzone oprogramowania, które dostajemy za darmo.

Jeśli chcemy dokonać zmian w kodzie to nie ma problemu, bo mamy dostęp do wszystkich plików. Gdy wybierzemy jeden z popularniejszych sklepów to raczej bez problemu znajdziemy programistę do wdrożenia odpowiednich zmian.

W internecie znajdziemy wiele darmowych i płatnych szablonów, dzięki czemu można wybierać z tysięcy różnych wzorów i niedrogo zadbać o ciekawy wygląd sklepu.

Jeśli chcemy rozbudować sklep o daną funkcjonalność to najczęściej znajdziemy odpowiedni moduł, który wystarczy zainstalować.

Wady bezpłatnych sklepów internetowych

Często postawienie sklepu internetowego będzie wymagało zatrudnienia programisty. Przeważnie od rozpoczęcia prac po finał w postaci gotowego, działającego sklepu mijają tygodnie a nawet miesiące.
Sami musimy też zadbać o rzeczy jak hosting, SSL. Gdy już będzie postawiony sklep internetowy to najczęściej trzeba dokupić odpowiednie moduły płatności i inne.

Przy niektórych sklepach godzinówka programistów jest bardzo wysoka.

Trzeba liczyć się z tym, że nawet pomimo faktu, że mamy dostęp do plików sklepu to zmiany i tak będzie umiał wdrożyć doświadczony programista. A to kosztuje kolejne dodatkowe pieniądze.

Dedykowane oprogramowanie sklepu?

Czasem przedsiębiorcy dostają propozycje przygotowania dedykowanego sklepu, na ich potrzeby.

Możemy z doświadczenia powiedzieć, że w większości przypadków nie są to sklepy, których nie dałoby się postawić na Presta czy Magento. Dodatkowo takie dedykowane rozwiązania kosztują często ciężkie pieniądze.

Są sytuacje, że dedykowany sklep to najlepsze wyjście – np. asortyment jest tak nietypowy lub są inne powody ku takiemu rozwiązaniu.
Przy rozważaniu takiej opcji radzimy:

– Ze specjalistą SEO skonsultować jakie są możliwości optymalizacji sklepu. Jeśli decydujemy się na dedykowane rozwiązanie sklepowe to specjalista powinien przygotować checklistę rzeczy, które mają być uwzględnione w oprogramowaniu sklepu. To o tyle ważne, że jeśli to nie zostanie zaznaczone na etapie tworzenia sklepu to później będziemy ponosić koszt wdrażania poprawek.
– Warto dla porównania poprosić o wycenę firmy specjalizujące się w Magento czy Presta. Być może będzie to dużo bardziej opłacalne wyjście a uda się osiągnąć taki sam efekt.


Porównanie oprogramowania sklepów internetowych

Przyjrzyjmy się zatem popularnym rozwiązaniom sklepowym.

Dalej przedstawiamy popularniejsze skrypty spotykane w Polsce i przedstawiamy ich wady i zalety.

IAISHOP

iai logoDuży sklepowy CMS, raczej dla większych sklepów internetowych. Posiada wiele rozwiązań wspomagający prowadzenie ecommerce.

Niestety pod względem SEO nie jest tu za dobrze. Wady? Bardzo nieintuicyjne pochowanie ustawień meta tagów (całe szczęście jest możliwość tworzenia szablonów), trudno wdrożyć dodatkowe opisy oraz nieszablonowe rozwiązania. Dostęp do plików widoków w archaicznej formie.

Panel nie jest “dla” użytkownika, poruszanie się w nim jest bardzo utrudnione. Ciężko wdrożyć często nawet pozornie proste zmiany.

Sklepowy serwis nastawiony jest na dodatkowe zyski z indywidualnych wdrożeń dla klienta – wszystkie są dodatkowo wyceniane, ale dzięki temu można wdrożyć większość rzeczy.

Nie polecamy tego skryptu z uwagi na jego przestarzały charakter. Niby można zrobić w nim dużo, ale jest to okupione dużą ilością pracy i kosztuje. Pytanie czy warto się męczyć skoro są lepsze rozwiązania.

Plusy:

  • możliwość konfiguracji serwisu według własnych potrzeb
  • dużo rozwiązań wspomagających prowadzenie Ecommerce

Minusy:

  • nieintuicyjny
  • archaiczny
  • brak zaawansowanych rozwiązań SEOwych

SHOPLO

logo shoploSkrypt raczej dla małych sklepów internetowych.

