LOADING

Cz.4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu


Instalacja WooCommerce

Po zalogowaniu do WordPressa należy przejść do działu Wtyczki i wyszukać woocommerce:

instalacja-woocommerceKlikamy Zainstaluj a następnie Włącz.

Po włączeniu sklepu pojawi się okno konfiguracyjne z podstawowymi opcjami. Można je pominąć i poustawiać te rzeczy w opcjach lub na starcie przejść przez kilka kroków.

Wstępna konfiguracja

Kliknijmy Startujemy.

woocommerce-intro

W pierwszym kroku mamy Ustawienia strony. Tu nie trzeba nic zmieniać, ale warto zatrzymać się chwilę i omówić to co widzimy.

woocommerce-krok1Jak widać, podstawowe rzeczy obecne w każdym sklepie jak Koszyk, Zamówienie i inne w WooCommerce występują jako strony. Jeśli zajdzie potrzeba ich edycji to wystarczy przejść do menu Strony i właśnie tu je znajdziemy:

Następny krok to ustawienia regionalne. Definiujemy tu kraj, walutę, jednostki metryczne:

woocommerce-ustawienia-regionalne

Wysyłka i podatki to ważny krok. Musimy zdecydować, czy doliczać podatek. Jeśli tak to mamy możliwość ustawienia opcji czy ceny będą pojawiać się przy produktach jako netto czy brutto:

woocommerce-ustawienia-wysylkiW płatnościach możemy wybrać, jak klient może zapłacić za towar. Szczegóły ustala się później w opcjach, na razie tu można wybrać Przelew oraz Za pobraniem (jeśli będziemy dawać taką opcję).

woocommerce-krok-platnosci

To tyle. Można utworzyć produkt lub powrócić do panelu WP:

woocommerce-koniec-ustawien

Zaawansowana konfiguracja

Skoro już mamy za sobą wstępną konfigurację to warto dokończyć proces i ustawić bardziej zaawansowane opcje.

W pasku z lewej strony znajdziemy dwa nowe obszary: WooCommerce oraz Produkty.

Klikamy WooCommerce i przechodzimy do menu Ustawienia.

Tutaj ustawimy wszystkie szczegóły działania naszego sklepu. Jak widać, jest tu podział na zakładki, dzięki którym łatwo się odnaleźć w poszczególnych opcjach.

W pierwszej zakładce ustalamy szczegóły odnośnie lokalizacji oraz walut:

woocommerce-ustawienia

Można zdefiniować konkretne kraje do wysyłki, dzięki czemu unikniemy niespodziewanego zamówienia do nieobsługiwanego kraju.

woocommerce-ustawienia-glowne

W zakładce Produkty ważne są opcje w części Magazyn (trzeci link):

woocommerce-ustawienia-magazynu

Warto zrozumieć jak działa magazyn w WooCommerce.

Przy każdym produkcie jest możliwość ustawienia ilości (stanu magazynowego). Jeśli w powyższej zakładce włączymy zarządzanie stanem magazynowym to mamy dostęp do kolejnych opcji.

Można ustalić poziom niskiego stanu, wysyłkę powiadomień o niskim stanie czy też ustalić co się dzieje z wyprzedanym produktem.

To bardzo przydatne ustawienia, szczególnie jeśli sklep jest duży. Można wtedy łatwo zapanować nad zaopatrzeniem.

Oczywiście jeśli stan magazynowy nie jest istotny to można wyłączyć zarządzanie magazynem, wtedy każda liczba produktów będzie nieskończona.

W zakładce Podatki można ustalić szczegółowo rzeczy związane z podatkami jak sposób ich wyświetlania, doliczania czy ustalić konkretne stawki:

woocommerce-ustawienia-podatku

Zakładka Wysyłka

Zakładka Wysyłka będzie domyślnie pusta i tutaj musimy zdefiniować kilka rzeczy. Po pierwsze trzeba dodać strefę wysyłki:

woocommerce-strefy-wysylkiUtwórzmy strefę wysyłki dla Polski.

