LOADING

Sitemapa, dodanie sitemapy i indeksowanie sklepu internetowego

Sklepy internetowe najczęściej mają dużo podstron.

Części z nich nie zawsze chcemy dodawać do indeksu (np. filtrowanie itp.).

Co do pozostałych, wartościowych podstron – tu chcemy by wszystkie znalazły się w indeksie Google, dzięki czemu mamy większe szanse na ściągnięcie ruchu z wyszukiwarek.

Pomocna będzie tu sitemapa, czyli plik zawierający adresy wszystkich podstron, które chcemy dodać do indeksu. Bez sitemapy robot też się dostanie do większości podstron, jednak zajmie mu to więcej czasu i niektóre może pominąć.

Warto zaznaczyć, że można też przygotować sitemapę obrazków. Ma to sens jeśli mamy w sklepie dobre zdjęcia i uważamy że jest potencjał by ściągały ruch np. poprzez wyszukiwarkę obrazków.


Dodanie sitemapy

Należy przygotować sitemapę w formacie XML i dodać ją w Search Console.

Na szczęście jest to bardzo proste. Jeśli mamy sklep internetowy na WooCommerce to pomoże nam tutaj wtyczka Yoast.

Przechodzimy do menu Yoast -> Mapa strony XML. Tutaj włączamy opcję Funkcjonalność map XML witryny.

Niżej znajdziemy link do sitemapy. Wystarczy go skopiować. Ważne, zaraz po włączeniu mapa może nie być wygenerowana. Najlepiej włączyć tą opcję i wrócić do menu następnego dnia – mapa powinna być gotowa.

yoast-dodawanie-mapy

Następnie przechodzimy do Search Console do sekcji Mapy witryn. Tutaj klikamy przycisk Dodaj mapę witryny:

search-console-dodawanie-mapy

Pojawi się okienko, gdzie należy wkleić link do naszej sitemapy i kliknąć przycisk prześlij. Jest tu też możliwość przetestowania sitemapy, aby sprawdzić czy została poprawnie wygenerowana.

Jeśli chcemy zdecydować co ma się znaleźć w sitemapie to wracamy do panelu WordPress i w ustawieniach Yoast w sekcji map witryn przechodzimy do kolejnych zakładek i zaznaczamy lub odznaczamy obecność poszczególnych elementów w naszej mapie XML.

yoast-sitemapa

Stan indeksowania

Nawet przy małych sklepach internetowych warto dodać sitemapę, bo dzięki niej będzie widać jak indeksuje się nasz sklep. Docelowo dążymy do tego, by z przesłanych adresów do indeksu trafiły wszystkie lub przynajmniej znaczna większość (ponad 90%).

Jeśli widzimy, że przesłaliśmy np. 1000 adresów w sitemapie a po dłuższym czasie w indeksie jest nadal tylko np. 300 z nich to coś jest nie tak.

Możemy to sprawdzić w Search Console w głównym panelu:

search-console-info

Albo można przejść do sekcji Mapy witryn po bardziej zaawansowane informacje.

Jak sprawdzić, co jest zaindeksowane a co nie by zdiagnozować problem? Jest kilka sposobów:

  • Komenda site

W wyszukiwarce wpisujemy przed domeną komendę site: i dostaniemy listę adresów będących w site:

sprawdzanie-site

Można przejrzeć i sprawdzić, których adresów brakuje w indeksie.

  • Losowe sprawdzenie

Jak chcemy sprawdzić pojedynczy adres to można zastosować komendę cache:

komenda-cache

W odpowiedzi dostaniemy albo kopię pamięci podręcznej albo błąd, że nie znaleziono strony:

sprawdzanie-cache

  • Użycie narzędzia URL Profiler

To bardziej zaawansowana opcja, do której można użyć narzędzia URL Profiler i przydadzą się też proxy. Dodajemy listę adresów URL z sitemapy, zaznaczamy Google Indexation i uruchamiamy sprawdzenie.

url-profiler-google-indexationW odpowiedzi dostaniemy plik z listą adresów i statusem indeksacji każdego z nich.

Usuwanie problemów z indeksacją

Po pierwsze warto chwilę odczekać.

Czasem zajmuje trochę czasu przy nowych domenach aż Google doda do indeksu wszystkie podstrony (przy domenach mocniejszych, z historią, jest to dużo szybsze).

Jeśli jednak po jakimś czasie nadal są problemy z indeksacją i widzimy że np. tylko część adresów jest w indeksie to można zacząć działać.

Po pierwsze najpierw trzeba sprawdzić jakich podstron brakuje (nie ma w indeksie) – czy są to produkty, podkategorie czy może inne.

Po identyfikacji można podjąć kroki jak:

  • Sprawdzenie ustawienia canonicali – dość częsty przypadek że canonicale źle się ustawiają przez co wysyłają mylące informacje dla robota co wpływa na indeksację. Często jest to błąd programisty.
  • Sprawdzenie metatagu robots – zdarza się że przez przypadek na niektórych podstronach pojawia się noindex, choć powinny być normalnie indeksowane.
  • Sprawdzenie pliku robots.txt – źle skonstruowany plik robots.txt także może mylić bota i uniemożliwiać indeksację niektórych adresów.
  • Sprawdzenie treści – czy produkty mają opisy? Czy nie są za krótkie? Jeśli w sklepie jest np. kilkadziesiąt podobnych produktów bez opisu lub z bardzo krótkim opisem to Google może nie dodać takich podstron do indeksu, uznając je za mało wartościowe
  • Sprawdzenie linkowania wewnętrznego – częsty przypadek to problem z indeksacją produktów. Bierze się to stąd, że nie ma odpowiedniego linkowania pomiędzy produktami, tzn. linków jak produkty powiązane i tym podobne.

Statystyki indeksowania

Ostatnią rzeczą ważną przy indeksacji sklepu internetowego są statystyki indeksowania.

W Search Console znajdziemy je w części Indeksowanie:

indeksowanie-search-console

Są to szczegółowe informacje o tym ile dziennie udaje się zaindeksować, ile stron, jaka ilość danych itd.

Przy małych sklepach te statystyki można potraktować informacyjnie. Jednak przy dużych sklepach, gdzie produktów i podstron są tysiące, warto dbać o to by były jak najlepsze, bo ma to znaczenie przy dziennym budżecie crawlera. Nie wdając się za mocno w szczegóły – im lepsze statystyki indeksowania tym szybciej crawler będzie w stanie zaindeksować większą liczbę zmian, dodać nowe produkty itd.

Statystyki indeksowania wiążą się ściśle z szybkością działania naszego sklepu. O tym pisaliśmy już w poradniku. Jeśli uda się poprawić wyraźnie czas ładowania podstron naszego sklepu np. poprzez zmianę serwera, przejście na http/2 czy optymalizację kodu to powinno to wpłynąć wyraźnie na poprawę statystyk.

menu poradnika