Ten system sklepowy pozytywnie nas zaskoczył. Zapowiadało się kolejne sklepowe rozwiązanie dla masowego klienta, a okazało się, że możliwości edycji i modyfikacji są spore.

Pod względem SEO i optymalizacji jest w porządku – nie dość, że intuicyjnie z panelu jesteśmy w stanie ustawić podstawową optymalizację to dodatkowo mamy dostęp do plików widoków gdzie możemy wdrożyć wszystko co chcemy. Niestety niektóre SEOwe rozwiązania musimy wdrażać ręcznie, bezpośrednio w kodzie.

Plusy

  • intuicyjny, przyjemny panel
  • dostęp do plików widoków
  • podstawowa optymalizacja seo z panelu

Minusy:

  • problem z indywidualnym nagłówkiem h1 (nazwa kategorii)
  • wymaga trochę doświadczenia i wiedzy, żeby odpowiednio okiełznać filtrowanie i podział na podstrony

SOTESHOP

logo soteSkrypt dla większych sklepów internetowych.

Na pierwszy rzut oka wydaje się wszystko OK, profesjonalny panel, mnogość ustawień itd. Niestety trudno się w tym wszystkim odnaleźć, jest nieintuicyjnie.

Pod względem SEO jest średnio. Podstawowe zmiany można wdrażać bezpośrednio z panelu – opisy, przekierowania, mapy strony albo meta dane. Jednak widoki serwisu przeważnie nie są umieszczone w tradycyjnych plikach widoków, a podzielone na moduły (przez co jest problem ze zmianą nazwy kategorii). To wszystko sprawia, że trudno wdrożyć tam “nieszablonowe” rozwiązania.

Ponadto kuleją canonicale albo chociaż możliwość ustawienia noindex na stronach filtrowania przez co tworzą się niepotrzebne kopie treści.

Niewątpliwym plusem jest serwis, który odpowiada na pytania klientów oraz mnogość dodatkowych modułów (niestety często drogich).

Plusy:

  • możliwość ustawienia TITLE z szablonu,
  • sitemapa xml
  • edycja pliku htaccess
  • miejsce na przekierowania dla laika
  • moduły dla allegro, płatności
  • serwis klienta

Minusy:

  • integracje dodatkowo płatne
  • nieintuicyjny
  • problemy z zarządzeniem zawartością
  • brak canonicali na sortowaniu

Shoper/Clickshop

logo shoperSkrypty dla małych jak i średnich sklepów internetowych.

Bliźniacze skrypty. Dostępne dla klientów w bardzo atrakcyjnych rozwiązaniach cenowych, jednak (nie licząc najdroższych pakietów) bez dostępu do plików i możliwości postawienia na własnym serwerze.

Zależnie od wersji możemy również nie mieć możliwości edycji pliku htaccess co odbija się brakiem możliwości wdrożenia przekierowań. Osobiście zawsze nas dziwią tego typu ograniczenia.
Panel jest bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze. Możemy wdrażać w nim meta dane za pomocą szablonów oraz indywidualnie dla każdej kategorii i produktu.

Posiadamy również dostęp do plików widoków co umożliwia ręczne wdrożenie bardziej zaawansowanych rozwiązań SEOwych jak i tagów SEMowych.

Tradycyjnie jak z większością CMSów sklepowych lekki problem stanowią nieszablonowe nazwy kategorii (w h1) oraz canonicale – można to poprawić w plikach widoków.

Plusy:

  • optymalizacja meta tagów
  • dostęp do plików widoków
  • łatwa integracja ze skryptami Google
  • canonicale na zmienione adresy url kategorii

Minusy:

  • brak dostępu do htaccessa
  • brak bardziej zaawansowanych SEO opcji w panelu
  • brak dostępu do logiki sklepu

PrestaShop

logo prestaSkrypt dla średnich i dużych sklepów internetowych. Jeden z najpopularniejszych darmowych skryptów sklepowych.

Bardzo duża społeczność, olbrzymia ilość modułów (płatnych i darmowych), możliwość znalezienia rozwiązania na większość problemów jakie mogą nas spotkać przy obsłudze.

Fajny, intuicyjny panel z możliwością ustawienia wielu SEO wytycznych. Od meta tagów indywidualnie dla produktu bądź kategorii, po własne adresy URL.

Niestety pomimo tak dużej popularności, każda wersja “Presty” posiada parę mankamentów, które musimy ręcznie poprawić w plikach widoków.

