LOADING

Jak sprawdzić czy pomysł na sklep internetowy jest dobry?

Pytanie za milion :).

Co sprzedawać – chyba najtrudniejsza rzecz przy szukaniu pomysłu na sklep.

Nie ma jednej prostej recepty na znalezienie świetnego pomysłu na produkt. Dużo zależy od budżetu, od wiedzy, zainteresowań, możliwości lokalowych (niektórzy chcą prowadzić sklep z domu, inni mają magazyny czy hale).

Nie tylko Chiny

Warto nie ograniczać się przy szukaniu pomysłu do samych Chin. Tak, większość rzeczy produkowana jest właśnie tam. Są tanie i dlatego wiele osób szuka pomysłu wertując Alibabę.

Owszem, można sprawdzić ten trop ale pamiętajmy, że w sklepach internetowych można sprzedawać masę innych rzeczy. Przykład to choćby handmade czyli ręcznie robione przedmioty.

Również można znaleźć dostawcę towaru w Polsce czy naszym regionie – może to być producent jakiegoś konkretnego urządzenia czy ozdoby.

Konkurencja to już ma…

O dokładniejszej analizie konkurencji napiszemy osobno. Teraz skupmy się na powodzie dla którego wiele osób nie może otworzyć sklepu. Myślą, szukają… mają pomysł… sprawdzają i… konkurencja już jest. To nie to. Trzeba szukać dalej.

To często błędne koło. Oczywiście najlepiej znaleźć niszę, która jest całkowicie niezagospodarowana przez konkurencję. Trzeba mieć jednak świadomość że rynek ecommerce w Polsce jest bardzo dobrze rozwinięty i naprawdę nawet mocno ekstremalne nisze mają swoje sklepy internetowe.

Bardziej zalecamy spojrzeć na temat pod kątem czy jest miejsce dla jeszcze jednego sklepu. Może jesteśmy w stanie wykorzystać więcej kanałów sprzedaży? A może mieć w ofercie większy wybór, lepszą jakość?

Inny problem, który widzimy przy analizie potencjału pomysłu to zbyt szeroka analiza.

Powiedzmy że ktoś jest fanem whisky, zna się na temacie, chce otworzyć sklep. Sprawdza konkurencję i jest już sporo sklepów z alkoholami, w tym nawet dedykowanym tylko whisky. Ale może w ramach całej tej gałęzi whisky jest jakaś mniej zagospodarowana część?

Jest tyle rodzajów whisky, że może jesteśmy w stanie sprzedawać nieznane jeszcze u nas marki? To tylko luźna wizualizacja tego, że każda gałąź też ma swoje nisze.

Na pewno poza patrzeniem na konkurencję trzeba brać pod uwagę przede wszystkim, czy jesteśmy w stanie zaoferować coś lepszego/innego.

Szukanie i analiza potencjału pomysłu – 4 kroki

Jeśli mamy wstępną ideę na sklep internetowy to są cztery ważne kroki które możemy zrobić, żeby sprawdzić czy dana rzecz jest szukana i czy jest tam potencjał by ją sprzedawać.

KROK 1 – KEYWORD PLANNER LUB INNE NARZĘDZIE

Keyword Planner – narzędzie do wybierania fraz do kampanii Adwords. Jest darmowe, w internecie (w tym na youtube) można znaleźć masę poradników, więc nie będziemy ich tu powielać.

Przydaje się w zasadzie na każdym etapie – od szukania pomysłu na bazie jednej ogólnej frazy po szczegółową analizę potencjału danej branży.

Co dla nas jest istotne – Keyword Planner na bazie zadanego słowa pokazuje inne propozycje fraz. Dzięki temu możemy sprawdzić co jest szukanego w danej branży, jaki jest potencjał i jakie są szacunkowe koszty prowadzenia kampanii reklamowej.

analiza-slow-kluczowych

W dalszej części szerzej opisujemy ten krok.

KROK 2 – ALLEGRO

Allegro jest bardzo cennym źródłem informacji. Ze względu na swoją pozycję i liczbę użytkowników sprzedaje tam duża cześć polskich sklepów. Na każdej z aukcji kup teraz widnieje ważna dla nas informacja – liczba sprzedanych sztuk. Nawet nie trzeba otwierać poszczególnych aukcji, informacja jest zaraz na listingu wyników:

liczba-sprzedazy-allegro
Dzięki temu od razu widać czy dany produkt się sprzedaje i jakie jest na niego zapotrzebowanie.

Przy okazji możemy sprawdzić jak duża jest konkurencja i jak bardzo z ceną schodzą sprzedawcy, bo nie jest tajemnicą że duża część sprzedających na Allegro działa na bardzo niskiej marży.


KROK 3 – CENEO, GOOGLE, SENUTO

Mamy pomysł co sprzedawać w sklepie. Ile jest sklepów z podobnym czy tym samym asortymentem?

Tutaj oczywiście najważniejsze jest sprawdzenie w Google.

Dobrze jest też zajrzeć na Ceneo. Dość szybko jesteśmy w stanie zobaczyć ile sklepów na Ceneo oferuje dany produkt i jakie są przedziały cenowe.

Warto też założyć choćby podstawowe konto w Semstorm czy Senuto. My polecamy Senuto, które w naszej ocenie ma lepszą bazę danych.

KROK 4 – AMAZON

Amazon ma gigantyczna bazę kategorii i produktów. To świetna baza do szukania pomysłu na sklep ale też do sprawdzenia jak radzą sobie poszczególne produkty.

Można tu sprawdzić bestsellery, komentarze, powiązane produkty. Zawsze jest to cenne uzupełnienie informacji na temat potencjału danej kategorii.

Może uda się też znaleźć przedmiot czy model, którego u nas jeszcze nie ma?

amazon-produkty

Podsumowując

Znalezienie pomysłu na sklep nie jest łatwe i nie ma prostego scenariusza. Jednak są narzędzia do sprawdzenia liczby wyszukań, można łatwo sprawdzić jaka jest konkurencja. To duże ułatwienie.

Dzięki opisanym czterem krokom powinno być łatwiej ocenić szanse powodzenia otwarcia sklepu z danym asortymentem. Oczywiście są też inne metody, ale te opisane tutaj powinny dać dobry obraz danej branży.

W następnej części przyjrzymy się jak analizować konkretniej konkurencję.

menu poradnika