Jeśli prowadzilibyśmy również sprzedaż zagraniczną to dla kraju/ów dodalibyśmy osobne strefy, bo na pewno różniłby się kosztami wysyłki. Niżej strefa dla Polski, gdzie dodaliśmy metodę wysyłki (Płaska Stawka):

wocommerce-ustawienia-stawki

Płaska stawka, czyli cena jakąś liczymy za wysyłkę towaru. W przypadku naszego sklepu wszystko wysyłamy kurierem po jednej stawce (przykładowo 20zł). Aby ustalić kwotę, trzeba najechać na Płaską Stawkę i kliknąć edycję:

woocommerce-ustawienia-stawki

Tu ustalamy nazwę, kwestię podatku oraz koszt wysyłki.

Jeśli oferowalibyśmy kilka rodzajów płatności to każda metoda zamiast powyższej nazwy Płaska Stawka miałaby nazwę odpowiednią do danej wysyłki, np.:

  • Wysyłka kurierem
  • Wysyłka kurierem – pobranie
  • Wysyłka pocztą

I dla każdej z metod można wtedy ustalić osobny koszt wysyłki.

Zakładka Zamówienie

Znajdziemy tutaj wiele ważnych opcji odnośnie samego zamówienia.

W pierwszej części można zdecydować, czy będziemy używać kuponów.

Kupony pojawiają się przy zamówieniu, użytkownik może wtedy wpisać kod promocyjny i uzyskać zniżkę. Jest to fajna opcja, którą można wykorzystać na wiele sposobów – przykładowo do zachęty do powrotu (przy pierwszym zamówieniu klient otrzymuje kod promocyjny na drugie zamówienie).

Jeśli jednak nie chcemy dawać tej możliwości to można ją odznaczyć.

Zakupy gości to opcja pozwalająca na kupno bez logowania czy rejestracji.

Zalecamy by włączyć tą opcję.

Jeśli będziemy wymuszać na użytkownikach rejestrację to możemy stracić wielu potencjalnych kupców. Oczywiście dalej można zachęcić do założenia konta np. podczas zakupu, ale dobrze by kupujący miał po prostu wybór czy chce zakładać konto u nas w sklepie czy nie.

Wymuś bezpieczne zamówienia pozwala mieć pewność, że proces zakupowy (czyli wejście do koszyka i realizacja zakupu) odbędzie się poprzez HTTPS.

Jak pisaliśmy wcześniej, zalecane jest by cały sklep był postawiony na wersji HTTPS, ale można tutaj dla bezpieczeństwa również zaznaczyć i tą opcję. Rzecz jasna musi być podpięty certyfikat SSL pod naszą domenę.

woocommerce-zakupy-gosci

W części Przelew bankowy możemy ustalić, czy dajemy możliwość takiej płatności. Jeśli tak to w tym miejscu definiujemy treść komunikatów oraz numer naszego konta:

woocommerce-platnosci

Zakładka Konta

Dotyczy ona kont użytkowników naszego sklepu. Wcześniej wspomnieliśmy o opcji kupna jako gość (bez logowania i rejestracji). Jeśli jednak chcemy zachęcić użytkownika do założenia konta to tutaj możemy włączyć rejestrację na stronach zamówienia.

woocommerce-konta

Zakładka E-maile

Tutaj definiujemy jakie maile oraz o jakiej treści otrzyma właściciel sklepu, a jakie klient. Większość ma już ustawioną bazową treść komunikatów, ale jeśli chcemy je bardziej spersonalizować to robimy to tutaj.

woocommerce-ustawienia-email

Dodanie HTTPS

Ważna jest prawidłowa konfiguracja sklepu, by działał na https. Nie wystarczy podpięcie certyfikatu SSL pod domenę. Sklep dalej będzie się domyślnie otwierał jako zwykły http. Trzeba ustawić odpowiednie przekierowanie 301 z wersji http na https.