Najczęstszymi problemami do rozwiązania są:

  • duplikacja opisów kategorii na stronicowaniu,
  • opis podkategorii w “title” linku w menu,
  • brak canonicali na sortowaniu kategorii,
  • brak indywidualnych h1 na stronach kategorii i produktów

Na szczęście mamy dostęp do logiki skryptu jak i plików widoków, dzięki czemu możemy wdrożyć wszystko o czym pomyślimy. Oczywiście wymaga to trochę wiedzy i doświadczenia.

Plusy:

  • intuicyjny panel
  • mnogość modułów
  • duża społeczność
  • podstawowa optymalizacja SEO z panelu
  • dostęp do plików logiki skryptu jak i widoków

Minusy:

  • problem z dodatkowymi treściami (np. blog)
  • brak zaawansowanych ustawień SEO z panelu
  • problemy z wydajnością przy nieodpowiedniej konfiguracji serwera

Magento

logo magentoBardzo znane oprogramowanie sklepowe. Przeznaczone dla dużych sklepów internetowych.

Magento w podstawowej wersji jest darmowe. Po instalacji wiele podstawowych rzeczy można wyklikać z panelu. Jeśli jednak będziemy chcieli wdrożyć niestandardowe zmiany, potrzebna będzie pomoc programisty, najlepiej specjalizującego się w Magento.

Niestety, Magento jest bardzo rozbudowanym oprogramowaniem sklepowym. Przez to czasem nawet pozornie proste zmiany wymagają dużego nakładu prac. Sami programiści Magento odpowiednio się cenią za wdrażanie zmian i tu trzeba się liczyć z wysokimi kosztami prac programistycznych.

W wielu przypadkach nie trzeba będzie jednak robić zmian od podstaw – dostępnych jest wiele wtyczek rozwiązujących najpopularniejsze problemy oraz dodające wiele nowych funkcjonalności. Przeważnie wtyczki kosztują około 100-200$ lub więcej.

Dla kogo zatem nadaje się Magento? Dla osób, które będą prowadzić sklep internetowy z dużym asortymentem. Nie bez powodu Magento jest popularnym wyborem wśród największych sklepów.

Plusy:

  • Darmowy
  • Wiele lat na rynku, przez co jest bogata baza wtyczek i szablonów
  • SEO-wo można tu zrobić praktycznie wszystko, choć czasem wiążę się to z programistycznymi zmianami
  • Sprawdzone rozwiązanie dla dużych sklepów, które często są łączone z magazynem

Minusy:

  • Wymaga odpowiednio wydajnego hostingu
  • Zmiany programistyczne są drogie
  • Najczęściej wdrożenie sklepu internetowego na Magento trwa dłuższy czas (miesiące)

WooCommerce

logo woocommerceNasz ulubieniec i polecany przez nas skrypt sklepu internetowego.

WooCommerce to dodatek do WordPressa, który również jest darmowy. Idealny dla mniejszych i średnich sklepów. Powyżej 10,000 produktów raczej lepiej wybrać inne oprogramowanie, bo tu mogą pojawić się problemy. Natomiast do tego poziomu wszystko powinno być ok. WooCommerce jest łatwy w instalacji i konfiguracji. Dostępnych jest wiele modułów – płatnych i bezpłatnych, które rozbudowują sklep o różne funkcjonalności.

Znajdziemy też tysiące szablonów dedykowanych dla tego oprogramowania sklepowego.

Również znalezienie programisty do zmian nie jest trudne, bo sam WordPress jest bardzo popularny i każdy dobry programista specjalizujący się w WP odnajdzie się przy zmianach w WooCommerce.

Warto też zaznaczyć, że pod kątem SEO to najbardziej dopracowane oprogramowanie sklepowe. Nawet przy bardziej rozbudowanych sklepach na WooCommerce unikniemy wielu typowych problemów pojawiających się przy innych sklepach.

Plusy:

  • Darmowy
  • Łatwa konfiguracja, praktycznie samodzielnie można postawić sklep
  • Dużo wtyczek, szablonów
  • Każdy dobry programista PHP znający WordPress powinien poradzić sobie ze zmianami
  • Bardzo dopracowany pod kątem SEO

Minusy:

  • Przy bardzo rozbudowanym asortymencie (dużej liczbie produktów) może to nie być najlepsze rozwiązanie

Jakie oprogramowanie wybrać?

Decyzja zależy tak naprawdę od tego, jak szybko musi powstać sklep i jaka ma być jego rola. Są przypadki, że ktoś chce otworzyć mały sklep internetowy, bo traktuje to jako formę dodatkowego zarobku. Wtedy najprostsze rozwiązanie w formie sklepu na abonament powinno być dobrym wyborem.

