LOADING

Dodawanie Google Analytics oraz konfiguracja ecommerce w sklepie internetowym

Dodanie kodu śledzenia

Warto pamiętać, by już od samego początku dodać kod śledzenia.

W tym celu przechodzimy na stronę https://www.google.com/analytics/, rejestrujemy się i tworzymy nowe konto.

Jeśli mamy już jakieś konta to trzeba przejść do menu Administracja, w pierwszej kolumnie rozwinąć listę kont i na końcu kliknąć Utwórz nowe konto:

analytics-menu-dodawanie-konta

Następnie w bardzo prostym konfiguratorze wypełniamy niezbędne dane:

analytics-dodawanie-strony

I klikamy na końcu Pobierz kod śledzenia.

Następnie kod śledzenia należy dodać do kodu naszego sklepu.

Mamy dwie opcje.

Jedna z nich to zastosowanie wtyczki. Jak wyszukamy w WordPressie Google Analytics Tracking Code to znajdziemy wiele wtyczek dających taką funkcjonalność:

wtyczki-tracking-code

Przy stosowaniu wtyczek wystarczy podać nasz identyfikator (znajdziemy go w kodzie śledzenia, zaczyna się od UA-XXXXX).

Ważne by upewnić się, że wtyczka wkleja kod śledzenia w dobrym miejscu.

Powinien to być header, najlepiej przed zamknięciem.

W Firefox czy Chrome można podejrzeć źródło strony (po prostu klikamy prawy przycisk myszy i z opcji wybieramy pokazanie źródła) i sprawdzić, gdzie znalazł się kod śledzenia. Powinniśmy go znaleźć przed zamknięciem sekcji head (pokazane dalej na screenie).

Jeśli nie chcemy instalować wtyczki by dodać kod śledzenia to można to zrobić ręcznie.

W WordPress przechodzimy do menu Wygląd -> Edytor i upewniamy się że na liście motywów edytujemy nasz motyw sklepu internetowego:

edycja-motywu

W prawej belce szukamy i klikamy plik nagłówka motywu header.php:

lokalizacja-header-wordpress

W oknie edycji pojawi się kod tego pliku. Znajduje się w nim właśnie interesująca nas część kodu, która zawiera sekcję head.

Szukamy w kodzie poprzez CTRL + F fragmentu </head>.

Kopiujemy nasz kod śledzenia z Google Analytics i wklejamy go zaraz przed zamknięciem head czyli przed </head>:

analytics-lokalizacja-kodu-sledzenia

Klikamy zaktualizuj plik. Przechodzimy na stronę sklepu i w podglądzie źródła sprawdzamy, czy kod jest tam gdzie go wkleiliśmy.

Ecommerce

Poza śledzeniem ruchu Google Analytics może nam pomóc również przy śledzeniu sprzedaży i konwersji w naszym sklepie.

Służy do tego specjalny moduł Ecommerce.

Znajdziemy go w lewym menu, na samym końcu w sekcji Konwersje:

menu-ecommerce

Domyślnie będzie on nieskonfigurowany.

Konfiguracja ma na celu takie zgranie ustawień, by transakcja zakończona sukcesem i cały proces zakupowy był odpowiednio rozpoznany przez Google Analytics.

To są rzeczy, które działają inaczej w różnych skryptach sklepowych. Czasem konfiguracja będzie prosta, czasem będzie czasochłonna i będzie wymagała pomocy programisty.

Na szczęście jeśli stawiamy sklep na WooCommerce to mamy do czynienia z tym łatwym scenariuszem.

To zaleta WooCommerce o której pisaliśmy już nie raz w tym poradniku. Właściciele sklepów internetowych mają do czynienia z wieloma podobnymi problemami (jak choćby integracja z Ecommerce), które rozwiązane zostały poprzez przygotowanie odpowiednich wtyczek. Czasem są darmowe, czasem płatne, ale pozwala to bardzo przyspieszyć proces stawiania sklepu internetowego.

Do połączenia z Ecommerce użyliśmy wtyczki WooCommerce Google Analytics Integration.

Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki konieczna jest konfiguracja samej wtyczki oraz konfiguracja w Google Analytics.

Aby skonfigurować wtyczkę, należy przejść do menu WooCommerce -> Ustawienia i u góry kliknąć zakładkę Integracja:

woocommerce-analytics

Tutaj mamy dość sporo opcji do ustawienia. Najważniejsze to oczywiście wklejenie identyfikatora ID z kodu śledzenia (UA-XXXXXX) – pole Google Analytics ID.