Można to zrobić na kilka sposobów. Jeden z nich to ustawienie przekierowania w pliku htaccess. Jest to dość trudne dla osób nie mających do czynienia z tym wcześniej.

Jako że to WordPress to na szczęście praktycznie wszystkie problemy zostały rozwiązane wtyczkami :).

Możemy wyszukać i zainstalować wtyczkę o nazwie Easy HTTPS Redirection.

wtyczka-https-wordpress

Po włączeniu wtyczki należy przejść do lewego menu Ustawienia i tam odszukać sekcję z ustawieniami wtyczki Easy HTTPS Redirection. Należy zaznaczyć opcje jak niżej i kliknąć zapisz:

https-ustawienia-wtyczki

Dzięki temu będzie forsowane przekierowanie na HTTPS w ramach całej domeny.

Dodatkowo trzeba zmienić jeszcze jedną opcję odnośnie adresacji.

Należy przejść do sekcji Ustawienia -> Ogólne. W polach Adres witryny oraz Adres WordPressa należy zmienić adres z http na https. Dzięki temu domyślnie WordPress będzie działał na wersji szyfrowanej.

wordpress-httpsTeraz czas na test w przeglądarce.

Po wpisaniu adresu http://domena.pl powinniśmy zostać przekierowani automatycznie na wersję https.

Dla pewności można to sprawdzić przy pomocy jednego z wielu Redirection Tool.

Jeśli tak się nie stało, jeśli narzędzia pokazują że nie ma przekierowania to najpewniej trzeba będzie zrobić przekierowanie ręcznie z poziomu htaccess. Najlepiej zlecić to doświadczonemu programiście. Doświadczony web developer czy programista powinien sobie z tym poradzić bez problemu.

Dodanie Produktu w WooCommerce

Produktami zarządza się z menu Produkty, w lewej sekcji menu. Możemy tu nie tylko dodać produkt, ale też kategorie, tagi czy atrybuty.

woocommerce-produkty

W dalszej części zobaczymy jak wygląda dodanie produktu i jakie są tutaj możliwości.

Po kliknięciu Dodaj produkt mamy pola podobne przy dodawaniu zwykłego posta w WP. U góry należy wpisać nazwę produktu, a niżej zdefiniować opis.

woocommerce-opis-produktu

Z prawej strony możemy przyporządkować produkt do kategorii, można też utworzyć z tego miejsca nową kategorię dla danego produktu.

Jeśli produkt ma więcej cech, w naszym przypadku mogą to być rzeczy jak kolor kwiatów, rodzaj donicy to można utworzyć dodatkowe tagi.

Później można je wykorzystać w nawigacji, by użytkownik łatwiej odnalazł przedmiot jakiego szuka.

woocommerce-kategorie

W prawej kolumnie definiujemy również obrazki produktu – obrazek główny oraz galerię pozostałych zdjęć.

woocommerce-obrazki-produktu

Niżej, pod polem opisu znajdziemy kilka zakładek z ważnymi informacjami o produkcie jak cena, ilość itd.

Na początku należy zastanowić się czy nasz produkt należy do kategorii Prosty produkt, Grupowy czy może ma warianty.

  • Produkt prosty to pojedynczy produkt, z konkretną ceną.
  • Jeśli chcemy sprzedać grupę produktów to wybieramy produkt grupowy.
  • Gdy produkt występuje w wariantach to wybieramy produkt z wariantami. Dobrym przykładem produktu z wariantami może być np. t-shirt dostępny w kilku rozmiarach.

