LOADING

Treści w sklepie internetowym

Dobra optymalizacja serwisu jest konieczna w pozycjonowaniu – serwis ma wtedy większe szanse pojawić się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ale przy dużej konkurencji, która też jest zoptymalizowana, inne rzeczy decydują o miejscu w rankingu.

Są to moc domeny, linki (omawiane dalej) oraz treści, zawartość strony. To wszystko razem jest oceniane przez algorytm.

Przyjrzyjmy się zatem dokładniej o co chodzi z treściami oraz sprawdźmy kilka przykładów gdzie treści są szczególnie przydatne.

Opisy kategorii

Kategorie i podkategorie to ważne elementy w strukturze sklepu. Dzięki obecności linków w menu te podstrony są mocne i często to one wychodzą w Google na zapytania a nie pojedyncze produkty.

Najczęstszy błąd to właśnie brak treści na podstronach kategorii i podkategorii. Jest ich dużo, jest to wysiłek i koszt ale warto.

Opisy można znaleźć w wielu sklepach a nawet na Ceneo.

Przykład opisów na ceneo.pl: http://www.ceneo.pl/Filmy

opis-ceneo

Czy na Amazonie (tu akurat opisy są pod listingami, co też jest w porządku):

opisy-przy-pozycjonowaniu-amazon

Jak długie powinny być opisy? Dobrze jak mają przynajmniej 1000-1500 znaków, ale dla głównych kategorii warto dać nawet dłuższe opisy.

Opisy produktów

Produkty to najliczniejsza grupa podstron w sklepach internetowych.

Niestety, często mają opisy dostarczone przez dystrybutorów. Owszem, to szybkie i wygodne rozwiązanie, bo właściciel dostaje gotowy opis. Tylko że taki opis jest też użyty w wielu innych sklepach przez co mamy sporo kopii i mało oryginalnej treści na własnej stronie.

Wklejmy w Google fragment opisu produktu w cudzysłowie i zobaczymy na ilu innych stronach jest ten sam opis:

kopie-opisow-produktow

Są oczywiście rodzaje działalności, gdzie problem sporządzenia oryginalnych opisów jest większy (jak apteki czy księgarnie). Jednak w większości przypadków właściciele sklepów internetowych mają możliwość sporządzenia unikalnych opisów.

Nie jest to tanie, zajmuje dużo czasu ale należy to traktować jako element prowadzenia biznesu. W dłuższej perspektywie powinno przynieść naprawdę sporo korzyści (większy ruch, lepsze pozycje, brak ryzyka kary Pandy i wiele innych).

Blog przy sklepie

Blog przy sklepie internetowym pełni ważną funkcję.

Oczywiście może ściągać dodatkowy ruch i powinien być prowadzony tak, by zamieszczane na nim treści były pisane dla użytkowników a nie pod wyszukiwarki.
Taki blog przy sklepie może bardzo pomóc przy linkowaniu wewnętrznym i lepszej promocji produktów.

Powiedzmy że tworzony jest artykuł o najlepszych śpiworach na biwak i w artykule opisanych jest 10 polecanych śpiworów z linkami do stron produktów oraz podkategorii w ramach sklepu.
To wzmacnia te podstrony i pomaga im wychodzić wyżej w wynikach wyszukiwania.

Nawet allegro stosuje takie rozwiązanie (źródło) :

allegro-linkowanie-wewnetrzne

Przy współpracy z pozycjonerem naprawdę można dobrze wykorzystać bloga na potrzeby pozycjonowania sklepu internetowego.

Długi ogon

Ściąganie ruchu za pomocą długiego ogona to nic nowego, jednak wciąż zadziwiająco duża liczba klientów ignoruje to podejście. Wolą się skupiać na kilku najważniejszych frazach na których konkurencja jest kosmiczna.

Długi ogon w sklepach internetowych to najczęściej poszczególne produkty.

Przykładowo dla sklepu z drukarkami i akcesoriami do drukarek główne frazy będą miały postać drukarki, drukarki atramentowe, drukarki laserowe, drukarki Brother itp.
Natomiast frazy długoogonowe będą dotyczyły już konkretnych produktów tzn. mogą mieć postać jak drukarki Brother XYZ, Brother XYZ zamienniki, Brother XYZ cena itp. (gdzie XYZ to model drukarki).
Jak łatwo się domyśleć, na zapytania długoogonowe będą prezentowane najczęściej już poszczególne strony produktów pasujących do zapytania:

dlugi-ogon-produkty

Dlatego by w przypadku sklepu internetowego dobrze działał długi ogon (to znaczy żeby wychodziły w wynikach wyszukiwania podstrony produktów) trzeba dopracować strony produktów. Powinny być dobrze zoptymalizowane, mieć unikalną treść oraz być dobrze ujęte w strukturze serwisu tak by pomogło im linkowanie wewnętrzne.

