LOADING

Hosting, serwer dla sklepu internetowego

W Polsce mamy dość dużo firm oferujących hostingi. Jeśli nie wiemy który wybrać, warto zdać się na podpowiedź programisty, który stawia nam sklep.

W przypadku gdy stawiamy sklep internetowy samodzielnie to przy wyborze hostingu warto zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • wielkość hostingu – czyli ile możemy przechować danych. Zawsze można dość łatwo przejść na wyższy plan jeśli będzie się kończyło miejsce
  • transfer miesięczny – jeśli pojawi się duży ruch w sklepie to dość szybko będzie wykorzystywany transfer. Szczególnie jeśli w sklepie będzie dużo zdjęć i multimediów
  • niezawodność i szybkość – większość najpopularniejszych hostingów w Polsce oferuje dobrą niezawodność i szybkość działania, ale zawsze dobrze to zweryfikować. Można poczytać opinie lub założyć konto testowe i przetestować jakość oferty
  • pomoc – prędzej czy później będzie miała miejsce sytuacja wymagająca reakcji ze strony obsługi hostingu. Dobrze zatem by była ona w stanie szybko rozwiązać nasz problem

My na bazie doświadczeń możemy polecić hosting w linuxpl.com. Jeśli chodzi o cenę do jakości to plasują się oni bardzo wysoko. Przerabialiśmy już współpracę z wieloma firmami i LinuxPL zawsze wypadał najlepiej.

linuxpl-konta

Dla mniejszego sklepu powinno wystarczyć konto o pojemności 4GB i 100GB transferu na miesiąc (W2GB).

Dużo zależy ile będzie produktów, ile zdjęć oraz multimediów i w jakiej jakości (bo to one mocno zwiększają wykorzystanie pojemności i transferu). Nie ma co kupować konta na zapas. Jak będziemy się zbliżać do limitu to otrzymamy odpowiednie powiadomienie. Wtedy bardzo łatwo można przejść na wyższy pakiet.

Dodatkowo warto wspomnieć o pomocy.

Zdarzają się sytuacje, że potrzebna jest pomoc ze strony osób odpowiedzialnych za hosting. Tu często możemy liczyć na odpowiedź i rozwiązanie problemu w ciągu kilku godzin a przeważnie to jeszcze krócej. Przez pięć lat współpracy mieliśmy w LinuxPL wiele różnych kont i nigdy nie było problemu z uzyskaniem szybkiej pomocy. Mamy też doświadczenia z innymi firmami, gdzie wcale to tak dobrze nie wygląda stąd warto podkreślić ten plus przy LinuxPL.


A może sklep internetowy i http/2?

http/2 to nowa wersja protokołu http. Mówiąc prosto, jest to protokół, który definiuje jak odbywa się wymiana informacji pomiędzy serwerem a przeglądarką. Jeśli ktoś otwiera stronę internetową to przeglądarka pobiera informacje z hostingu.

Oryginalny protokół http funkcjonował już od lat 90-tych i jest mocno przestarzały jeśli wziąć pod uwagę nowoczesne rozwiązania wykorzystywane obecnie przy tworzeniu stron internetowych. Niedawno miała miejsce premiera http/2 który właśnie dostoswany jest do współczesnych potrzeb.

Aby móc korzystać z http/2:

  • nasza strona musi mieć certyfikat SSL czyli musimy mieć stronę na https
  • hosting musi obsługiwać nowy protokół http/2

 

Czy szybkość ma takie znaczenie?

Przy okazji http/2 warto poruszyć temat szybkości ładowania się strony, bo i tu jest kilka niedopowiedzeń.

Czy szybkość ładowania strony ma wpływ na pozycje? Może mieć. Ale dotyczy to sytuacji, gdy naprawdę jest problem i ładowanie zajmuje wieczność. Natomiast fakt, że przyspieszymy ładowanie strony np. 10s na 6s nie będzie miał przełożenia na wzrost pozycji z tego powodu.

Poza SEO są jednak inne czynniki, dla których czas ładowania strony jest bardzo ważny.

Jednym z nich jest konwersja w sklepie internetowym. Są testy, których wyniki mówią jasno – każda sekunda szybciej przy ładowaniu strony ma pozytywny wpływ na konwersję.

Pamiętajmy też o zachowaniu użytkowników. Otwierają oni na raz wiele kart. Jeśli strona nie załaduje się przez kilkanaście sekund to uznają, że coś jest nie tak, że strona nie działa i przechodzą do następnej zakładki. Dlatego pod kątem konwersji w sklepie internetowym, pod kątem usability warto zadbać o jak największą szybkość ładowania stron.

Co ma wpływ na szybkość ładowania sklepu internetowego?

Dużo napisaliśmy o hostingu, o http/2. Wszystko to ma bardzo duży wpływ na szybkość ładowania strony. Ale pamiętajmy, że są też inne rzeczy wpływające na szybkość ładowania sklepu.
Są to między innymi:

  • Baza danych – przy mniejszych sklepach wpływ bazy danych może nie być tak zauważalny. Jednak przy dużych sklepach, które mają tysiące, dziesiątki tysięcy produktów baza danych może być ograniczeniem. Obecnie jedną z najpopularniejszych baz jest MySQL, ale to właśnie ona zaczyna być pewnym ograniczeniem przy dużej liczbie rekordów. Jest wiele innych baz SQL jak np. Posgresql czy też popularnych NoSQL. Tu wybór konkretnej z nich zależy od liczby rekordów, obciążenia bazy. Doświadczony admin będzie w stanie tu pomóc przy najlepszym wyborze.
  • Serwer – najpopularniejszy jest Apache, ale inne serwery jak ngnix w określonych sytuacjach spisują się lepiej. Na początkowym etapie prowadzenia sklepu wystarczą popularne rozwiązania (czyli będzie to najczęściej mix Apache + MySQL). Warto po prostu pamiętać, że są to obszary które można poprawić.
  • Oprogramowane sklepu internetowego – w jakim języku zostało napisane (PHP czy może inny), dodatkowo rzeczy jak jakość kodu, architektura sklepu i wiele innych. To również przekłada się na szybkość działania sklepu.
  • Optymalizacja kodu i grafik – poza opisanymi wyżej rzeczami ważna jest też ogólna optymalizacja sklepu internetowego pod kątem szybkości. Rzeczy jak wielkość grafik, ich rozdzielczość, cache’owanie, wielkość plików JS… Wszystko to można zweryfikować poprzez darmowe narzędzia online jak np. narzędzie od Google https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl, które ocenia w skali 0 – 100 szybkość ładowania strony oraz daje propozycje konkretnych zmian, które można wdrożyć by podnieść szybkość ładowania strony.
menu poradnika