W przypadku prostego produktu wystarczy podać cenę w ustawieniach głównych. Można też podać cenę oraz cenę promocyjną, co wtedy w sklepie będzie pokazane jako promocja:

woocommerce-ustawienie-ceny

Przy okazji ciekawostka – nad polem cena widzimy też checkboxy Wirtualny, Do pobrania. To jeszcze jedna zaleta WooCommerce – możliwość sprzedaży wirtualnych przedmiotów jak ebooki, kursy itp.

Różni się wtedy nieco proces zakupowy, bo odchodzą koszty wysyłki.

Dalej przechodzimy do zakładki Magazyn.

Tutaj zarządzamy ustawieniami magazynu dla konkretnego produktu. Możemy ustalić ile sztuk znajduje się w magazynie, czy jest na stanie.

Tak naprawdę dużo tu zależy od konkretnego asortymentu i każdy właściciel sklepu internetowego może tu porobić różne kombinacje – np. ktoś może mieć prosty magazyn, nie podając konkretnej liczny produktów.

woocommerce-magazyn

Przyjrzymy się jak działa w praktyce produkt z wariantami. Aby pracować na wariantach, trzeba z listy Dane produktu wybrać Produkt z wariantami.

W naszym sklepie sprzedajemy kwiaty doniczkowe. Sama doniczka mocno wpływa na cenę końcową – plastikowa jest kilka razy tańsza niż doniczka ceramiczna.

To przykład prostego wariantu dla konkretnego kwiatka. Dzięki temu nie musimy tworzyć dwóch osobnych produktów dla tego samego kwiatka różniących się donicą. Można tu utworzyć jeden produkt i dodać donicę jako wariant.

Aby to zrobić przechodzimy do sekcji Atrybuty i dodajemy nowy atrybut.

Jak widać na przykładzie, nasz nowy atrybut nazwaliśmy Donica. W polu tekstowym podajemy wszystkie możliwe warianty oddzielając je pionową linią |. Dodatkowo trzeba zaznaczyć:

  • Widoczny na stronie produktu
  • Dla wariantów

Jeśli nie zaznaczymy checkboxa Dla wariantów, to atrybut nie będzie dostępny przy wariantach cenowych.

warianty-atrybutyGdy zapiszemy atrybuty, przechodzimy do sąsiedniej zakładki Warianty i tutaj z górnej listy wybieramy Utwórz warianty z dostępnych atrybutów. To nam utworzy wszystkie możliwe kombinacje produktu na bazie utworzonych atrybutów.

W naszym przykładzie będą to oczywiście tylko dwa warianty – plastikowa i ceramiczna.

woocommerce-zdefiniowane-warianty

Teraz trzeba dla każdego wariantu ustalić jego parametry. Klikamy na każdy z wariantów i rozwinie się lista opcji jak na przykładzie niżej:

woocommerce-definicja-ceny-wariantu

Opcji jest sporo, ale najczęściej trzeba tu tylko ustalić cenę konkretnego wariantu, a reszta może pozostać domyślnie.

Zapisujemy zmiany.

Po przejściu na podstronę produkt przed koszykiem pojawi się lista wyboru, w naszym przypadku o nazwie Donica. Z listy kupujący musi wybrać czy chce donicę plastikową czy ceramiczną i końcowa cena zostanie odpowiednio przeliczona.

Do momentu wyboru przycisk Dodaj do koszyka pozostaje nieaktywny.

woocommerce-wybor-wariantu

Dodawanie produktu – podsumowanie

Jak widać dodawanie produktu w WooCommerce jest bardzo proste i intuicyjne, szczególnie dla osób znających już WordPressa.

Mamy tu wiele możliwości konfiguracji produktu, większość z nich nie będziemy używać przy prostych produktach.

Jeśli jednak produkt ma wiele wariantów czy atrybutów to i z tym WooCommerce poradzi sobie bez problemu.

Podpięcie Dotpay

Do obsługi płatności zdecydowaliśmy się na Dotpay. Podpięcie pod WooCommerce jest bardzo proste.

