LOADING

Aukcje jako wsparcie sprzedaży w sklepie internetowym

Gdy otwieramy sklep internetowy zależy nam na tym, by to właśnie on generował największą sprzedaż. Jednak na początku, gdy dopiero marka zyskuje rozpoznawalność i budujemy ruch w sklepie, dobrą alternatywą mogą okazać się aukcje. W Polsce to oczywiście Allegro, jeśli sprzedajemy za granicę to przeważnie będzie to ebay.

Wady i zalety sprzedawania na aukcjach

Minus takiego rozwiązania to dodatkowe koszty związane z wystawieniem aukcji oraz prowizjami, które nie są wcale takie małe.

Plus to łatwość dotarcia do dużej grupy potencjalnych klientów. Wiele biznesów zbudowanych jest głównie wokół serwisów aukcyjnych.

Pamiętajmy jednak że na Allegro toczy się nieustanna wojna cenowa. Mamy tam dużo różnych sklepów czy hurtowni, dla których Allegro jest dodatkowym, ale istotnym, kanałem sprzedaży. Są w stanie sprzedawać na bardzo niskiej marży co tylko zaostrza konkurencję.

Dlatego też nie jest to tak łatwy sposób sprzedaży jak mogłoby się wydawać.

W pierwszym okresie istnienia sklepu internetowego warto być tu obecnym. Później, wraz z rozwojem sklepu będzie można podjąć decyzję co do ekonomicznej zasadności dalszego istnienia na Allegro.

Na co zwrócić uwagę

Na konkurencję. Jakie mają ceny, jakie warunki wysyłki, jak wygląda prezentacja ich produktu. Wszystkie te rzeczy wzięte razem wpływają na decyzję o zakupie danego towaru.

Zdjęcia są bardzo istotne.

Według nowych zasad Allegro powinny być robione na białym tle. Taki wymóg do którego trzeba się dostosować.

Istotna jest też jakość zdjęć. Często użytkownicy przeglądają wiele zakładek jednocześnie i to właśnie dobrym zdjęciem przykujemy uwagę a w dalszym etapie nakłonimy do zakupu.

Koszty wysyłki są także ważne dla wielu klientów. Jeśli konkurencja oferuje wysyłkę nawet o kilka złotych tańszą to często może to być powód decydujący o zakupie właśnie u konkurencji.

Koszty sprzedaży na allegro

Sprzedaż na Allegro wiąże się z kilkoma opłatami. Mamy opłatę za wystawienie przedmiotu oraz dodatkowe opłaty za np. zdjęcia, wydłużenie czasu wystawienia aukcji.

Są też oczywiście prowizje od sprzedaży przedmiotów.

Dużo zależy od tego w jakim dziale wystawiamy przedmioty, działy różnią się między sobą opłatami.

Zwykłe aukcje

Więcej o opłatach w poszczególnych działach.

Nie ma tu zaskoczenia, koszty są duże. Oczywiście zyskujemy możliwość dotarcia do dużego grona potencjalnych klientów. Każdy musi sam sobie policzyć czy opłaca się prowadzić sprzedaż przez Allegro.

W przypadku naszego sklepu potraktowaliśmy Allegro jako dodatkowy kanał sprzedaży na początku poprzez wystawianie zwykłych aukcji (później przeszliśmy na rozwiązanie Sklep Allegro, o tym dalej).

A jak wyglądały opłaty w przypadku zwykłych aukcji?

Samo wystawienie przedmiotu kosztuje 1,70zł (w naszym przypadku) na co sumują się opłaty:

allegro-koszt-wystawienia

Po sprzedaży produktu naliczana jest prowizja. Według cennika dla przedmiotów powyżej 100zł z naszego działu jest to 6zł plus 3% od kwoty powyżej 100zł.

Przykładowo po sprzedaży produktu za 180zł naliczona prowizja to 8,40zł:

allegro-laczny-koszt

Czyli realna prowizja od sprzedaży tego produktu to 4,6%.

Jeśli doliczymy do tego koszt wystawienia to łącznie płacimy Allegro 5,5% od sprzedanego produktu.

Sklep w ramach Allegro

Jak widać, dość duże koszty związane są z wystawieniem produktów. W sklepie jest ich więcej więc jednorazowe wystawienie większej liczby produktów generowałoby duże koszty. Tym bardziej, że maksymalny czas trwania aukcji to 14 dni, więc co 14 dni trzeba by przedłużać każdą z aukcji i ponosić kolejne opłaty.

Dlatego Allegro ma opcję dla sklepów (więcej), która przewiduje to, że wystawiamy więcej przedmiotów:

allegro-oplaty-sklep

Również opcje dodatkowe jak zdjęcia itp. są dużo tańsze.

Więcej: Cennik oferty sklepowej.

Jeśli otworzymy sklep w ramach Allegro to wystawienie większej liczby przedmiotów jest dużo tańsze niż w opcji zwykłej aukcji.

Niestety, inne są prowizje. W przypadku naszych produktów byłoby to:

allegro-prowizje-sklep

Czyli dużo drożej niż przy zwykłej aukcji. W przypadku naszego sklepu sprzedaż towaru za 180zł wygenerowałaby prowizję 13,80zł (9zł + 6%*80zł) co daje 7,6% prowizji (dla przypadku naszego sklepu).
Pamiętajmy że przy zwykłej aukcji było to 8,40zł i 4,6%.

Oferta dla sklepów w ramach allegro jest ciekawa jeśli chodzi o udogodnienia przy wystawianiu większej liczby przedmiotów.

Niestety, prowizje są bardzo wysokie. OK, można podnieść cenę by to zrównoważyć, ale i tak wielu sprzedawców na Allegro działa na niskiej marży ze względu na konkurencję, więc nie jest to tak proste.

Czy warto zatem sprzedawać na Allegro?

Każdy musi policzyć to sam, biorąc pod uwagę swój asortyment, marżę, konkurencję. W przypadku naszego sklepu internetowego zdecydowaliśmy się na Allegro jako jeden z kilku kanałów sprzedaży.
Docelowo chcemy się skupić na rozwoju samego sklepu internetowego, gdzie mamy pełną niezależność co do działań i warunków sprzedaży.

menu poradnika