Jeśli jednak sklep internetowy ma być naszym głównym biznesem to tutaj najlepsza trójka wg nas:

  1. WooCommerce
  2. Presta
  3. Magento

Jak widać, cała trójka jest bezpłatna, nie ma tu na liście abonamentowych rozwiązań, które odradzamy. To ważne, bo powyższa trójka daje pełną kontrolę nad sklepem. Kontrola jest tak istotna, bo w miarę rozwoju sklepu będzie wiele sytuacji, gdy potrzebna będzie ingerencja programisty i wykonanie zmian, których nie da się zrobić poprzez panel.

Przykłady takich zmian:

  • problem z konwersją i koszykiem – możliwa modyfikacja ścieżki zakupowej by popracować nad konwersją
  • problemy seo – nawet przy dopracowanych skryptach sklepowych pojawiają się rzeczy, które należy zoptymalizować pod kątem wyszukiwarek. Może to być np. poprawa filtracji, ustawienie canonicali, dodanie opisów kategorii zmiany w szablonie – po czasie pojawiają się nowe pomysły na zmiany w wyglądzie czy funkcjonalności sklepu. Czasem wiąże się to z małymi poprawkami, bywa jednak że są to dość duże zmiany w kodzie

Im większy sklep, tym więcej jest przy nim z czasem pracy. Jednak dzięki temu, że kontrola jest po naszej stronie to naprawdę można przeprowadzić sporo modyfikacji.

Temat programisty poruszaliśmy już wielokrotnie. Dobrze jest już od początku współpracować z jedną osobą / firmą. Oczywiście nie trzeba od razu zatrudniać na etat, a można rozliczać się za wykonane prace.

Poza zmianami w sklepie pojawiają się też sytuacje awaryjne i wtedy nie traci się czasu na szukanie odpowiedniej osoby do usunięcia problemu np. z zawirusowaną stroną.

Nasz typ to WooCommerce. To dodatek do WordPressa, którego zna wiele osób, bo jest to najpopularniejszy CMS na świecie (prawie 30% stron na świecie bazuje na WP). Jest bardzo prosty w obsłudze. Idealnie sprawdza się zarówno przy małych sklepach jak i sklepach z większym asortymentem.

Do pomocy przy WooCommerce będzie potrzebny programista PHP znający WordPress (i ew. specjalizujący się w Woo). Nie powinno być dużego problemu w znalezieniu odpowiedniej osoby.

Stawki powinny być też rozsądniejsze niż przy Magento. Ale trzeba zaznaczyć, że jeśli sklep nie ma mieć jakiejś nietypowej funkcjonalności to bardzo często z większością rzeczy poradzimy sobie bez problemu.

Każda osoba potrafiąca obsługiwać WordPress bez problemu powinna poradzić sobie z postawieniem podstawowego sklepu na WooCoommerce. Znajdziemy sporo dedykowanych szablonów do WooCommerce, które są bardzo proste we wdrażaniu.

Pod kątem SEO bardzo dopracowane oprogramowanie, po części też dlatego że bazuje na WP.

Drugie miejsce to PrestaShop. Jest całkiem popularny w Polsce. To dobre oprogramowanie sklepowe, które znalazło zastosowanie nawet przy dużych sklepach.

Nie jest aż tak intuicyjny jak WooCommerce, ale można tu również zrobić wiele rzeczy samodzielnie. To sklep oparty na języku PHP. Dzięki popularności samego PHP oraz Presty, raczej dość łatwo znajdziemy programistę do zmian i poprawek.

Pod kątem SEO jest ok, to całkiem przyjazne oprogramowanie, z którym nie będzie problemów przy pozycjonowaniu. Większość ewentualnych niedociągnięć można dość szybko poprawić z pomocą programisty.

Dostępnych jest też wiele szablonów. Jedyny minus to ich wdrażanie, które jest dużo bardziej czasochłonne niż przy WooCommerce.

Trzecie miejsce to Magento. To wybór dla właścicieli sklepów, którzy już na starcie mają odpowiednie fundusze. To dobre, dopracowane oprogramowanie sklepowe. Postawienie większego sklepu na Magento to jednak większe przedsięwzięcie.

Poza czasem potrzebnym na postawienie sklepu, wiąże się to z kosztami, które raczej będą większe niż przy Presta czy Woo. Ale jeśli szukamy sprawdzonego rozwiązania i mamy odpowiednich ludzi, którzy mogą pomóc przy pracach z Magento to jest to również rozwiązanie, które powinno dobrze służyć.

menu poradnika