Zanim przejdziemy do szczegółów, warto przypomnieć że jest opcja założenia konta testowego. Dzięki niemu możemy podpiąć testowego Dotpay pod nasz sklep i sprawdzić czy nam odpowiada i czy wszystko działa prawidłowo:

dotpay-konto-testowe

My jednak już się zdecydowaliśmy, więc podpinamy realne konto. Zanim zaczniemy działać przy samym WooCommerce to trzeba zalogować się do naszego konta Dotpay.

Tam należy przejść do Ustawienia -> Powiadomienia -> Konfiguracja URLC.

dotpay-urlc

Odznaczamy opcję Blokuj zewnętrzne urlc a zaznaczamy opcję HTTPS verify:

dotpay-konfiguracja

Teraz pozostało pobrać wtyczkę do WooCommerce ze strony Dotpay stąd.

Jak widać na stronie Dotpay można za darmo pobrać wtyczki do innych popularnych sklepów:

dotpay-wtyczki

Do naszych zastosowań wtyczka od Dotpay działała bez problemu.

Jeśli by jednak ktoś potrzebował większej liczby opcji to można sprawdzić wtyczkę od WP Desk, która kosztuje 99zł (można ją znaleźć tutaj).

Gdy już pobraliśmy wtyczkę, przechodzimy do Wtyczki -> Dodaj nową, u góry klikamy Wyślij wtyczkę na serwer:

dodanie-wtyczki-menu

Następnie wybieramy plik z wtyczką Dotpay, klikamy Zainstaluj a następnie Włącz.

dodanie-wtyczki

Po włączeniu wtyczki trzeba przejść do ustawień WooCommerce, zakładka Zamówienie. Na końcu powinno znajdować się nowe menu Dotpay:

woocomerce-menu-dotpay

Konfiguracja jest bardzo prosta. Trzeba tylko podać ID i PIN. Powinien pojawić się komunikat z informacjami gdzie je znajdziemy w panelu Dotpay. Wystarczy zapisać te informacje i to tyle.

aktywacja-dotpay

Teraz dokonując kupna powinna pojawić się dodatkowa opcja umożliwiająca zapłacenie poprzez Dotpay. Oczywiście warto przetestować czy wszystko działa poprawnie. Podczas zakupu zostaniemy przeniesieni na stronę banku a po opłaceniu wrócimy do sklepu – powinniśmy zobaczyć komunikat o sukcesie.

Może się zdarzyć, że przelew się nie uda i pojawi się błąd jak w przykładzie niżej:

dotpay-blad-platnosci

Ta wiadomość mówi tylko o błędzie, ale co było jego przyczyną?

Aby to sprawdzić, należy zalogować się do panelu Dotpay i przejść i góry do zakładki Logi.

dotpay-logiZnajdziemy tutaj informacje o wszystkich (udanych i nieudanych) transakcjach.

Jak widać, mamy tutaj naszą błędną transakcję. Okazało się, że transakcja odbywała się na nieszyfrowanej wersji strony (http) co wywołało błąd. Tu aby go usunąć wystarczyło dobrze ustawić przekierowania na HTTPS dzięki czemu przelew był zrealizowany bez problemu.

Inne wtyczki do Woocommerce

Jak pokazaliśmy wcześniej, funkcjonalność sklepu można łatwo rozbudowywać z pomocą wtyczek.

Nawet bardziej zaawansowane obszary jak integracja z Allegro, Ceneo czy Merchant Center mają dedykowane rozwiązania w postaci gotowych wtyczek.

Należy wspomnieć, że każda poważna platforma sklepowa ma przeważnie dużą bazę wtyczek i modułów. Jest to naprawdę duża oszczędność czasu i pieniędzy, bo gdyby te rozwiązania musiałyby być tworzone przez programistę to koszty byłyby wielokrotnie większe.