Pole Set Domain Name może zostać puste.

W sekcji Tracking Options można zaznaczyć wszystko poza drugą opcją:

woocommerce-enhanced-ecommerce

Następnie przechodzimy do sekcji ulepszonego ecommerce czyli Enhanced eCommerce.

Domyślnie jest on wyłączony, warto go włączyć (przy czym najpierw powinien być skonfigurowany po stronie Google Analytics):

konfiguracja-ulepszonego-ecommerce-woocommerce

Dzięki rozszerzonemu ecommerce będziemy mieli więcej informacji o samej sprzedaży i zachowaniu kupujących. Warto te informacje zbierać już od samego początku.

Konfiguracja ecommerce w Google Analytics

Poza samą konfiguracją wtyczki w WooCommerce konieczna jest konfiguracja Google Analytics. W tym celu przechodzimy do ustawień (Administracja) w Google Analytics i wybieramy opcję Ustawienia e-commerce:

analytics-ustawienia-ecommerce

Klikamy Włącz e-commerce (suwak na niebiesko) i potwierdzamy poprzez kliknięcie przycisku Dalsze kroki:

analytics-konfiguracja-ecommerce2

W drugim kroku możemy włączyć Enhanced ecommerce – czyli ulepszony e-commerce:

analytics-konfiguracja-ecommerce

Włączamy i klikamy Prześlij.

To tyle. Mamy skonfigurowany ecommerce po stronie sklepu (WooCommerce) oraz Google Analytics.

Następnie można przeprowadzić testowy zakup, by sprawdzić czy wszystko działa.

Zmiana waluty

Wybór waluty zależy od kraju, gdzie prowadzimy sprzedaż.

Jeśli jest to Polska to warto się upewnić, że waluta jest ustawiona na złotówki. Może się zdarzyć, że będzie ustawiona na dolary, przez co pomimo tego że produkty w sklepie wycenione są w złotówkach, zostanie to przeliczone na dolary i wprowadzi małe zamieszanie.

Aby zmienić walutę, w Analytics w panelu Administracja należy przejść do ustawień widoku, które znajdziemy w trzeciej kolumnie:

analytics-ustawienia-widoku

Przewijamy niżej i upewniamy się, że sekcja Waluta wyświetlana jako jest ustawiona na PLN:

analytics-zmiana-waluty

Od teraz wszystkie transakcje w ecommerce powinny być w złotówkach.

Przykład widoku ecommerce

Jeśli dobrze wszystko skonfigurowaliśmy to po przejściu do sekcji ecommerce będziemy mieli zestawienie dotyczące sprzedaży.

Podobnie jak przy statystykach ruchu, tu będziemy mieli wykres sprzedaży a także bardziej konkretne informacje jak liczba transakcji, ilość, przychody itp. Niżej znajdziemy też listę najlepiej sprzedających się produktów.

W bocznym menu dodatkowo znajdziemy wiele innych informacji dotyczących samej sprzedaży.

analytics-ecommerce.png

Odfiltrowanie własnego IP

Jeśli mamy stały adres IP to warto go odfiltrować.

Jako właściciel sklepu często będziemy wchodzić na stronę, dzięki odfiltrowaniu naszego IP będziemy mieli dokładniejsze dane o odwiedzinach.

W tym celu ponownie należy przejść do ustawień widoku a następnie do sekcji Filtry:

analytics-filtrowanie-ip

Tu podajemy nazwę filtra (dowolna, do naszej informacji). Wybieramy następnie kolejno z opcji Wyklucz, ruch z adresów IP a następnie wklejamy nasz adres IP i zapisujemy nowy filtr.

Od tej pory ruch z naszego IP nie będzie włączany do statystyk.

Cele

Przy konfiguracji Google Analytics dobrze jest dodać przynajmniej podstawowe cele oraz zdarzenia.

Zrobimy to w sekcji Konwersje -> Cele:

analytics-konwersje

Jakie cele?

To zależy od nas, od sklepu, od tego na czym nam zależy – kliknięcia, przewinięcia, czas spędzony na stronie…

Warto doczytać o możliwościach mierzenia celów oraz zdarzeń, bo w dłuższym okresie czasu da to nam wiele informacji odnośnie interakcji użytkowników w naszym sklepie.

Opcją jest tu też dodanie Google Tag Managera, który pozwala dodawać nawet zaawansowane cele.

Sama konfiguracja łatwa nie jest, ale przy większym ruchu warto pomyśleć o mierzeniu celów i wyciągnąć wnioski na podstawie wyników.

menu poradnika