LOADING

Instalacja WooCommerce

Po zalogowaniu do WordPressa należy przejść do działu Wtyczki i wyszukać woocommerce:

instalacja-woocommerceKlikamy Zainstaluj a następnie Włącz.

Po włączeniu sklepu pojawi się okno konfiguracyjne z podstawowymi opcjami. Można je pominąć i poustawiać te rzeczy w opcjach lub na starcie przejść przez kilka kroków.

Wstępna konfiguracja

Kliknijmy Startujemy.

woocommerce-intro

W pierwszym kroku mamy Ustawienia strony. Tu nie trzeba nic zmieniać, ale warto zatrzymać się chwilę i omówić to co widzimy.

woocommerce-krok1Jak widać, podstawowe rzeczy obecne w każdym sklepie jak Koszyk, Zamówienie i inne w WooCommerce występują jako strony. Jeśli zajdzie potrzeba ich edycji to wystarczy przejść do menu Strony i właśnie tu je znajdziemy:

Następny krok to ustawienia regionalne. Definiujemy tu kraj, walutę, jednostki metryczne:

woocommerce-ustawienia-regionalne

Wysyłka i podatki to ważny krok. Musimy zdecydować, czy doliczać podatek. Jeśli tak to mamy możliwość ustawienia opcji czy ceny będą pojawiać się przy produktach jako netto czy brutto:

woocommerce-ustawienia-wysylkiW płatnościach możemy wybrać, jak klient może zapłacić za towar. Szczegóły ustala się później w opcjach, na razie tu można wybrać Przelew oraz Za pobraniem (jeśli będziemy dawać taką opcję).

woocommerce-krok-platnosci

To tyle. Można utworzyć produkt lub powrócić do panelu WP:

woocommerce-koniec-ustawien

Zaawansowana konfiguracja

Skoro już mamy za sobą wstępną konfigurację to warto dokończyć proces i ustawić bardziej zaawansowane opcje.

W pasku z lewej strony znajdziemy dwa nowe obszary: WooCommerce oraz Produkty.

Klikamy WooCommerce i przechodzimy do menu Ustawienia.

Tutaj ustawimy wszystkie szczegóły działania naszego sklepu. Jak widać, jest tu podział na zakładki, dzięki którym łatwo się odnaleźć w poszczególnych opcjach.

W pierwszej zakładce ustalamy szczegóły odnośnie lokalizacji oraz walut:

woocommerce-ustawienia

Można zdefiniować konkretne kraje do wysyłki, dzięki czemu unikniemy niespodziewanego zamówienia do nieobsługiwanego kraju.

woocommerce-ustawienia-glowne

W zakładce Produkty ważne są opcje w części Magazyn (trzeci link):

woocommerce-ustawienia-magazynu

Warto zrozumieć jak działa magazyn w WooCommerce.

Przy każdym produkcie jest możliwość ustawienia ilości (stanu magazynowego). Jeśli w powyższej zakładce włączymy zarządzanie stanem magazynowym to mamy dostęp do kolejnych opcji.

Można ustalić poziom niskiego stanu, wysyłkę powiadomień o niskim stanie czy też ustalić co się dzieje z wyprzedanym produktem.

To bardzo przydatne ustawienia, szczególnie jeśli sklep jest duży. Można wtedy łatwo zapanować nad zaopatrzeniem.

Oczywiście jeśli stan magazynowy nie jest istotny to można wyłączyć zarządzanie magazynem, wtedy każda liczba produktów będzie nieskończona.

W zakładce Podatki można ustalić szczegółowo rzeczy związane z podatkami jak sposób ich wyświetlania, doliczania czy ustalić konkretne stawki:

woocommerce-ustawienia-podatku

Zakładka Wysyłka

Zakładka Wysyłka będzie domyślnie pusta i tutaj musimy zdefiniować kilka rzeczy. Po pierwsze trzeba dodać strefę wysyłki:

woocommerce-strefy-wysylkiUtwórzmy strefę wysyłki dla Polski.

Jeśli prowadzilibyśmy również sprzedaż zagraniczną to dla kraju/ów dodalibyśmy osobne strefy, bo na pewno różniłby się kosztami wysyłki. Niżej strefa dla Polski, gdzie dodaliśmy metodę wysyłki (Płaska Stawka):

wocommerce-ustawienia-stawki

Płaska stawka, czyli cena jakąś liczymy za wysyłkę towaru. W przypadku naszego sklepu wszystko wysyłamy kurierem po jednej stawce (przykładowo 20zł). Aby ustalić kwotę, trzeba najechać na Płaską Stawkę i kliknąć edycję:

woocommerce-ustawienia-stawki

Tu ustalamy nazwę, kwestię podatku oraz koszt wysyłki.

Jeśli oferowalibyśmy kilka rodzajów płatności to każda metoda zamiast powyższej nazwy Płaska Stawka miałaby nazwę odpowiednią do danej wysyłki, np.:

  • Wysyłka kurierem
  • Wysyłka kurierem – pobranie
  • Wysyłka pocztą

I dla każdej z metod można wtedy ustalić osobny koszt wysyłki.

Zakładka Zamówienie

Znajdziemy tutaj wiele ważnych opcji odnośnie samego zamówienia.

W pierwszej części można zdecydować, czy będziemy używać kuponów.

Kupony pojawiają się przy zamówieniu, użytkownik może wtedy wpisać kod promocyjny i uzyskać zniżkę. Jest to fajna opcja, którą można wykorzystać na wiele sposobów – przykładowo do zachęty do powrotu (przy pierwszym zamówieniu klient otrzymuje kod promocyjny na drugie zamówienie).

Jeśli jednak nie chcemy dawać tej możliwości to można ją odznaczyć.

Zakupy gości to opcja pozwalająca na kupno bez logowania czy rejestracji.

Zalecamy by włączyć tą opcję.

Jeśli będziemy wymuszać na użytkownikach rejestrację to możemy stracić wielu potencjalnych kupców. Oczywiście dalej można zachęcić do założenia konta np. podczas zakupu, ale dobrze by kupujący miał po prostu wybór czy chce zakładać konto u nas w sklepie czy nie.

Wymuś bezpieczne zamówienia pozwala mieć pewność, że proces zakupowy (czyli wejście do koszyka i realizacja zakupu) odbędzie się poprzez HTTPS.

Jak pisaliśmy wcześniej, zalecane jest by cały sklep był postawiony na wersji HTTPS, ale można tutaj dla bezpieczeństwa również zaznaczyć i tą opcję. Rzecz jasna musi być podpięty certyfikat SSL pod naszą domenę.

woocommerce-zakupy-gosci

W części Przelew bankowy możemy ustalić, czy dajemy możliwość takiej płatności. Jeśli tak to w tym miejscu definiujemy treść komunikatów oraz numer naszego konta:

woocommerce-platnosci

Zakładka Konta

Dotyczy ona kont użytkowników naszego sklepu. Wcześniej wspomnieliśmy o opcji kupna jako gość (bez logowania i rejestracji). Jeśli jednak chcemy zachęcić użytkownika do założenia konta to tutaj możemy włączyć rejestrację na stronach zamówienia.

woocommerce-konta

Zakładka E-maile

Tutaj definiujemy jakie maile oraz o jakiej treści otrzyma właściciel sklepu, a jakie klient. Większość ma już ustawioną bazową treść komunikatów, ale jeśli chcemy je bardziej spersonalizować to robimy to tutaj.

woocommerce-ustawienia-email

menu poradnika