Założyliśmy sklep na WooCommerce, stąd przykłady wtyczek do Woo. Polecamy zapoznanie się z bazą WP Deska, bo można tam znaleźć naprawdę sporo przydatnych rzeczy – https://www.wpdesk.pl/sklep/. Co ważne, są to często wtyczki dedykowane polskim użytkownikom – czyli integracje z polskimi portalami, brokerami transportowymi itp.

Onepage checkout w WooCommerce

Domyślnie po przejściu na koszyk użytkownik ma kilka kroków zakupów – w pierwszym weryfikuje zawartość koszyka, w następnym kroku podaje dane, wybiera dostawę itd. i przechodzi do płatności.

Zamiast prowadzić użytkownika po kolejnych krokach ścieżki, można załatwić wszystko w ramach jednej strony – czyli użytkownik przechodzi na koszyk i tu od razu może zweryfikować jego zawartość, podać swoje dane, wybrać przesyłkę oraz sfinalizować zamówienie.

Onepage checkout czy jednak kilka kroków?

To temat na dłuższą dyskusję – więcej o różnych koszykach można poczytać tutaj .

Specjaliści od UX-a widzą kilka problemów z upraszczaniem do jednego kroku. Nagle użytkownik w ramach jednej podstrony dostaje dużo pól do wypełnienia jak dane, przesyłka, koszyk, dostawa itd.

Szczególnie może to mocno rozciągnąć formularz na urządzeniach mobilnych.

Trudniej jest na koszyku osadzonym na tylko jednej stronie rozmieścić tyle formularzy, by zachować dobre usability. Stąd koszyk powinien być dopasowany do danego sklepu.

Czasem rzeczywiście rozbicie koszyka na 2-3 kroki będzie lepszym wyjściem, bo nie przestraszy użytkownika mnóstwem pól do wyboru.

Onepage checkout w naszym sklepie – kiedy konieczne są poprawki

W naszym przypadku sprawa była dość prosta – klienci będą kupować raczej 1-2 produkty, będzie jedna opcja wysyłki, brak rozbudowanego formularza np. o kraje do wysyłki itd. Zdecydowaliśmy się na onepage checkout.

Po drodze pojawił się jednak problem. Domyślnie szablon dawał dużo opcji, które wprowadzały chaos.

Wszystko wrzucone razem na jedną stronę koszyka dawało kupującym wiele możliwości wyboru, ale większość była zbędna. Przykładem niech będą opcje przy samym koszyku:

woocommerce-koszyk-przedMamy tu pola do zmiany ilości, cena powtórzona, trzy przyciski do czyszczenia koszyka, aktualizacji, kontynuacji…

Specyfika sklepu jest taka, że może raz na 100 zakupów ktoś zdecyduje się na zmianę i kupno 2 tych samych kompozycji zamiast jednej. Te wszystkie przyciski są w przypadku naszego sklepu niepotrzebne, stąd decyzja o znacznym uproszczeniu.

Po wstępnych zmianach wygląda to następująco:

woocommerce-koszyk-po

Jak widać wpisuje się to bardziej w ogólny minimalizm sklepu oraz nie odwraca uwagi kupującego.

Jeśli ktoś będzie chciał zamówienie to nadal ma ikonę kosza, która po kliknięciu sama przeładuje stronę i zaktualizuje koszyk.

Zmian w koszyku było u nas dużo więcej, zresztą nadal pracujemy by ko lepiej dopracować.

Dajemy to jako przykład że przejście z koszyka rozłożonego na kroki na koszyk typu onepage to nie tak szybka i prosta sprawa. Będą konieczne poprawki w CSS, w wyglądzie i układzie koszyka po to by był przejrzysty i dobrze spełniał swoją funkcję.

Jak zrobić onepage checkout w WooCommerce

Sprawa jest bardzo prosta. Jak można przypuszczać, załatwimy to darmową wtyczką, a konkretnie Bootstrap one page woocommerce checkout.