Kiedy wiadomo, że działa długi ogon w przypadku sklepu?

Jak sprawdzimy w Google Analytics w ruchu bezpłatnym po podstronach przez które wchodzili użytkownicy to powinno tam być dużo podstron produktów. To znak że najprawdopodobniej użytkownicy wchodzili przez konkretne zapytania i trafili na dany produkt.

Poza produktami długi ogon może tworzyć się też na podkategoriach, tagach, czy artykułach. To jeszcze jeden z powodów dla którego dobrze jest dopracować treści w całym serwisie.

Copywriter do pisania treści

Przy prowadzeniu sklepu będzie potrzebny copywriter.

Może nie będzie on niezbędny – opisy produktów możemy napisać sami. Przyjdzie jednak moment, że copywriter, szczególnie przy dużych sklepach, będzie bardzo przydatny.

Po co copywriter?

Jak to w tej branży bywa – z dwóch powodów. Aby dobrze przygotować ciekawe opisy dla odwiedzającego oraz aby poprawić pozycje w Google.

O tym jaką różnicę może zmienić dobry opis wiedzą sprzedawcy sprzedający poprzez landing page. Tutaj dobra treść ma duży wpływ na decyzję o kupnie lub rezygnację.

Tak samo jest w sklepie internetowym. Trzeba przekonać odwiedzającego, że dany produkt jest tym co szuka i zachęcić do kupna.

Druga sprawa to treści jako czynnik rankingujący. Jeśli zależy nam na dobrych pozycjach i ściąganiu tematycznego ruchu z wyszukiwarek to:

  • Treści powinny być unikalne
  • Powinny mieć odpowiednią jakość, długość

Niestety, te kwestie są przeważnie pomijane.

Często jest powielany błąd, że właściciel sklepu wstawia opis dostarczany przez producenta. Ten sam opis znajduje się na dziesiątkach innych sklepów. W rezultacie dany sklep w większości to tak naprawdę kopie.

Inny częsty błąd to krótkie opisy lub nawet ich brak. Dzieje się tak często jeśli w sklepie znajduje się sporo produktów (kilkaset, kilka tysięcy lub nawet więcej). To prowadzi do tego, że nie ma środków / czasu na stworzenie unikalnych opisów i produkty dodawane są masowo tylko ze specyfikacją i jakimś podstawowym zdjęciem.

Czemu te błędy są tak ważne?

Specjalny algorytm Google o nazwie Panda odpowiada właśnie za odpowiednią ocenę stron pod kątem treści. Jeśli w serwisie jest wiele podstron o niskiej jakości to na serwis może zostać nałożona kara co przełoży się na spadek ruchu.

Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by wszędzie były bardzo długie opisy. Bardziej karane są serwisy, gdzie naprawdę w dużej skali pojawiają się omawiane wcześniej problemy np. z brakiem opisów lub opisami bardzo krótkimi rzędu kilkuset znaków.

Poza opisami produktów ważne są też inne treści w ramach strony jak choćby opisy na kategoriach czy podkategoriach.

Gdzie znaleźć copywritera

Dużo zależy tutaj od funduszy.

Można skorzystać z usług agencji specjalizującej się w copywritingu. Wtedy jednak trzeba liczyć się z wysokimi stawkami. Najczęściej idzie to w parze z jakością, więc tu zdecydowanie przy odpowiednim budżecie jest to dobra opcja.

Można też poszukać freelancerów. Jest ich sporo na rynku, to duża zaleta. Wada jest taka, że ciężko znaleźć kogoś solidnego, terminowego, kto będzie dobrze pisał. Mówiąc krótko, trzeba się naszukać.
Można szukać przez portale jak Oferia, Gumtree czy wyguglować „zlecenia przez internet” i znajdziemy popularne portale dla freelancerów.

Warto zacząć od kilku próbnych zleceń i na ich podstawie ocenić jakość tekstów oraz samą współpracę z danym copywriterem.

Na pewno trzeba się tu uzbroić w cierpliwość. W końcu znajdziemy odpowiedniego copywritera do pisania tekstów do naszego sklepu internetowego.

Koszty copywritera

Dużo zależy tutaj od rodzaju asortymentu do którego potrzebujemy copywritera.

Dla ogólniejszych tematów jak odzież, zabawki itp. znajdziemy więcej osób chętnych podjęcia się pisania. Natomiast przy zaawansowanych, wymaganych pewnej wiedzy na dany temat, jak pompy, konkretne urządzenia elektroniczne itp. będzie trochę ciężej.

To też mocno przekłada się na stawkę.

Trzeba się liczyć ze stawką minimum około 10zł za 1000 znaków ze spacją. Przy bardziej zaawansowanych tematach czy wspomnianych agencjach / doświadczonych copywriterach stawka może być dużo większa rzędu kilkudziesięciu złotych za 1000 znaków.

menu poradnika