Co prawda wtyczka była ostatni raz aktualizowana 2 lata temu, ale nadal działa dobrze. Po instalacji i włączeniu możemy przejść do ustawień wtyczki (Ustawienia -> Checkout settings) i tak naprawdę tu interesuje nas shortcode, który kopiujemy:

shortcode-koszyk

Przy okazji można zmienić liczbę kolumn wyświetlania, ale w większości przypadków zostawimy to raczej domyślnie na jednej kolumnie.

Przechodzimy do menu Strony i tam wyszukujemy stronę Koszyk, klikamy przycisk edycji tejże strony.

Następnie w polu treści strony usuwamy stary shortcode i zastępujemy go skopiowanym:

woocommerce-koszyk-shortcode

To tyle. Zapisujemy i sprawdzamy czy wszystko działa jak powinno.

Jak wspomnieliśmy, samo przejście na jednostronicowy koszyk nie jest trudne i da się to szybko zrobić za pomocą wtyczki.

Jednak wiele szablonów nie będzie do tego dostosowanych i po wykonaniu zmiany trzeba będzie wprowadzić poprawki w układzie i stylowaniu koszyka.

Włączenie szablonu

Kwestii szablonu nie będziemy poruszać zbyt szeroko. Poszczególne szablony za bardzo się różnią między sobą możliwościami konfiguracji oraz sposobem zmiany ustawień. Pewne rzeczy są jednak wspólne.

Najczęściej kupiony szablon będziemy mieli w pliku zip.

Tego pliku nie należy rozpakowywać.

Przechodzimy do sekcji Wygląd -> Motywy. Tutaj u góry klikamy Wyślij motyw na serwer, następnie klikamy przeglądaj i wskazujemy nasz plik zip z szablonem i kończymy kliknięciem przycisku Zainstaluj.

Instalacja potrwa chwilę i powinniśmy zobaczyć komunikat o sukcesie.

dodanie-motywu

Każdy motyw różni się często lokalizacją sekcji z ustawieniami. Na pewno część opcji znajdziemy w sekcji Wygląd -> Personalizacja.

Dodatkowo musimy poszukać z lewej strony menu z nazwą naszego szablonu. Powinno ono zawierać więcej ustawień.

W przypadku naszego szablonu opcje te zostały dodane na końcu jako Farost Settings:

ustawienia-szablonu

Po zainstalowaniu sklep nie będzie wyglądał tak jak w momencie kupna. To dlatego, że będzie goły – nie będzie w nim danych które były pokazane na demo. Czasem nazywa się to demo content, czasem dummy data.

Szablon powinien dawać możliwość importu treści demo – szczegóły jak to zrobić znajdziemy w dokumentacji szablonu.

Często w ten sposób można zaoszczędzić sobie trochę pracy, bo nie trzeba niektórych rzeczy robić od podstaw a można działać po prostu na gotowych treściach i układzie i po prostu edytować wedle własnych potrzeb.

Zakładanie Search Console

Często zapominany, a bardzo ważny. Dawniej funkcjonował pod nazwą Webmaster Tools, ale został przemianowany na Search Console. To darmowe narzędzie od Google, jest to niezbędnik każdego właściciela strony internetowej. Szczególnie przydatne jest przy sklepach internetowych.

Sprawdźmy do jakich rzeczy można wykorzystać Search Console.

Niżej tylko przykłady, zastosowań jest więcej.

Diagnostyka

Już na stronie głównej narzędzia mamy sekcję z diagnostyką i podstawowe informacje o stanie indeksowania, ruchu czy ewentualnych błędach:

search-console-glowny-panel

Sekcja Wiadomości

Tutaj możemy przeczytać komunikaty o wszelkich problemach czy zdarzeniach dotyczących naszej strony.

search-console-wiadomosci

Potencjalne problemy ze stroną

Jeśli pojawią się jakieś problemy z działaniem strony jak:

  • Długi czas ładowania (dłuższy niż zwykle)
  • Zwiększona liczba błędów 404
  • Brak dostępności całej strony
  • Infekcja malware
  • I wiele innych

To dostaniemy odpowiednie powiadomienie w sekcji wiadomości.

Bardzo często to powiadomienie pojawi się zaraz po wykryciu danego problemu. Dzięki temu często w wielu przypadkach jeszcze tego samego dnia można zdiagnozować i usunąć problem.

Szczególnie ważne jest to przy atakach malware. Google duży nacisk położyło na lepsze wykrywanie i komunikację z webmasterami, gdyż liczba ataków malware i innych ataków na strony znacznie wzrosła w ostatnich latach.

Problem z linkami

Jeśli przy manualnej weryfikacji ze strony Google zostaną wykryte przypadki łamania regulaminu (najczęściej dotyczy to linków ale są też inne przypadki) to może zostać nałożona kara ręczna.

Wtedy w sekcji Ręczne działania będzie wiadomość ze szczegółami, również z tego miejsca będzie można się odwoływać.

search-console-reczne-dzialaniaAnalityka wyszukiwania

To bardzo ważna sekcja Search Console, gdzie możemy znaleźć wiele ważnych informacji dotyczących obecności naszego sklepu w wynikach wyszukiwania Google:

search-console-analityka-wyszukiwania

Mamy tu kilka rodzajów danych, które dodatkowo można przefiltrować. Najważniejsze dane to:

  • Kliknięcia – ile kliknięć wygenerowała dana fraza
  • Wyświetlenia – ile wyświetleń było przy danej frazie
  • CTR – procent przeklików (przejść na naszą stronę) z danej frazy
  • Pozycja – średnia pozycja w wynikach dla danej frazy

Wszystkie te dane można wyeksportować do pliku i poddać dalszej obróbce. Dzięki temu można np.:

  • Sprawdzić frazy główne, frazy długiego ogona – jakie frazy ściągają ruch, zarówno te główne jak i frazy ogonowe. To ważne, bo w Analytics ukryte to jest jako not provided, tu mamy częściowy wgląd w to co się dzieje w wynikach wyszukiwania
  • Wyszukać potencjalne frazy – można tu znaleźć wielu kandydatów do dalszego pozycjonowania. Jeśli np. fraza ma pozycje poza pierwszą dziesiątką, ale ma dużo wyświetleń to jeśli udałoby się wypozycjonować ją do top 10 powinno to przełożyć się bardzo wyraźnie na wzrost liczby kliknięć
  • Sprawdzić dla konkretnej kategorii czy produktu na jakie frazy pojawia się w wynikach wyszukiwania

Często sekcja Analityka wyszukiwania to kopalnia wielu pomysłów, dlatego warto korzystać z Search Console już od samego początku.

Udoskonalenia HTML

W sekcji można sprawdzić czy nie ma podstawowych błędów jak zduplikowane title, ich brak oraz kilka innych.

search-console-udoskonalenia-html

Całkiem przydatne przy większych strukturach, bo bez użycia zaawansowanych narzędzi jak Screaming Frog można sprawdzić czy nie ma problemu z tagami title i kopiami wewnętrznymi.

Inne

Wyżej pokazaliśmy tylko przykładowe możliwości jakie daje Search Console. Takich zastosowań jest dużo więcej jak choćby przy indeksacji i site mapach (opisanych osobno w poradniku), wersjach mobilnych, sprawdzaniu poprawności pliku robots.txt…

To po prostu obowiązkowe narzędzie, które nieraz okaże się ratunkiem i nieocenioną pomocą.


Poradnik – menu.
Część 1. Najczęstsze pytania.
Część 2. Kwestie formalne
Część 3. Aspekty techniczne przy zakładaniu sklepu
Część 4. Zakładanie sklepu na przykładzie WooCommerce
Część 5. Po otwarciu sklepu